Gp van Italie 2019

Gestart door Breaktest, 06 september 2019 - 13:13:16

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jozef op 09 september 2019 - 17:43:27
Ik denk niet dat een Räikkönen-scenario voor Vettel is weggelegd, eerlijk gezegd. Vettel heeft veel meer winnaarsmentaliteit dan Räikkönen. Waarom zou hij tevreden zijn met gevechten in het middenveld, hij is viervoudig wereldkampioen?

En het zal bij vier titels blijven - als hij nog een keer een kampioenschapswaardige auto onder de kont krijgt, zal hij alsnog verslagen worden door zijn teamgenoot, of dat nu Leclerc is of een andere coureur bij een ander topteam. Want ik zie niet in welk team hem de koppositie kan geven én de beste auto. Als dat besef neerdaalt, denk ik dat Vettel de eer aan zichzelf houdt.
dat zijn dus dingen waarin hij (met een beetje hulp wellicht) kan/moet veranderen. Verder vind ik m niet kansloos tegenover Leclerc, met een auto die hem wat beter ligt kan hij ook zo maar weer mee gaan doen om de titel. Begin van het jaar was hij bij de bookmakers nog de favoriet, denk niet dat je m dan een paar maanden later volledig kunt/moet afschrijven. De snelheid is er nog steeds (afgezien van een paar mindere weekenden), hij is ook nog maar 32, waarom zou je dan op een dieptepunt moeten stoppen? Ik snap best dat sommigen dat graag willen, maar ik vind het nog veels te vroeg om hem af te schrijven.

Mickey

Vettel heeft naast Raikkonen (Singapore 2017, o.a. Monza en Duitsland 2018, wat zomaar bij me opkomt) ook twee jaar op rij zijn eigen kansen op het WK vergooid. De daling is dus al even in gang, Leclerc is slechts de katalysator die dit versneld duidelijk maakt.

Mickey

32 Is hoogbejaard trouwens, kijkend naar het jonge talent dat zich nu aandient en de tijdgeest er een is van hoe jonger hoe beter.

Hamilton is de uitzondering op die regel. Die piekt nu.

Tuesday

Citaat van: Mickey op 09 september 2019 - 19:41:41
Vettel heeft naast Raikkonen (Singapore 2017, o.a. Monza en Duitsland 2018, wat zomaar bij me opkomt) ook twee jaar op rij zijn eigen kansen op het WK vergooid. De daling is dus al even in gang, Leclerc is slechts de katalysator die dit versneld duidelijk maakt.
2017 was gewoon een heel goed jaar, beter dan het 2019 van Leclerc. Vorig jaar was idd niet goed en dit jaar ook niet. Sporters hebben soms mindere periode's, dat is geen reden om ze direct af te schrijven.
Dat 32 hoogbejaard is, is natuurlijk niet zo en Hamilton is zeker niet de enige die boven zn 30e piekt. Wat dacht je van Alonso en Button? Misschien is Vettel wel allang over zn top heen, maar ik denk en hoop dat ie nog wel wat mooie jaren voor de boeg heeft.

Breaktest

Waarom zien we wel een downfall bij Vettel en niet bij generatiegenoot Hamilton? In kort, Hamilton heeft de druk niet die Vettel wel heeft.
Op de eerste plaats is Vettel altijd type harde werker geweest met een snufje minder talent dan Hamilton, maar door iets meer op zijn tenen te lopen zou ie tot hetzelfde in staat moeten zijn. Echter een combinatie van omgevingsfactoren legt zijn zwakheden bloot.

Vettel is een family man die beter gedijt bij harmonie dan in een conflict model. De Ferrari familie is misschien enerzijds een warm bad, maar ook met veel politiek en gekonkel, om niet te spreken over de druk van (Italiaanse) buitenwacht. Daar komt nu dus Leclerc bij, die conflict al helemaal niet uit de weg gaat. Met de levenslessen die hij inmiddels achter zijn rug heeft, kun je zijn levensmotto vast omschrijven als Life is short, you better take what you want). 

Hamilton daarentegen is groot geworden te midden van conflict, zie eerste jaar McLaren met Alonso en slaapt er geen minuut minder om. Dat wil overigens niet zeggen dat Hamilton geen twijfels heeft. Begin dit jaar was hij even bang dat een nieuwe Bottas was opgestaan. Subtiel maar toch veelzeggend was zijn commentaar tijdens de 2e of 3e(race: "I need that point" (voor snelste ronde) versus Bottas "I want that point!". Hamilton dacht toen echt dat het kampioenschap mogelijk op twee, drie punten beslist zou worden. Inmiddels weten we dat Bottas hooguit nu en dan zijn slechte adem in Hamiltons nek blaast, maar meer ook niet.

Zelfs als Bottas zich werkelijk zou hebben ontpopt als een kampioenschapscontender is dat nog niet bedreigend genoeg. Iets beter is als Bottas een jonkie blijkt te zijn met slechts 21 lentes op de teller die achteloos op vloeibaar Duits overschakelt bij bezoekjes aan de fabriek, tussendoor grappend en grollend over Hamiltons laatste kapsels. Dan beginnen we een beetje in de buurt te komen bij de druk die Vettel ervaart, maar ook niet meer dan dat. Hamiltons laatste wall of defence is dat ie zich langzaam richting onaantastbare buitencategorie ontwikkelt die de records van Schumacher kan aanvallen. In die regionen is er nog maar weinig waarover je je druk kunt maken, zelfs als je aan verliezende hand bent.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Tja, het is ook gewoon een momentopname. Nu gaat het even ruk bij Vettel maar wie weet kan hij het omdraaien. Kijk naar Verstappen, die gaat ook continu van held naar schlemiel en weer terug. Iedereen heeft wel eens een slechte periode, ook Hamilton. Ik zou me als Vettel pas druk maken als hij het tempo echt niet meer kan volgen, zoals Raikkonen dat had tegenover teamgenoten Vettel en vooral Alonso.

Mickey

Citaat van: Breaktest op 10 september 2019 - 11:17:47
Waarom zien we wel een downfall bij Vettel en niet bij generatiegenoot Hamilton? In kort, Hamilton heeft de druk niet die Vettel wel heeft.
Op de eerste plaats is Vettel altijd type harde werker geweest met een snufje minder talent dan Hamilton, maar door iets meer op zijn tenen te lopen zou ie tot hetzelfde in staat moeten zijn. Echter een combinatie van omgevingsfactoren legt zijn zwakheden bloot.

Vettel is een family man die beter gedijt bij harmonie dan in een conflict model. De Ferrari familie is misschien enerzijds een warm bad, maar ook met veel politiek en gekonkel, om niet te spreken over de druk van (Italiaanse) buitenwacht. Daar komt nu dus Leclerc bij, die conflict al helemaal niet uit de weg gaat. Met de levenslessen die hij inmiddels achter zijn rug heeft, kun je zijn levensmotto vast omschrijven als Life is short, you better take what you want). 

Hamilton daarentegen is groot geworden te midden van conflict, zie eerste jaar McLaren met Alonso en slaapt er geen minuut minder om. Dat wil overigens niet zeggen dat Hamilton geen twijfels heeft. Begin dit jaar was hij even bang dat een nieuwe Bottas was opgestaan. Subtiel maar toch veelzeggend was zijn commentaar tijdens de 2e of 3e(race: "I need that point" (voor snelste ronde) versus Bottas "I want that point!". Hamilton dacht toen echt dat het kampioenschap mogelijk op twee, drie punten beslist zou worden. Inmiddels weten we dat Bottas hooguit nu en dan zijn slechte adem in Hamiltons nek blaast, maar meer ook niet.

Zelfs als Bottas zich werkelijk zou hebben ontpopt als een kampioenschapscontender is dat nog niet bedreigend genoeg. Iets beter is als Bottas een jonkie blijkt te zijn met slechts 21 lentes op de teller die achteloos op vloeibaar Duits overschakelt bij bezoekjes aan de fabriek, tussendoor grappend en grollend over Hamiltons laatste kapsels. Dan beginnen we een beetje in de buurt te komen bij de druk die Vettel ervaart, maar ook niet meer dan dat. Hamiltons laatste wall of defence is dat ie zich langzaam richting onaantastbare buitencategorie ontwikkelt die de records van Schumacher kan aanvallen. In die regionen is er nog maar weinig waarover je je druk kunt maken, zelfs als je aan verliezende hand bent.

Chapeau! Met plezier gelezen!

Van Wijk

Inderdaad, met plezier gelezen!

Mickey

En toch hoop je dat ook Hamilton een keer gebroken wordt door zo'n jonge hond met net te grote ballen. Dat hij géén eieren voor z'n geld kan kiezen maar strijdend ten onder moet gaan. Zichtbare wisseling van de wacht.

Schumi had de status van een God. Onaantastbaar. Niemand die het als defeat zag toen hij later Rosberg niet bij kon houden. Heb er nog weleens een dubbel gevoel bij.

Jozef

Citaat van: Matthijs op 10 september 2019 - 12:46:24Tja, het is ook gewoon een momentopname. Nu gaat het even ruk bij Vettel maar wie weet kan hij het omdraaien. Kijk naar Verstappen, die gaat ook continu van held naar schlemiel en weer terug. Iedereen heeft wel eens een slechte periode, ook Hamilton. Ik zou me als Vettel pas druk maken als hij het tempo echt niet meer kan volgen, zoals Raikkonen dat had tegenover teamgenoten Vettel en vooral Alonso.

Volgens mij werd in 2017 en 2018 ook al gezegd dat het vast wel een momentopname was. :P

Misschien moeten we ons verwachtingspatroon gewoon bijstellen. Toen Ferrari in 2017 de strijd leek te kunnen aangaan met Mercedes, keek de hele F1-wereld uit naar de titanenstrijd tussen Hamilton en Vettel. Nou, dat Hamilton die strijd heeft gewonnen, daar twijfelt geen hond meer aan. Misschien moeten we gewoon aanvaarden dat Vettel een minder kaliber is dan Hamilton... maar dat is ook geen schande.

Alle coureurs maken wel eens dure fouten. Misschien zijn het er bij Vettel meer dan bij Hamilton, en dat wordt dan uitvergroot omdat Vettel Hamiltons grootste uitdager hoort te zijn. Maar ik denk niet dat Vettel er meer maakt dan de andere coureurs op de grid (denk aan Leclerc, Verstappen, Räikkönen...). Als we hem afmeten aan die andere coureurs in plaats van aan Hamilton, dan moeten we misschien concluderen dat hij nog altijd gewoon een topcoureur is.

Breaktest

Josef, wanneer ga je nou eindelijk eens onverstandige dingen roepen...

N.b. Wie zich topcoureur wil noemen moet af en toe wel fouten maken; een foutloos coureur is met grote waarschijnlijkheid iets te voorzichtig geweest en dus per definitie geen topcoureur.

In een ver verleden heb ik eens de rating van diverse coureurs uitgezocht. Als we Schumacher 1.0 als de norm nemen, zijn rating was 7,4%.
Dus even kort door de bocht, zit je daarboven dan ga je richting brokkenpiloot. Zit je daaronder, dan heb je waarschijnlijk niet het maximale uit je wagen gehaald. Voorbeelden van het laatste:  Button: 4,6%, Nick Heidfeld: 5,6%
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 11 september 2019 - 10:29:40
Josef, wanneer ga je nou eindelijk eens onverstandige dingen roepen...

N.b. Wie zich topcoureur wil noemen moet af en toe wel fouten maken; een foutloos coureur is met grote waarschijnlijkheid iets te voorzichtig geweest en dus per definitie geen topcoureur.

In een ver verleden heb ik eens de rating van diverse coureurs uitgezocht. Als we Schumacher 1.0 als de norm nemen, zijn rating was 7,4%.
Dus even kort door de bocht, zit je daarboven dan ga je richting brokkenpiloot. Zit je daaronder, dan heb je waarschijnlijk niet het maximale uit je wagen gehaald. Voorbeelden van het laatste:  Button: 4,6%, Nick Heidfeld: 5,6%
Interessant. Hoe bereken je dat? Verstappen heeft namelijk heel veel races dat hij wel in contact kwam met coureurs maar niet uitviel, of denk aan zijn spin in Duitsland. Is het op basis van uitval door eigen schuld?

Tuesday

Citaat van: Jozef op 11 september 2019 - 01:19:53
Citaat van: Matthijs op 10 september 2019 - 12:46:24Tja, het is ook gewoon een momentopname. Nu gaat het even ruk bij Vettel maar wie weet kan hij het omdraaien. Kijk naar Verstappen, die gaat ook continu van held naar schlemiel en weer terug. Iedereen heeft wel eens een slechte periode, ook Hamilton. Ik zou me als Vettel pas druk maken als hij het tempo echt niet meer kan volgen, zoals Raikkonen dat had tegenover teamgenoten Vettel en vooral Alonso.

Volgens mij werd in 2017 en 2018 ook al gezegd dat het vast wel een momentopname was. :P

Misschien moeten we ons verwachtingspatroon gewoon bijstellen. Toen Ferrari in 2017 de strijd leek te kunnen aangaan met Mercedes, keek de hele F1-wereld uit naar de titanenstrijd tussen Hamilton en Vettel. Nou, dat Hamilton die strijd heeft gewonnen, daar twijfelt geen hond meer aan. Misschien moeten we gewoon aanvaarden dat Vettel een minder kaliber is dan Hamilton... maar dat is ook geen schande.

Alle coureurs maken wel eens dure fouten. Misschien zijn het er bij Vettel meer dan bij Hamilton, en dat wordt dan uitvergroot omdat Vettel Hamiltons grootste uitdager hoort te zijn. Maar ik denk niet dat Vettel er meer maakt dan de andere coureurs op de grid (denk aan Leclerc, Verstappen, Räikkönen...). Als we hem afmeten aan die andere coureurs in plaats van aan Hamilton, dan moeten we misschien concluderen dat hij nog altijd gewoon een topcoureur is.
In 2017 maakte hij amper fouten en was het misschien wel eerder dankzij Vettel dan ondanks Vettel dat Ferrari mee deed voor het kampioenschap. Kijk naar dit jaar en zie hoe bijzonder 2017 eigenlijk was Vettel.  Hamilton had het 3 van de 4 jaren erg lastig met Rosberg, de 3 jaren daarvoor met Button ook. Pas toen hij de auto voor zich alleen had en Vettel en Ferrari ineens als grote uitdager werden neergezet (met overall een duidelijk mindere auto) kon hij zich echt onderscheiden. Ik weet niet of dit de waarheid is, maar ik denk dat het aandeel Mercedes bijzonder groot is in de successen van Hamilton en de laatste jaren teveel vergeten wordt omdat sommigen willen doen geloven dat Ferrari over een heel seizoen op gelijke hoogte staat.  Zet Verstappen naast Hamilton in de Mercedes en ook het sprookje Hamilton zal snel op zn einde zijn.
En grappig dat je Verstappen nu weer in het rijtje met Vettel zet omdat ie na een jaar foutloos rijden 2 ongelukkige momentjes had. Man, op die leeftijd moest Hamilton nog beginnen met F1 en moest er dus nog een periode beginnen waarin hij de domste fouten maakte en ook meerdere kampioenschappen vergooide.

Breaktest

#43
Citaat van: Matthijs op 11 september 2019 - 10:43:47
Interessant. Hoe bereken je dat? Verstappen heeft namelijk heel veel races dat hij wel in contact kwam met coureurs maar niet uitviel, of denk aan zijn spin in Duitsland. Is het op basis van uitval door eigen schuld?
Ik heb dit ooit berekend om mensen die Jos Verstappen een brokkenpiloot noemden, mijn held destijds, met cijfers om de oren te slaan, Rob Kamphues voorop. Helaas, zo moest ik tot mijn teleurstelling vaststellen, gaven de cijfers hen gelijk - Jos wàs een brokkenpiloot. Het verkondigen van die ongemakkelijke waarheid heeft me destijds mijn lidmaatschap bij Verstappen.nl gekost; zelfs redactieleden wilden met me op de vuist - maar goed, da's een ander verhaal.

Hoe ik het berekend heb?
1. Je neemt het totaal aantal races van iemands carrière (bv Schumacher: 250).
2. Je berekent het percentage uitvalbeurten (53 stuks = 21%).
3. Je splitst de uitvalbeurten op in technische uitvalbeurten (26) en rijdersfouten (27), procentueel resp. 10 en 11%.
4. De rijdersfouten splits je op in spins (10) en aanrijdingen (17).
5. Bij aanrijdingen zijn doorgaans 2 rijders betrokken, dus hou ik in mijn aannames de coureur voor 50% verantwoordelijk. En zo komen we uit op een gewogen percentage van 18,5 rijdersfout op 250 starts, is 7,4%
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

(..) Bij aanrijdingen zijn doorgaans 2 rijders betrokken, dus hou ik in mijn aannames de coureur voor 50% verantwoordelijk.

Dit is redelijk discutabel, 50%. Altijd is er één min of meer, die de oorzaak is van de aanrijding.

Groet,

C.G. de Beaufort