F1|2019|GP Monaco|Monte Carlo

Gestart door Wings, 21 mei 2019 - 17:38:35

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jozef op 27 mei 2019 - 15:41:07
Citaat van: Sabai op 27 mei 2019 - 07:01:35Vroeger werd daar nooit voor gestraft. Is echt weer iets van de laatste jaren. Eigenlijk had Bottas een straf moeten krijgen voor een te groot gat te laten tussen en ham. Las dat strioktin er vorig jaar ook een straf voor kreeg.

Nu wordt er ook niet altijd voor gestraft, er zijn namelijk zat circuits waar de pitlane breed genoeg is voor twee auto's en het is dan ook vaak genoeg gebeurd dat een een situatie als gisteren voorkwam maar er geen contact was en ook geen straf. Maar hier is de pitlane smal en was er wel contact, met verregaande gevolgen voor Bottas. Een straf is dus de logica zelve, en 5 seconden was nog behoorlijk mild.

Waar ik het wel met je eens ben is dat Bottas ook bestraft had mogen worden. De regels zeggen dat je in een SC-sitatie niet onnodig traag mag rijden, en Bottas liet toch duidelijk een gat van een paar seconden vallen. De officiële rondetijd in de bewuste elfde ronde was voor Bottas ongeveer 7.8 seconden langzamer dan voor Hamilton. Let op dat dit wel een rondetijd inclusief een iets langzamere pitstop en inclusief de clash met Verstappen is, maar dan nog. Het lijkt me inderdaad niet veel anders dan het geval van Sirotkin in Frankrijk vorig jaar, dat wel bestraft is.
je mag toch aannemen dat ze dit via bepaalde deltatijden in de gaten houden? Hoe weet je anders wat onnodig traag is? Ze zaten op dat moment nog niet achter de SC, dus ze moeten ergens een richttijd krijgen.

Jozef

Daar ga ik ook vanuit, maar als je kijkt naar die 7.8 seconden waar ik het over had (Bottas 7.8 seconden trager dan Hamilton, inclusief het incident en het feit dat Bottas' pitstop een paar tienden trager was)... In Sirotkins geval toont dezelfde data een verschil van iets van 8.3 seconden met de tijd van zijn teamgenoot Stroll die voor hem reed. Welteverstaan op een circuit dat een stuk langer is dan dat van Monaco.

Race control heeft natuurlijk beschikking over veel gedetailleerdere informatie (rondetijd tot aan het binnenrijden van de pits in plaats van het uitkomen, bijvoorbeeld). Dus ik weet niet waar ze naar kijken. En ik weet ook niet of het allemaal zo nauwgezet opgevolgd wordt. Meestal is het probleem dat iemand te snél rijdt tijdens de SC, niet te langzaam. Dus het is een relatief ongebruikelijke situatie en misschien dat ze wel goed in de gaten houden dat niemand te snel rijdt, maar is er voor te traag rijden geen sluitend systeem. Ik weet het niet.

Opmerkelijk is wel dat Red Bull er blijkbaar ook geen probleem mee had tijdens de race, want dan zouden ze wel geklaagd hebben bij de racedirecteur. Of misschien hebben ze dat wel gedaan, maar heeft de racedirecteur het afgewimpeld. Allemaal vragen... :D Hopelijk loopt er ergens een F1-journalist rond die dit kan uitspitten.

Wings

Citaat van: Sabai op 27 mei 2019 - 07:01:35
Vroeger werd daar nooit voor gestraft. Is echt weer iets van de laatste jaren. Eigenlijk had Bottas een straf moeten krijgen voor een te groot gat te laten tussen en ham. Las dat strioktin er vorig jaar ook een straf voor kreeg.

In dat context vond ik juist dat niemand een straf verdiende. Beetje een karma moment. De boel ophouden en dan nog de deksel op je neus krijgen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 27 mei 2019 - 18:23:20
Daar ga ik ook vanuit, maar als je kijkt naar die 7.8 seconden waar ik het over had (Bottas 7.8 seconden trager dan Hamilton, inclusief het incident en het feit dat Bottas' pitstop een paar tienden trager was)... In Sirotkins geval toont dezelfde data een verschil van iets van 8.3 seconden met de tijd van zijn teamgenoot Stroll die voor hem reed. Welteverstaan op een circuit dat een stuk langer is dan dat van Monaco.

Race control heeft natuurlijk beschikking over veel gedetailleerdere informatie (rondetijd tot aan het binnenrijden van de pits in plaats van het uitkomen, bijvoorbeeld). Dus ik weet niet waar ze naar kijken. En ik weet ook niet of het allemaal zo nauwgezet opgevolgd wordt. Meestal is het probleem dat iemand te snél rijdt tijdens de SC, niet te langzaam. Dus het is een relatief ongebruikelijke situatie en misschien dat ze wel goed in de gaten houden dat niemand te snel rijdt, maar is er voor te traag rijden geen sluitend systeem. Ik weet het niet.

Opmerkelijk is wel dat Red Bull er blijkbaar ook geen probleem mee had tijdens de race, want dan zouden ze wel geklaagd hebben bij de racedirecteur. Of misschien hebben ze dat wel gedaan, maar heeft de racedirecteur het afgewimpeld. Allemaal vragen... :D Hopelijk loopt er ergens een F1-journalist rond die dit kan uitspitten.
ze krijgen toch allemaal een bepaalde delta waaraan ze zich moeten houden? Lewis zal zo snel mogelijk zijn gegaan, Valterri zo langzaam als toegestaan. Er moet iig iets zijn waar aan ze kunnen weten hoe hard ze mogen, anders kun je ze ook niet bestraffen.



Mickey