GP CHINA 2019: de duizendste race in het Formule 1 Kampioenschap.

Gestart door Robbert65, 10 april 2019 - 14:25:41

« vorige - volgende »

Robbert65

FORMULA 1 HEINEKEN CHINESE GRAND PRIX 2019

14 APR Race
08:10 - 10:10

13 APR Qualifying
08:00 - 09:00

13 APR Practice 3
05:00 - 06:00

12 APR Practice 2
08:00 - 09:30

12 APR Practice 1
04:00 - 05:30

HEINEKEN GRAND PRIX CHINA 2019

Je zult het vast wel meegekregen hebben, de GP China is de duizendste race voor het Formule 1 kampioenschap dat startte in 1950. Er zijn meer grand prixs gehouden, veel meer, die werden al in het begin van het mobiele tijdperk georganiseerd.

De term Grand Prix komt uit de paardensport en veel termen en gebruiken werden uit de hypische cultuur overgenomen. Termen als Paddock, renstal (Scudería is Italiaans voor (ren)stal), (race)track, en meer komen voort uit de georganiseerde paardensport die in de negentiende eeuw sterk opkwam.  Dat wij overigens nog altijd over de pitstraat, pitstop en pits spreken als het om de garageboxen gaat komt ook uit vervlogen tijden; garages hadden voor onderhoud en reparatie tot in de jaren zestig van de vorige eeuw geen bruggen om de auto te heffen maar een kuil waarover de auto werd gereden, zodat technici -die toen nog monteurs werden genoemd- aan die onderkant van auto's werken konden.

Ik denk dat er niet veel lezers en leden van GPPits.net Forum en weblog zijn die die eerste Grand Prix van Groot Brittannië op Silverstone hebben gezien. het is inmiddels behalve 1000 formele races ook 69 jaar geleden. Je moet dus toch ergens midden zeventig zijn om daaraan nog herinneringen te hebben. Verder was er nog geen televisie, was je afhankelijk van het bioscoopjournaal voor dit soort overzeesch nieuws. Nee, het is een historische race geweest daar op Silverstone, maar die eerste en vele andere vroege races zijn vergleden in de tijd.

Nu leven we in een tijd van beeldbanken, van Youtube, jaarboeken en tijdschriften die iedere race analyseren en in detail de gebeurtenissen weergeven.  Toen stond er misschien ergens een stukje in een krant en zou je de archieven overal ter wereld moeten raadplegen.

Overal ter wereld? nou ja, het eerste seizoen is vooral Europa al is de Indy 500 de eerste 10 jaren onderdeel van het Formule 1 wereldkampioenschap. Argentinië maakt deel uit van de kalender vanaf '53 en Zuid Afrika komt erbij in 1962. Nu en dan is er een uitstap, Marokko maakt deel uit van het programma in '58 en vanaf 1959 wordt er -naast de Indy 500 race- een GP van de Verenigde Staten georganiseerd. Mind you, dat was in een tijd dat luchtvaart nog bepaald niet algemeen was, de meeste spullen moesten voor verre grand prixs per schip verplaatst worden.

Nederland (Zandvoort) maakt deel uit van het kampioenschap van '52 tot en met '83. Niemand vond die baan te smal en zeker niet te kort, tot midden jaren 80 van de vorige eeuw was het circuit veel langer dan het nu is. Waar nu golfholes en vakantiebungalows het landschap vullen in de Zandvoortse duinen werd vroeger geraced. Als je op wikipedia de lijst van Formule 1 circuits opzoekt staat het baantje in de duinen nog altijd op de twaalfde plek met 30 georganiseerde officiële Grand Prix Formule 1 wereldkampioenschapraces. Daarnaast heeft Zandvoort nog een aantal Formule 1 races georganiseerd die niet meetelden voor het Formule 1 kampioenschap.

Er gingen stemmen op om de 1000ste race in het Formule1 kampioenschap op Silverstone of een ander historisch circuit in Europa te houden. Dat het niet paste om dat in China te doen. Persoonlijk ben ik het daar niet zomaar mee eens. Dat de 1000ste in China wordt gehouden illustreert waar de sport na 69 jaar is gekomen: zeer populair, zeer commercieel en zeer internationaal.

Hoewel de meeste teams gevestigd zijn in Groot Brittannië kun je de sport al lang niet meer "Engels" noemen, zoals dat in het begin eigenlijk wel zo was. De meeste rijders waren Britten en de meeste teameigenaren ook. Dat er zoveel teams rondom Silverstone bivakeren is ingegeven door de geschiedenis maar vooral door logistieke voordelen, voor de intercontinentale reizen delen de teams immers een stuk of wat Jumbojets.

Van de teams rondom Silvestone gevestigd is Red Bull (orig. Steward GP) Oostenrijks, Mercedes (orig. Tyrrell) Duits, Renault (orig. Toleman) uiteraard Frans  ::) , Racing Point (orig. Jordan) Canadees en zijn Williams en McLaren de enige echte Engelse teams gebleven. Haas heeft ook domicilie gekozen in de buurt, Sauber, Toro Rosso en Ferrari werken volledig vanuit het buitenland, al zou STR wel eens nauw met RBR kunnen samenwerken op logisitiek gebied, maar dat weet ik eigenlijk niet.

Ik wens iedereen veel plezier met de duizendste. Ik hoop voor mezelf en iedereen er nog duizend mee te maken. Nee, zo onwaarschijnlijk is het niet, als Liberty inderdaad naar 25 races per jaar gaat is het over 40 jaar gepiept. En wij worden allemaal ouder dan negentig toch? Gewoon niet roken, niet drinken en geen vet. Hoezo patatgeneratie?!  :-X
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Had me fantastisch geleken om voor 1 keer, bij hoge uitzondering en onder streng toezicht van de FIA, iedere motor af te regelen op 1000 pk.
Hoe? - dat weet ik natuurlijk niet. Misschien andere inlaatkelken of wat soepeler omgaan met andere beperkende maatregelen. En wellicht alleen voor de kwalificatie (om te voorkomen dat ze tijdens de race met een droge tank staan)
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

BMW.WilliamsF1

Ik heb er 11 goed. Moest er een paar gokken en ik gok altijd verkeerd haha :D

FolkertE


Mickey

Wat een amateurisme, om in zo'n treintje te zitten met zo weinig marge dat je je laatste run mist. Dat mag gewoon niet gebeuren op dit niveau.

Sabai

Citaat van: Mickey op 13 april 2019 - 09:06:53
Wat een amateurisme, om in zo'n treintje te zitten met zo weinig marge dat je je laatste run mist. Dat mag gewoon niet gebeuren op dit niveau.

Niet slim idd. Maar p5 was toch al het maximale wat er te halen viel. Dus het maakt geen verschil.  Ik verbaas mij ook wel weer over Mercedes en over Ferrari die het weer niet kan waar maken.

FolkertE

Citaat van: Sabai op 13 april 2019 - 09:17:55
Citaat van: Mickey op 13 april 2019 - 09:06:53
Wat een amateurisme, om in zo'n treintje te zitten met zo weinig marge dat je je laatste run mist. Dat mag gewoon niet gebeuren op dit niveau.

Niet slim idd. Maar p5 was toch al het maximale wat er te halen viel. Dus het maakt geen verschil.  Ik verbaas mij ook wel weer over Mercedes en over Ferrari die het weer niet kan waar maken.
Ik heb dat deel dus gemist. Heeft iemand een linkje?

Breaktest

Citaat van: FolkertE op 13 april 2019 - 09:42:02
Citaat van: Sabai op 13 april 2019 - 09:17:55
Citaat van: Mickey op 13 april 2019 - 09:06:53
Wat een amateurisme, om in zo'n treintje te zitten met zo weinig marge dat je je laatste run mist. Dat mag gewoon niet gebeuren op dit niveau.

Niet slim idd. Maar p5 was toch al het maximale wat er te halen viel. Dus het maakt geen verschil.  Ik verbaas mij ook wel weer over Mercedes en over Ferrari die het weer niet kan waar maken.
Ik heb dat deel dus gemist. Heeft iemand een linkje?
linkjehttps://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/246664/verstappen-boos-inhalen-vettel-en-renaults-verneukte-mijn-hele-aanloop
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Ligt toch echt deels aan hemzelf.  Hun hadden waarschijnlijk door gekregen van hun team haast te maken. Is gewoon een fout van het team en hem.

Breaktest

PS ik wil Robbert nog even bedanken voor de mooie inleiding
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Sabai op 13 april 2019 - 09:53:21
Ligt toch echt deels aan hemzelf.  Hun hadden waarschijnlijk door gekregen van hun team haast te maken. Is gewoon een fout van het team en hem.

Volledig met je eens.

Max laat zich bovendien onnodig lang uit zijn concentratie brengen. Het team heeft niet voorkomen dat hij in een situatie kwam waarin dit kon gebeuren. Volgende keer zorgen dat je niet in zo'n situatie komt.

FolkertE

Citaat van: Breaktest op 13 april 2019 - 09:51:14
Citaat van: FolkertE op 13 april 2019 - 09:42:02
Citaat van: Sabai op 13 april 2019 - 09:17:55
Citaat van: Mickey op 13 april 2019 - 09:06:53
Wat een amateurisme, om in zo'n treintje te zitten met zo weinig marge dat je je laatste run mist. Dat mag gewoon niet gebeuren op dit niveau.

Niet slim idd. Maar p5 was toch al het maximale wat er te halen viel. Dus het maakt geen verschil.  Ik verbaas mij ook wel weer over Mercedes en over Ferrari die het weer niet kan waar maken.
Ik heb dat deel dus gemist. Heeft iemand een linkje?
linkjehttps://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/246664/verstappen-boos-inhalen-vettel-en-renaults-verneukte-mijn-hele-aanloop
Dankje, had het intussen ook al gezien. Raar moment. Max had hier beter kunnen opletten. Snap niet dat hij direct achter Vettel aan gaat.


Citaat van: Sabai op 13 april 2019 - 09:53:21
Ligt toch echt deels aan hemzelf.  Hun hadden waarschijnlijk door gekregen van hun team haast te maken. Is gewoon een fout van het team en hem.
Mee eens, Max had direct achter Vettel aan moeten gaan, want dan had hij het nog gehaald. Maar volgens mij gaat Bottas en/of Mercedes ook niet helemaal vrij uit. Die hielden het veld wel heel erg. op.

Breaktest

Overigens morgen een zeer symmetrisch startveld met op de eerste vijf rijen alleen maar teamgenoten. Drie komt weleens voor, maar vijf? Wanneer is dat voor het laatst geweest?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Ferrari is de weg nu echt compleet kwijt. Hoe help je het team moraal om zeep. En Verstappen pakt ze dadelijk  beide omdat hun banden op zijn  :)