Gok de Pole [17] Grand Prix van Japan - Suzuka

Gestart door BMW.WilliamsF1, 07 oktober 2019 - 17:15:16

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: JS JTD op 11 oktober 2019 - 12:13:25
Haha, ze zitten in de tweede training al zowat op de pole tijd van vorig jaar!
Geen pijl op te trekken! Nu maar hopen op een licht vochtige baan zondagochtend.
vorig jaar reden ze in VT2 1:28.200, dus zoveel harder gaat het niet. Omstandigheden waren vandaag volgens mij ook erg gunstig. Alleen een beetje extra wind kan het voor zondag alweer heel anders maken. En met regen zitten we er waarschijnlijk allemaal naast.

Mickey

Vergis je niet. Ze zijn gewoon Q laps aan het rijden voor het geval er helemaal geen Qwali meer plaats zou vinden. Dan zou zomaar de tabel uit FP2 kunnen gelden.

Tuesday

Citaat van: Mickey op 11 oktober 2019 - 14:55:10
Vergis je niet. Ze zijn gewoon Q laps aan het rijden voor het geval er helemaal geen Qwali meer plaats zou vinden. Dan zou zomaar de tabel uit FP2 kunnen gelden.
alleen Ferrari heeft dat (naar eigen zeggen) op het einde geprobeerd, maar ze waren amper sneller dan eerder in de sessie. Mercedes en RBR hebben gewoon hun normale VT2 programma afgewerkt, met eerst een kwalificatiesimulatie en later een racesimulatie. Misschien wel iets agressiever dan anders, maar hoe groot is nou precies de kans dat er zondag niet gekwalificeerd kan worden maar wel geracet?

Mickey

Geen idee hoe groot de kans is. Maar waarom zou je het aan het toeval overlaten.

In mijn optiek reden ze een stuk sneller dan een 'normale' vrijdag. Al vier vijf races op rij gaan we niet of nauwelijks sneller dan die race in vorig seizoen. Daarin zag je ook dat er 1,5 - 3 seconden tussen Vt2 tijden en pole zat. Nu ineens is men in VT2 net zo snel als de pole tijd van vorig jaar? Bijzonder wel.

Tuesday

Citaat van: Mickey op 11 oktober 2019 - 16:54:44
Geen idee hoe groot de kans is. Maar waarom zou je het aan het toeval overlaten.

In mijn optiek reden ze een stuk sneller dan een 'normale' vrijdag. Al vier vijf races op rij gaan we niet of nauwelijks sneller dan die race in vorig seizoen. Daarin zag je ook dat er 1,5 - 3 seconden tussen Vt2 tijden en pole zat. Nu ineens is men in VT2 net zo snel als de pole tijd van vorig jaar? Bijzonder wel.
de poletijd vorig jaar was gewoon niet zo snel (kijk maar naar 2017 en VT 2 2018). Daarnaast ging het in VT 1 ook gewoon al hard en ook in de racesimulatie's in VT 2. Niets aan het toeval overlaten is 1 ding, maar dat VT3 morgen vervalt is al wel zeker en er is zondag ook gewoon een race, dus je wilt je daar ook gewoon zo goed mogelijk op voorbereiden.

Sabai

Vorig jaar begon het ook vlak na de start van q3 te regenen.

Breaktest

Om een of andere reden zijn die mensen die hun gelijk willen halen een beetje onuitstaanbaar - vandaag ben ik zo'n iemand.

Diverse weersites bestudeerd hebbend was ik er donderdag van overtuigd dat het zaterdag, ondanks al die stemmingmakerij in de media, zou uitlopen op een winderig en nat circuit, van het niveau 'niets om zorgen over te maken'. Dus heb gegokt op een natte kwalificatie.

Inmiddels is het oorspronkelijk kwalificatietijdstip achter de rug, en wat zien we? Precies dat: een winderig en nat circuit, maar eigenijk niks bijzonders, en zeker geen omstandigheid om de boel af te gelasten - goed zo ik dus.

Maar de werkelijkheid is dus anders. Waarin ik me wel heb vergist is dit: deze aflevering ging niet over Gok de pole, zelfs niet over Gok de weersverwachting (wat ik eerder opperde) maar over Gok de mate van koudwatervrees waar het F1-wereldje in is terechtgekomen.

Kennelijk wordt tegenwoordig zelfs de aller kleinste kans op een onwelgevallig scenario uit de weg gegaan. Een vaarwater waarin F1 al lang is terecht gekomen, maar dat zich kennelijk over een nog grotere gebied uitspreid dan gedacht. Dat 'better safe than sorry' klinkt misschien wijs, maar als dat te pas en te onpas uit de kast wordt getrokken, duidt dat meer op bestuurlijke lafheid, wat mij betreft.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

#37
Ik denk dat het ongeluk van Bianchi ook een rol heeft gespeeld in deze beslissing. En ook toen er donderdag gezegd werd dat er na de eerste training een statement zou worden afgegeven kon je het eigenlijk al weten dat het verplaatst ging worden. En ik vind het opzich een juiste beslissing.

Sabai

Citaat van: Mickey op 11 oktober 2019 - 14:55:10
Vergis je niet. Ze zijn gewoon Q laps aan het rijden voor het geval er helemaal geen Qwali meer plaats zou vinden. Dan zou zomaar de tabel uit FP2 kunnen gelden.

Je had gelijk.

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 12 oktober 2019 - 10:50:01
Om een of andere reden zijn die mensen die hun gelijk willen halen een beetje onuitstaanbaar - vandaag ben ik zo'n iemand.

Diverse weersites bestudeerd hebbend was ik er donderdag van overtuigd dat het zaterdag, ondanks al die stemmingmakerij in de media, zou uitlopen op een winderig en nat circuit, van het niveau 'niets om zorgen over te maken'. Dus heb gegokt op een natte kwalificatie.

Inmiddels is het oorspronkelijk kwalificatietijdstip achter de rug, en wat zien we? Precies dat: een winderig en nat circuit, maar eigenijk niks bijzonders, en zeker geen omstandigheid om de boel af te gelasten - goed zo ik dus.

Maar de werkelijkheid is dus anders. Waarin ik me wel heb vergist is dit: deze aflevering ging niet over Gok de pole, zelfs niet over Gok de weersverwachting (wat ik eerder opperde) maar over Gok de mate van koudwatervrees waar het F1-wereldje in is terechtgekomen.

Kennelijk wordt tegenwoordig zelfs de aller kleinste kans op een onwelgevallig scenario uit de weg gegaan. Een vaarwater waarin F1 al lang is terecht gekomen, maar dat zich kennelijk over een nog grotere gebied uitspreid dan gedacht. Dat 'better safe than sorry' klinkt misschien wijs, maar als dat te pas en te onpas uit de kast wordt getrokken, duidt dat meer op bestuurlijke lafheid, wat mij betreft.
het gaat om een enorm evenement, met 1 van de zwaarste orkanen uit de Japanse historie om de hoek. Achteraf zeggen dat het allemaal wel meeviel is natuurlijk mooi, maar vooraf een weloverwogen beslissing maken lijkt me in dit geval toch beter. In dit geval valt de schade ook wel mee, morgen ochtend gewoon kwalificeren en daarna lekker racen. Waarom zou je in dit geval uberhaupt extra risico willen nemen? Een beslissing waar vrijwel iedereen vrede mee kan hebben en toch zijn er nog weer mensen die lopen te klagen. Is dat misschien niet een veel groter probleem tegenwoordig? Iedereen heeft een mening en het is nooit voor iedereen goed..

Mickey

Citaat van: Sabai op 12 oktober 2019 - 11:21:59
Citaat van: Mickey op 11 oktober 2019 - 14:55:10
Vergis je niet. Ze zijn gewoon Q laps aan het rijden voor het geval er helemaal geen Qwali meer plaats zou vinden. Dan zou zomaar de tabel uit FP2 kunnen gelden.

Je had gelijk.

Ja?  :) Bevestigd ergens?

Citaat van: Tuesday op 12 oktober 2019 - 11:44:27
Citaat van: Breaktest op 12 oktober 2019 - 10:50:01
Om een of andere reden zijn die mensen die hun gelijk willen halen een beetje onuitstaanbaar - vandaag ben ik zo'n iemand.

Diverse weersites bestudeerd hebbend was ik er donderdag van overtuigd dat het zaterdag, ondanks al die stemmingmakerij in de media, zou uitlopen op een winderig en nat circuit, van het niveau 'niets om zorgen over te maken'. Dus heb gegokt op een natte kwalificatie.

Inmiddels is het oorspronkelijk kwalificatietijdstip achter de rug, en wat zien we? Precies dat: een winderig en nat circuit, maar eigenijk niks bijzonders, en zeker geen omstandigheid om de boel af te gelasten - goed zo ik dus.

Maar de werkelijkheid is dus anders. Waarin ik me wel heb vergist is dit: deze aflevering ging niet over Gok de pole, zelfs niet over Gok de weersverwachting (wat ik eerder opperde) maar over Gok de mate van koudwatervrees waar het F1-wereldje in is terechtgekomen.

Kennelijk wordt tegenwoordig zelfs de aller kleinste kans op een onwelgevallig scenario uit de weg gegaan. Een vaarwater waarin F1 al lang is terecht gekomen, maar dat zich kennelijk over een nog grotere gebied uitspreid dan gedacht. Dat 'better safe than sorry' klinkt misschien wijs, maar als dat te pas en te onpas uit de kast wordt getrokken, duidt dat meer op bestuurlijke lafheid, wat mij betreft.
het gaat om een enorm evenement, met 1 van de zwaarste orkanen uit de Japanse historie om de hoek. Achteraf zeggen dat het allemaal wel meeviel is natuurlijk mooi, maar vooraf een weloverwogen beslissing maken lijkt me in dit geval toch beter. In dit geval valt de schade ook wel mee, morgen ochtend gewoon kwalificeren en daarna lekker racen. Waarom zou je in dit geval uberhaupt extra risico willen nemen? Een beslissing waar vrijwel iedereen vrede mee kan hebben en toch zijn er nog weer mensen die lopen te klagen. Is dat misschien niet een veel groter probleem tegenwoordig? Iedereen heeft een mening en het is nooit voor iedereen goed..

Eens wel met Dinsdag hier. Koe. Kont.

Je zal maar een GO hebben gegeven en er vliegen als het licht op groen gaat van die Japannertjes door de lucht. Echt onveilig als die op de baan terecht komen.

Oké. Voor mij geen Omer meer op zaterdagmiddag.


Tuesday

Citaat van: Mickey op 12 oktober 2019 - 15:55:29
Oké. Voor mij geen Omer meer op zaterdagmiddag.
maar de rest van de week wel zeker?  ;D

Mickey


Breaktest

Citaat van: Mickey op 12 oktober 2019 - 15:55:29

Eens wel met Dinsdag hier. Koe. Kont.

Je zal maar een GO hebben gegeven en er vliegen als het licht op groen gaat van die Japannertjes door de lucht. Echt onveilig als die op de baan terecht komen.
Mmmm... zwak argument. Als je fantaseert over de mogelijke gevolgen, moet je het ook hebben over de waarschijnlijkheid ervan - je blaast een evenement ook niet af omdat er mogelijk een meteoor op de tribune kan vallen.

Welnu, drie uur voor aanvang van de kwali was de lokale voorspelling: matige regen, wind 40 km/u. Het hart van de orkaan was op dat moment 150 km van het circuit verwijderd, en zich van het circuit af bewegend naar het noorden.
Dan is het een educated guess dat in de tussenliggende uren niet veel meer aan de voorspelling zal veranderen.
Op de tweede plaats, wat is het referentiekader? Er zijn kwalificaties onder veel slechtere omstandigheden doorgegaan; bovendien heeft men op de kwalificatiedag zelf alsnog de mogelijkheid om de zaak een paar uur uit te stellen danwel af te gelasten, in het onwaarschijnllijke geval dat het alsnog de verkeerde kant opgaat - hoe vaak is dat niet voorgekomen? Kortom, niks koe en kont, gewoon een rationele benadering.

In mijn ogen was het dus een vooral op sentiment gestoelde beslissing - waarbij het best interessant is te speculeren wat daarachter schuilgaat.
Aan de ene kant zal men vast in overweging hebben genomen dat deze op weinig weerstand zou stuiten. Maar ik denk ook dat Sabai een punt heeft, dat het traumatische incident met Bianchi een grotere rol heeft gespeeld dan hier gedacht. En als ik het nog iets breder trek, wellicht ook de kernramp bij Fukushima. Je proeft het zelfs in het commentaar van Max op Honda. De Japanners lijken door al dit soort ervaringen verworden tot een risicomijdend volkje.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond