GP FRANKRIJK: Circuit PAUL RICARD te Le Castellet

Gestart door Robbert65, 20 juni 2018 - 15:22:19

« vorige - volgende »

Matthijs

De strijd tussen Michelin en Bridgestone was op papier heel interessant, maar was het ook echt zo? Neem 2005-2006 bijvoorbeeld. Op de ene baan was Michelin (lees Renault) superieur en op de andere baan Bridgestone (lees Ferrari). Hoevaak streden Alonso en Schumacher nu echt tegen elkaar op de baan?

Of eerder in 1998 toen McLaren overstapte op Bridgestone die superieur bleek ten opzichte van Goodyear. Werd het spektakel daar beter van?

Voor het middenveld en kleine teams was het soms wel extra leuk, denk aan Prost (Panis, Trulli) in 1997 op de Bridgestones.

Sabai

Citaat van: Tuesday op 25 juni 2018 - 16:23:23
Citaat van: Matthijs op 25 juni 2018 - 12:52:40
Citaat van: Robbert65 op 25 juni 2018 - 11:26:40
Pirelli moet echt iets gaan veranderen. Ik heb me mateloos opgewonden tijdens de race bij de gedachte dat die gele bandjes het een hele race gingen volhouden. Dat bleek op het eind toch mee te vallen, maar het is toch belachelijk dat je bijna 50 ronden op 1 compound kunt racen binnen een seconde van de snelste tijd?
Ja is dat belachelijk? Pirelli heeft in het verleden veel kritiek gehad dat de banden er te snel aangingen, nu zijn hun banden volgens de meesten te duurzaam. Ik neem het Pirelli niet kwalijk dat ze voor de allereerste race op Paul Ricard wat conservatief zijn gegaan. De gele soft is dan een veilige keus. Volgens mij is de gele soft de beste band van Pirelli: wordt niet te snel te heet, kan je redelijk op pushen en is best duurzaam. Het is ook geen toeval dat heel veel teams na de pitstop voor soft gingen, terwijl een nieuw setje super- of ultrasoft het in veel gevallen best had volgehouden tot het eind.
op zich was de bandenkeuze geen eens zo heel erg conservatief. Sowieso is deze baan ook niet nieuw voor Pirelli, ze hebben er vorig jaar nog getest met Mercedes. Wat ik me wel afvraag is waarom ze die banden speciaal voor deze (en 2 andere races) hebben aangepast, waardoor je uiteindelijk gewoon een hele race op 1 setje kunt doen en de ultra's een halve race meekunnen. Dan vraag ik me wel af wat er met de originele band (die in Oostenrijk weer gebruikt gaat worden) mis had kunnen gaan?

Ze hadden de banden minder duurzaam gemaakt met deze aanpassing. Het loopvlak was 0.4 mm dunner .

Tuesday

Citaat van: Sabai op 25 juni 2018 - 17:36:53
Citaat van: Tuesday op 25 juni 2018 - 16:23:23
Citaat van: Matthijs op 25 juni 2018 - 12:52:40
Citaat van: Robbert65 op 25 juni 2018 - 11:26:40
Pirelli moet echt iets gaan veranderen. Ik heb me mateloos opgewonden tijdens de race bij de gedachte dat die gele bandjes het een hele race gingen volhouden. Dat bleek op het eind toch mee te vallen, maar het is toch belachelijk dat je bijna 50 ronden op 1 compound kunt racen binnen een seconde van de snelste tijd?
Ja is dat belachelijk? Pirelli heeft in het verleden veel kritiek gehad dat de banden er te snel aangingen, nu zijn hun banden volgens de meesten te duurzaam. Ik neem het Pirelli niet kwalijk dat ze voor de allereerste race op Paul Ricard wat conservatief zijn gegaan. De gele soft is dan een veilige keus. Volgens mij is de gele soft de beste band van Pirelli: wordt niet te snel te heet, kan je redelijk op pushen en is best duurzaam. Het is ook geen toeval dat heel veel teams na de pitstop voor soft gingen, terwijl een nieuw setje super- of ultrasoft het in veel gevallen best had volgehouden tot het eind.
op zich was de bandenkeuze geen eens zo heel erg conservatief. Sowieso is deze baan ook niet nieuw voor Pirelli, ze hebben er vorig jaar nog getest met Mercedes. Wat ik me wel afvraag is waarom ze die banden speciaal voor deze (en 2 andere races) hebben aangepast, waardoor je uiteindelijk gewoon een hele race op 1 setje kunt doen en de ultra's een halve race meekunnen. Dan vraag ik me wel af wat er met de originele band (die in Oostenrijk weer gebruikt gaat worden) mis had kunnen gaan?

Ze hadden de banden minder duurzaam gemaakt met deze aanpassing. Het loopvlak was 0.4 mm dunner .
zo werkt dat blijkbaar dus toch niet helemaal. Door het loopvlak dunner te maken voorkom je oververhitting en blaren op de banden. Komend weekend rijden ze overigens weer met de originele banden, in Silverstone weer met de aangepaste versie.

Sabai

Citaat van: Tuesday op 25 juni 2018 - 17:46:20
Citaat van: Sabai op 25 juni 2018 - 17:36:53
Citaat van: Tuesday op 25 juni 2018 - 16:23:23
Citaat van: Matthijs op 25 juni 2018 - 12:52:40
Citaat van: Robbert65 op 25 juni 2018 - 11:26:40
Pirelli moet echt iets gaan veranderen. Ik heb me mateloos opgewonden tijdens de race bij de gedachte dat die gele bandjes het een hele race gingen volhouden. Dat bleek op het eind toch mee te vallen, maar het is toch belachelijk dat je bijna 50 ronden op 1 compound kunt racen binnen een seconde van de snelste tijd?
Ja is dat belachelijk? Pirelli heeft in het verleden veel kritiek gehad dat de banden er te snel aangingen, nu zijn hun banden volgens de meesten te duurzaam. Ik neem het Pirelli niet kwalijk dat ze voor de allereerste race op Paul Ricard wat conservatief zijn gegaan. De gele soft is dan een veilige keus. Volgens mij is de gele soft de beste band van Pirelli: wordt niet te snel te heet, kan je redelijk op pushen en is best duurzaam. Het is ook geen toeval dat heel veel teams na de pitstop voor soft gingen, terwijl een nieuw setje super- of ultrasoft het in veel gevallen best had volgehouden tot het eind.
op zich was de bandenkeuze geen eens zo heel erg conservatief. Sowieso is deze baan ook niet nieuw voor Pirelli, ze hebben er vorig jaar nog getest met Mercedes. Wat ik me wel afvraag is waarom ze die banden speciaal voor deze (en 2 andere races) hebben aangepast, waardoor je uiteindelijk gewoon een hele race op 1 setje kunt doen en de ultra's een halve race meekunnen. Dan vraag ik me wel af wat er met de originele band (die in Oostenrijk weer gebruikt gaat worden) mis had kunnen gaan?

Ze hadden de banden minder duurzaam gemaakt met deze aanpassing. Het loopvlak was 0.4 mm dunner .
zo werkt dat blijkbaar dus toch niet helemaal. Door het loopvlak dunner te maken voorkom je oververhitting en blaren op de banden. Komend weekend rijden ze overigens weer met de originele banden, in Silverstone weer met de aangepaste versie.

Zal wel aan het asfalt liggen dan denk ik

Tuesday

Citaat van: Sabai op 25 juni 2018 - 17:47:10
Citaat van: Tuesday op 25 juni 2018 - 17:46:20
Citaat van: Sabai op 25 juni 2018 - 17:36:53
Citaat van: Tuesday op 25 juni 2018 - 16:23:23
Citaat van: Matthijs op 25 juni 2018 - 12:52:40
Citaat van: Robbert65 op 25 juni 2018 - 11:26:40
Pirelli moet echt iets gaan veranderen. Ik heb me mateloos opgewonden tijdens de race bij de gedachte dat die gele bandjes het een hele race gingen volhouden. Dat bleek op het eind toch mee te vallen, maar het is toch belachelijk dat je bijna 50 ronden op 1 compound kunt racen binnen een seconde van de snelste tijd?
Ja is dat belachelijk? Pirelli heeft in het verleden veel kritiek gehad dat de banden er te snel aangingen, nu zijn hun banden volgens de meesten te duurzaam. Ik neem het Pirelli niet kwalijk dat ze voor de allereerste race op Paul Ricard wat conservatief zijn gegaan. De gele soft is dan een veilige keus. Volgens mij is de gele soft de beste band van Pirelli: wordt niet te snel te heet, kan je redelijk op pushen en is best duurzaam. Het is ook geen toeval dat heel veel teams na de pitstop voor soft gingen, terwijl een nieuw setje super- of ultrasoft het in veel gevallen best had volgehouden tot het eind.
op zich was de bandenkeuze geen eens zo heel erg conservatief. Sowieso is deze baan ook niet nieuw voor Pirelli, ze hebben er vorig jaar nog getest met Mercedes. Wat ik me wel afvraag is waarom ze die banden speciaal voor deze (en 2 andere races) hebben aangepast, waardoor je uiteindelijk gewoon een hele race op 1 setje kunt doen en de ultra's een halve race meekunnen. Dan vraag ik me wel af wat er met de originele band (die in Oostenrijk weer gebruikt gaat worden) mis had kunnen gaan?

Ze hadden de banden minder duurzaam gemaakt met deze aanpassing. Het loopvlak was 0.4 mm dunner .
zo werkt dat blijkbaar dus toch niet helemaal. Door het loopvlak dunner te maken voorkom je oververhitting en blaren op de banden. Komend weekend rijden ze overigens weer met de originele banden, in Silverstone weer met de aangepaste versie.

Zal wel aan het asfalt liggen dan denk ik
dat zeker, daarom dat de aanpassing slechts voor 3 circuits geldt.. maar met de oudere versie had je waarschijnlijk meer problemen met de banden gehad, als je ziet hoe lang ze gisteren mee gingen was dat denk ik niet verkeerd geweest.

robbert

ja die aanpassingen waren destijds aangevraagd door mercedes. Die hadden blijkbaar de grootste problemen ermee, dat hun banden niet zo lang volhielden. De andere teams konden er beter mee overweg