GP Japan; de nabeschouwing

Gestart door Mickey, 13 oktober 2019 - 10:00:06

« vorige - volgende »

Sabai

Ik denk dat die beste Japanner op dat moment eerder de pest erin heeft op Leclerc die hun favoriete rijder eraf beukt en die vervolgens moet opgeven door de schade aan de auto. En achteraf als die Japanner de koe in de komt kijkt en alle details ziet. Zal hij er wellicht niet anders erover denken  :)

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 14 oktober 2019 - 19:07:03
Natuurlijk kun je ook als fan in termen van teambelang denken, be my guest, maar ik zou het afraden als dat tegen jouw belangen als fan indruist. 
Laten we even diezelfde Japanner op de tribune nemen. Denk je nu echt dat ie hoopt: Oh laat mijn favoriete team alsjeblieft de race afbreken en naar binnen gaan opdat zij volgende keer, als ik er niet meer bij ben, wellicht beter beslagen ten ijs komen.
Persoonlijk geef ik mijn favoriete team dan liever een flinke draai om de oren, maar goed, dat ben ik.

En nog nooit is de pleuris uitgebroken omdat nog nooit het voltallige achterveld op een kwart van de race heeft gezegd: punten halen zien we niet gebeuren vandaag, dus we houden het voor gezien. Maar laat dat eens de leidraad voor de rest van het seizoen zijn. Ik zou het die domoren van teambazen ten zeerste aanraden, want het mag kennelijk. Kijken wat er dan gebeurt.
in het middenveld en achter in spelen natuurlijk weer andere belangen. Die rijden ook gewoon voor positie's  en voor hen voelt een hele race ploeteren voor 1 punt soms als een overwinning. Red Bull doet mee voor overwinningen en podia, die maken hele andere afwegingen. Maar elk team zal toch wel overwegen om een auto die 3 seconden trager is dan hij zou moeten zijn, uit de wedstrijd te halen. Ik snap eigenlijk niet zo goed wat daar op tegen kan zijn. Er viel gisteren voor Max niks, maar dan ook niks meer te halen. Dan is het soms beter om je verlies te nemen en 250 km aan extra belasting uit te sparen. Het kan op het eind zo maar een extra PU en dus gridstraf schelen.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 14 oktober 2019 - 21:22:43
Ik denk dat die beste Japanner op dat moment eerder de pest erin heeft op Leclerc die hun favoriete rijder eraf beukt en die vervolgens moet opgeven door de schade aan de auto. En achteraf als die Japanner de koe in de komt kijkt en alle details ziet. Zal hij er wellicht niet anders erover denken  :)
"Moet" opgeven, of besluit op te geven? Klein maar essentieel verschil tussen wat de realiteit laat zien en wat jij ervan maakt. Wat is er mis met bij de feiten blijven en gewoon de lelijke waarheid accepteren? Verstappen en zijn team maken hier duidelijk een keuze, en dat het ook anders kan liet bv ene Gilles Villeneuve, publiekslieveling ten top, keer op keer zien. 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Ik begrijp wat je zegt Breaktest, maar Formule 1 is in de eerste plaats een sport. In voetbal wordt een speler met een gele kaart ook soms gewisseld om de kans op een rode kaart voor de return te voorkomen. Natuurlijk vindt een deel van het publiek dat dan ook niet leuk, maar veel supporters zullen dan ook snappen dat de coach moet denken aan de volgende wedstrijd.

Jozef

De vergelijking met een coureur die al 37 jaar niet rondrijdt houdt ook helemaal geen steek. In die tijd had je helemaal niet te maken met onderdelen die je de race erop opnieuw moest gebruiken.

Sabai

Citaat van: Breaktest op 15 oktober 2019 - 10:16:04
Citaat van: Sabai op 14 oktober 2019 - 21:22:43
Ik denk dat die beste Japanner op dat moment eerder de pest erin heeft op Leclerc die hun favoriete rijder eraf beukt en die vervolgens moet opgeven door de schade aan de auto. En achteraf als die Japanner de koe in de komt kijkt en alle details ziet. Zal hij er wellicht niet anders erover denken  :)
"Moet" opgeven, of besluit op te geven? Klein maar essentieel verschil tussen wat de realiteit laat zien en wat jij ervan maakt. Wat is er mis met bij de feiten blijven en gewoon de lelijke waarheid accepteren? Verstappen en zijn team maken hier duidelijk een keuze, en dat het ook anders kan liet bv ene Gilles Villeneuve, publiekslieveling ten top, keer op keer zien.

Maar dat weten die Japanners op de tribune toch niet op dat moment.  En daar ging het jou om.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 15 oktober 2019 - 13:30:24
Citaat van: Breaktest op 15 oktober 2019 - 10:16:04
Citaat van: Sabai op 14 oktober 2019 - 21:22:43
Ik denk dat die beste Japanner op dat moment eerder de pest erin heeft op Leclerc die hun favoriete rijder eraf beukt en die vervolgens moet opgeven door de schade aan de auto. En achteraf als die Japanner de koe in de komt kijkt en alle details ziet. Zal hij er wellicht niet anders erover denken  :)
"Moet" opgeven, of besluit op te geven? Klein maar essentieel verschil tussen wat de realiteit laat zien en wat jij ervan maakt. Wat is er mis met bij de feiten blijven en gewoon de lelijke waarheid accepteren? Verstappen en zijn team maken hier duidelijk een keuze, en dat het ook anders kan liet bv ene Gilles Villeneuve, publiekslieveling ten top, keer op keer zien.

Maar dat weten die Japanners op de tribune toch niet op dat moment.  En daar ging het jou om.
Ik vind het altijd interessant om van anderen te horen waar het mij om gaat. Zelf dacht ik dat mijn punt nu wel duidelijk was: Klant is koning, het opgedraafd publiek is klant en dus koning, en dat moet niet belazerd of op andere manieren tekort gedaan worden, wat meer dan eens het geval is. Maar goed, als dat nog niet duidelijk is, ik geef het op.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 15 oktober 2019 - 14:27:19
Citaat van: Sabai op 15 oktober 2019 - 13:30:24
Citaat van: Breaktest op 15 oktober 2019 - 10:16:04
Citaat van: Sabai op 14 oktober 2019 - 21:22:43
Ik denk dat die beste Japanner op dat moment eerder de pest erin heeft op Leclerc die hun favoriete rijder eraf beukt en die vervolgens moet opgeven door de schade aan de auto. En achteraf als die Japanner de koe in de komt kijkt en alle details ziet. Zal hij er wellicht niet anders erover denken  :)
"Moet" opgeven, of besluit op te geven? Klein maar essentieel verschil tussen wat de realiteit laat zien en wat jij ervan maakt. Wat is er mis met bij de feiten blijven en gewoon de lelijke waarheid accepteren? Verstappen en zijn team maken hier duidelijk een keuze, en dat het ook anders kan liet bv ene Gilles Villeneuve, publiekslieveling ten top, keer op keer zien.

Maar dat weten die Japanners op de tribune toch niet op dat moment.  En daar ging het jou om.
Ik vind het altijd interessant om van anderen te horen waar het mij om gaat. Zelf dacht ik dat mijn punt nu wel duidelijk was: Klant is koning, het opgedraafd publiek is klant en dus koning, en dat moet niet belazerd of op andere manieren tekort gedaan worden, wat meer dan eens het geval is. Maar goed, als dat nog niet duidelijk is, ik geef het op.
Ik vind het knap dat je hier uit komt op de fan als koning. In feite is Red Bull gewoon een rijdende reclamezuil, dat ze vrijwillig tv tijd opgeven zegt al wel genoeg over de aard van het probleem. Je kunt je wel blindstaren op die zeldzame RBR fan, maar er spelen veel grotere belangen. En dan nog denk ik dat die fan daar ook prima in mee kan gaan. Het klinkt allemaal leuk, maar als Messi een blessure op loopt in een wedstrijd, dan zullen de supporters er ook begrip voor hebben dat ie naar de kant wordt gehaald en niet kostte wat kost de wedstrijd uitspeelt. Het zijn gewoon hele simpele afwegingen. Maar ja, natuurlijk kun je van elke mug wel een enorme olifant maken.

Wings

Citaat van: Mickey op 13 oktober 2019 - 10:00:06
Nou, zegt u het maar. Nederland en de Ziggo-studio zijn weer te klein want er is Verstappen groot onrecht aangedaan.

Of is de werkelijkheid misschien iets genuanceerder? Zou het een normaal race-incident kunnen zijn waarbij Leclerc eigenlijk niet zoveel verkeerd deed? En nam Verstappen wederom een (te) groot risico door in de eerste bocht met een startveld op koude banden de buitenkant te zoeken?

Natuurlijk is Max Verstappen, Red Bull en Honda onrecht aangedaan. Over deze race spreekt men al het hele seizoen, hier keek men reikhalzend naar uit, vervolgens boort Leclerc zijn Ferrari in de Red Bull en wacht de wedstrijdleiding met bestraffen. Ik zou niet weten waarom, het was klip en klaar.

CitaatEn waarom moest Hamilton met tien ronden te gaan, 70% op z'n banden, 8 seconden op Bottas en 15 op Vettel naar binnen?

Ik zit met vragen jongens.

Mercedes heeft Bottas een race cadeau gedaan. Wellicht een dank voor bewezen diensten. Lewis wist als geen ander dat hij deze race kon winnen en was daarom zuur. Seb had het nooit gered naar Lewis.

Wings

Citaat van: Sabai op 13 oktober 2019 - 12:07:45
Ik heb op het incident van Verstappen met leclerc na niks gezien en daar laat ik het ook bij  ;D. Maar leclerc deed het niet bewust i.m.o gewoon een gevalletje pech. Vettel had een straf mogen krijgen. Valse start is een valse start.

Wat ik wel grappig vind is dat leclerc dezelfde fouten maakt als Verstappen twee jaar geleden en nu reageerd Verstappen hetzelfde als de coureurs van toen  :)

Max reageert vooral op het inconsequent bestraffen. Het was klip en klaar dat Leclerc Max uit de race tikt en de prijs daarvoor is bekend. Er is geen reden om deze later te onthullen. En het is niet de eerste keer dat Leclerc gematst is. Dieptepunt was dat zonder vooraankondiging een unsafe release anders werd beoordeeld en nadat het Leclerc geen pijn meer deed dat heel rap werd teruggedraaid. Ik snap de vraagtekens wel die Max erbij plaatst.

Wings

Citaat van: Jozef op 13 oktober 2019 - 13:57:21
Natuurlijk een terechte straf voor Leclerc, het was 100% zijn fout aangezien Verstappen gewoon een normale lijn volgde en ruimte liet. Alleen is het ook wel een beeldschone ironie dat het uitgerekend Verstappen is die stampvoetend voor de microfoon stond. Wanneer hij in het verleden bestraft werd bij inhaalpogingen, luidde het vaak dat de FIA het racen doodmaakt. Blijkbaar geldt die redenering alleen wanneer het hem uitkomt.

Te makkelijk. Eerstens reageert Max op het feit dat de wedstrijdleiding niet direct straft, tweedes preekt iedere rijder voor eigen parochie. Leclerc was ook in alle staten toen Max hem naast de baan drukte terwijl hij het nu zelf doet.

CitaatIn vergelijking met de beslissingen van de stewards in de laatste paar maanden, vind ik het wel verrassend dat Leclerc de straf kreeg - ik dacht dat dit soort incidenten het nieuwe normaal was geworden. Michael Masi dacht er ook zo over, die besliste "no investigation necessary", maar de stewards hebben daar wellicht anders over gedacht na het horen van Verstappens radioboodschap. Of hoe huilen bij de scheidsrechter na het voetbal nu ook de F1 definitief heeft ingepalmd.

Ik heb precies het omgekeerde. Ik heb het idee dat de wedstrijdleiding in eerste instantie de impact heeft onderschat. Nadat duidelijk werd dat Leclerc nog voor een goed resultaat kon rijden en Max klaar was, werd het anders gewogen. Blijft staan dat het klip en klaar was wat de prijs zou worden. Ik zie geen reden om te wachten totdat de race is afgelopen, zeker omdat er verder niet heel veel gebeurde.

Wings

Citaat van: Breaktest op 14 oktober 2019 - 16:30:23
Overigens, onder die bevoordeelden kun je ook rustig Red Bull scharen. Ik zal een sterk voorbeeld geven waar in de media met geen woord over wordt gerept:
Red Bull haalt Max na 14 ronden binnen in de wetenschap dat er met zijn beschadigde wagen toch geen punten vallen te halen. Iedereen knikt en noemt dat een verstandige beslissing.

Maar moet je voorstellen als de onderste helft van het speelveld na een kwart van de race de wagen in de box parkeert 'omdat er vandaag toch geen punten vallen te halen'. Ik kan je zeggen, dan breekt de pleuris uit. 

(Dat bedoelde ik overigens met mijn eerdere opmerking 'Over taboes gesproken. Zouden alle teams aan dezelfde mores gehouden zijn, dan zou Red Bull de volgende race een fikse straf kunnen verwachten.')

Erg statistisch. De nuance is dat Max met een auto reed die onbestuurbaar was. Hij verloor 25% downforce, had problemen met het aanremmen en ging twee tot drie tellen langzamer rond. Stel Kvyat was dat overkomen zou hij stijf achteraan rijden en een Williams niet kunnen bijbenen met een onbestuurbare auto. Ik denk niet dat de pleuris uitbreekt als hij met die reden zijn auto in de pits parkeert.

Wings

Citaat van: Breaktest op 14 oktober 2019 - 19:07:03
Natuurlijk kun je ook als fan in termen van teambelang denken, be my guest, maar ik zou het afraden als dat tegen jouw belangen als fan indruist. 
Laten we even diezelfde Japanner op de tribune nemen. Denk je nu echt dat ie hoopt: Oh laat mijn favoriete team alsjeblieft de race afbreken en naar binnen gaan opdat zij volgende keer, als ik er niet meer bij ben, wellicht beter beslagen ten ijs komen.
Persoonlijk geef ik mijn favoriete team dan liever een flinke draai om de oren, maar goed, dat ben ik.

Als fan heb je ook een reƫel verwachtingskader van het raceverloop. Voor de zomerstop kon Max races winnen en de Grand Prix van Suzuka zou het hoogtepunt van het seizoen moeten zijn. Ik kan me indenken dat mensen vurig hoopte dat hij dat huzarenstuk dun zou overdoen. Red Bull had er alles aan gedaan om hier te kunnen excelleren en heeft naar dit momentum toegewerkt. Dat beleef je als fan.

Als Max vervolgens eraf wordt gebeukt en met een zwaarbeschadigde en onbestuurbare auto roemloos achteraan rijdt, wordt daar niemand vrolijk van. Het zou zeer onredelijk zijn om te verwachten dat hij dat ding blijft rondsturen, om rond te sturen. Een onaanvaardbaar risico nemen, het seizoen in de waagschaal leggen, om mensen louter te pleasen. Ik kan ook niet voorstellen dat iemand met een beetje gezond boerenverstand zo denkt. En zo ja, laat het dan maar de uitzondering zijn die de regel bevestigt.

Breaktest

" Een onaanvaardbaar risico nemen, het seizoen in de waagschaal leggen" ????
Er worden steeds dingen beweerd die ik niet zie hoor, maar die kennelijk nodig zijn om op het bedoelde punt uit te komen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 16 oktober 2019 - 16:31:59
" Een onaanvaardbaar risico nemen, het seizoen in de waagschaal leggen" ????
Er worden steeds dingen beweerd die ik niet zie hoor, maar die kennelijk nodig zijn om op het bedoelde punt uit te komen.
Verstappen strijdt nog voor P3 in het WK. Een extra gridstraf kan wel degelijk verschil maken. Feit is dat een team als RBR gewoon dit soort afwegingen moet maken. Gaan voor die minieme kans op misschien een punt in Japan of materiaal sparen en daardoor een betere kans hebben om in Abu Dhabi in de top 5 te kunnen starten. Los van de fans snap je die afweging toch wel? En dus ook Wings zn punt (ondanks dat het misschien wat overdreven is)?