In memoriam: Niki Lauda

Gestart door Jozef, 21 mei 2019 - 04:09:12

« vorige - volgende »

Jozef

Ik wilde net gaan slapen maar las dan het nieuws dat Niki Lauda is bezweken aan de gezondheidsproblemen die hem nu al een aantal maanden achtervolgden. Deze man verdient toch zijn eigen topic. Ik kan me werkelijk geen enkel comeback-verhaal in eender welke sport voorstellen dat dat van Lauda overtreft. Hij behoort tot een zeer elitair kransje van coureurs die werkelijk het stempel "legendarisch" verdienen.

Ik hoorde hem ook als Mercedes-man graag bezig over zijn coureurs en team. Ik heb hem nooit zien racen (ik was nog niet geboren) maar ook in die hoedanigheid als teambaas zal ik hem missen. Ik ben benieuwd of er forummers zijn die wel nog eigen herinneringen hebben aan de racecarrière van Lauda.

Fietser

Ik zag Lauda begin zeventiger jaren op Zandvoort debuteren, ik meen '72 of '73. Een onbekend Oostenrijks broekje in een BRM, naast oude rotten als Beltoise en Regazonni.  (BRM had destijds drie fabrieksinschrijvingen.) Met zijn rode bolide - in Marlboro-kleuren - en zijn rode helm viel hij me op, met name hoe hij Gerlach, waar ik zat, 'aanviel'. Ik herinner me nog dat hij me sneller en feller leek dat zijn twee meer ervaren teamgenoten. Dat zag men bij Ferrari ook...
Al snel groeide hij tot de grootheid zoals we hem kenden, waarbij zijn ongeluk op de Ring natuurlijk bijdroeg aan de mythe. (Die zogenaamde vijandschap met Hunt, waar een paar jaar geleden nog een film over verscheen, leek me erg aangedikt.) Zijn terugkeer na die klapper, was ongekend.
Een bijzonder man, ook privé, die niet schroomde om anderen op een kille manier te bekritiseren. Dat laatste ging mij persoonlijk soms te ver, maar hij behoorde zeker tot de meest karakteristieke personen die de F1 ooit heeft gekend. Markante Niki zal erg worden gemist.

Sphinx

Rush was op sommige vlakken redelijk accuraat, maar inderdaad aangedikt.De vete bestond niet, Hunt en Lauda waren zelfs goede vrienden. De "rat" opmerking kwam van David Purley met Lauda in Zolder een keer ruzie had gekregen. Lauda sloeg overigens onmiddellijk terug door de Engelsman een konijn te noemen.

Het zitje bij BRM had Lauda geregeld door een stevige lening te nemen. Zijn tweede al, want hij kocht zich eerder met 30.000 pond al in bij het F2 team van March. Nog een feitje uit Rush dat niet klopt, Lauda en Hunt wisten wel van elkaars bestaan, maar hebben pas in de F1 echt tegen elkaar geracet.

Geluk kon je Lauda niet ontzeggen, want hij werd door Ferrari opgebeld nét toen BRM had besloten hem te ontslaan. Enzo was enthousiast door Lauda's prestaties in Zolder (5e) en Monaco (waar hij uitviel, maar lang op podiumkoers was) en Clay Regazzoni had een goed woordje over hem gedaan vwb het afstellen van auto's. Ferrari betaalde ook genoeg om zijn schulden te vereffenen. Toevallig kwamen Hunt en Lauda elkaar in 1975 tegen op Zandvoort, toen Hunt de GP won met Lauda's Ferrari in zijn nek hijgend

Na dat beruchte seizoen 1976 ging het niet zo best meer tussen Lauda en Ferrari. De renstal had Carlos Reutemann aangenomen toen hij nog in het ziekenhuis lag, en de twee konden elkaar niet uitstaan. Nadat hij de titel in 1977 had gepakt in Amerika nam hij meteen ontslag en kwam bij Brabham terecht. Ook dat liep niet echt geweldig, 9 van de 14 races moest Lauda uitvallen. Die ene racewin met de opvallende BT46B Stofzuiger was nog zijn opvallendste wapenfeit. De pogingen van Alfa Romeo en Brabham om een wingcar met V12 te ontwerpen mislukten en in 1979 stopte Lauda opnieuw vroeg, nadat het team hem had gevraagd in Canada en USA de nieuwe BT49 te proberen. Later zou hij verklaren dat de Ford V8 onwelkome herinneringen wakker maakte aan zijn slechte jaren bij March en BRM. Toch een klein foutje, want de BT49 deed het best goed in handen van Nelson Piquet.

Maar in 1982 was Niki weer terug bij Mclaren, dankzij Ron Dennis, voor wie hij in de Procar M1 auto had gereden tussen GP's door. Marlboro was nog even sceptisch over Niki's salaris van 3 miljoen, maar hij won in Long Beach en later nog een keer in Silverstone. In 1983 kreeg hij tijdens het seizoen het team zover alvast te gaan testen met de Porsche turbo, maar het kostte hem wel veel credit bij Dennis, die in 1984 duidelijk Alain Prost een voorkeursbehandeling gaf.

Na een pittig seizoen waarin Prost en Lauda elkaar kop over kop afwisselden, bleek dat Monaco de doorslag had gegeven. De race waar Jacky Ickx voortijdig afvlagde toen Prost aan de leiding reed en waar halve punten werden uitgedeeld. Als Prost slim was geweest had hij zich door Senna en Bellof laten inhalen, want Bellof werd later uit de uitslag geschrapt en Lauda was uitgevallen. Nu kreeg hij 4,5 punt, maar met een tweede plaats achter Senna had hij 6 punten gekregen en had hij het kampioenschap gewonnen. Nu was Lauda hem met een half punt te slim af.

In 1985 heb ik m nog een keer live gezien in de laatste race in Zandvoort die hij won, al wist ik de hele voorgeschiedenis niet als 6 jarig snotjoch, daar kwam ik dankzij de ORF later op vakantie pas achter die samen met DSF een paar mooie documentaires over de F1 uitzonden. Typisch Oostenrijks karakter: eerlijk op het botte af, soms keihard en onredelijk. Maar een geweldig coureur met heel aparte ideeën: ipv de stress af te reageren met drank drugs en vrouwen ging hij zijn pilotenlicentie halen. Hij vond er niet veel aan, maar het hielp hem bij het denken, analyseren en focussen. Ruhe in frieden Niki.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Breaktest

#3
Lauda kwam bij mij in beeld in 1974, zijn debuutjaar bij Ferrari. Ik had een poster van de Ferrari 312B/74 op mijn slaapkamer van een meter breed.
Ferrari was destijds lang niet zo'n iconische naam als nu; dat waren de Lotussen en Tyrrels. Ferrari leefde nog in de jaren 60 en stapte zo ongeveer als laatste team over op een airbox. Maar met de komst van Lauda en de 312B/74 klopte in ene alles. Niki was echt een wonderboy, de Mad Max van die dagen, de Sturm und drang Lauda. Keer op keer reed hij Regazzoni (de nr1 rijder) naar huis, pakte een paar overwinningen en ging vet aan de leiding in het kampioenschap. Lauda had ver voor Regazzoni (vice-wereldkamioen) moeten eindigen maar viel de laatste vijf races uit. Maar het was duidelijk dat Lauda the man to beat werd voor de komende generatie.
De Lauda van latere jaren was meer die van "de gehelmde computer" de man voor wie je groot bewondering had, maar die geen specifieke emoties losmaakte, zoals bv Hunt in Zandvoort 1975.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

#4
Misschien is dit tevens het moment om het iconisch Villeneuve-Arnoux duel als mooiste aller tijden enigszins te relativeren. Ook deze tussen Villeneuve en Lauda uit hetzelfde jaar mag er zijn.

Even de voorgeschiedenis: in 1979 was Ferrari oppermachtig met Scheckter en Villeneuve als nr 1 en 2 in het kampioenschap. Lauda daarentegen sukkelde al twee jaar met de hoogst onbetrouwbare Alfa aangedreven Brabham en was het spuugzat.
En dan vindt op 16 September 1979 een race plaats in Imola die niet mee telt voor het kampioenschap; Lauda's laatste voor zijn eerste retirement.
Nadat hij vanaf de 4e plaats eerst oud Ferrari-rivaal Reuteman in de ground effect Lotus binnenhengelt, daarna Scheckter, volgt het gevecht om de koppositie tussen een erkende "dood of de gladiolen"coureur en iemand die weet dat deze race nergens om gaat en met zijn gedachten al bij zijn pensioen is.

Dat de Oostenrijker niks van zijn skills verloren had bewees hij overigens door datzelfde jaar het eerste BMW M1 Procar kampioenschap op zijn naam te schrijven (Ps Liberty, de fik in die domme popconcerten, haal BMW M1 Procar terug, maar dit ter zijde).

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Ik ken hem doordat ik op de Duitse zender alleen nog F1 kan kijken. Daarna wat dingen opgezocht over hem. Ik kon altijd wel lachen om hem. Lekker recht voor zijn raap maar wel vanuit het verstand. Zakelijk was het ook een slimme man.70 jaar oud  veels te vroeg jammer genoeg .

Wings

"Al racend heb ik Lauda niet meegemaakt. Toen ik jong was en besef kreeg van Formule 1 werd Lauda gezien als de Messias. Het waren de papieren jaren toen ik veel opzocht en las over de Formule 1 van toen. In 2012 werd Lauda adviseur van Mercedes GP. Hij nam geen blad voor de mond. Zijn kritiek op Max was ongezouten maar hij nam ook geen blad voor de mond als het aankwam op de rijders van Mercedes. Zo wees hij Hamilton aan als schuldige bij een crash met Rosberg en gaf hij aan dat Rosberg de slimmere was toen hij zijn auto wel binnenbracht in tegenstelling tot Lewis met hetzelfde technisch mankement. Begin vorig jaar verdween hij uit beeld. Ineens doemen geluiden op dat hij gezondheidsproblemen heeft, complicatie als gevolg van een operatie en dan nu dit. Jeetje. Niki Lauda. Met een leeftijd voor 70 jaar erg jong als je het mij vraagt: Rust in vrede Niki!"



Robbert65

#7
Mooie posts hier mannen, vooral Sphinx. Wat mij betreft kopieer je 'm op de FP man!

Lauda is verbonden met de Formule 1 als geen ander. Hij is de enige die twee generaties lang in een hoofdrol betrokken was. In de jaren 70 en 80 als rijder en in de noughts en jaren 10 als Vorstand van Mercedes AMG F1. Dat is bijzonder. Maar tegelijk logisch gezien zijn kennis, inzicht en dadendrang. Die eigenschappen brachten hem toen aan de top en in de recente geschiedenis het Mercedesteam. Als je voor Niki werkte gaf je 100%. Want het ging niet anders.

Ook was hij een orakel. Voor sappige uitspraken hoefde je als journalist om de week maar even twee seconden de mic onder zijn neus duwen en dan had je een half uur gespreksstof voor de pundits.

Ik had enorm gehoopt dat hij de kracht had gevonden om weer terug te keren in het circus van F1 en ik had hem ontzettend gegund om de eerste prijs uit te reiken op CPZ na de 31ste GP van Nederland, 35 jaar nadat hij die in ontvangst mocht nemen als -zo dachten wij- laatste en dus legendarische winnaar. Ontzettend jammer dat hij die brug in de geschiedenis niet meer mag slaan. We zullen die dag zeker aan hem denken.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Mooie bijdragen inderdaad. 👍

Ondanks dat Rush misschien niet volledig waarheidsgetrouw is, is het wel een buitengewoon vermakelijke film! Zeker kijken als je 'm niet gezien hebt.

Die scène waarin hij zijn latere vrouw ontmoet en twee Italianen met panne een lift geeft is geweldig.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 21 mei 2019 - 18:05:04
Ik ken hem doordat ik op de Duitse zender alleen nog F1 kan kijken. Daarna wat dingen opgezocht over hem. Ik kon altijd wel lachen om hem. Lekker recht voor zijn raap maar wel vanuit het verstand. Zakelijk was het ook een slimme man.70 jaar oud  veels te vroeg jammer genoeg .
Idd, ik ken m eigenlijk ook vooral van RTL Duitsland. Die man gaf het programma toch echt wel wat extra. Vond het ook erg jammer dat hij dat door zijn rol bij Mercedes steeds minder vaak kon doen. Misschien een beetje hetzelfde idee als Cruijff; er waren technisch gezien vast betere analisten, maar naar dit soort grootheden luister je toch anders. Maar goed, hij was natuurlijk vooral coureur, helaas heb ik daar weinig van meegekregen.
Ooit Niki nog eens in levende lijve gezien bij een concert in Wenen. Kende hem toen eigenlijk alleen maar van naam en toen ik hoorde dat hij het was dacht ik nog; leeft die dan nog? is die niet ooit verongelukt??

Jozef

Ik werkte in de luchtvaartsector en Lauda was ambassadeur voor een van onze grootste klanten. In die hoedanigheid kwam hij in 2015 een lezing geven... maar meneer Jozef was die dag natuurlijk niet op kantoor. ::) ::) ::)

Breaktest

#11
Citaat van: Mickey op 21 mei 2019 - 19:05:25
Mooie bijdragen inderdaad. 👍

Ondanks dat Rush misschien niet volledig waarheidsgetrouw is, is het wel een buitengewoon vermakelijke film! Zeker kijken als je 'm niet gezien hebt.

Die scène waarin hij zijn latere vrouw ontmoet en twee Italianen met panne een lift geeft is geweldig.
Ik heb me destijds als een der weinigen flink geërgerd aan Rush. Met name de race waar het om draait was op de snijtafel helemaal kapot ge-edit en zat vol fouten; ik geloof dat ik er destijds 18 had geteld, zoals een foute startopstelling, auto's die helemaal niet meededen, de start waarin zo veel shots waren gepropt dat ze na 20 seconden nog niet op de 100 km/u zaten, de belachelijke pitscene. Ook barstte het veld destijds van de kleurrijke figuren waar je he-le-maal niets van terugziet; als Regazzoni drie zinnen kreeg is het veel. Maar ook als Niki aan het woord was waren het altijd houterige dialogen. Bah, kutfilm, gemaakt door Amerikanen die geen barst van F1 en haar historie begrepen en alleen een sappig verhaal zagen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Hier, hoe toepasselijk, Lauda's visie op Monaco:
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings


C.G. de Beaufort