De 1000ste Formule 1-wedstrijd: wat is jouw top 3?

Gestart door Robbert65, 08 april 2019 - 19:24:18

« vorige - volgende »

Robbert65

1. Welke inhaalactie staat je het meest bij van de afgelopen 1000 races ;)
2. Welke uitspraak van een rijder, ingenieur of teammanager was de meest memorabele sinds 1950?
3. Wat is naar jouw idee de mooiste / belangrijkste ontwikkeling geweest op technisch gebied in die 1000 races?

Verder staat het een ieder natuurlijk vrij om eens algemeen te beschouwen rondom het weekend van 1000.  SHOOT!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

BMW.WilliamsF1

Waarom sinds 1951? Telt 1950 niet meer mee? :)

Ik ga er ff over nadenken.

Robbert65

Aangepast. Vergiste me. Komt doordat de Nederlandse GP niet meetelde in 1950 ;) Maar je hebt gelijk, tellen begon in 1950. Er werden veel Grote Prijzen gehouden maar alleen die van Groot Brittanië, Monaco, Indianapolis, Zwitserland (!) België en Italië telden mee voor het WK F1.
https://en.wikipedia.org/wiki/1950_Formula_One_season, hier kun je zien welke races en Grand Prix wel werden verreden maar niet meetelden voor het kampioenschap.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sabai

Suzuka 2005 is een race die ik 1 van de mooiere vind met inhaal acties van Kimi en Alonso die destijds best speciaal waren.

De uitspraak van Kimi dat " I was taking a shit" blijft de beste. :)

De veiligheid is een goede ontwikkeling maar niet de mooiste. Ik vind de auto's er niet fraaier op geworden .

Van Wijk

Al zal het ongetwijfeld snel overtroffen worden met antwoorden waarvan ik denk: ja, die was ik vergeten.
Sinds ca 1988 kijk ik F1 actief, redelijk intensief volgens mijn vrouw, kinderen en.....ach ja who cares.

1: Hakkinen overtake op schumacher Spa 2000
2. Senna, tweede worden is het beste van de verliezers zijn.
3: Actieve vering van Williams


Breaktest

Ik heb ze helaas niet alle 1000 op het netvlies - sterker ik weet nu al niet meer de uitslag van vorige week.
(Na een kwartier peinzen)
-De race waarin Massa 15 seconde wereldkampioen was.
-Ayron Senna in zijn Toleman op nat Monaco
-De race waarin Gijs van Lennep 6e werd op Zandvoort (n er nog iets gebeurde)
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ik ook niet. Kleine gooi:

Schumi op Coulthard op Spa '98. Al mislukte die nogal. Schumacher reed zo snel door dat ik even dacht dat hij met drie wielen door wilde rijden. ;D

There are two things no man will admit he cannot do well; drive and make love.
- Stirling Moss

Belangrijkste toch wel de veiligheidsvoorzieningen die sinds medio jaren negentig zijn ingevoerd.

Matthijs

1. Welke inhaalactie staat je het meest bij van de afgelopen 1000 races ;)
2. Welke uitspraak van een rijder, ingenieur of teammanager was de meest memorabele sinds 1950?
3. Wat is naar jouw idee de mooiste / belangrijkste ontwikkeling geweest op technisch gebied in die 1000 races?

1. Spa 2000, Hakkinen op Schumacher. Wellicht niet de mooiste en de knapste maar toch voor mij een memorabele
2. Senna: when you no longer go for a gap that exists... Van alle uitspraken wordt deze misschien toch wel het vaakst gerecycled om een inhaalpoging te rechtvaardigen. Overigens zou ik zelf deze legendarische uitspraak niet quoten, want Senna zei dit om zijn doelbewuste beukactie op Prost te rechtvaardigen.
3. Lastig kiezen, vleugels, ground effect, slicks, allemaal bepalend voor de F1. Laat ik een andere kant opgaan: Computer Dynamic Fluids, de virtuele windtunnel. In theorie zou dit een ideale, goedkope en snelle manier moeten zijn om een auto te ontwikkelen. In de praktijk is het helaas (bijna?) net zo duur als een windtunnel.

Mickey

Die inhaalactie is ook de meest gerecyclede, Matthijs.

En zo bijzonder vind ik 'm ook eigenlijk niet, ook niet echt uitgekiend maar meer een speling van het lot. Mijn geheugen laat mij bij dit soort vragen altijd een beetje in de steek, maar er zullen toch wel mooiere zijn geweest in al die tijd.

Mickey

Die van Verstappen op Nasr in Spa is er ook wel eentje voor de eeuwigheid.

Fietser

#10
Citaat van: Mickey op 09 april 2019 - 12:51:24
Die inhaalactie is ook de meest gerecyclede, Matthijs.

En zo bijzonder vind ik 'm ook eigenlijk niet, ook niet echt uitgekiend maar meer een speling van het lot. Mijn geheugen laat mij bij dit soort vragen altijd een beetje in de steek, maar er zullen toch wel mooiere zijn geweest in al die tijd.
Misschien wel de - eveneens dubbele - inhaalmanoeuvre van Alan Jones op de beide Renaults van Arnoux en Prost tijdens GP in Hockenheim? M.i. was die mooier, want er kwam minder 'toeval' bij kijken. Arnoux wilde Prost voorbij laten terwijl Jones ertussen dook en Prost er en passant doodleuk uitremde.


Matthijs

Die actie van Hakkinen op Schumacher vind ik ook niet de mooiste persoonlijk. Dan kom ik toch snel op Dijon 1979 (niet 1 actie maar de hele setting) of de inhaalactie van Piquet op Senna, Hongarije 1986. Misschien vind ik die laatstgenoemde wel de mooiste. De actie zelf is van ongekende klasse, maar ook de hele setting eromheen. Piquet die Senna's bloed wel kon drinken. De oude meester versus het opkomende talent. Sao Paulo versus Rio de Janeiro. Buitenom uitremmen en niet zomaar iemand maar Senna.



Jozef

Die actie in Spa 2000 was ook bijzonder vanwege de context. Häkkinen reed aan de leiding maar speelde die kwijt door te spinnen op een natte kerb. Hij was sneller dan Schumacher, maar Schumacher verdedigde zijn positie met alle mogelijke middelen, inclusief onsportieve en gevaarlijke bewegingen op Kemmel. Maar uiteindelijk maakte Schumacher de fout door Zonta buitenom te dubbelen waardoor hij de binnenkant niet meer kon afdekken en Häkkinen ging gewoon vol voor het gat en pakte de overwinning. Hij moest ook Eau Rouge volgas nemen om de move te kunnen maken, wat in die tijd nog bijzonder was.

Maar puur qua inhaalbeweging vind ik het ook niet de spectaculairste. Dan vond ik bijvoorbeeld Alonso op Schumacher spectaculairder, buitenom in de 130R op Suzuka in 2005. Dat ging ook alleen maar goed omdat Schumacher eieren voor zijn geld koos, maar op de helikopterbeelden zag het er echt fenomenaal uit.

Maar er zijn zoveel oudere gevechten die het ongetwijfeld zouden winnen als het menselijke geheugen niet zo gefocust zou zijn op recentere herinneringen. Villeneuve/Arnoux in Dijon 1979 bijvoorbeeld. Maar wat ik zou willen voorstellen als de beste inhaalbeweging: Mansell buitenom bij Berger in de Peraltada, Mexico 1990.

Sphinx

1. Welke inhaalactie staat je het meest bij van de afgelopen 1000 races ;)
2. Welke uitspraak van een rijder, ingenieur of teammanager was de meest memorabele sinds 1950?
3. Wat is naar jouw idee de mooiste / belangrijkste ontwikkeling geweest op technisch gebied in die 1000 races?

1. Eigenlijk meerderen, namelijk het duel tussen Villeneuve en Arnoux in 1979 op Dijon Prenois. Vooral dat moment dat Villeneuve even de leiding kwijt is en met beide voorwielen blokkerend bocht 1 induikt naast Arnoux hoewel er helemaal geen ruimte hoort te zijn. Walker riep ook luid "He stood on everything there!"

2.Leukste uitspraak was wel Kimi in de Lotus, op weg naar een onwaarschijnlijke overwinning in 2012 tegen een hypernerveuze engineer "Leave me alone, I know what I'm doing."

3. De toepassing van de Turbomotor. Eind jaren 70 geïntroduceerd met Renault, al leverde het vooral hoongelach op van andere teams als de Fransen weer eens "een pijpje rookten" (lees: de motor opbliezen), maar uiteindelijk een grote vernieuwing in de jaren 80 toen behalve Renault ook TAG Porsche, BMW, Ferrari en zelfs Toleman er mee gingen experimenteren en het aantal pk's groeide tot bijna 1000 in qualitrim.

Een van de meest maffe exemplaren was de Hart 415T waarmee Ayrton Senna in zijn debuutjaar bij Toleman reed. De motor was in de basis een Ford V4 blok waar heel veel aan was versleuteld met inspiratie uit Hart's gloriedagen in de F2 en rallysport (Hart tunede Escort rallywagens in de jaren 70 en de motor van de waanzinnig snelle Ford RS200 kwam van hem). Garrett werd op dat moment veel als leverancier gebruikt, maar omdat Hart de boost altijd hoog opschroefde bleven de Garret Turbo's in de Tolemans nooit heel. Tot Brian Hart in 1984 via Iveco (dat zijn transport-trucks leverde) uitkwam bij de firma Holset. Een truck-turbo gebruiken voor een F1 wagen lijkt een waanzinnig idee, maar de Holset turbo's ploften bijna nooit meer en zorgden met een turboboost van 4 bar voor 800pk. Het is zo jammer dat Toleman een veel te klein budget had ivm de overige teams zodat ze altijd flink terrein verloren in de kwalificaties. Maar het leverde wel een mooi platform voor het debuut van ene Ayrton Senna  :P
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jozef

Citaat van: Sphinx op 09 april 2019 - 16:51:481. Eigenlijk meerderen, namelijk het duel tussen Villeneuve en Arnoux in 1979 op Dijon Prenois. Vooral dat moment dat Villeneuve even de leiding kwijt is

Wat veel mensen blijkbaar vergeten, is dat dit geen gevecht om de overwinning was, maar om plek twee. ;)