GP FRANKRIJK: Circuit PAUL RICARD te Le Castellet

Gestart door Robbert65, 20 juni 2018 - 15:22:19

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Mickey op 24 juni 2018 - 19:58:16
Nee toch, Hamilton startte toch op ultra's?
Hamilton en Verstappen startten beiden op supersofts, de banden van Max waren na 24 ronden op, terwijl Hamlton toen juist nog ff flink aan kon zetten. Dan weet je met een 1 stopper dat de race gelopen is.

Jozef

Citaat van: Mickey op 24 juni 2018 - 19:58:16
Nee toch, Hamilton startte toch op ultra's?

Nee, en in de tweede stint reed hij ook net als Verstappen op softs en niet op supersofts zoals je eerder zei. ;)

Mickey

Kan iemand dat grafiekje posten dat tegenwoordig achter de wall zit, met bandenkeuze en stints en zo? Niet dat ik jullie niet geloof, maar ik begin aan mezelf te twijfelen.

Matthijs

Beide Mercedes-coureurs en beide Red Bull-coureurs reden hun snelste tijd in Q2 met supersofts en startten er dus ook op. De keuze voor switchen naar soft in de race was een veilige keuze, om p2 te beschermen, niet om p1 aan te vallen. Dat hadden ze met ultra's moeten doen. Echter, hoewel Max de enige was die Hamilton kon bijhouden denk ik dat Lewis de race volledig onder controle had.

Bottas had een tegenvallende race door forse schade aan zijn vloer. Dat zal gekomen zijn doordat hij een hele ronde op drie banden moest rijden.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 24 juni 2018 - 22:16:30
Beide Mercedes-coureurs en beide Red Bull-coureurs reden hun snelste tijd in Q2 met supersofts en startten er dus ook op. De keuze voor switchen naar soft in de race was een veilige keuze, om p2 te beschermen, niet om p1 aan te vallen. Dat hadden ze met ultra's moeten doen. Echter, hoewel Max de enige was die Hamilton kon bijhouden denk ik dat Lewis de race volledig onder controle had.
met nog bijna 30 ronden te gaan waren ultra's niet echt een optie denk ik. Althans niet om in de aanval te gaan. De supersofts bij Verstappen waren na 24 ronden al op.

Jozef

Citaat van: Mickey op 24 juni 2018 - 21:30:55
Kan iemand dat grafiekje posten dat tegenwoordig achter de wall zit, met bandenkeuze en stints en zo? Niet dat ik jullie niet geloof, maar ik begin aan mezelf te twijfelen.
https://twitter.com/F1/status/1010913202241228801


Matthijs

Weer een bewijs dat de SS en de US nauwelijks van elkaar verschillen, zowel qua snelheid als qua duurzaamheid.

Robbert65

Pirelli moet echt iets gaan veranderen. Ik heb me mateloos opgewonden tijdens de race bij de gedachte dat die gele bandjes het een hele race gingen volhouden. Dat bleek op het eind toch mee te vallen, maar het is toch belachelijk dat je bijna 50 ronden op 1 compound kunt racen binnen een seconde van de snelste tijd?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 25 juni 2018 - 11:26:40
Pirelli moet echt iets gaan veranderen. Ik heb me mateloos opgewonden tijdens de race bij de gedachte dat die gele bandjes het een hele race gingen volhouden. Dat bleek op het eind toch mee te vallen, maar het is toch belachelijk dat je bijna 50 ronden op 1 compound kunt racen binnen een seconde van de snelste tijd?
Ja is dat belachelijk? Pirelli heeft in het verleden veel kritiek gehad dat de banden er te snel aangingen, nu zijn hun banden volgens de meesten te duurzaam. Ik neem het Pirelli niet kwalijk dat ze voor de allereerste race op Paul Ricard wat conservatief zijn gegaan. De gele soft is dan een veilige keus. Volgens mij is de gele soft de beste band van Pirelli: wordt niet te snel te heet, kan je redelijk op pushen en is best duurzaam. Het is ook geen toeval dat heel veel teams na de pitstop voor soft gingen, terwijl een nieuw setje super- of ultrasoft het in veel gevallen best had volgehouden tot het eind.

Jozef

Mag ik nog een keer herhalen dat je dit geklaag over te snel of te traag slijtende banden altijd zult hebben zolang er een verbod blijft op bijtanken tijdens de race? Of ben ik nu een haperende lp? :)

Matthijs

Citaat van: Jozef op 25 juni 2018 - 16:05:02
Mag ik nog een keer herhalen dat je dit geklaag over te snel of te traag slijtende banden altijd zult hebben zolang er een verbod blijft op bijtanken tijdens de race? Of ben ik nu een haperende lp? :)
Misschien, maar je hebt gelijk. Op dit moment is een eenstopper bijna altijd de snelste strategie (want trackposition is key), dus de teams zullen de rijders opdragen zo te rijden dat er 1 stop nodig is.

Sabai

Ik vind de banden wel goed juist. Sinds jaren zie je eindelijk weer verschillende banden strategieen in de top. Banden horen niet de bepalende factor te zijn. Probleem word ook dat als ze sneller slijten ze langzamer gaan rijden om.banden te sparen. En dit gebeurt nu ook nog. Wat je wel verplicht kan stellen is dat iedereen 2 x moet stoppen.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 25 juni 2018 - 12:52:40
Citaat van: Robbert65 op 25 juni 2018 - 11:26:40
Pirelli moet echt iets gaan veranderen. Ik heb me mateloos opgewonden tijdens de race bij de gedachte dat die gele bandjes het een hele race gingen volhouden. Dat bleek op het eind toch mee te vallen, maar het is toch belachelijk dat je bijna 50 ronden op 1 compound kunt racen binnen een seconde van de snelste tijd?
Ja is dat belachelijk? Pirelli heeft in het verleden veel kritiek gehad dat de banden er te snel aangingen, nu zijn hun banden volgens de meesten te duurzaam. Ik neem het Pirelli niet kwalijk dat ze voor de allereerste race op Paul Ricard wat conservatief zijn gegaan. De gele soft is dan een veilige keus. Volgens mij is de gele soft de beste band van Pirelli: wordt niet te snel te heet, kan je redelijk op pushen en is best duurzaam. Het is ook geen toeval dat heel veel teams na de pitstop voor soft gingen, terwijl een nieuw setje super- of ultrasoft het in veel gevallen best had volgehouden tot het eind.
op zich was de bandenkeuze geen eens zo heel erg conservatief. Sowieso is deze baan ook niet nieuw voor Pirelli, ze hebben er vorig jaar nog getest met Mercedes. Wat ik me wel afvraag is waarom ze die banden speciaal voor deze (en 2 andere races) hebben aangepast, waardoor je uiteindelijk gewoon een hele race op 1 setje kunt doen en de ultra's een halve race meekunnen. Dan vraag ik me wel af wat er met de originele band (die in Oostenrijk weer gebruikt gaat worden) mis had kunnen gaan?

Robbert65

Ik denk dat de oplossing zit in concurrentie. Twee of drie verschillende bandenleveranciers die elkaar de loef afsteken levert veel meer strategisch spektakel op. Ik weet ook wel dat het met Michelin en Bridgestone destijds debacleerde op Indy, maar dat wil niet zeggen dat concurrentie de boel niet verbeteren kan. Michelin schijnt te vlassen op een terugkeer.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel