Formule 1 Seizoen 2019

Gestart door Robbert65, 23 november 2018 - 15:44:37

« vorige - volgende »

Matthijs

Het is LOL omdat het ironisch is, maar het zou voor de F1 als geheel veel beter zijn als Renault zich zou aansluiten bij de Grote 3.

Sphinx

Dan moeten ze niet zo eigenwijs zijn en ook echt wat aan ontwikkeling doen. Want dit zijn gewoon dezelfde onderdelen die stuk gaan als vorig jaar bij RBR. Het gejammer van Mol en Ziggo tegen Renault was stuitend, maar ondanks de kinderachtige toon zat er een beetje waarheid in. Schijnbaar heeft Cyril nu Hulk en Danny verboden interviews met Plooij te doen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Robbert65

Het is vooral schrijnend dat Renault niet alleen last heeft van een krakkemikkige motor maar in vergelijk met RBR vorig jaar ook nog een giga-achterstand heeft met de ontwikkeling van de rest. Renault heeft te laat ingegrepen bij Lotus. Een jaar te laat. Ze hadden natuurlijk meer moeten betalen als ze dat hadden gedaan maar het blijkt nu maar weer: goedkoop is duurkoop. Dat laatste jaar van Lotus gaat volgens mij Cyril Abiteboul de das omdoen. En dat gaat niet zo lang meer duren...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Hoe luidt het spreekwoord ook alweer? Als je als miljonair in F1 wilt eindigen, moet je als miljardair beginnen.
Welnu, het lijkt erop dat we een nieuwe kandidaat hebben.
https://www.gpfans.com/nl/artikelen/38387/williams-in-gesprek-met-russische-miljardair-om-f1-team-van-de-hand-te-doen/
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Heb je ook een betrouwbare bron ? Vergeet niet dat Williams zelfs winstgevend is als geheel. Ik weet het niet precies maar ze leveren heel veel onderdelen op hybride techniek aan de auto industrie en andere race klasses.Dus ik zie dat niet zo gauw gebeuren idem met McLaren.  Anders waren deze twee teams allang van de grid  verdwenen.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 17 april 2019 - 16:30:07
Heb je ook een betrouwbare bron ? Vergeet niet dat Williams zelfs winstgevend is als geheel. Ik weet het niet precies maar ze leveren heel veel onderdelen op hybride techniek aan de auto industrie en andere race klasses.Dus ik zie dat niet zo gauw gebeuren idem met McLaren.  Anders waren deze twee teams allang van de grid  verdwenen.
het gaat hier natuurlijk alleen om het F1 team, waarschijnlijk een deel van het bedrijf dat wel verlies draait en met de huidige resultaten misschien ook geen positieve uitstraling op de rest van het bedrijf heeft. En Claire lijkt nou ook niet echt een schot in de roos, dus qua opvolging vanuit de familie valt het ook allemaal wat tegen. Dus verkoop is misschien zo gek nog niet.

Sphinx

Zoals Tuesday terecht opmerkt, als bedrijf maakt Williams winst, maar de F1 tak staat daar los van en loopt gewoon heel slecht. En wat bronnen betreft: Scarbs en Peter Windsor noemden dit een tijd geleden al. Mazepin is hell bent om zoonlief de F1 in te krijgen. Nikita's resultaten in de GP3 waren oké, maar in de F2 ging het in Bahrein helemaal fout. Hij komt nog iets van 19 SL punten tekort, dus hij zal stevig aan de bak moeten dit jaar om - als het zover komt -  de F1 te mogen betreden. Mercedes moet iig slim zijn en al vast een lijntje met Mazepin leggen, kunnen ze Ocon nog ergens kwijt in 2020.

Het zou natuurlijk jammer zijn om een team als Williams zo te zien eindigen, maar ze hebben het er helemaal zelf naar gemaakt. Ik vraag me nog steeds af of Claire wel écht de baas is daar en niet de spreekbuis van haar vader. En als dat niet zo is en ze heeft alle beslissingen zelf genomen, dan heeft ze er weinig van gebakken imho.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jozef

Ik vind niet dat ze het er zelf naar hebben gemaakt. Het is de F1 die het ernaar heeft gemaakt met zijn compleet gebrek aan kostenbesparing (althans kostenbesparing die ook effectief werkt) en gestoorde verdeling van de inkomsten. Als Williams verdwijnt, hebben we het aan Ecclestone te danken.

Breaktest

Citaat van: Jozef op 18 april 2019 - 14:07:17
Ik vind niet dat ze het er zelf naar hebben gemaakt. Het is de F1 die het ernaar heeft gemaakt met zijn compleet gebrek aan kostenbesparing (althans kostenbesparing die ook effectief werkt) en gestoorde verdeling van de inkomsten. Als Williams verdwijnt, hebben we het aan Ecclestone te danken.
Daar ben ik het zeker mee eens, al moeten we daarvoor ver terug gaan. Het is Ecclestone die F1 altijd wagenwijd open heeft gezet voor autofabrikanten - in de wetenschap dat er dan meer geld wordt gepompt dan met de Osella's, Layton Houses, enzovoort.
Maar daarmee creëer je natuurlijk wel structurele ongelijkheid. Jarenlang hebben fabrikanten, zoals Renault,  zich nog 'redelijk' opgesteld, waarbij top of semi top hen om het even was, maar langzaam, omdat F1 commerciëler en commerciëler werd, zijn de belangen verschoven. De waardeloze periode waar we nu in zitten is de uitkomst van een lang proces waar niemand zich echt verantwoordelijk voor voelt en niemand echt grip op heeft.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

#129
Het 'wel of niet er zelf naar gemaakt hebben', ik zie dat in een wat breder perspectief.

De Formule 1 is in de afgelopen decennia veranderd, van een omgeving waarin de focus lag op sportief succes, naar een omgeving waarin zakelijk succes belangrijker lijkt te zijn. Dit kan overigens prima naast elkaar bestaan, kijk maar naar Mercedes, Ferrari en ook Red Bull. In de basis kan je dus ook als privateer in de top meedoen. Wat zijn nou de overeenkomsten bij de topteams? Ze hebben fundings, goede bestuurders en goed management. Ze nemen meestal, maar in elk geval structureel de juiste beslissingen. Dit leidt tot successen.

Die voorwaarden samen vormen ook een vicieuze cirkel. Haal je er één onderdeel tussenuit, dan wordt succes al een stuk moeilijker. Zonder succes geen welwillende en kapitaalkrachtige sponsors, dus beperkte fundings.

Uiteindelijk is voor deze 'zakelijke resultaten' natuurlijk maar één persoon verantwoordelijk en dat is Claire Williams. Ik beoordeel haar competenties aan de hand van de prestaties van het team. Die prestaties behoeven geen verdere toelichting, dus nee, zij lijkt me niet de juiste persoon om dat bedrijf te leiden.

Jozef

Het is alleen het geld dat het verschil maakt. Zo is het succes van Red Bull voor een groot deel te danken aan Newey, die bij McLaren werd losgeweekt dankzij een astronomisch salaris. Dat was geen kwestie van een vicieuze cirkel want Red Bull was daarvoor een team dat niet beter deed dan af en toe wat puntjes sprokkelen. Succes is te koop, en als F1-team heb je ofwel een autoconstructeur nodig die achter je staat, of een rijke suikeroom. Wie geen van beide heeft, is een vogel voor de kat. Williams houdt het in elk geval langer uit dan Force India en Sauber, misschien doen ze het dan toch niet zo slecht.

Mickey

Ben ik pertinent niet met je eens. Je kan met mismanagement ook een kapitaalkrachtig bedrijf om zeep helpen.

Andersom, als je een goed businessplan kan maken moet financiering toch mogelijk zijn, zou je zeggen.

Jozef

Citaat van: Mickey op 18 april 2019 - 18:11:53
Ben ik pertinent niet met je eens. Je kan met mismanagement ook een kapitaalkrachtig bedrijf om zeep helpen.

Andersom, als je een goed businessplan kan maken moet financiering toch mogelijk zijn, zou je zeggen.

Dat eerste klopt, maar is niet wat er met Williams aan de hand is.
Het tweede betwijfel ik, geef mij één recent voorbeeld in de F1? Je kunt Haas zeggen, maar die manier van deelnemen aan F1 is niet waar Williams naartoe wil - in mijn ogen terecht.

Mickey

Haas is misschien wel het beste voorbeeld ja. Hoezeer mijn sporthart Williams ook het beste wenst, als het management daar niet mee wil veranderen, dan gaat het team het gewoon niet redden.


Jozef

Ik vind dat Liberty en de andere teams eindelijk eens hun ogen moeten openen en het algemeen belang zien. Als teams als Williams 20 jaar geleden konden bestaan (en winnen) dan is er geen enkele reden waarom dat vandaag niet zou moeten kunnen. Het probleem is dat de andere partijen gewoon niet willen dat teams als Williams succesvol zijn.