Formule 1 Seizoen 2019

Gestart door Robbert65, 23 november 2018 - 15:44:37

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jozef op 19 april 2019 - 12:43:25
Citaat van: Mickey op 18 april 2019 - 23:06:25Ik vind het wel degelijk een sport. Alleen jij lijkt niet te kunnen verkroppen dat het daarnaast gewoon business is. Ik proef vooral frustratie over dat teams niet doen wat in jouw optiek het juiste is.

Daar kan je over blijven stampvoeten, maar ik blijf me dan geroepen voelen om de realiteit erbij te halen.

Ik kan dat wel verkroppen, de F1 kan niet bestaan zonder een business-aspect. Alleen is de slinger totaal maar dan ook totaal doorgeslagen naar de verkeerde kant en zitten we nu echt op het punt dat de sport ver te zoeken is. Wat ik niet kan verkroppen is dat er dan lacherig wordt gedaan over een rasecht team als Williams dat hier slachtoffer van geworden is. Men zou beter lacherig doen over Haas met hun Ikea-auto dan over Williams dat nog een echt F1-team wil blijven.
in de tijd dat Williams de sport domineerde en/of in de top mee deed ging er ook al redelijk veel geld in de sport om en waren er ook teams die dat niet bij konden benen. Nu is Williams zelf 'slachtoffer', maar zelf denk ik dat dat meer te maken heeft met matig leiderschap. Frank had het hoofd wel boven water gehouden denk ik. Ik vind dat je de boel iets teveel romantiseert.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 19 april 2019 - 12:43:25Wat ik niet kan verkroppen is dat er dan lacherig wordt gedaan over een rasecht team als Williams dat hier slachtoffer van geworden is.
Ik ga in grote lijnen met je mee, maar ik vind dat je weldegelijk kritisch (=/= lacherig) mag zijn over Williams. Jaar na jaar is het slechter dan het jaar ervoor en inmiddels zitten ze op een niveau dat ze niet lijken te weten hoe ze het tij moeten keren.

Mickey

Citaat van: Jozef op 19 april 2019 - 12:43:25
Citaat van: Mickey op 18 april 2019 - 23:06:25Ik vind het wel degelijk een sport. Alleen jij lijkt niet te kunnen verkroppen dat het daarnaast gewoon business is. Ik proef vooral frustratie over dat teams niet doen wat in jouw optiek het juiste is.

Daar kan je over blijven stampvoeten, maar ik blijf me dan geroepen voelen om de realiteit erbij te halen.

Ik kan dat wel verkroppen, de F1 kan niet bestaan zonder een business-aspect. Alleen is de slinger totaal maar dan ook totaal doorgeslagen naar de verkeerde kant en zitten we nu echt op het punt dat de sport ver te zoeken is. Wat ik niet kan verkroppen is dat er dan lacherig wordt gedaan over een rasecht team als Williams dat hier slachtoffer van geworden is. Men zou beter lacherig doen over Haas met hun Ikea-auto dan over Williams dat nog een echt F1-team wil blijven.

Ik vind dat je enorm overdrijft. Heb de afgelopen seizoenen genoten van mooie races, ondanks de dominantie van Mercedes. En op enkele mindere races na is het gewoon het hele seizoen de moeite waard om te kijken. Daar sta ik overigens niet alleen in, de eerste hit op Google leert dat de kijkcijfers alleen maar toenemen. Toch niet gek voor een sport die bijna kapot is.

Williams het slachtoffer? We leven gewoon in een grote-mensenwereld toch? Het is voor mij compleet de omgekeerde wereld om de boel zo te veranderen dat het laatste team op de grid dan maar mee kan doen. Als je het niet kunt bijbenen, moet je zorgen dat je dat wel kunt, of je conclusies trekken. De spelregels daarvoor aanpassen om een team te redden is geen oplossing. Er zijn blijkbaar negen andere teams die zich wel kunnen handhaven.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 19 april 2019 - 12:52:51in de tijd dat Williams de sport domineerde en/of in de top mee deed ging er ook al redelijk veel geld in de sport om en waren er ook teams die dat niet bij konden benen. Nu is Williams zelf 'slachtoffer', maar zelf denk ik dat dat meer te maken heeft met matig leiderschap. Frank had het hoofd wel boven water gehouden denk ik. Ik vind dat je de boel iets teveel romantiseert.

In die tijd kwam het grote geld in de F1 uit tabaksreclame. Toen was het inderdaad zo dat als je een beetje goed was, en de kunst had om sponsors aan de haak te slaan, dat het ook wel zou lukken. Zo haalde Williams in de jaren '90 nog wereldtitels met het geld van Camel of Rothmans. Die stroom is echter drooggelegd, sponsoring is nu een veel kleinere portie van het budget. Niet alleen bij Williams maar bij alle teams.

Alleen, bij andere teams zijn andere geldstromen in de plaats gekomen (de eerder genoemde autofabrikanten en suikerooms) en die boot heeft Williams als familiebedrijf vanzelfsprekend gemist. Ik denk niet het aan leiderschap ligt, want dan had die ouwe al lang een nieuwe gedeputeerde aangesteld.

Sabai

Williams heeft juist een prima alternatief gevonden om nieuwe geldstromen te creëren.  Het is een engineers bedrijf ernaast geworden waarmee ze de ontwikkelingen vanuit de F1 kunnen verwerken in alledaagse dingen. Zoals hybride techniek bijvoorbeeld. Hier zijn ze best groot in. Claire is het voornaamste probleem van het team. Goed leiderschap is een must voor een team.

Toto Wolf bijvoorbeeld vind ik een sterke teamleider evenals Horner. Zo'n type moeten ze neerzetten. 

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 19 april 2019 - 12:01:17
Hoe dan ook, Williams heeft een topmotor en dezelfde banden als de rest. Hun problemen liggen dus op het vlak van de auto en eventueel de coureurs. Het is heel goed mogelijk dat Stroll en Sirotkin vorig jaar niet in staat waren tot in detail de problemen van het chassis boven tafel te halen dus daar ligt een deel van het probleem. Ik vertrouw erop dat Russell een zeer begenadigd coureur is en van Kubica durf ik nog geen uitspraken te doen. Hij klaagt zoveel over zijn auto dat ik denk dat zijn auto eens helemaal vanaf scratch zou moeten worden opgebouwd, daar zit structureel iets mis. Maarja, geen reserveonderdelen he  :o ???
Het schijnt hem niet alleen in het chassis te zitten, maar ook in het feit dat Williams een beetje eigenwijs is en zelf voor de rest van de aandrijflijn zorgt en de brandstof en smeermiddelen niet van Petronas maar van een Poolse oliemaatschappij betrekt. Volgens verschillende berichten maakt dat laatste al 3 tienden tot een halve seconde uit. Maar je hebt gelijk, iedere ronde 1 a 2 seconde langzamer dan je voorgangers, dat is eigenlijk heel knap.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

#156
Ik ben benieuwd hoeveel trager/sneller de Williams zou zijn als je de voor- en achtervleugel van dit jaar op de auto van vorig jaar zou schroeven, of op die van 2017 inclusief de halo.  ;)

Edit: in 2017 reed Lance Stroll in de Q1 van China een 1:33.986, Sirotkin in 2018 een 1:34.062 en in 2019 reed George Russell in Q1 een 1:35.253 (Kubica was langzamer) :o

Jozef

En hoe zien die cijfers eruit voor andere teams? Want het hele punt van de nieuwe aero-regels was ook om de downforce wat te verminderen.

Matthijs

Mercedes China Q3:
2017: 31.6
2018: 31.6
2019: 31.5

Ferrari:
2017: 31.8
2018: 31.0
2019: 31.8

Dus Williams is wel degelijk achteruit gegaan.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 20 april 2019 - 08:02:18
Mercedes China Q3:
2017: 31.6
2018: 31.6
2019: 31.5

Ferrari:
2017: 31.8
2018: 31.0
2019: 31.8

Dus Williams is wel degelijk achteruit gegaan.
Omdat Ferrari geen progressie maakt?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs



Mickey


Breaktest

#163
Breaking news! had ik er nog even bij moeten zetten.
Die reeks 4e plaatsen van Max begint op te vallen, en mijn gevoel zegt dat daar nog wel een paar bij gaan komen.
Enig idee wie het record voor meeste 4e plaatsen in 1 seizoen in handen heeft?
Ricciardo dus; 7 stuks wel te verstaan (2018). Daar moet Max makkelijk overheen kunnen.

Nu ik het antwoord al heb gegeven maar even een andere quizvraag:
Hoeveel records heeft Max in handen waarin niet het woord jongste voorkomt?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Dat record mag Ricciardo houden van mij  :P