Gasly out, Albon in

Gestart door Matthijs, 12 augustus 2019 - 12:49:12

« vorige - volgende »

Breaktest

Citaat van: Jozef op 13 augustus 2019 - 10:48:12
Citaat van: Breaktest op 13 augustus 2019 - 09:37:53
Citaat van: Wings op 12 augustus 2019 - 20:52:04
Ik had dit niet verwacht. Verder geen idee wat ik moet vinden. Ik neem aan dat ze bij Red Bull weten wat zij doen. Zij zijn de specialist.
Specialist? Weten wat ze doen? Gold dat ook toen ze Gasly aanstelden? Ik vind dit meer een brevet van onvermogen, van het creëren van een sfeer van onbetrouwbaarheid (sla recente uitspraken erop na), en van paniekvoetbal.

Niets nieuws onder de zon, toch? Een betrouwbare partner zijn is niet de stijl van Red Bull, zij sluiten en beëindigen overeenkomsten aan de lopende band tot ze iets vinden dat werkt. We kunnen niet ontkennen dat deze manier van werken al behoorlijk wat successen heeft opgeleverd.
Zowel successen als mislukkingen - vergeet ook niet Hartley. Of het ze per saldo verder brengt dan een team met rust rond het 2e stoeltje is sterk de vraag.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 13 augustus 2019 - 10:46:10
Volgens mij ging het bij Kvyat pas mis toen hij zijn plek aan Verstappen verloor, niet toen hij nog bij Red Bull reed. Hij maakte fouten, zeker, maar hij had veel meer snelheid dan Gasly ooit in de RB heeft laten zien. Pas bij zijn demotie was Kvyat geknakt, net zoals ik verwacht dat Gasly zal knakken. Nu paar hopen dat het goed gaat met Albon. Dan doel ik op het persoonlijke vlak, ik denk dat alledrie de coureurs niet goed genoeg zijn om ooit te vechten voor een wereldkampioenschap (Albon, prove me wrong!).
dat blijft lastig inschatten, maar als je kijkt wat voor sprong RBR ineens maakte met Verstappen in de auto, dan denk ik dat het verschil misschien geen eens zo groot is. Hoe dan ook zou ik vooral heel voorzichtig aan doen met Kvyat, het is al een klein wonder dat ie nog weer terug is bij STR, m nu ook nog doorschuiven naar RBR zou in mijn ogen wel heel raar zijn. Sowieso doet Albon ook niks onder voor Kvyat en is hij mentaal misschien gewoon wat beter klaar voor deze stap. Maar goed, ook dat blijft een gok. Voordeel is wel dat Gasly nu de maatstaf is, doe je het aanmerkelijk beter dan hem, maar verlies je nog steeds dik van Verstappen dan is dat geen ramp.

Sphinx

Het zat er helaas wel een beetje aan te komen dat Gasly gewisseld ging worden. De rijstijl die Gasly heeft lijkt niet de auto te passen, hetgeen hem hardhandig duidelijk werd toen hij die auto in Spanje afschreef bij de wintertests. Daarna is ie altijd een beetje voorzichtig blijven rijden. Dat zag je ook in de GP2 waar hij één jaar nodig had om aan de auto te wennen en daarna (met moeite) pas oogstte. Die extra tijd heb je niet in de F1 en zeker niet bij Red Bull zelf.

Dat er nú al een wissel komt is simpelweg omdat hij nu zover achter ligt dat de Mclarens een zware bedreiging vormen. Zolang Max podiums blijft pakken en her en der een zege (Mexico en Singapore?) kan hij het alleen af, maar als Sainz en Norris stabiel 5e en 6e plaatsen scoren kunnen ze bijblijven en zelfs inhalen in de constructeursstand. Die opmars hoopt men te stuiten door Albon erin te zetten. Kvyat mocht schijnbaar niet (clausule die Ferrari blijkbaar in zijn contract heeft laten opnemen dat hij pas volgend jaar naar RBR mag (iets om uit te zoeken?), dus blijft over Albon of Buemi als reserverijder. Albon heeft nu dus al voor de tweede keer geluk dat RBR zijn eigen talenten wegstuurt, want nu is er voor 2020 niemand die een bedreiging vormt. O'Ward en Auer hebben te weinig punten in Japan, de Japanse protegés Fukuzumi en Makino hebben het na een tegenvallend jaar F2 ook in de Super Formula lastig en last ditch effort Matsushita is de enige die nog een kans maakt op 40 SL punten, mits hij een goede tweede helft van het seizoen draait. Als Albon het dus niet grandioos verknoeit zit ie er volgend jaar ook nog.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jozef

McLaren staat zo'n 160 punten achter Red Bull in de stand, dat halen ze echt van zijn leven niet meer in...

Ferrari daarentegen, daar staan ze 44 punten achter en dat is m.i. het doel dat ze voor ogen hebben: die tweede plaats pakken.

Jozef

Citaat van: Breaktest op 13 augustus 2019 - 11:07:58
Citaat van: Jozef op 13 augustus 2019 - 10:48:12
Citaat van: Breaktest op 13 augustus 2019 - 09:37:53
Citaat van: Wings op 12 augustus 2019 - 20:52:04
Ik had dit niet verwacht. Verder geen idee wat ik moet vinden. Ik neem aan dat ze bij Red Bull weten wat zij doen. Zij zijn de specialist.
Specialist? Weten wat ze doen? Gold dat ook toen ze Gasly aanstelden? Ik vind dit meer een brevet van onvermogen, van het creëren van een sfeer van onbetrouwbaarheid (sla recente uitspraken erop na), en van paniekvoetbal.

Niets nieuws onder de zon, toch? Een betrouwbare partner zijn is niet de stijl van Red Bull, zij sluiten en beëindigen overeenkomsten aan de lopende band tot ze iets vinden dat werkt. We kunnen niet ontkennen dat deze manier van werken al behoorlijk wat successen heeft opgeleverd.
Zowel successen als mislukkingen - vergeet ook niet Hartley. Of het ze per saldo verder brengt dan een team met rust rond het 2e stoeltje is sterk de vraag.

Klopt, ook mislukkingen. Maar die worden heel snel weer vergeten als er ook successen zijn. Hoeveel mensen kennen Scott Speed nog, en hoeveel Vettel? Blijven proberen tot er iets lukt. Daarom hebben ze twee F1-teams. Ze kunnen er niet alleen coureurs mee testen, ze hebben op die manier ook al meer dan eens motorenleveranciers tegen elkaar uitgespeeld (Red Bull reed ooit met Ferrari-motoren, weet u nog). Het is de stijl van het huis, ik hou er ook niet zo van, maar de winnaar heeft altijd gelijk of zoiets.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 13 augustus 2019 - 14:23:34
Klopt, ook mislukkingen. Maar die worden heel snel weer vergeten als er ook successen zijn. Hoeveel mensen kennen Scott Speed nog, en hoeveel Vettel? Blijven proberen tot er iets lukt. Daarom hebben ze twee F1-teams. Ze kunnen er niet alleen coureurs mee testen, ze hebben op die manier ook al meer dan eens motorenleveranciers tegen elkaar uitgespeeld (Red Bull reed ooit met Ferrari-motoren, weet u nog). Het is de stijl van het huis, ik hou er ook niet zo van, maar de winnaar heeft altijd gelijk of zoiets.
Vettel en Verstappen zijn de grootste twee talenten die de Red Bull opleiding heeft voortgebracht, maar tegelijkertijd de slechtste twee voorbeelden. Vettel was een Red Bull-junior maar debuteerde bij BMW Sauber (al weet ik niet zeker of hij daar door RB werd geplaatst). Verstappen heeft nooit een opleiding van RB gehad, hij werd pas een RB-junior op het moment dat hij een contract bij Toro Rosso tekende.

Wel was het aankopen van Minardi ten behoeve van Toro Rosso een gouden zet, waardoor er altijd plek vrijkwam op de grid voor eigen talent.

Sphinx

Vettel was toch al sinds 1998 lid van Red Bull? Hij heeft wel zijn associatie met BMW te danken aan goede optredens in de Formule BMW, voorloper van de F2,0 Renault Eurocup. Daardoor kon hij BMW Sauber testen en werd hij derde rijder, maar hij stond ook al onder contract bij Red Bull. Die hebben echter een beetje kunnen profiteren van het feit dat Vettel bij Sauber onder dak was, waardoor ze geen compleet groene rijder in de STR hoefden te zetten om Speed te vervangen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Tuesday

Citaat van: Jozef op 13 augustus 2019 - 14:17:08
McLaren staat zo'n 160 punten achter Red Bull in de stand, dat halen ze echt van zijn leven niet meer in...

Ferrari daarentegen, daar staan ze 44 punten achter en dat is m.i. het doel dat ze voor ogen hebben: die tweede plaats pakken.
eerlijk gezegd denk ik dat hun doel wat verderop ligt, nl volgend jaar (of iig zo snel mogelijk) WK worden. Ik geloof niet dat ze puur voor P2 de carrierre van Gasly door het putje spoelen. Nu kunnen ze Albon mooi uit testen, mocht die niet voldoen kunnen ze voor volgend jaar ergens een subtopper wegvissen.

Jozef

Citaat van: Matthijs op 13 augustus 2019 - 15:39:36
Citaat van: Jozef op 13 augustus 2019 - 14:23:34
Klopt, ook mislukkingen. Maar die worden heel snel weer vergeten als er ook successen zijn. Hoeveel mensen kennen Scott Speed nog, en hoeveel Vettel? Blijven proberen tot er iets lukt. Daarom hebben ze twee F1-teams. Ze kunnen er niet alleen coureurs mee testen, ze hebben op die manier ook al meer dan eens motorenleveranciers tegen elkaar uitgespeeld (Red Bull reed ooit met Ferrari-motoren, weet u nog). Het is de stijl van het huis, ik hou er ook niet zo van, maar de winnaar heeft altijd gelijk of zoiets.
Vettel en Verstappen zijn de grootste twee talenten die de Red Bull opleiding heeft voortgebracht, maar tegelijkertijd de slechtste twee voorbeelden. Vettel was een Red Bull-junior maar debuteerde bij BMW Sauber (al weet ik niet zeker of hij daar door RB werd geplaatst). Verstappen heeft nooit een opleiding van RB gehad, hij werd pas een RB-junior op het moment dat hij een contract bij Toro Rosso tekende.

Wel was het aankopen van Minardi ten behoeve van Toro Rosso een gouden zet, waardoor er altijd plek vrijkwam op de grid voor eigen talent.

Bij Verstappen kun je het verhaal ook omdraaien: hij heeft zijn halve juniorcarrière onder de Red Bull-vlag gereden. Die juniorcarrière heeft namelijk maar 1 jaar geduurd, waarvan de helft als RB-protégé.

Hij had toentertijd ook voor Mercedes kunnen kiezen, dan was hij in 2016 misschien F2-kampioen geweest in plaats van racewinnaar in de F1. Zijn steile opgang heeft hij toch echt te danken aan de huisstijl van Red Bull waar ik het over had.

Breaktest

Back to '17.
Misschien nog boeiender dan hoe Albon zich tegenover Max verhoudt, zal de rematch tussen Gasly en Kvyat zijn. Toen verloor de aangeslagen Rus het duel en verdween tijdelijk uit beeld. Nu zit Gasly in dat schuitje. Puppeteer doktor Marko heeft dat fijn uitgekokstoofd.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

Ach, wanneer Gasly constant op'n ca. 6e rijdt en verder gedurende dit seizoen, kan ik Marko begrijpen. Dan nog liever Albon, kijken wat die er vanaf brengt.

Groet,

C.G. de Beaufort


Wings

Citaat van: Breaktest op 13 augustus 2019 - 09:37:53
Citaat van: Wings op 12 augustus 2019 - 20:52:04
Ik had dit niet verwacht. Verder geen idee wat ik moet vinden. Ik neem aan dat ze bij Red Bull weten wat zij doen. Zij zijn de specialist.
Specialist? Weten wat ze doen? Gold dat ook toen ze Gasly aanstelden? Ik vind dit meer een brevet van onvermogen, van het creëren van een sfeer van onbetrouwbaarheid (sla recente uitspraken erop na), en van paniekvoetbal.
Na 6 mnd gepromoveerd naar het hoofdteam - dat kreeg zelfs Max niet voor elkaar! De beslissing is duidelijk niet ingegeven vanuit het idee dat Albon er klaar voor is, maar vanuit een negatieve insteek: Gasly moet eruit om niet de 2e plaats in het constructeurskampioenschap te verliezen.

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Blijkbaar houdt Red Bull vast aan de koers om binnen de gelederen rijders aan te stellen. Gasly was de beste Toro Rosso coureur -deed het niet onverdienstelijk- en werd gepromoveerd. Wat er precies misging bij Red Bull is mij niet bekend. Ik vond Gasly afgelopen weekend in één race meer indruk maken dan in alle races daarvoor. Reed offensief en had leuke gevechten. Verslagen worden door Kvyat mag wel in de eerste race in een nieuwe wagen.