Circuito de Cataluña, Barcelona Voorjaarstestsessies 2017

Gestart door Robbert65, 14 februari 2017 - 15:02:45

« vorige - volgende »

Jozef

KARUN CHANDHOK: Been to see cars at Turn 3, 4 and 5 now. The Ferrari and Mercedes are in a class of their own. I find it really interesting that the Mercedes looks to have much less rake than the Red Bull or Force India who have traditionally had the higher rear ride height, but also less than the Ferrari. They're obviously still generating the front downforce somehow. At turn 5 it's clear that the driveability and traction from the Merc is still the gold standard though.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 09 maart 2017 - 15:34:18
KARUN CHANDHOK: Been to see cars at Turn 3, 4 and 5 now. The Ferrari and Mercedes are in a class of their own. I find it really interesting that the Mercedes looks to have much less rake than the Red Bull or Force India who have traditionally had the higher rear ride height, but also less than the Ferrari. They're obviously still generating the front downforce somehow. At turn 5 it's clear that the driveability and traction from the Merc is still the gold standard though.
moet wel bij vermeld worden dat dat op basis van de middagsessie was, waarin Ferrari bezig was met een racesimulatie.

Mickey

Dus is het vrij safe om te stellen dat het Mercedes, Ferrari en op enige afstand Red Bull zal zijn? Tenzij ze bij Red Bull de kaarten tegen de borst houden, maar omdat ik nog nergens echt competitieve ronden van ze heb gezien, vrees ik het eerste.

Matthijs

Citaat van: Mickey op 09 maart 2017 - 21:17:06
Dus is het vrij safe om te stellen dat het Mercedes, Ferrari en op enige afstand Red Bull zal zijn? Tenzij ze bij Red Bull de kaarten tegen de borst houden, maar omdat ik nog nergens echt competitieve ronden van ze heb gezien, vrees ik het eerste.
In hun longruns zijn ze vrij sterk maar in de 'hotlaps' niet. Dat kan ook betekenen dat ze altijd met veel benzine rijden, dan de hybride systemen niet volledig zijn opgeladen of dat ze zelden met verse banden rijden. Het kan van alles zijn, we zien het pas in Melbourne. Ferrari en Mercedes zijn sterk maar waar Red Bull staat weet ik nog steeds niet.

gloudiesaurus

Citaat van: Mickey op 09 maart 2017 - 21:17:06
Dus is het vrij safe om te stellen dat het Mercedes, Ferrari en op enige afstand Red Bull zal zijn? Tenzij ze bij Red Bull de kaarten tegen de borst houden, maar omdat ik nog nergens echt competitieve ronden van ze heb gezien, vrees ik het eerste.

http://www.gppits.net/nieuws/ricciardo_verwacht_competitieve_red_bull/
Riccardo geeft het zelf aan, Ferrari voor nu voor Red Bull.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Citaat van: Matthijs op 09 maart 2017 - 21:26:45
Citaat van: Mickey op 09 maart 2017 - 21:17:06
Dus is het vrij safe om te stellen dat het Mercedes, Ferrari en op enige afstand Red Bull zal zijn? Tenzij ze bij Red Bull de kaarten tegen de borst houden, maar omdat ik nog nergens echt competitieve ronden van ze heb gezien, vrees ik het eerste.
In hun longruns zijn ze vrij sterk maar in de 'hotlaps' niet. Dat kan ook betekenen dat ze altijd met veel benzine rijden, dan de hybride systemen niet volledig zijn opgeladen of dat ze zelden met verse banden rijden. Het kan van alles zijn, we zien het pas in Melbourne. Ferrari en Mercedes zijn sterk maar waar Red Bull staat weet ik nog steeds niet.

Ook de long runs van Ferrari zien er toch nog een stuk beter uit dan die van Red Bull, in mijn ogen. We weten inderdaad niet hoe hard ze er allemaal voor gaan, maar als Ferrari en Red Bull op een gegeven moment tegelijkertijd een race-simulatie doen en de Ferrari is 2.5 seconde sneller, dan zal er in ieder geval wel iets uit af te leiden zijn.

In Melbourne wordt het verschil natuurlijk veel minder dan 2.5 seconde per ronde, maar ik denk nu toch echt dat Ferrari sterker aan het seizoen begint dan Red Bull. Is het genoeg om Mercedes te verslaan? Daar durf ik niet categoriek nee tegen zeggen.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 09 maart 2017 - 23:30:55Ook de long runs van Ferrari zien er toch nog een stuk beter uit dan die van Red Bull, in mijn ogen. We weten inderdaad niet hoe hard ze er allemaal voor gaan, maar als Ferrari en Red Bull op een gegeven moment tegelijkertijd een race-simulatie doen en de Ferrari is 2.5 seconde sneller, dan zal er in ieder geval wel iets uit af te leiden zijn.
Ik zag Ricciardo gisteren een lange stint rijden (minimaal 10 ronden) op soft met rondetijden van 24 rond 24 half, af en toe een 23 hoog. Hoeveel sneller was Vettel dan? De tijden van de racesimulatie weet ik niet, maar als Ferrari dan een keer 2,5 seconden sneller was, dan reed Ricciardo niet voluit.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 10 maart 2017 - 08:16:13
Citaat van: Jozef op 09 maart 2017 - 23:30:55Ook de long runs van Ferrari zien er toch nog een stuk beter uit dan die van Red Bull, in mijn ogen. We weten inderdaad niet hoe hard ze er allemaal voor gaan, maar als Ferrari en Red Bull op een gegeven moment tegelijkertijd een race-simulatie doen en de Ferrari is 2.5 seconde sneller, dan zal er in ieder geval wel iets uit af te leiden zijn.
Ik zag Ricciardo gisteren een lange stint rijden (minimaal 10 ronden) op soft met rondetijden van 24 rond 24 half, af en toe een 23 hoog. Hoeveel sneller was Vettel dan? De tijden van de racesimulatie weet ik niet, maar als Ferrari dan een keer 2,5 seconden sneller was, dan reed Ricciardo niet voluit.
gezien de problemen bij Renault (oplossing daarvoor komt pas in Melbourne volgens mij) lijkt het mij idd ook waarschijnlijk dat Ricciardo niet voluit kon gaan. Het verschil werd aangehaald in het liveblog van Autosport (kun je eventueel nog teruglezen), Ricciardo en Vettel begonnen vrijwel gelijk aan een race simulatie. Er waren wel verschillen in compounds, maar qua hoeveelheidbenzine zal/kan er niet veel verschil zijn geweest.

Matthijs

Okee, ik zal eens kijken op Autosport. Ik kwam trouwens alvast dit tegen:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/128442/top-three-teams-more-than-1s-clear-of-pack
De top 3 zou dus duidelijk sneller zijn dan de rest. Dit zijn (niet) toevallig de teams die vorig jaar als enige met de nieuwe banden en de mulecar hebben mogen testen. Is dat toeval? Of ligt de verklaring uitsluitend bij kunde en geld?

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 10 maart 2017 - 10:55:44
Okee, ik zal eens kijken op Autosport. Ik kwam trouwens alvast dit tegen:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/128442/top-three-teams-more-than-1s-clear-of-pack
De top 3 zou dus duidelijk sneller zijn dan de rest. Dit zijn (niet) toevallig de teams die vorig jaar als enige met de nieuwe banden en de mulecar hebben mogen testen. Is dat toeval? Of ligt de verklaring uitsluitend bij kunde en geld?
wil het ook wel ff voor je opzoeken hoor, ik weet nl ongeveer waar het staat. Wat betreft dat 2e, dat zal zeker een voordeeltje zijn, maar denk dat het verder toch vooral geld en kunde is. En het feit dat zij konden testen had waarschijnlijk ook al met geld te maken ;)

Jozef

Over de eerste stint, op gelijke banden:

15:07 Ricciardo and Vettel pit on the same lap. Vettel's gone two laps longer on softs than the Red Bull.
15:28 During the first stint, with both on soft tyres, Vettel averaged 1m25.1s over 14 laps. Plus, he spent two laps tucked up behind Kvyat. Ricciardo averaged 1m26.3s over 12 laps. Advantage Ferrari so far.


Tijdens de tweede stint ging Vettel er wat harder tegenaan terwijl Ricciardo zijn snelheid aanhield:

15:19 Three 1m24.0s from Vettel, three 1m26.0s from Ricciardo. How good are these boys?
15:24 Such has been the pace difference between Vettel and Ricciardo on this second stint that the two cars started the stint nose-to-tail and now Vettel crosses the line with Ricciardo not even in sight heading into Turn 13.


Deze stint werd prompt afgebroken door een rode vlag veroorzaakt dor Kvyat. Maar het ging niet alleen over rondetijden, ook over het gedrag van de auto:

15:00 Ricciardo's using a lot more road than Vettel on the exit of Turn 13. It means he has to work that little bit harder than the Ferrari driver to haul it back across for Turn 14.
15:18 The Ferrari just looks so much easier to thread through Turn 13 and into the chicane. Ricciardo's making it much more of an 'S' – and that was the case before he took on a harder compound of tyre than Vettel.

Matthijs

Dank je Jozef!

Maar vervolgens reed Ricciardo een uurtje later:

Citaat16:36 Ricciardo pits in the Red Bull. He managed 25 flying laps on the soft tyres – very impressive. His average wasn't bad either – 1m24.5s.

gloudiesaurus

En McLaren is vanmorgen alweer 2x stil gevallen. Wat een aanfluiting...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 10 maart 2017 - 13:01:45
Dank je Jozef!

Maar vervolgens reed Ricciardo een uurtje later:

Citaat16:36 Ricciardo pits in the Red Bull. He managed 25 flying laps on the soft tyres – very impressive. His average wasn't bad either – 1m24.5s.
maar dat was een stint die geen onderdeel was van een complete racesimulatie. Dus moet je gaan gokken welk deel van de race er werd nagebootst.

robbert

ja maar vorig seizoen was ferrari ook sneller dan mercedes en redbull tijdens het testen, maar tijdens het seizoen hebben ze geen enkele overwinning behaald. Het kan  dit keer mss anders zijn, maar het blijft natuurlijk testen é.
Het zou idd goed zijn voor het kampioenschap dat ferrari kan strijden met mercedes, maar ik denk dat het redbull zal zijn