F1|2018|GP Hungaroring|Budapest

Gestart door Wings, 24 juli 2018 - 17:43:36

« vorige - volgende »

Wings

F1|2018|GP Hungaroring|Budapest



Voorwoord

Jeetje wat hebben we toch een seizoen! Telkens als je denkt dat het momentum naar de één toegaat, faalt degene en / of slaat de ander hard terug. Tijdens het tikken van dit voorwoord is de race van Duitsland net achter de rug. Er zit nog adrenaline in mijn lijf. Ferrari is toe aan het winnen van een kampioenschap, de fans zijn er aan toe, Italië is er aan toe.  Seb kan het waarmaken. De Ferrari lijkt het snelste en zijn directe concurrent Lewis start vanaf P14. Seb kan uitlopen en Lewis nog meer frustreren. Een belangrijk moment in het kampioenschap. Dan is er ineens regen, regen die Seb de fout in dwingt. Met een klap komt zijn Ferrari tot stilstand. Het is klaar. En Lewis? Lewis leidt de dans en heeft de control terug. De rus. Seb mag opkrabbelen en hard werken om het momentum naar zich toe te halen. De Finse wingmannen lijken zich niet te kunnen mengen in de strijd, al liet Bottas zien waarom hij mag blijven bij Mercedes. Hij legt zijn Engelse teamgenoot geen strobreed in de weg en gehoorzaamt als hij de opdracht krijgt, Lewis niet aan te vallen voor de zege. Helder. Intussen zakt Red Bull steeds verder weg. In zowel snelheid als betrouwbaarheid. Het team dat al jaren sterker wordt tijdens het seizoen lijkt dit seizoen niet mee te kunnen. Tekort aan vermogen luidt het devies.


Hongaroring
De Hungaroring is een circuit gelegen in Mogyoród nabij Budepest, in Hongarije, waar sedert 1986 de Formule 1 Grand Prix van Hongarije gehouden wordt. Het circuit telt 4380 strekkende meters en staat bekend als 'Mickey Mouse circuit', korte lange stukken en veel bochten en een chronisch gebrek aan inhaalmogelijkheden. In eerste instantie stond een stratencircuit gepland totdat de regering besloot om een spiksplinternieuw circuit aan te laten leggen, net buiten Budapest. De realisatie van dit circuit heeft slechts 8 maanden in beslag genomen. Wegens het gebrek aan inhaalmogelijkheden  is een goede startpositie is hier. Ondanks dat de karakteristieke eigenschappen van het circuit niet garant staan voor spektakel zijn de races allerminst saai.



Voor zondag aanstaande wordt noodweer voorspeld. Dat beloofd nog wat.


Max Verstappen
Afgelopen seizoen typte ik dat  Max een onfortuinlijk seizoen had. In Hongarije kwam dit tot een hoogtepunt nadat hij zich vergaloppeerde tijdens de openingsronde en daarmee zijn eigen teamgenoot uitschakelde. Dit seizoen is minder rampzalig maar het Red Bull dat zich doorgaans sterk ontwikkelt en groeit in een seizoen lijkt nu steeds meer afstand te nemen. Dat laat onverlet dat Red Bull een goed chassis heeft en áls het ergens kan, het hier is. Daar waar het seizoen voor zijn pa ooit excelleerde. Volgens mij is Hongarije het enige circuit waarop vader en zoon Verstappen beiden F1 hebben gereden en Jos de hoogste finishpositie. Op jacht naar een goed resultaat dus.



Wie gaat winnen?
De Hungaroring wordt qua karakteristiek eigenschappen vaak vergeleken met Monaco. Het motorvermogen is niet van doorslaggevend belang. Hoe snel een auto de hoek om kan temeer. Dit geeft teams als Red Bull vaak weer aansluiting en dus kansen. Of Red Bull direct een potentiële kandidaat is voor de overwinning valt te bezien maar het kan. Verder verwacht ik dat Ferrari hier opnieuw sterk zal zijn. Als ik de weersvoorspelling er op nakijk kan het circuit nog wel eens overgoten worden door liters water. Dat biedt natuurlijk ook kansen voor rijders met wat minder materiaal en meer geluk. We zullen zien. 



Vorige winnaars
2017 S. Vettel (GER) Ferrari
2016 L. Hamilton (GBR) Mercedes
2015 S. Vettel (GER) Ferrari
2014 N. Ricciardo (AUS) Red Bull
2013 L. Hamilton (GER) Mercedes

Tijdschema
27 juli 2018
11:00-12:30        Eerste vrije training       
15:00-16:30        Tweede vrije training   

28 juli 2018
12:00-13:00        Derde vrije training       
15:00-16:00        Kwalificatie       

29 jul 2018                           
15:10     Race

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!

Wings©

Van Wijk


Sabai

Nog een leuk weetje. Veel coureurs hebben hier hun eerste overwinning gepakt. Wie weet wie dat waren ? (Zonder Google )

Matthijs

#3
Uit mijn hoofd: Alonso, Button, Kovalainen, Trulli (al twijfel ik over de laatste). Over Raikkonen en Riccardo twijfel ik, omdat ik niet meer weet waar hun eerste overwinning was.

Edit, gespiekt: Trulli had ik moeten weten en ik ben nog een oude favoriet van mij vergeten.

Robbert65

Volgens mij Hill, Damon ook toch?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Sergio Marchionne overleden. Complicaties bij het opereren van een tumor, maar nog niks bevestigd.
http://www.gppits.net/nieuws/sergio_marchionne_overleden/
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Citaat van: Matthijs op 25 juli 2018 - 10:28:26
Uit mijn hoofd: Alonso, Button, Kovalainen, Trulli (al twijfel ik over de laatste). Over Raikkonen en Riccardo twijfel ik, omdat ik niet meer weet waar hun eerste overwinning was.

Edit, gespiekt: Trulli had ik moeten weten en ik ben nog een oude favoriet van mij vergeten.

Ricciardo won zijn eerste race op hetzelfde circuit als Alesi en Hamilton: Montreal.
Alonso won inderdaad zijn eerste race in Hongarije en was daarmee de jongste Grand Prix winnaar ooit.
Verder mis ik Hill in het rijtje. Na een reeks ploffen en lekke banden, kwam alles in Hongarije samen.

Wings

Citaat van: Robbert65 op 25 juli 2018 - 12:38:02
Sergio Marchionne overleden. Complicaties bij het opereren van een tumor, maar nog niks bevestigd.
http://www.gppits.net/nieuws/sergio_marchionne_overleden/

Ik las het. Jeetje. Zaterdag las ik al dat hij wegens gezondheidsproblemen de brui eraan zou geven maar ik was mij niet bewust dat het zo erg was. Voor Ferrari zal het een domper zijn, voor zijn familie een groot gemis. Sergio werd gezien als het brein achter de successen en status van nu.

Robbert65

ja, het is wel heftig. Voor zijn omgeviong, voor hem maar ook voor de industrie en F1 een groot gemis.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Wings op 25 juli 2018 - 14:13:01
Citaat van: Matthijs op 25 juli 2018 - 10:28:26
Uit mijn hoofd: Alonso, Button, Kovalainen, Trulli (al twijfel ik over de laatste). Over Raikkonen en Riccardo twijfel ik, omdat ik niet meer weet waar hun eerste overwinning was.

Edit, gespiekt: Trulli had ik moeten weten en ik ben nog een oude favoriet van mij vergeten.

Ricciardo won zijn eerste race op hetzelfde circuit als Alesi en Hamilton: Montreal.
Alonso won inderdaad zijn eerste race in Hongarije en was daarmee de jongste Grand Prix winnaar ooit.
Verder mis ik Hill in het rijtje. Na een reeks ploffen en lekke banden, kwam alles in Hongarije samen.
Ik was Hill uit het blote hoofd vergeten, vandaar mijn edit met 'ik ben een oude favoriet vergeten'. Ik bedoelde Hill maar die had ik opgezocht dus die 'telde niet'.

Jozef

Citaat van: Matthijs op 25 juli 2018 - 10:28:26
Uit mijn hoofd: Alonso, Button, Kovalainen, Trulli (al twijfel ik over de laatste). Over Raikkonen en Riccardo twijfel ik, omdat ik niet meer weet waar hun eerste overwinning was.

Edit, gespiekt: Trulli had ik moeten weten en ik ben nog een oude favoriet van mij vergeten.
Räikkönens eerste was in Maleisië, 2003 moet dat dan geweest zijn.

Won Trulli een race in Hongarije? Ik dacht dat hij zijn eerste en enige GP won in Monaco?

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 25 juli 2018 - 14:52:21
Citaat van: Wings op 25 juli 2018 - 14:13:01
Citaat van: Matthijs op 25 juli 2018 - 10:28:26
Uit mijn hoofd: Alonso, Button, Kovalainen, Trulli (al twijfel ik over de laatste). Over Raikkonen en Riccardo twijfel ik, omdat ik niet meer weet waar hun eerste overwinning was.

Edit, gespiekt: Trulli had ik moeten weten en ik ben nog een oude favoriet van mij vergeten.

Ricciardo won zijn eerste race op hetzelfde circuit als Alesi en Hamilton: Montreal.
Alonso won inderdaad zijn eerste race in Hongarije en was daarmee de jongste Grand Prix winnaar ooit.
Verder mis ik Hill in het rijtje. Na een reeks ploffen en lekke banden, kwam alles in Hongarije samen.
Ik was Hill uit het blote hoofd vergeten, vandaar mijn edit met 'ik ben een oude favoriet vergeten'. Ik bedoelde Hill maar die had ik opgezocht dus die 'telde niet'.

Ik wist 'm bloot!!!! :D
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Jozef op 25 juli 2018 - 15:00:53
Won Trulli een race in Hongarije? Ik dacht dat hij zijn eerste en enige GP won in Monaco?
Klopt, ik had m fout.

Wings

Citaat van: Robbert65 op 25 juli 2018 - 15:17:55
Citaat van: Matthijs op 25 juli 2018 - 14:52:21
Citaat van: Wings op 25 juli 2018 - 14:13:01
Citaat van: Matthijs op 25 juli 2018 - 10:28:26
Uit mijn hoofd: Alonso, Button, Kovalainen, Trulli (al twijfel ik over de laatste). Over Raikkonen en Riccardo twijfel ik, omdat ik niet meer weet waar hun eerste overwinning was.

Edit, gespiekt: Trulli had ik moeten weten en ik ben nog een oude favoriet van mij vergeten.

Ricciardo won zijn eerste race op hetzelfde circuit als Alesi en Hamilton: Montreal.
Alonso won inderdaad zijn eerste race in Hongarije en was daarmee de jongste Grand Prix winnaar ooit.
Verder mis ik Hill in het rijtje. Na een reeks ploffen en lekke banden, kwam alles in Hongarije samen.
Ik was Hill uit het blote hoofd vergeten, vandaar mijn edit met 'ik ben een oude favoriet vergeten'. Ik bedoelde Hill maar die had ik opgezocht dus die 'telde niet'.

Ik wist 'm bloot!!!! :D

Ik ook. Heel seizoen 1993 kan ik zo'n beetje dromen. Los daarvan was ik fan van Hill nadat Senna stierf. Maar wat zat het Hill tegen in 1993.

Mickey