F1|2019|GP Monaco|Monte Carlo

Gestart door Wings, 21 mei 2019 - 17:38:35

« vorige - volgende »

Wings

F1|2019|GP Monaco|Monte Carlo


Bron: https://www.educations.com

Niki Lauda
Ik had mijn preview klaargezet, toen ik vanmorgen een push-bericht ontving en las dat Lauda is heengegaan. Het is te kort dag om er een stuk aan te wijden (deze eer laat ik voor degene die de volgende preview schrijft) maar ik wil het ook niet ongemerkt de revue laten passeren.

Al racend heb ik Lauda niet meegemaakt. Toen ik jong was en besef kreeg van Formule 1 werd Lauda gezien als de Messias. Het waren de papieren jaren toen ik veel opzocht en las over de Formule 1 van toen. In 2012 werd Lauda adviseur van Mercedes GP. Hij nam geen blad voor de mond. Zijn kritiek op Max was ongezouten maar hij nam ook geen blad voor de mond als het aankwam op de rijders van Mercedes. Zo wees hij Hamilton aan als schuldige bij een crash met Rosberg en gaf hij aan dat Rosberg de slimmere was toen hij zijn auto wel binnenbracht in tegenstelling tot Lewis met hetzelfde technisch mankement. Begin vorig jaar verdween hij uit beeld. Ineens doemen geluiden op dat hij gezondheidsproblemen heeft, complicatie als gevolg van een operatie en dan nu dit. Jeetje. Niki Lauda. Met een leeftijd voor 70 jaar erg jong als je het mij vraagt: Rust in vrede Niki!



Voorspelbaarheid en Formule 1!
Het pleidooi van afgelopen jaar over de onvoorspelbaarheid van de Formule 1 kan de prullenmand in. Mercedes zwaait het scepter en is dominant. Voorspellen in wat voor een kleur auto de winnende rijder rijdt is ineens weer makkelijk. Het is opmerkelijk hoe Ferrari het maar niet voor elkaar krijgt om Mercedes van de troon te stoten. Evenaren is gelukt en afgelopen jaar leek het er heel even op dat Ferrari kon doorpakken maar op het moment suprême stond Mercedes weer op hun voetstuk. En vaster dan ooit tevoren, om er voorlopig niet meer vanaf te vallen. Het lijkt er op dat Mercedes dit wel even volhoud, wat de voorspelbaarheid wat minder maakt dan afgelopen jaren. Daarachter is het leuker en spannender tussen Ferrari en Red Bull.

Monaco
Toch maar eens terugblikken naar één van de meest bekende edities van Monaco. Het jaar dat Williams met Nigel Mansell de Formule 1 oprolde. Het lijkt alweer eeuwen geleden dat Williams iets in de melk te brokkelen had. De jaren 90 was dan ook het feest van de renstal uit  Wantage,. Williams won in de jaren 90, maar liefst 4 kampioenschappen in 5 jaar. Het bijzondere is dat men dit deed met 4 verschillende rijders. Mansell, Prost, Hill en Villeneuve. Jacques.

Het jaar 1992 staat niet in boeken als het meest spraakmakende seizoen. Williams domineert. McLaren is in geen velden en wegen te bekennen. Niets is over van de succesjaren. McLaren heeft één troef in handen. Zijn naam, Ayrton Senna. Begin deze maand vernam ik dat het alweer 25 jaar geleden is dat hij stierf. Een kwarteeuw geleden. Ik herinner het nog als de dag van gisteren. Maar goed, in 1992 had de nog springlevende Senna weinig in te brengen. Nigel Mansell won de eerste 5 races, de regerend wereldkampioen scoorde slechts 8 punten tot aan Monaco.


Bron: www.motorsport-total.com/

Mansell vertrekt van polepositie en leidt de race tot aan ronde 71. De Brit vermoedt een leeglopende band en gaat naar binnen voor vers rubber. Hij belandt achter de Braziliaan met nog 7 ronden te rijden. Met rassenschreden nadert hij Senna maar dan geldt een oud Formule 1-gezegde, erachter betekent nog niet er voorbij. Dat geldt zeker voor Monaco en gold zeker voor Senna. De master van het verdedigen.

Dan volgen misschien wel de mooiste 5-6 minuten Formule 1 ever. Mansell rijdt met een superieure Williams, op vers rubber, achter wat ik de beste rijder ooit vind. Senna. Hij is véél sneller probeert het binnendoor, buitenlangs, eroverheen, eronderdoor te passeren, ronde na ronde, maar wat hij ook doet, Senna maakt zijn McLaren breed en Mansell slaagt er niet in hem te passeren. Senna wint de race. Saillante details:

- Mansell won nooit de Grote Prijs van Monaco.
- Na de race deed Mansell een soort van editie voor de beste F1-acteur. Tot op heden is die prestatie niet evenaart.




Max Verstappen
Max en Monaco is tot op heden geen succesnummer. Een paar wist hij zijn auto niet uit de muur te houden en crashte hij op de achterkant van Romain. Jong en onbezonnen, zo zullen we het wellicht uitleggen over 10 jaar. Afgelopen jaren blonk Red Bull uit wat betreft het chassis. Het hield niet over wat betreft motorvermogen maar de snelheid in de bochten was er wel. Op circuits als Monaco was er daarom een klein voordeel voor de mannen in de blauwe auto.

Hoe actueel het bovenstaande is valt te bezien. Ik heb het idee dat Mercedes het aerodynamisch gat heeft dichtgelopen. In sectoren waar Red Bull significant sneller was, zijn het nu de zilveren pijlen wat de klok slaat. De kans dat Max hier met twee vingers in de neus een pole rijdt en het succesverhaal van Ricciardo dun overdoet acht ik klein. Niet onmogelijk, maar klein.

Max zelf draait een solide seizoen. Op wat momenten na lijkt hij wat meer in balans. Wat ik mooi vind aan Max is dat hij bij tijd en wijlen nog steeds de sterren van de hemel rijdt. Het is en blijft een spektakel. Max heeft het vermogen om zijn rijstijl aan te passen om zo het maximale uit de auto te trekken. Die gave hebben maar weinig rijders. Alleen de helden konden dat. En Max is er één, in wording welteverstaan! Of het genoeg is om ons zondag van de bank af te krijgen gaan we meemaken.


Foto: ANP

Vorige winnaars
2018 D. Ricciardo Red Bull
2017 S. Vettel Ferrari
2016 L. Hamilton Mercedes
2015 N. Rosberg Mercedes
2014 N. Rosberg Mercedes

Wie gaat winnen?
Afgelopen seizoen was het Red Bull wiens chassis het motorisch tekortkomen kon compenseren. Circuits als Monaco was hen dan ook op het lijf geschreven. Het heeft er schijn naar dat Mercedes dat gat heeft dichtgelopen. In mijn optiek heeft Mercedes dan ook de beste papieren in handen. Een dagsucces van Max of Charles zou echter niet verkeerd zijn. Ik ben benieuwd of iemand zondag aanstaande nog iets uit de hoge hoed tovert. We zullen het zien!

Tijdschema

23 mei 2019
11:00-12:30 Eerste vrije training   
15:00-16:30 Tweede vrije training   

25 mei 2019
12:00-13:00 Derde vrije training   
15:00-16:00 Kwalificatie   

26 mei 2019
15:10 Race 

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

De laatste tijd word ik nogal eens wakker met het idee dat pas een ander op de troon van Mercedes komt als Mercedes zich uit het kampioenschap terugtrekt. Vanwege buikje vol of zo. Hoe kunnen we dat versnellen?
Misschien moeten we laten weten dat de schande van Le Mans al lang is uitgewist, haar Formule E project de hemel in prijzen?, een petitie? Nee, ik weet het: een kopersstaking!
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Ferrari, stop er alsjeblieft mee, het is bijna niet eens meer grappig! :o

Mickey


Matthijs

Ferrari was weer dramatisch slecht, maar ik vond Leclerc ook niet indrukwekkend. Kreeg het niet voor elkaar een foutloze ronde te rijden. Eigenlijk vind ik Leclerc sinds Bahrain best wel wat kleine foutjes maken. Maargoed, dat mag ook bij een jonge onervaren coureur.

Jozef

Vettel maakte volgens mij nog meer fouten dan Leclerc...

Mickey

En Leclerc werd de kans op revanche ontnomen.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 25 mei 2019 - 18:39:42
Vettel maakte volgens mij nog meer fouten dan Leclerc...
Klopt, maar dat doet toch niks af aan mijn betoog? Vettel maakt ook veel fouten, maar Bottas, Verstappen en Hamilton niet.

Jozef

Hmm, Hamilton maakte eigenlijk óók veel foutjes doorheen de kwalificatie. ;) Ik heb de indruk dat hij toch leed onder het feit dat hij een paar kwalificaties na elkaar verslagen werd door Bottas.

Dus ja, Leclerc "niet indrukwekkend" zal inderdaad wel kloppen, maar ik vond het ook niet abnormaal slecht en het is gewoon 100% de schuld van Ferrari dat hij uitgeschakeld werd.

Wings

Citaat van: Jozef op 25 mei 2019 - 18:39:42
Vettel maakte volgens mij nog meer fouten dan Leclerc...

En dan nog voor Leclerc starten. Dat doet die goed.

Wings

Citaat van: Matthijs op 25 mei 2019 - 17:50:58
Ferrari was weer dramatisch slecht, maar ik vond Leclerc ook niet indrukwekkend. Kreeg het niet voor elkaar een foutloze ronde te rijden. Eigenlijk vind ik Leclerc sinds Bahrain best wel wat kleine foutjes maken. Maargoed, dat mag ook bij een jonge onervaren coureur.

Afgelopen seizoen ontbrak het eveneens aan consistentie. Leclerc begon sterk maar zwakte wat af. Dit jaar dito. Niettemin een fantastisch debuut seizoen bij Ferrari. Kan direct mee met Seb, wie had dat gedacht? Niemand toch. 

Wings

Citaat van: Jozef op 26 mei 2019 - 00:30:38
Hmm, Hamilton maakte eigenlijk óók veel foutjes doorheen de kwalificatie. ;) Ik heb de indruk dat hij toch leed onder het feit dat hij een paar kwalificaties na elkaar verslagen werd door Bottas.

Dus ja, Leclerc "niet indrukwekkend" zal inderdaad wel kloppen, maar ik vond het ook niet abnormaal slecht en het is gewoon 100% de schuld van Ferrari dat hij uitgeschakeld werd.

Winnen en verliezen doe je samen. Het is ook niet Mercedes die wint omdat de auto snel is. Leclerc had ook gewoon kunnen zeggen, ik ga naar buiten, punt.

Mickey

Mwah, dit gebeurt hem inderdaad maar één keer. Ik denk dat dat joch ballen genoeg heeft om dat een volgende keer gewoon te roepen. Leermomentje.

Wings

Geloof ik niet. Hij volgt ook teamorders op en vraagt niet dit terug te draaien als het effect uitblijft. Max had daar niet moeten zitten, die had je de vinger gegeven. Een dikke 'NO' en zoek het uit.