GP België, the aftermath

Gestart door Mickey, 01 september 2019 - 18:57:42

« vorige - volgende »

Arthur

Citaat van: Franky R. op 02 september 2019 - 21:54:06
Citaat van: Arthur op 02 september 2019 - 21:34:22
Ik zie die fans [deels] als een hype. Wel goed dat de sport nu zo leeft en als de fans zich niet misdragen vind ik het prima. Juichen bij een crash van een concurrent of welke coureur dan ook kan natuurlijk niet. Het blijft een gevaarlijke sport en daar moet je absoluut respect voor hebben. Of deze schare fans blijft weet ik niet, voor mij geen probleem, ik volg de sport al 25 jaar  met of zonder Nederlandse coureur of fans, ik ben fan van de sport ansich en dat verandert niet.


Precies,


Het merendeel mag je gewoon succesfans noemen. Toen Max uitviel gingen ze naar huis! Of thuis ging de TV op een andere zender. Ik ben ze liever kwijt dan rijk, met hun hooligan gedrag.


Dat is mijn mening!

Na 15 seconden de TV uitzetten of naar huis gaan? No way! Het is mijn sport, ik leef toe naar zo'n race en uitzetten als je favoriet [hype?] uitvalt afhaken? Dat kan er bij mij niet in, dan ben je geen fan van de sport! Ik ben ook fan van Willem II met seizoenkaart. En ook bij een mindere wedstrijd ga ik niet weg en blijf tot het eind en zelf om de spelers te bedanken. Je bent een fan in goede en slechte tijden, niets meer en niets minder!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Kijk Arthur,


Da's nou hét verschil tussen ons en de nieuwbakken fans, die sport pas ontdekten nadat Verstappen won in Barcelona.


Ik kijk al sinds 1988 en hoe vaak crashte mijn favo (Prost toen, Hamilton nu) vroegtijdig?


Toch bleef ik kijken.


Wat mij nu irriteert, is dat ik nu wel de middelen heb om een GP te bezoeken.


Maar de laatste keer op Spa zag ik het al de verkeerde kant op gaan. Nieuwe Verstappenfans, leuk.


Maar wat je nu ziet zijn achterlijke idioten die drie rijen dik in een grote hal staan te schreeuwen of respectloos gedrag richting iedere coureur anders dan Max.


Zo ook dat gejuich toen HAM crashte in vt3. Zat mij kwaad te maken in de sportbar (ben nu op vakantie in ZO Azië).


Zelfs de overige nationaliteiten in de bar keken ervan op.


Dan schaam je je toch de tering?! Toen was even heel erg Surinaams... :-\




Fietser

Citaat van: Tuesday op 02 september 2019 - 19:05:49
Citaat van: Fietser op 02 september 2019 - 17:48:33
Citaat van: Matthijs op 02 september 2019 - 13:32:24
Citaat van: Tuesday op 02 september 2019 - 11:08:20
Citaat van: Fietser op 02 september 2019 - 10:03:45
Ik sluit me hierbij aan. De F1 - de hele autosport eigenlijk - zit niet te wachten op dit soort 'fans', en andersom eigenlijk ook niet. Ik zie die oranje gekte dan ook met steeds grotere ergernis aan en ben geneigd (mogelijk ten onrechte) dit door te trekken naar de gekkigheid volgend jaar op 3 mei. Vluchten kan niet meer. Schamen wel.

Jammer voor dit balende legioen, want het was een prachtrace. Geweldig voor de ingetogen Leclerc die een ontketende Hamilton nipt voor kon blijven; Albon die gelijk maar tijdens zijn allereerste RB-optreden deed waarvoor hij was aangetrokken; de heerlijke duels in het middenveld. Daartegenover de pech bij Raikkonen en de McLarens; de droevige racepace bij Renault en Haas; de Ferrari-crew die glansrijk in de fake-stop van Mercedes tuinde waardoor Vettel veel te vroeg op ander rubber terechtkwam en ten slotte was er nog iets met een sloom startende Red Bull die dat meteen in bocht 1 dacht goed te maken. Heerlijk, vooral voor de objectieve kijker.
niet vergeten dat 99% gewoon blijft zitten.

Ja precies. Liever besteed ik aandacht aan de oranje waas tijdens de staande ovatie voor Hubert in ronde 19 (18 ronden na de uitval van Max).

Was dat geklap dan een exclusieve actie van Nederlandse bezoekers?
je had het over 'dit soort fans', niet over Nederlanders.. dat is slechts een heel klein deel en ze vertrekken ook nog eens zonder een ander tot last te zijn (voor zover ik weet). Dan snap ik niet waarom je je daar zo graag aan wilt storen.

Je antwoord snap ik niet goed, want mijn 'dit soort fans' sloeg op de vroege vertrekkers en 'Nederlandse bezoekers' sloeg op het applaus. Maar mogelijk was ik niet duidelijk genoeg.

Overigens 'wil me daar niet graag aan storen', maar ik stoor me er helaas wel aan. Niets menselijk is mij vreemd. En daar ben ik niet de enige in...

Tijdens een buitenlandse race al na 1 ronde naar huis gaan omdat je favoriet uitvalt, dat is wat het filmpje mij liet zien. Wat doe je daar dan in hemelsnaam en, vooral, wat heb je met F1? Al is het één persoon die in stilte vertrekt, of 56, of 793. En daar mag je - op een forum nota bene - niets van vinden? Kom op zeg!

Wings

Citaat van: Mickey op 01 september 2019 - 20:32:44
Over successupporters gesproken...

https://www.telegraaf.nl/c/717357187/

Ga inderdaad maar gauw naar huis. Wat een volk. Werkelijk.

Iedereen gaat op zijn eigen manier met teleurstelling om. Niet vergeten dat veel Max-fans, Max-fans zijn en geen F1-fans in de breedste zin van het woord. Op een EK of WK precies hetzelfde. Zodra Nederland eruit ligt of niet meespeelt is er veel minder interesse om een Europees- Wereldkampioenschap voetbal te volgen. Het is inherent aan de mens en verder niets mis mee.

Wings

Citaat van: Jozef op 01 september 2019 - 20:36:27
Ja, die Carlos Sainz heeft natuurlijk weer Verstappen uit de race geramd. ;D ;D Tokkies.

Dus omdat hij niet weet tegen wie Max is aangereden is hij een tokkie? Snap het niet zo.

Matthijs

Citaat van: Fietser op 03 september 2019 - 09:19:21
Citaat van: Tuesday op 02 september 2019 - 19:05:49
Citaat van: Fietser op 02 september 2019 - 17:48:33
Citaat van: Matthijs op 02 september 2019 - 13:32:24
Citaat van: Tuesday op 02 september 2019 - 11:08:20
Citaat van: Fietser op 02 september 2019 - 10:03:45
Ik sluit me hierbij aan. De F1 - de hele autosport eigenlijk - zit niet te wachten op dit soort 'fans', en andersom eigenlijk ook niet. Ik zie die oranje gekte dan ook met steeds grotere ergernis aan en ben geneigd (mogelijk ten onrechte) dit door te trekken naar de gekkigheid volgend jaar op 3 mei. Vluchten kan niet meer. Schamen wel.

Jammer voor dit balende legioen, want het was een prachtrace. Geweldig voor de ingetogen Leclerc die een ontketende Hamilton nipt voor kon blijven; Albon die gelijk maar tijdens zijn allereerste RB-optreden deed waarvoor hij was aangetrokken; de heerlijke duels in het middenveld. Daartegenover de pech bij Raikkonen en de McLarens; de droevige racepace bij Renault en Haas; de Ferrari-crew die glansrijk in de fake-stop van Mercedes tuinde waardoor Vettel veel te vroeg op ander rubber terechtkwam en ten slotte was er nog iets met een sloom startende Red Bull die dat meteen in bocht 1 dacht goed te maken. Heerlijk, vooral voor de objectieve kijker.
niet vergeten dat 99% gewoon blijft zitten.

Ja precies. Liever besteed ik aandacht aan de oranje waas tijdens de staande ovatie voor Hubert in ronde 19 (18 ronden na de uitval van Max).

Was dat geklap dan een exclusieve actie van Nederlandse bezoekers?
je had het over 'dit soort fans', niet over Nederlanders.. dat is slechts een heel klein deel en ze vertrekken ook nog eens zonder een ander tot last te zijn (voor zover ik weet). Dan snap ik niet waarom je je daar zo graag aan wilt storen.

Je antwoord snap ik niet goed, want mijn 'dit soort fans' sloeg op de vroege vertrekkers en 'Nederlandse bezoekers' sloeg op het applaus. Maar mogelijk was ik niet duidelijk genoeg.

Overigens 'wil me daar niet graag aan storen', maar ik stoor me er helaas wel aan. Niets menselijk is mij vreemd. En daar ben ik niet de enige in...

Tijdens een buitenlandse race al na 1 ronde naar huis gaan omdat je favoriet uitvalt, dat is wat het filmpje mij liet zien. Wat doe je daar dan in hemelsnaam en, vooral, wat heb je met F1? Al is het één persoon die in stilte vertrekt, of 56, of 793. En daar mag je - op een forum nota bene - niets van vinden? Kom op zeg!

Je mag er zeker wat van zeggen, want ik vind het ook heel opmerkelijk dat je naar huis gaat als je favoriet uit de race is. Misschien heb ik het niet goed geformuleerd. Wat ik wel vind: Nederlandse fans worden vaak negatief uitgelicht, ook op internationale fora. Ik voelde me geroepen dat het publiek dat Hubert een staande ovatie gaf, ook voor een groot deel uit Nederlanders bestond.

Wings

Citaat van: Fietser op 02 september 2019 - 10:03:45
Ik sluit me hierbij aan. De F1 - de hele autosport eigenlijk - zit niet te wachten op dit soort 'fans', en andersom eigenlijk ook niet. Ik zie die oranje gekte dan ook met steeds grotere ergernis aan en ben geneigd (mogelijk ten onrechte) dit door te trekken naar de gekkigheid volgend jaar op 3 mei. Vluchten kan niet meer. Schamen wel.

Het tegenovergestelde is waar. Door deze supporters is Max Verstappen een succesvolle merknaam. Zo succesvol dat het de Formule 1 naar Nederland haalt. Kaarten voor de Grand Prix van Zandvoort waren dan ook binnen no-time uitverkocht en er was vier keer zoveel aangevraagd dan beschikbaar. Overal waar zijn naam aan kleeft, barst het uit de voegen. Het gemak waarop Max-fans een stempel krijgt gedrukt vind ik dan ook bedenkelijk. Dan heb ik het nog niet over de mensen die Max-fans wegzetten als tokkie: Voelen zij zichzelf toch even boven de ander verheven zeg. Dat is de schaamte zelfs voorbij. Laat elkaar toch gewoon in zijn of haar waarde en fan zijn op zijn of haar manier. De echte fan bestaat niet.

Wings

Citaat van: Sabai op 02 september 2019 - 12:56:31
Die ene was ook een Feyenoord fan . Die zijn gewend om eerder weg te gaan.

;D ;D

Wings

Citaat van: Arthur op 02 september 2019 - 21:34:22
Ik zie die fans [deels] als een hype. Wel goed dat de sport nu zo leeft en als de fans zich niet misdragen vind ik het prima. Juichen bij een crash van een concurrent of welke coureur dan ook kan natuurlijk niet. Het blijft een gevaarlijke sport en daar moet je absoluut respect voor hebben. Of deze schare fans blijft weet ik niet, voor mij geen probleem, ik volg de sport al 25 jaar  met of zonder Nederlandse coureur of fans, ik ben fan van de sport ansich en dat verandert niet.

Ach, ook dat stoort me niet. Die mensen willen echt niet dat een rijder zich bezeerd. Zo heb ik ook gejuicht toen Lewis en Nico elkaar eraf reden in Spanje en Max de race won. Het is beleving. Als een rijder zwaar crasht zal niemand juichen, daar ben ik van overtuigd.

Wings

Citaat van: Arthur op 02 september 2019 - 23:05:00
Citaat van: Franky R. op 02 september 2019 - 21:54:06
Citaat van: Arthur op 02 september 2019 - 21:34:22
Ik zie die fans [deels] als een hype. Wel goed dat de sport nu zo leeft en als de fans zich niet misdragen vind ik het prima. Juichen bij een crash van een concurrent of welke coureur dan ook kan natuurlijk niet. Het blijft een gevaarlijke sport en daar moet je absoluut respect voor hebben. Of deze schare fans blijft weet ik niet, voor mij geen probleem, ik volg de sport al 25 jaar  met of zonder Nederlandse coureur of fans, ik ben fan van de sport ansich en dat verandert niet.


Precies,


Het merendeel mag je gewoon succesfans noemen. Toen Max uitviel gingen ze naar huis! Of thuis ging de TV op een andere zender. Ik ben ze liever kwijt dan rijk, met hun hooligan gedrag.


Dat is mijn mening!

Na 15 seconden de TV uitzetten of naar huis gaan? No way! Het is mijn sport, ik leef toe naar zo'n race en uitzetten als je favoriet [hype?] uitvalt afhaken? Dat kan er bij mij niet in, dan ben je geen fan van de sport! Ik ben ook fan van Willem II met seizoenkaart. En ook bij een mindere wedstrijd ga ik niet weg en blijf tot het eind en zelf om de spelers te bedanken. Je bent een fan in goede en slechte tijden, niets meer en niets minder!

Je hoeft ook geen fan te zijn van de sport. Dat is geen vereiste. Zo zullen veel mensen klaar zijn met een EK of WK als Nederland eruit ligt. En kijken de meesten enkel en alleen de wedstrijden van Nederland. Bij voetbal vind ik het anders overigens, omdat de elf spelers dan nog in de game zijn. Oh en ook bij voetbal worden meer kaarten verkocht als zij succesvol zijn. Het is een onderdeel van een verdienmodel. ;) Als je wint, heb je vrienden...

Wings

Citaat van: Franky R. op 03 september 2019 - 07:00:51
Kijk Arthur,


Da's nou hét verschil tussen ons en de nieuwbakken fans, die sport pas ontdekten nadat Verstappen won in Barcelona.

Maar maakt het jou beter? Ik begrijp niet zo dat jij je stoort dat ik de TV uitzet als Max uitvalt en daar allerlei conclusies aan verbindt. De enige conclusie is dat wij de sport op een andere manier beleven. Daar is toch niets mis mee?

Note: als voorbeeld, want ik ben groot F1-fan en heb een voorkeur voor Max (en rijders als Lando).

CitaatIk kijk al sinds 1988 en hoe vaak crashte mijn favo (Prost toen, Hamilton nu) vroegtijdig?


Toch bleef ik kijken.

Ja en? Een ander niet. Moet iedereen toch zelf weten?

CitaatMaar wat je nu ziet zijn achterlijke idioten die drie rijen dik in een grote hal staan te schreeuwen of respectloos gedrag richting iedere coureur anders dan Max.

Zo ook dat gejuich toen HAM crashte in vt3. Zat mij kwaad te maken in de sportbar (ben nu op vakantie in ZO Azië).

Ook dat is van alle tijden. Hamilton werd uitgejoeld op Monza omdat hij won. Vettel werd in zijn Red Bull periode vaak uitgejoeld. Juichen voor een uitvalbeurt is eveneens van alle tijden. Ik herinner mij nog dat Monza uit z'n dak ging toen Alonso (2006) uitviel.



Ook de blow-up van Senna werd getrakteerd op gejuich. Prost had in dat stadium getekend voor Ferrari en vocht met Senna voor het kampioenschap.



Er zijn vast meer voorbeelden te vinden.

CitaatDan schaam je je toch de tering?! Toen was even heel erg Surinaams... :-\

Nee hoor. Dan leg ik uit dat het van alle tijden is.

Fietser

Citaat van: Wings op 03 september 2019 - 10:33:21
Citaat van: Fietser op 02 september 2019 - 10:03:45
Ik sluit me hierbij aan. De F1 - de hele autosport eigenlijk - zit niet te wachten op dit soort 'fans', en andersom eigenlijk ook niet. Ik zie die oranje gekte dan ook met steeds grotere ergernis aan en ben geneigd (mogelijk ten onrechte) dit door te trekken naar de gekkigheid volgend jaar op 3 mei. Vluchten kan niet meer. Schamen wel.

Het tegenovergestelde is waar. Door deze supporters is Max Verstappen een succesvolle merknaam. Zo succesvol dat het de Formule 1 naar Nederland haalt. Kaarten voor de Grand Prix van Zandvoort waren dan ook binnen no-time uitverkocht en er was vier keer zoveel aangevraagd dan beschikbaar. Overal waar zijn naam aan kleeft, barst het uit de voegen. Het gemak waarop Max-fans een stempel krijgt gedrukt vind ik dan ook bedenkelijk. Dan heb ik het nog niet over de mensen die Max-fans wegzetten als tokkie: Voelen zij zichzelf toch even boven de ander verheven zeg. Dat is de schaamte zelfs voorbij. Laat elkaar toch gewoon in zijn of haar waarde en fan zijn op zijn of haar manier. De echte fan bestaat niet.

Werd Verstappen niet een succesvolle merknaam - Max - door zijn talent, gedrag en aansprekende prestaties? Vervolgens haakten veel supporters en zakenmensen daar op in, vanzelfsprekend vooral binnen onze landsgrenzen. Het resultaat: een Nederlandse GP.
DE fan bestaat wellicht niet (vrij naar onze koningin), maar ze zijn er wel in alle soorten en maten. Zo heb je Verstappen-fans die de F1 bijzaak vinden, en daar gaat het hier volgens mij over.

Wings

Citaat van: Fietser op 03 september 2019 - 09:19:21
Wat doe je daar dan in hemelsnaam en, vooral, wat heb je met F1?

Max supporteren. Verder hebben die mensen wél wat met F1 met niets met andere rijders. Daarin staat iedereen vrij. Hoeveel mensen kijken naar een WK of EK als Nederland eruit ligt of niet meespeelt? Snap echt niet dat mensen zich daar druk om kunnen maken. Laat iedereen vrij in hoe hij of zij de sport benadert en beleeft en geniet er vooral op je eigen manier van.

Fietser

Citaat van: Wings op 03 september 2019 - 11:14:06
Citaat van: Fietser op 03 september 2019 - 09:19:21
Wat doe je daar dan in hemelsnaam en, vooral, wat heb je met F1?

Verder hebben die mensen wél wat met F1 met niets met andere rijders. Daarin staat iedereen vrij.

Met je tweede zinnetje ben ik het volkomen eens. Van je eerste snap ik weinig, maar dat zal een tekort in mijn belevingswereld zijn - daar ben ik vrij in.

Wings

Citaat van: Fietser op 03 september 2019 - 11:07:38
Werd Verstappen niet een succesvolle merknaam - Max - door zijn talent, gedrag en aansprekende prestaties? Vervolgens haakten veel supporters en zakenmensen daar op in, vanzelfsprekend vooral binnen onze landsgrenzen. Het resultaat: een Nederlandse GP.
DE fan bestaat wellicht niet (vrij naar onze koningin), maar ze zijn er wel in alle soorten en maten. Zo heb je Verstappen-fans die de F1 bijzaak vinden, en daar gaat het hier volgens mij over.

Door te schrijven dat jij je schaamt voor Max-fans, hen 'fans' noemt en afvraagt waarom zij een Grand Prix bezoeken als zij niets hebben met F1 (zonder waarheidsbevinding te hebben gedaan), ben je -mogelijk onbewust- aan het categoriseren. Blijkbaar heb je een definitie en ideaalbeeld van een F1-fan en de behoefte om personen daar aan te toetsen. Iemand die niet acteert binnen dat kader, wordt afgeserveerd. Daar schaam jij je voor en dat is een 'fan', geen fan. Door dat onderscheid (fan of 'fan', waarmee je insinueert dat de persoon geen fan is en het schamen voor 'fans') verhef jij jezelf boven een ander. Dat siert mensen niet.

Is het zo moeilijk om te accepteren dat iedereen de sport anders beleeft? Wat maakt het uit dat een die-hard Max-fan zo teleurgesteld is als Max uitvalt, dat hij of zij, de TV uitzet of huiswaarts keert? Iedereen verwerkt teleurstelling op een andere manier en kijkt op geheel eigen wijze naar de autosport. Er is geen definitie van fan zijn. Mijn eigen definitie (dus niet dé) van fan zijn is vooral accepteren dat iedereen de sport op zijn of haar eigen manier beleeft. En elkaar vooral in zijn of haar waarde laten.

Ik doe het ook anders dan de mensen die de TV uitdrukken of naar huis gaan maar het maakt mij niet meer of minder fan.