Grand Prix van Azerbeidzjan 2019 - cijfer voor de race

Gestart door gloudiesaurus, 28 april 2019 - 21:34:52

« vorige - volgende »

Grand Prix van Azerbeidzjan 2019?

10
0 (0%)
9
0 (0%)
8
1 (6.7%)
7
5 (33.3%)
6
6 (40%)
5
1 (6.7%)
4
2 (13.3%)
3
0 (0%)
2
0 (0%)
1
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 15

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 30 april 2019 - 07:17:18
Citaat van: Robbert65 op 29 april 2019 - 21:05:38
nee mannen, maar je ziet aan zijn rondetijden de kwaliteit. Als het moet perst hij bijna een seconde uit bijna versleten geel en hij reed op het eind op grainende rode banden nog heel knappe tijden. Hij was overall sneller dan Vettel.

Ik kan jouw verhaal niet terugvinden in het verloop van de rondetijden en de gaten tussen de coureurs. Zie: https://www.racefans.net/2019/04/28/2019-azerbaijan-grand-prix-interactive-data-lap-charts-times-and-tyres/

Ik vond hem op rood helemaal geen knappe tijden rijden, maar dat hoefde ook helemaal niet meer want er was toch niets te winnen.
Nee, dat kun je uit dergelijke data natuurlijk ook niet aflezen. Je zult me op mijn woord en waarneming moeten vertrouwen. Of niet natuurlijk.

Als ik een Formule 1 wedstrijd kijk staan er drie schermen aan. Een met beeld, meestal van Ziggo en een met de rondetijden op een PC scherm. Daarnaast hebben we de uitgebreide data op een tablet via de f1.com app.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Maar wat is jouw data dan anders dan de rondetijden op racefans? Oprechte vraag, geen kritiek. Vanaf het moment dat Vettel nieuwe banden ging halen, was Leclerc elke ronde langzamer dan Vettel. Op bijna versleten geel was hij de langzaamste in de top 6, inclusief Gasly die op dezelfde banden reed. Ik kan nergens terugvinden waar hij die seconde uit versleten geel heeft gehaald. Zijn eerste stint op rood was vrij matig qua rondetijden, maar hij zei zelf dat hij niet pushte. Toch reed hij slechts 12 ronden op de eerste set rood, waarvan ook nog een stukje virtual safetycar. De laatste paar ronden reed hij op verse rode banden dus die knappe tijden op grainende rode banden waar jij naar verwijst kan ik niet vinden.

Nogmaals, geen kritiek of verwijt maar ik vond deze race niet exemplarisch voor het talent van Leclerc (waar ik overigens heilig in geloof).

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 30 april 2019 - 01:50:16
Citaat van: Tuesday op 29 april 2019 - 23:24:39
Citaat van: Robbert65 op 29 april 2019 - 21:05:38
nee mannen, maar je ziet aan zijn rondetijden de kwaliteit. Als het moet perst hij bijna een seconde uit bijna versleten geel en hij reed op het eind op grainende rode banden nog heel knappe tijden. Hij was overall sneller dan Vettel.
en toch een minuut later over de finish komen. Nooit vertoond, wat een talent ;)
Droppie, je hebt de race toch gezien?
ja, vandaar mijn cynisme.

Robbert65

Ik kan op Racefans geen overzicht van de rondetijden vinden hoor, en dat grafiekje, dat werkt op mijn zenuwen, maar goed, waar het om gaat is dat je tijdens de race goed kon zien dat hij sneller was dan Vettel over het geheel genomen.

Per ronde vergelijken is niet zinvol, Vettel en Leclerc hadden volkomen verschillende strategieën.

Dat hij "een minuut later" over de streep kwam is juist knap met een pitstop meer en de veel te lang uitgestelde pitstop en natuurlijk de lage startplaats.

De knappe ronde die hij neerzette op grainende banden waren de twee voor zijn pitstop, dus dat moet ergens achterin de wedstrijd geweest zijn.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 30 april 2019 - 10:40:32
waar het om gaat is dat je tijdens de race goed kon zien dat hij sneller was dan Vettel over het geheel genomen.
Ik zag het niet, maar let's agree to disagree.

Sabai

Citaat van: Robbert65 op 30 april 2019 - 10:40:32
Ik kan op Racefans geen overzicht van de rondetijden vinden hoor, en dat grafiekje, dat werkt op mijn zenuwen, maar goed, waar het om gaat is dat je tijdens de race goed kon zien dat hij sneller was dan Vettel over het geheel genomen.

Per ronde vergelijken is niet zinvol, Vettel en Leclerc hadden volkomen verschillende strategieën.

Dat hij "een minuut later" over de streep kwam is juist knap met een pitstop meer en de veel te lang uitgestelde pitstop en natuurlijk de lage startplaats.

De knappe ronde die hij neerzette op grainende banden waren de twee voor zijn pitstop, dus dat moet ergens achterin de wedstrijd geweest zijn.

Met een lege tank en veel rubber op de baan. Dus is ook niet echt iets speciaals.
In de vrije training was hij gemiddeld 2 tienden sneller dan Vettel. De race kan je weinig over zeggen aangezien ze beiden een compleet andere strategie hadden. Ik snap eigenlijk niet waarom ze hem niet op de hardere band gezet hebben . Dan had hij eerder kunnen stoppen.  Maar ik weet verder ook niet hoeveel langzamer die band was.

Robbert65

ik erger me iedere race meer en meer aan het bandenbeleid van Pirelli. In het begin van de race waren de gele banden sneller dan de rode. Toen de baantemperatuur ging zakken veranderde dat wel, maar het verschil was niet zo groot. Pas op het eind met dat extra setje vanLeclerc, dat scheelde "ongeveer precies" een seconde met die snelle van Bottas. Op een baan als Azerbakoe neem je toch de twee allerzachtste plus een stapje erna mee? In vroegertaal: Ultra, Hyper en Soft, roze, paars en geel. Tegenwoordig spel je dat met een C, maar ik weet dan nooit waar het eindigt.

Dus maar even goed op een rijtje:
Oude kleur: Oranje, Hard is C1, wit, Medium C2, geel, Soft C3, Rood, Supersoft is C4, C5 is dan paars, ultra sof en roze C6, vroeger hypersoft. Toch? 7 en 8 zijn intermediates en full wets...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Gemiddeld 6,1 dus. Nou, dat geeft 't wel weer.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond