GP van Duitsland 2019

Gestart door Breaktest, 26 juli 2019 - 11:30:24

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: Sabai op 28 juli 2019 - 21:59:19
Renault ging ook weer lekker  :) En die arme Hulkenberg.  Ik had hem het gegund.
Arme Hulk, maar dit keer had hij het zelf in de hand. Een p2 was mogelijk.

Maar ik hoop dat Hulk zijn eerste pdoium met een overwinning mag vieren.

Wings

Citaat van: Matthijs op 28 juli 2019 - 19:50:42
Zouden Verstappen en Red Bull nog bezwaar aantekenen voor de 5 seconden straf in Monaco nu Leclerc wegkomt met een vergelijkbaar vergrijp?

Nee. Verder vind ik het prima dat de rijder niet wordt bestraft maar het moet wel consequent. Datzelfde geldt voor tracklimits. Ik begrijp verzachtende omstandigheden maar Leclerc ging wel erg vaak naast de baan daar dus daar had de wedstrijdleiding best op mogen reageren. Dat deden ze niet waardoor het zijn Waterloo werd.

Wings

Citaat van: FolkertE op 28 juli 2019 - 22:08:00
Citaat van: Sabai op 28 juli 2019 - 21:59:19
Renault ging ook weer lekker  :) En die arme Hulkenberg.  Ik had hem het gegund.
Arme Hulk, maar dit keer had hij het zelf in de hand. Een p2 was mogelijk.

Maar ik hoop dat Hulk zijn eerste pdoium met een overwinning mag vieren.

Het wil maar niet lukken met de sympathieke Duitser. Wat ik erg lomp vond is dat hij de rem bleef vasthouden terwijl hij richting de muur schoof. Kansloos ook de manier waarop hij daar weg probeerde te komen. En ontzettend balen.

BMW.WilliamsF1

Jammer, had zijn 1e podium eindelijk eens kunnen pakken. Maar ja eigen fout, niet handig :)

Net als Leclerc en Bottas en de rest die spinde/er af ging.

Tuesday

Citaat van: Wings op 28 juli 2019 - 22:14:26
Citaat van: Matthijs op 28 juli 2019 - 19:50:42
Zouden Verstappen en Red Bull nog bezwaar aantekenen voor de 5 seconden straf in Monaco nu Leclerc wegkomt met een vergelijkbaar vergrijp?

Nee. Verder vind ik het prima dat de rijder niet wordt bestraft maar het moet wel consequent. Datzelfde geldt voor tracklimits. Ik begrijp verzachtende omstandigheden maar Leclerc ging wel erg vaak naast de baan daar dus daar had de wedstrijdleiding best op mogen reageren. Dat deden ze niet waardoor het zijn Waterloo werd.
daar had Leclerc toch zelf helemaal geen voordeel van? wat moet je dan als wedstrijdleiding doen?
Wat betreft unsafe releases; de rijder bestraffen is absoluut de beste manier en 5 seconden is veels te weinig, dat moet minimaal een drive through zijn om te voorkomen dat teams toch gaan kiezen om eens straf op de koop toe te nemen.

Jozef

Ik vond dat er bij Mercedes deze race wel wat aan te merken viel op de strategie. Tijdens de voorlaatste SC had Hamilton zijn tijdstraf nog staan. Verstappen ging toen verse inters halen, Hamilton had dit ook gewoon moeten doen. Dan was hij wellicht achter Albon terechtgekomen maar wel op verser rubber en met de tijdstraf achter de rug.

Bottas was dan weer op een gegeven moment als enige niet op inters gezet, dat kostte hem gewoon de overwinning.

BMW.WilliamsF1

Die tijdstraf, mag je die achter de SC of VSC tijdens een pitstop ook doen of niet?

Je verliest dan natuurlijk minder tijd dan dat ie er achteraf bij komt of bij een pitstop onder race snelheid ingelost wordt.

Jozef

Ja, je moet de straf gewoon uitvoeren bij de eerstvolgende pitstop. Nu pakte hij hem tijdens de volgende SC-periode, dat was de reden waarom hij toen ineens terugviel naar P12. Het kost je misschien minder tijd maar het risico is dat het je wel veel posities kost.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 28 juli 2019 - 23:05:33
Ik vond dat er bij Mercedes deze race wel wat aan te merken viel op de strategie. Tijdens de voorlaatste SC had Hamilton zijn tijdstraf nog staan. Verstappen ging toen verse inters halen, Hamilton had dit ook gewoon moeten doen. Dan was hij wellicht achter Albon terechtgekomen maar wel op verser rubber en met de tijdstraf achter de rug.

Bottas was dan weer op een gegeven moment als enige niet op inters gezet, dat kostte hem gewoon de overwinning.
en dat mag? een tijdstraf inlossen tijdens een SC?? en welk team heeft wel alle calls juist gemaakt? bij RBR en Ferrari ging er ook wel het één en ander mis. Probleem bij Mercedes waren vandaag de coureurs. Hoe kun je nou zeggen dat Mercedes Bottas de overwinning heeft gekost als ie zelf zo rijdt?

Jozef

#24
Hij reed de hele tijd tweede en hield Verstappen gewoon achter zich voor het grootste deel van de race. Hij verliest de leiding door strategisch geknoei en is nooit in staat om de verloren posities terug te winnen (want het is nog altijd Bottas).

Waar ik niet zeker over ben is of ze hem op dat moment misschien simpelweg niet binnen kònden roepen omdat het circusnummer met Hamiltons voorvleugel nog gaande was. :) (dat verwijt ik ze dan weer niet, dat was gewoon een stresssituatie die bij geen enkel team goed zou zijn gegaan)

Citaat van: Tuesday op 28 juli 2019 - 23:59:52en dat mag? een tijdstraf inlossen tijdens een SC??

Ja, zoals ik zei, je MOET de straf uitdienen bij de eerstvolgende pitstop ongeacht of dat tijdens een SC is of niet. Dat staat zelfs extra verduidelijkt in de Sporting Regulations (38.3):

the driver concerned must carry out the penalty the next time he enters the pit lane and, for the avoidance of doubt, this includes any stop the driver makes whilst a VSC or safety car procedure is in use.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 29 juli 2019 - 00:14:23
Hij reed de hele tijd tweede en hield Verstappen gewoon achter zich voor het grootste deel van de race. Hij verliest de leiding door strategisch geknoei en is nooit in staat om de verloren posities terug te winnen (want het is nog altijd Bottas).

Waar ik niet zeker over ben is of ze hem op dat moment misschien simpelweg niet binnen kònden roepen omdat het circusnummer met Hamiltons voorvleugel nog gaande was. :) (dat verwijt ik ze dan weer niet, dat was gewoon een stresssituatie die bij geen enkel team goed zou zijn gegaan)

Citaat van: Tuesday op 28 juli 2019 - 23:59:52en dat mag? een tijdstraf inlossen tijdens een SC??


Ja, zoals ik zei, je MOET de straf uitdienen bij de eerstvolgende pitstop ongeacht of dat tijdens een SC is of niet. Dat staat zelfs extra verduidelijkt in de Sporting Regulations (38.3):

the driver concerned must carry out the penalty the next time he enters the pit lane and, for the avoidance of doubt, this includes any stop the driver makes whilst a VSC or safety car procedure is in use.
ok, dat wist ik niet. Bij drive through of stop and go mag het juist weer niet.
Wat betreft de strategiën; achteraf is het allemaal makkelijk praten. RBR had wellicht een iets gelukkigere hand, maar gingen ook 2x (2x) vlak achter elkaar de pits in (rondjes 25 en 29,  later weer in 41 en 46).

Jozef

Punt is dat Bottas letterlijk de enige was (van de 14 of zo) die nog op slicks stond op dat moment. Als iedereen het ziet maar Mercedes niet, kun je toch van een blunder spreken vind ik. Dat is anders dan een ronde eerder of later switchen tussen slicks en intermediates. Maar misschien was er dus een reden voor (Hamilton die de pitbox bezette?).

Bob Bondurant

Enkele opmerkingen:
1 Waar blijft Hamiltons straf voor traag rijden achter de SC
2 5 seconden straf voor H., niet in verhouding tot het gewonnen voordeel, als hij al überhaupt met die beschadigde voorvleugel nog een rondje kon volmaken
3 De beide AR rijders worden daarentegen wel zwaar gestraft.

Matthijs

Citaat van: Bob Bondurant op 29 juli 2019 - 08:13:08
Enkele opmerkingen:
1 Waar blijft Hamiltons straf voor traag rijden achter de SC
2 5 seconden straf voor H., niet in verhouding tot het gewonnen voordeel, als hij al überhaupt met die beschadigde voorvleugel nog een rondje kon volmaken
3 De beide AR rijders worden daarentegen wel zwaar gestraft.

1. Dat bleek hij niet te hebben gedaan. Dat traag rijden was van de baan vliegen en zijn voorvleugel beschadigen en vervolgens de pits induiken. Was dus terecht geen straf
2. Het missen van de bollard is 5 seconden straf. Dat moet los staan van de consequentie van een ronde doorrijden
3. Bij Alfa Romeo is een soort van traction control gevonden (althans, zo lijkt het). Dan is de straf die gelijk staat aan een valse start juist nog heel mild. Maargoed, AR gaat in protest.

Matthijs

Ik ben benieuwd of er schaalmodellen komen van de Mercedes met unieke witte livery met kapotte voorvleugel. Dat wordt geheid een collectors item!  :)