De 1000ste Formule 1-wedstrijd: wat is jouw top 3?

Gestart door Robbert65, 08 april 2019 - 19:24:18

« vorige - volgende »

Sphinx

Grinnik, ik wist het wel: Jabouille won die race. Noem het een freudiaanse verspreking. JP was er zelf ook niet echt blij mee dat niemand het over Renaults eerste racewin had, maar wel iedereen Arnoux en Villeneuve wilde spreken over hun duel om plek 2

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

BMW.WilliamsF1

1. Welke inhaalactie staat je het meest bij van de afgelopen 1000 races ;)

Ik kijk sinds 1997. Die van Hakkinen op Schumi met Zonta in het midden was goed. Normaal vergeet ik dat soort dingen altijd.

2. Welke uitspraak van een rijder, ingenieur of teammanager was de meest memorabele sinds 1950?

Geen idee :)

3. Wat is naar jouw idee de mooiste / belangrijkste ontwikkeling geweest op technisch gebied in die 1000 races?

Lastig, maar ik denk dingen als DRS en de ontwikkeling van de motor. Van V10's sinds ik kijk naar stofzuigers die we nu hebben.

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

1. Welke inhaalactie staat je het meest bij van de afgelopen 1000 races ;)

Jos Verstappen wordt ingehaald op Sepang door Hakkinen. Of toch niet? Waarom deze?
Die dag, dat moment veranderde er iets in me. Ik voelde toen dingen die ik nooit eerder had gevoeld, ik voelde trots, diep in mijn onderbuik een gevoel dat ik nooit eerder had en dat ik nooit zal vergeten. Ik heb toen harder staan springen en juichen dan bij welk ander sportevenement dan ook, Oranje '88? heel leuk, zeker! Ajax '95? Jaaa! ik ben groot fan. Maar dit, die actie in de regen, de wereldkampioen te kijk zetten in een Arrows, man man man... Toen wist ik het, Formule 1 is mijn sport.

2. Welke uitspraak van een rijder, ingenieur of teammanager was de meest memorabele sinds 1950?
"Each driver has its limit. My limit is a little bit further than others." Ayrton Senna
en:
"To finish first, first you have to finish." Michael Schumacher.
Beide uitspraken zijn samen de essentie van Formule 1. De rijder moet uitzonderlijk moedig en getalenteerd zijn en de auto moet het goed doen en het blijven doen. Dan wordt je kampioen. Anders niet.

3. Wat is naar jouw idee de mooiste / belangrijkste ontwikkeling geweest op technisch gebied in die 1000 races?
Al stelde ik 'm zelf: verrekt moeilijk vraag. De motor naar achter verplaatsen door Colin Chapman was een belangrijke voor de stabiliteit en het onderstuur verhelpen, vanaf dat moment werden er ook veel hogere bochtsnelheden gehaald.
In de jaren 80 en 90 werden ABS, Tractie- en Stabiliteitscontrole ontwikkeld, dingen die enorm bijdragen aan veiligheid in dagelijks verkeer.
Belangrijkste ontwikkeling is denk ik toch de Carbonfibre monocoque die McLaren ontwikkelde omdat dat tot betere prestaties én meer veiligheid heeft geleid. En ik vind die veiligheid bijna even belangrijk als de prestaties. Een crash is best maar de rijder moet er wel gewoon weer uitstappen. Ik vind die ongelukken waarbij er een hele tijd schermen artsen en ambulances in de weer zijn hartverscheurend. Tot je weet dat het goed is voel ik me daarbij echt naar altijd.  Gelukkig gaat het al jarenlang bijna altijd goed, al denken we natuurlijk nu even aan Jules...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 11 april 2019 - 14:25:06"To finish first, first you have to finish." Michael Schumacher.

Die quote is waarschijnlijk ouder dan Schumacher zelf... ;)

Breaktest

1. Welke inhaalactie staat je het meest bij van de afgelopen 1000 races ;)
De hele serie van Max Brazilië 2016 (wet race) en Shanghai 2017 (van P16 naar P3). Zijn vrijdagdebuut waarin ie zichzelf bijna inhaalde (ofwel de wagen van Vergne dwars trok en weer recht zette) staat me ook nog bij. 

2. Welke uitspraak van een rijder, ingenieur of teammanager was de meest memorabele sinds 1950?
Ulrich Schwab: "De GP van Argentinië begint wanneer Reutemann zijn gaspedaal intrapt"

3. Wat is naar jouw idee de mooiste / belangrijkste ontwikkeling geweest op technisch gebied in die 1000 races?
De introductie van de 'luchthappers" rond 1972. Plotseling kreeg iedere auto een eigen identiteit.
De lelijkste wil ik ook wel even noemen, die afschuwelijke sharknoses die tussen 1993 en 2013 het beeld hebben gedomineerd.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 08 april 2019 - 19:24:183. Wat is naar jouw idee de mooiste / belangrijkste ontwikkeling geweest op technisch gebied in die 1000 races?

Er is al heel wat genoemd in dit topic, maar er is mijns inziens maar één ontwikkeling die overduidelijk met kop en schouders boven de rest uitsteekt qua belang voor de F1: de introductie van vleugels. Voor 1968 hadden de ingenieurs al lang begrepen dat met aerodynamica rekening gehouden moest worden, maar men zag lucht alleen als een vervelende weerstand die je zo klein mogelijk moest houden. De Texaanse coureur/constructeur Jim Hall experimenteerde midden jaren '60 met de eerste vleugels op sportwagens. Colin Chapman kreeg er lucht van en was de eerste die vleugels op een F1-wagen zette, de Lotus 49B voor de GP van Monaco in 1968.

Chapman had van in het begin door dat de aerodynamica gebalanceerd moest zijn, en had dus zowel een voorvleugel als een achtervleugel voorzien op de Lotus. Het had een enorme invloed op de prestaties. De volgende race, op het lange Spa-Francorchamps, zette Ferrari een auto met vleugels en een zonder vleugels in. Het verschil was meer dan 5 seconden per ronde. Vanaf dit moment hadden alle teams begrepen dat lucht niet alleen vervelend is, maar dat je het ook nuttig kunt gebruiken. De echte aerodynamica in de F1 was geboren, en is sindsdien niet meer weg te denken geweest.

Breaktest

Ook niet onbelangrijk, de introductie van de integraal helm (misschien niet voor de kijker - de tijd dat de kenner een coureur aan postuur en smoelwerk kon herkennen was definitief voorbij).

Wie historische F1-beelden op Youtube bekijkt valt op dat de open helm tussen 1969 en 1971 stil aan verdrongen wordt door de integraal helm. Maar wie was de eerste? Vaak wordt Jackie Ickx (1969) hiermee in F1 in verband gebracht, maar dat is niet correct - het verhaal gaat iets verder terug.  Nadat Dan Gurney vorig jaar overleed en ik in dit verband op zijn naam stuitte ben ik daar eens dieper in gedoken. Gurney is vooral bekend vanwege de gurney flaps (tegenwoordig wing end plate genoemd) en een bobbel op het dak van de Ford GT40, maar hij heeft meer op zijn conto.

Bij deze dus het hoe, waar, wie, en wanneer van de integraal helm:

Gurney experimenteerde als eerste coureur met kinbescherming, aanvankelijk met aangeplakte stukjes leer. Als een van de langste coureurs kreeg hij namelijk heel wat opgeworpen gruis en steentjes van zijn voorligger in zijn gezicht.
Later ontdekte hij dat off-road motorcoureurs misschien nog wel meer met dit probleem te dealen hadden en zij gebruik maakten van een nieuw type helm - dat was dus de integraal, ontworpen door Bell Helmets, een afsplitsing van het Amerikaanse Bell Autoparts.

Toch ging nog niet meteen het belletje rinkelen. Deze helm was namelijk niet zo zeer ontworpen als oplossing voor een probleem, maar een slimme marketing truc, geïnspireerd op die van de eerste astronauten, de grote helden uit begin jaren 60. De helm had niet voor niets modelnaam Star. 

Naar verluid is David Earl Savage (Swede Savage) de eerste die de helm tijdens  een niet nader gedocumenteerde  autorace droeg in 1967. Savage was weer een protogé van Dan Gurney -  zo moet de combinatie helm-Gurney zijn ontstaan.
Gurney zelf introduceerde de helm tijdens de Indy 500, mei 1968. Dat moet  hem goed zijn bevallen; Gurney werd namelijk 2e achter Bobby Unser. Dus sleepte  Gurney zijn helm ook mee naar het  F1 circus welk hij met onderbrekingen reed. 

Maar welke GP precies? De eerst volgende GP, die van België in juni was de Amerikaan niet van de partij en dat gold ook voor de Franse GP. Daarom treffen we de eerste bewegende beelden van Gurney met zijn gesloten helm vanaf de Britse GP, zondag 21 juli 1968. Op dat moment werd overigens meer met helmdesigns geëxperimenteerd. Jack Brabham hield weliswaar vast aan zijn afgekeurde snorfiets-potje, maar John Surtees had bijvoorbeeld een zonnerandje, Jackie Stewart een opklapbaar vizier, maar vooral de vissenkom van Jacky Ickx mag niet onvermeld blijven (waarschijnlijk was dit ook het jaar waarin Willem Duys zijn opwachting maakte).

Pas onlangs is gebleken dat de primeur net aan ons land is voorbij gegaan. na Indiana was Zandvoort de eerste GP waar Gurney acte présence gaf en uit recent opgedoken beelden blijkt dat ie de revolutionaire helm toen al bij zich had. Maar vlak voor de race besloot hij er niet mee te rijden. Het vizier van deze eerste generatie kon namelijk nog niet open en besloeg als je te lang stil stond - afhankelijk van de actuele weersomstandigheden.

Tot slot, dat Jacky Ickx vaak met de eerste integraal helm geassocieerd wordt, is niet geheel verwonderlijk. De Belg stapte weliswaar pas begin 1969 over, tijdens de GP van Zuid Afrika, maar was toen enkele races de enige. En dat was weer omdat Gurney met F1 racen gestopt was (plus Ickx was een championship contender, en Gurney niet). In de loop van 1969 stapten meerdere coureurs over - ik gok op Jackie Stewart als 2e. Een paar die-hards bleven tot ver in 1970 met het oude model rijden, waaronder Jack Brabham, Clay Regazzoni, George Eaton en Jochen Rindt. De laatste zelfs tot aan zijn dood in 1970, al had een betere helm hem waarschijnlijk niet gered. Vanaf 1971 werd de integraalhelm verplicht.

Britse GP 1968: www.youtube.com/watch?v=HwlZGg6-s_o

Mooie shots van Ickx en Gurney op respectievelijk 0:38 en 0:49.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

1. Het eerste wat in mij opkomt was Max in Brazil in 2016 :



2. Dale Earnhardt - 'The winner ain't the one with the fastest car, it's the one who refuses to lose.'

3. Colin Chapman - F1 kampioenschap 1960, hij ruilde de voorwaartse motor in een achterwaarste motor in een Lotus 18. Daarna deed iedereen het.

Groet,

C.G. de Beaufort


Breaktest

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 09 april 2019 - 19:15:39
2. Welke uitspraak van een rijder, ingenieur of teammanager was de meest memorabele sinds 1950?
Nigel Mansell, Zandvoort 1983 (na een crash): "Change my underpants and get going again"
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond