F1|2019|GP Monaco|Monte Carlo

Gestart door Wings, 21 mei 2019 - 17:38:35

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 26 mei 2019 - 18:39:08
Citaat van: Tuesday op 26 mei 2019 - 18:24:44
Citaat van: Mickey op 26 mei 2019 - 17:00:22
Domme actie van Max om het zo laat nog te proberen. Had in ronde 76 geen enkele zin meer. Had nooit ver genoeg weg kunnen rijden om alsnog het podium te halen. Had het team hem wel duidelijk moeten maken vind ik.

Beter hadden ze 'm ergens in ronde72 binnen gehaald om voor een extra puntje te rijden.
Max had idd veel eerder een aanval moeten doen, hij reed virtueel op P4 maar had P1 voor het grijpen. Voor mijn gevoel had hij in de hairpin de meeste kans.
Alsof hij het niet eerder geprobeerd heeft.

Nou vooruit, hier de uitleg van Max: "Hij ging natuurlijk langzamer rijden om zijn banden te sparen, omdat hij wist dat hij zachtere banden had. Die houden het natuurlijk niet zo lang vol. Ik zette de druk er dus op en toen moest hij ook harder gaan, want anders kon ik hem echt aan gaan vallen. Op een gegeven moment begonnen zijn banden teveel te slijten en zag ik dat hij op bepaalde punten van het circuit echt moeite had.Daar probeerde ik steeds dichtbij te komen, maar ik kon telkens net niet goed genoeg wegkomen uit de bocht."
hij heeft het zeker wel geprobeerd, maar het was of P4 of P1, dan vraag ik me af of niet een do or die had moeten overwegen. Bij bocht 1 en bij de chicane na de tunnel was ie steeds te ver weg, misschien moet je het dan eens ergens anders proberen (rascasse of de hairpin). 

Wings

Citaat van: Jozef op 26 mei 2019 - 18:26:39
Citaat van: Sabai op 26 mei 2019 - 16:26:16
Citaat van: Matthijs op 26 mei 2019 - 16:25:12
Citaat van: Sabai op 26 mei 2019 - 16:21:12
Verstappen word wel een beetje genaaid door Mercedes.
Hoezo genaaid? Wat deden ze fout dan? Liever zat Bottas ervoor.

Ze veroorzaken zelf deze situatie door Bottas zoveel te laten vertragen voor die stop.

Als hij dat niet had gedaan, dan had hij achter Hamilton in de rij moeten staan en was hij sowieso teruggevallen naar de vierde plek. Nu behield hij bijna de tweede, zou de derde gehad hebben als Verstappen hem niet in de muur had geduwd.

Dan nog veroorzaakt hij het zelf. Verder heb ik nooit begrepen dat een rijder wordt gestraft voor een unsafe release. Max weet niet dat Bottas daar zit.

Sabai

#32
Vroeger werd daar nooit voor gestraft. Is echt weer iets van de laatste jaren. Eigenlijk had Bottas een straf moeten krijgen voor een te groot gat te laten tussen en ham. Las dat strioktin er vorig jaar ook een straf voor kreeg.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 26 mei 2019 - 22:17:52
hij heeft het zeker wel geprobeerd, maar het was of P4 of P1, dan vraag ik me af of niet een do or die had moeten overwegen.
Ik vind niet dat je Verstappen mag verwijten dat hij geen do-or-die heeft geprobeerd. Sowieso vind ik dat niet handig, maar in Monaco eindigt dat bijna altijd in tranen.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 27 mei 2019 - 07:34:31
Citaat van: Tuesday op 26 mei 2019 - 22:17:52
hij heeft het zeker wel geprobeerd, maar het was of P4 of P1, dan vraag ik me af of niet een do or die had moeten overwegen.
Ik vind niet dat je Verstappen mag verwijten dat hij geen do-or-die heeft geprobeerd. Sowieso vind ik dat niet handig, maar in Monaco eindigt dat bijna altijd in tranen.
ik verwijt het hem ook niet, ik zat er alleen wel op te wachten en het gebeurde maar niet. Ja, het had in tranen kunnen eindigen, juist daarom had ie het moeten doen. Hamilton is wk leider, jij staat iets van 40 punten achter, gewoon met alle risico's die hairpin in. Hamilton had het vooral moeilijk met zn voorbanden, op dat punt leek ie mij het meest kwetsbaar. In dit geval had ik liever iets meer de oude Max gezien ;)

Fietser

#35
Lastig inderdaad. Een do or die was voor 88% in tranen geëindigd, waarmee Verstappen gegarandeerd veel credits zou hebben verspeeld. Aan de andere kant verwachtte - en hoopte - eigenlijk iedereen dat hij het toch zou doen. Ook ik geloof dat de hairpin daarvoor de enige plek was, maar dan had Hamilton net zo coöperatief moet zijn als Norris t.a.v. Leclerc. Gezien de stand in het kampioenschap zou dat wellicht verstandig zijn geweest van Hamilton, maar op de een of andere manier denk ik dat hij deze editie toch per se als winnaar wilde afsluiten. Het was, kortom, m.i. wel goed zo. 

Fietser

#36
Iets algemeens: ik vind de havenchicane na de tunnel een onmogelijk ding. Je kunt er inderdaad inhalen, maar heel vaak dwing je de ingehaalde daarmee over de curbs waardoor hij gedwongen wordt een stuk af te snijden waarna hij weer voor je neus de baan op komt. Dat was te zien toen Verstappen Hamilton daar aanviel (en ook aantikte). Die aanval was natuurlijk veel te opportuun, maar gelukkig liep het goed af. Een veel veel beter voorbeeld was de aanval van Perez op Magnussen. De Mexicaan deed een geslaagde uitrempoging en was bij het insturen geheel naast de Deen. Prima actie die m.i. voordeel zou moeten opleveren. Maar dat gebeurde niet doordat Magnussen de korte lijn nam (moest nemen) waardoor hij voorbleef. Een onbevredigend situatie.

Matthijs

Goed punt Fietser. Wat ik denk dat ze zouden kunnen doen is de vangrail aan de binnenkant een meter richting de haven verplaatsen. De ideale lijn verandert niet veel, maar er is zo veel meer ruimte om samen de chicane in te sturen. Maar het zal ongetwijfeld niet passen met het hoogteverschil aldaar.

Breaktest

Een cosmetische verandering hier en daar zou leuk zijn, maar verandert niets aan het hoofdprobleem, dat Monaco in relatie tot de huidige auto's een onmogelijke baan is geworden.
Dertig jaar geleden lukte het Mansell al niet om Senna voorbij steken. Sindsdien zijn de auto's een meter langer geworden en pakweg 15 cm breder; die ruimte heb je wel nodig om je move te maken.  Plus dat de gemiddelde snelheid met 20 km/u omhoog is gegaan. De Senna van toen is zelfs ruim langzamer dan Nyck de Vries anno nu.
(maar grappig genoeg zullen we de heldendaden van de Braziliaan tot in lengte der dagen blijven romantiseren en die van Nyck de Vries niet).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 27 mei 2019 - 10:16:27
Een cosmetische verandering hier en daar zou leuk zijn, maar verandert niets aan het hoofdprobleem, dat Monaco in relatie tot de huidige auto's een onmogelijke baan is geworden.
Dertig jaar geleden lukte het Mansell al niet om Senna voorbij steken. Sindsdien zijn de auto's een meter langer geworden en pakweg 15 cm breder; die ruimte heb je wel nodig om je move te maken.  Plus dat de gemiddelde snelheid met 20 km/u omhoog is gegaan. De Senna van toen is zelfs ruim langzamer dan Nyck de Vries anno nu.
(maar grappig genoeg zullen we de heldendaden van de Braziliaan tot in lengte der dagen blijven romantiseren en die van Nyck de Vries niet).
Sorry, maar hier moet ik je even terugfluiten. Ik snap je boodschap maar de feiten kloppen niet. In 1992 waren de auto's 2,2 meter breed, nu 2 meter (https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Formula_One_regulations). Dus niet 15 cm breder maar juist 20 cm smaller. In de tussentijd zijn de auto's smaller geworden, van 2 meter in 1993 naar 1,8 meter in 1998. Ik heb niet het idee dat inhalen in Monaco daardoor zoveel makkelijker werd.

Maar je hebt wel een goed punt over de lengte van de auto's. Je moet inderdaad veel meer centimeters overbruggen om naast iemand te komen.

Breaktest

Breedte klopt inderdaad niet met 30 jaar terug; ik had even de nieuwe brede banden in mijn achterhoofd die per 2018 dienst doen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs


Jozef

Citaat van: Sabai op 27 mei 2019 - 07:01:35Vroeger werd daar nooit voor gestraft. Is echt weer iets van de laatste jaren. Eigenlijk had Bottas een straf moeten krijgen voor een te groot gat te laten tussen en ham. Las dat strioktin er vorig jaar ook een straf voor kreeg.

Nu wordt er ook niet altijd voor gestraft, er zijn namelijk zat circuits waar de pitlane breed genoeg is voor twee auto's en het is dan ook vaak genoeg gebeurd dat een een situatie als gisteren voorkwam maar er geen contact was en ook geen straf. Maar hier is de pitlane smal en was er wel contact, met verregaande gevolgen voor Bottas. Een straf is dus de logica zelve, en 5 seconden was nog behoorlijk mild.

Waar ik het wel met je eens ben is dat Bottas ook bestraft had mogen worden. De regels zeggen dat je in een SC-sitatie niet onnodig traag mag rijden, en Bottas liet toch duidelijk een gat van een paar seconden vallen. De officiële rondetijd in de bewuste elfde ronde was voor Bottas ongeveer 7.8 seconden langzamer dan voor Hamilton. Let op dat dit wel een rondetijd inclusief een iets langzamere pitstop en inclusief de clash met Verstappen is, maar dan nog. Het lijkt me inderdaad niet veel anders dan het geval van Sirotkin in Frankrijk vorig jaar, dat wel bestraft is.

Matthijs

Misschien had Bottas wel een straf mogen krijgen, maar zijn langzame snelheid had geen effect op de aanrijding.

Sabai

#44
Citaat van: Matthijs op 27 mei 2019 - 16:32:38
Misschien had Bottas wel een straf mogen krijgen, maar zijn langzame snelheid had geen effect op de aanrijding.
in feite wel Want dan had hij er sowieso achter gezeten.

Maar het was gewoon jammer dat er contact was. Was wel een leuk moment in de race.
Leclerc had trouwens ook wel een straf mogen krijgen voor zulk rij gedrag. Was igg een rookie actie.