Maak je top-21 Formule 1 circuits van 2016

Gestart door Edwin90, 14 december 2016 - 15:07:37

« vorige - volgende »

Edwin90

Voor een artikel op de frontpage ben ik jullie hulp nodig. Ik wil graag een top-21 Formule 1 circuits maken en wil jullie bij deze vragen om de circuits te ranken. Zet je favoriete circuit op 1, en je minst favoriete circuit op 21.

Hoe je aan je top 21 komt mag je helemaal zelf weten. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar welk circuit je op TV het mooiste vindt overkomen, welk circuit je de mooiste bochten vindt hebben, maar bijvoorbeeld ook kijken naar wel circuit je het liefst rijdt in een F1-game. Een motivatie bij het circuit plaatsen mag, maar alleen je top 21 is ook meer dan welkom!

Voorwaarde is wel dat het alleen circuits mogen bedragen waar de F1 in 2016 op gereden heeft.

Over een week ga ik de scores optellen en er een artikel van maken. Ik zal zelf aftrappen met een voorbeeld:

1. Spa Francorchamps, België
2. Marina Bay Street Circuit, Singapore
3. Circuit Gilles Villeneuve, Canada
4. Silverstone, Groot Brittannië
5. Monte Carlo, Monaco
6. Autodromo Jose Carlos Pace, Brazilië
7. Autodromo Nazionale Monza, Italië
8. Baku Street Circuit, Azerbeidzjan
9. Sakhir International Circuit, Bahrein
10. Albert Park, Australië
11. Circuit of the Americas, Verenigde Staten
12. Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico
13. Suzuka, Japan
14. Red Bull Ring, Oostenrijk
15. Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
16. Hungaroring, Hongarije
17. Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanje
18. Sepang International Circuit, Maleisië
19. Hockenheim, Duitsland
20. Sochi Autodrom, Rusland
21. Shanghai International Circuit, China

Jozef

Dus het is wel belangrijk dat we het hebben over het circuit en niet of er in 2016 toevallig wel of geen boeiende GP plaatsvond.

1. Suzuka. Voor mij gewoon het beste F1-circuit. Het heeft alles, mooie aaneenschakelingen van snelle bochten, langzame bochten, hoogteverschillen, er kan goed ingehaald worden, het is echt een rijders-circuit en het weer speelt er soms een rol.

2. Austin. Een nieuweling maar wat een lay-out! Ook dit is een circuit dat gewoon alles heeft.

3. Spa. Ook hier de snelle bochten en de inhaalmogelijkheden die het hem doen. Maar niet meer de nummer 1, want de laatste jaren zijn de snelle bochten te gemakkelijk geworden (zelfs in de regen is Raidillon volgas) en een droge GP in Spa is tegenwoordig meestal saai.

4. Canada. Een race waar ik elk jaar weer naar uitkijk. Bijna altijd gebeurt er wel wat op dit circuit met de krappe chicanes en de muren die net naast de baan staan.

5. Monaco. De lelijkste eend op de kalender en net daarom zo speciaal. Wie hier wil winnen, moet weten waar hij mee bezig is. Ook dit is een race om lang op voorhand naar uit te kijken, zelfs al gebeurt er zo vaak zo weinig.

6. Interlagos. De GP van Brazilië is bijna altijd een spektakelstuk. Niet te missen op de kalender en zou eigenlijk gewoon elk jaar de seizoensafsluiter moeten zijn.

7. Melbourne. Van mijn gewenste afsluiter naar de traditionele opener. Een soort van stratencircuit, doet eigenlijk aan Canada denken maar net een tikkeltje minder spectaculair. Toch vaak een leuke race, mede door de maandenlange voorpret voor het begin van het nieuwe seizoen.

8. Singapore. Het heeft wat jaren geduurd maar Singapore heeft toch een plekje in mijn hart veroverd. Dit Aziatische Monaco is ook een circuit waar de coureur het verschil kan maken en waar fouten afgestraft worden. De races zijn niet altijd boeiend maar toch kijk ik er graag naar.

9. Silverstone. Ook na de hertekening is dit nog een mooi circuit. Er zitten enkele bochten in voor mannen met ballen en dat is toch altijd een bonuspunt. Het Britse publiek maakt er meestal ook een leuke belevenis van.

10. Mexico. Het Mexicaanse publiek is wel het beste van de hele kalender. Wat een sfeer in dat voormalige honkbalstadion. Alleen daarom staat dit circuit zo hoog, de lay-out zelf vind ik niet zo bijzonder.

11. Sepang. Op de kalender sinds 1999 en toch wel een traditie geworden. Ik vind de lay-out echt meer dan prima en de races zijn er toch vaak boeiend geweest. Felipe baby, stay cool! Of Pérez die op Alonso ging jagen voor een overwinning in zijn Sauber. Legendarisch.

12. Red Bull Ring. Hoewel deze baan een identiteit mist en er kunstmatig uitziet, heeft het wel een mooie ligging, wat mooie beelden oplevert, en er kan toch lekker geracet en ingehaald worden.

13. Monza. Staat alleen zo hoog omdat het traditie is en in Italië ligt want eigenlijk is er verder weinig aan.

14. Sjanghai. Niet zo geliefd bij de meeste fans maar ik vind het toch een bijzondere lay-out met die lang doordraaiende eerste bocht. Ook de hairpin op het einde gevolgd door de laatste scherpe knik naar links vind ik een leuke combinatie. Lege tribunes zijn wel een domper.

15. Hungaroring. Dit circuit heeft een slechte reputatie en lijkt een beetje een groot uitgevallen kartbaan, maar het grappige is dat je er toch vaak leuke races krijgt. Eerste overwinningen voor Alonso en Button (en Kovalainen denk ik, maar dat boeit dan even niet ;D). Ik meen dat het er in 2014 en 2015 ook echt een geweldige race was, dus op dit gekke circuit zie je toch vaak leuke dingen.

16. Hockenheim. Hoewel ik vind dat de hertekening in 2002 redelijk geslaagd is, was het origineel natuurlijk wel ontzagwekkender. Eigenlijk prima GP's gezien op dit circuit maar het geeft mij niet het gevoel dat het een unieke plek is.

17. Bakoe. Hier heb ik gewoon (nog) niks mee. Beetje rare lay-out en ik kan me de GP ook nauwelijks herinneren dus echt boeiend zal het niet geweest zijn.

18. Bahrein. Een stop-and-go-circuit: een scherpe bocht, accelereren, en weer remmen voor de volgende trage bocht. Stuurmanskunsten heb je hier niet nodig en races zijn dan ook vaak saai geweest (soms met uitzonderingen, zoals een legendarische race in 2014. Anders had dit circuit nog lager gestaan).

19. Barcelona. Deze race kijken is bijna een garantie op anderhalf uur verveling. Met alle testessies is dit het circuit dat de teams en coureurs het best kennen en dat is er ook aan te zien, er gebeurt haast nooit wat onverwachts (tenzij Rosberg z'n motor in de verkeerde modus zet bij de start).

20. Sotsji. Inspiratieloos en saai.

21. Abu Dhabi. Echt een Mickey Mouse-circuit, belachelijk dat de F1 hier komt.

Matthijs

Ik ga nadenken over een lijstje, maar 1 opmerking:

Door DRS en Pirelli zijn de traditioneel saaie circuits minder saai geworden, maar de traditioneel spectaculaire circuits minder spectaculair. Daarom vind ik het moeilijk om te waarderen.

Fabian

Daar komt ie dan:

1. Autodromo Nazionale Monza, Italië, Temple of speed, parabolica en tifosi. Eenmaal geweest voor de F1. Geweldig
2. Spa Francorchamps, België. Prachtig en uitdagend.
3. Circuit Gilles Villeneuve, Canada. Wall of Champions en gewoon lekker snel circuit. Ieder jaar kijk ik er naar uit.
4. Monte Carlo, Monaco. Uitdagend door de straten, glitter en glamour.
5. Silverstone, Groot Brittannië. Na de verbouwing wel iets minder geworden, maar blijft een prachtig affiche.
6. Suzuka, Japan, heerlijk rijderscircuit.
7. Autodromo Jose Carlos Pace, Brazilië, hoogteverschil en bocht opkomen rechte stuk. Love it.
8. Albert Park, Australië, zal vast iets te maken met eerste herinneringen aan de F1.
9. Circuit of the Americas, Verenigde Staten. Bocht nummero uno en de daaropvolgende bochtencombinatie
10. Marina Bay Street Circuit, Singapore. Na weghalen chicane iets minder vet geworden.
11. Baku Street Circuit, Azerbeidzjan. Mooi circuit met hoge snelheden en uitdagende gedeeltes. Helaas te saaie race om goed op te blijven letten
12. Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico. Arenagedeelte is grandioos. Rest gaat wel.
13. Hungaroring, Hongarije. Mickey Mouse baantje schijnt het te zijn, maar ik hou er wel van.
14. Hockenheim, Duitsland. De oude baan was zo veel beter.
15. Red Bull Ring, Oostenrijk. Geen verkeerde baan, maar ook niet onwijs spectaculair vind ik persoonlijk.
16. Sakhir International Circuit, Bahrein. Best een aardig baantje in die woestijn, maar kan me niet bekoren.
17. Yas Marina Circuit, Abu Dhabi. Vrij weinig over te melden. Leuk pitstraatje...
18. Sepang International Circuit, Maleisië. Best een mooi circuit, maar heb er eigenlijk helemaal niks mee.
19. Shanghai International Circuit, China. Kijk naar de tribunes
20. Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanje. Geeneens zo slecht circuit. Rijders kennen het alleen te goed
21. Sochi Autodrom, Rusland. Veel te gemaakt op een troosteloos stuk land.

CU@Finish

Heb de mijne opgesplitst in twee groepen van circuits die ik graag heb en circuits die ik haat

1. Spa Francorchamps, België - Gewoon de flow van het circuit, de omgeving, het reliëf, de historie, de sfeer... Zal denk ik altijd mijn nummer 1 blijven
2. Circuit Gilles Villeneuve, Canada - Zeer aparte circuit layout en produceert altijd vuurwerk met een Grand Prix. 2011 daar blijft mijn favoriete Grand Prix ooit
3. Suzuka, Japan - Een baan waar je enkel met een goede wagen er niet komt. Drijft de beste piloten tot het uiterste.
4. Autodromo Jose Carlos Pace, Brazilië - Circuit heeft net als Spa een lekkere flow, goeie mix van techniek en snelheid, produceert zelden saaie races
5. Monte Carlo, Monaco
6. Silverstone, Groot-Brittannië - Enkel jammer van de nieuwe lay-out en dat de huidige F1-wagens er zoveel moeite lijken te hebben om in te halen
7. Sakhir, Bahrein - Persoonlijk vind ik het één van de leukste lay-outs om zelf op te rijden (in games wel te verstaan)
8. Red Bull Ring - Heeft iets dat totaal verschillend is van de overige circuits, uniek gevoel, helaas wel erg kort.
9. Marina Bay, Singapore - Het levende bewijs dat een stratencircuit gecombineerd kan worden met snelheid en inhalen.
10. Autodromo Nazionale Monza, Italië - onomstreden legendarisch, maar persoonlijk nooit fan van geweest
11. Albert Park, Australië - Kan als opener vaak verrassingen creëren. Beetje atypische baan, waar kleinere teams soms kunnen schitteren. Inhalen net dat tikje moeilijker
12. Yas Marina Circuit, Abu Dhabi - Geniet er enorm van van hier te rijden in een game, maar die derde sector is het gewoon niet. Afwisselend spannende races, niet altijd.
13. Circuit of the Americas, VS - Vanaf bocht twee tot en met het einde van de eerste sector vraag ik me af wie de dronkaard was dat de lay-out tekende. Rest wel leuk
14. Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico - Haalt nog net de groep van goede circuits door de buitengewone omstandigheden en hoge snelheden die er gehaald kunnen worden. Enorme sfeer ook in de laatste sector met dat stadion. Buiten het enorme rechte stuk wel nagenoeg onmogelijk om in te halen.


15. Hungaroring, Hongarije - Deze staat enkel niet helemaal onderaan vanwege de races die het produceert als het regent. 2006 en 2011 zijn in mijn geheugen gegrift om er niet meer uit te gaan. Dat was genieten van begin tot eind. Maar in het droge is het altijd maar slap spul en de bochtensequenties zijn mij ook niet ideaal.
16. Sepang International Circuit, Maleisië - Geliefde baan bij de rijders, maar word er persoonlijk niet warm van. Voor mij lijkt het karakterloos.
17. Sochi Autodrom, Rusland - Je zal weinig positiefs horen over deze baan, maar persoonlijk vind ik bocht twee wel wat hebben en vind ik het ook een leuke baan om op te gamen. Vind wel dat er verschrikkelijke races plaatsvinden in het echt...
18. Baku Street Circuit, Azerbeidzjan - Kon me echt niet bekoren... Als de enige drijfveer is om een circuit te bouwen met een zo lang mogelijk volgas stuk zijn we verkeerd bezig... Al een geluk vind ik de tweede sector nog wat.
19. Shanghai International Circuit, China - De eerste bocht en bocht twaalf zijn een absolute grap, maar als het regent zie je er soms wel leuke dingen, vreemde bochtencombinaties tout court...
20. Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanje - Oersaai, enkel Hamilton en Rosberg of Pastor Maldonado kunnen daar iets leuks van maken. Battle van dit jaar met Max en Kimi was een zeldzaamheid van excitement.
21. Hockenheim, Duitsland - Dit circuit zal voor mij nooit Hockenheim zijn. De oude ring bracht altijd onverwachte taferelen en die tijd is voorgoed afgelopen. De enige race waar ik van genoot op de nieuwe baan was in 2004.

Robbert65

Het is best een opgave als je iedere keuze ook goed wil beargumenteren. Maar een goed idee ook :-)

Ik maak eerst maar eens groepen van 5 of 6 circuits met sterren, minimaal 1 maximaal 5;
Onder de circuits het antwoord op de vraag: Waar denk ik als eerste aan als ik aan dit circuit denk?

vijf sterren:
1. Spa Francorchamps, België
Wow! Erheen! Eau Rouge, geweldig, enorme historie, prachtig gelegen.
2. Monte Carlo, Monaco
Waar het allemaal begon. Belachelijk dat daar gereden wordt? ja, maar zo mooi...
3. Autodromo Jose Carlos Pace, Brazilië
Veel spektakel, zelden een optocht, Senna, publiek.
4. Suzuka, Japan
Wereldbaan met fly-over, Wereldbocht 130R, vaak wereldwedstrijden.
5. Silverstone, Groot Brittannië
Onmisbaar, historisch ingebakken in Formule 1, liefhebberspubliek, regenkans.
6. Circuit Gilles Villeneuve, Canada
op de wip met vier sterren. Maar toch vijf door de historie en de muur, Die verrekte muur :D

vier sterren:
1. Hungaroring, Hongarije
Mickey mousebaantje? Best, maar bijna altijd heerlijke wedstrijden. Nederrlandse successen.
2. Albert Park, Australië
Het begin, sinds vele jaren alweer. Het begin, 's morgens vroeg voor de buis, beschuit in je pyjama. Jamvlekken in haar haar. Auto's die niet starten omdat ze toch nog net niet helemaal klaar zijn. Einde van de voorpret. De eerste van twintig wedstijden komend jaar. Maart 2017. Popelen.
3. Circuit of the Americas, Verenigde Staten
Wereldbaan. Prachtig, eindelijk wél goed gelukt project van nieuwerwetsigheid.
4. Red Bull Ring, Oostenrijk
zo mooi gelegen dat het aan Francorchamps doet denken. Niet veel historie maar een mooie baan.
5. Sepang International Circuit, Maleisië
Heel bijzondere layout met die paperclip. Moet geweldig zijn om daar in hewt stadion te zitten. F1 als tenniswedstrijd. Schitterende wedstrijden gezien daar. Net geen 5 sterren want betrekkelijk jong en alweer richting uitgang wandelend.

drie sterren:
1. Autodromo Nazionale Monza, Italië
Ik heb niet veel met Monza. Ik vond de wedstrijden in het verleden vaak saai. Maar het heeft wel iets magisch, door de snelheid en de geschiedenis. Door Sepang verdreven uit de viersterrencategorie.
2. Marina Bay Street Circuit, Singapore
Ja, soms leuk, soms niet. Dat het licht aangaat als het donker wordt. Dat heeft wel iets.
3. Hockenheim, Duitsland
Het is geen Nürburgring. Maar wel een kekke baan. Niet heel specciaal voor mij.
4. Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanje
Moet die Spaanse baan in Cataluña nou bovenaan omdat-ie de orkaan van Max Verstappen heeft doorstaan? Nee dus. Misschien had in Spanje wel een categorie lager gezet als dat niet gebeurd was? Kweenie. Maar het is een baan die voor mij vervangbaar is. Ik heb er geen gevoel bij. Haal een baan uit de bovenste categorie van de kalender en ik voel de pijn in mijn buik. Van de tweede categorie ook wel een beetje. Hier niet meer.

twee sterren:
1. Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico
Moet nog komern, maar wel -vooral in 2015- een baan die over een paar jaar zomaar twee categorieën hoger zou kunnen staan.
2. Shanghai International Circuit, China
Geen idee. En ik ga het niet opzoeken. Het enige wat ik van die baan in mijn geheugen heb is dom gedoe, vertragende acties door marshalls, rare ongelukken.

een ster:
1. Baku Street Circuit, Azerbeidzjan
Misschien dat Bakoe nog wat gaat worden. We zijn pas één keer langs geweest. Maar de eerste indruk was niet best.
2. Sakhir International Circuit, Bahrein
*schouders ophaalt*
3. Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
Blauwe strepen op uitloopasfalt. duh.
4. Sochi Autodrom, Rusland
*op voorhoofd tikt*
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

1. Spa Francorchamps, België
Mijn favoriete circuit. De omgeving, de natuurlijke glooiing, Eau Rouge. Een echte ouderwets race circuit.
Zal denk ik altijd mijn favoriet blijven!

2. Circuit Gilles Villeneuve, Canada
Mooi afwisselend circuit. Volop mogelijkheden tot inhalen en de champions wall. Altijd leuke races!

3. Autodromo Jose Carlos Pace, Brazilië
Lekker kort baantje, maar met een leuke flow! Een vaak gave races.

4. Albert Park, Australië
De traditionele opening, en terecht! leuke baan, leuk publiek, goede sfeer.
Kijk vaak maanden na deze race uit!

5. Monte Carlo, Monaco
Monaco is Monaco, kan niet missen op de F1-kalender. Dat hier nog gereden wordt!

6. Suzuka, Japan
Een echt racerscircuit zoals vroeger gemaakt werden!

7. Marina Bay Street Circuit, Singapore
Het heeft wel wat, zeker die nachtrace.
Ben er dit jaar geweest, vermaak langs de baan is super. Een echte moderne F1-race met volop entertainment. Voorbeeld voor anderen.

8. Silverstone, Groot Brittannië
Leuk maggets en beckets, vond het oude circuit beter.
Engeland blijft natuurlijk een autosportland, fantastisch publiek.

9. Hungaroring, Hongarije
Mickey Mouse baan, maar vaak mooie spannende races!

10. Circuit of the Americas, Verenigde Staten
Leuk baantje, zeker het lange rechte stuk dat omhoog loopt.
Leuk gemaakt ook die motorhomes van de fans langs de baan

11. Autodromo Nazionale Monza, Italië
Scuderia! Vaak wel doodsaaie races...

12. Red Bull Ring, Oostenrijk
Leuk kort baantje, vaak leuke races

13. Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
Vind het wel wat hebben! Vooral de entourage. Baan valt wat tegen, zeker de krappe bochten in sector 3.

14. 12. Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico
Stadiongedeelte is leuk en het Mexicaanse publiek ook, verder valt het circuit tegen... Zeker nu die laatste 180 graden bocht eruit is.

15. Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanje
Leuk circuit, vaak saaie races! Er wordt teveel getest denk ik.

16. Sepang International Circuit, Maleisië
Begon groots eind jaren '90, maar het lijkt wat in te zakken.
Toch wel wat leuke races gezien, zoals bijv. dit jaar nog!

17. Hockenheim, Duitsland
Geen schim meer van het oude circuit, eeuwig zonde!
Wel jammer dat het niet op de kalender staat, al is het maar omdat Duitsland een GP verdiend en het dichterbij huis is

18. Baku Street Circuit, Azerbeidzjan
Kan me niet bekoren. Ik verwachtte er veel van maar dit is het niet... Geen sfeer, geen publiek, en circuit valt ook gewoon tegen.

19. Shanghai International Circuit, China
Grootste plannen maar China loopt nog steeds niet warm voor Formule 1, en dat merk je.
Circuit is het ook net niet...

20. Sochi Autodrom, Rusland
Valt me enorm tegen. Racen langs de parkeerplaatsen en grote gekleurde uitloopzones. Doet me aan Valencia denken en dat was ook een mislukking. Tel daarbij nog de Poetin/ Bernie shows tijdens de races en het is voor mij genoeg.

21. Sakhir International Circuit, Bahrein
Van mij mag het van de kalender af. Circuit is nog redelijk ok, maar het is sfeerloos en midden in de woestijn...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Waar ik altijd heel erg naar uitkijk:
1. Gilles Villeneuve, Canada
2. Jose Carlos Pace, Brazilië
3. Albert Park, Australië
4. Monte Carlo, Monaco
5. Marina Bay, Singapore
6. A1-Ring, Oostenrijk

Waar ik prima voor ga zitten:
7. Spa-Francorchamps, België
8. Hermanos Rodriguez, México
9. Sepang, Maleisië
10. Silverstone, Engeland
11. Suzuka, Japan
12. Hungaroring, Hongarije

Waar ik naar kijk als de agenda het toelaat:
13. Monza, Italië
14. The Americas, USA
15. Shanghai, China
16. Hockenheimring, Duitsland
17. Catalunya, Spanje

Waar ik gewoon even doorheen moet:
18. Yas Marina, Abu Dhabi
19. Baku, Azerbeidzjan
20. Sakhir, Bahrein
21. Sochi, Rusland

Frank F1

hoi dit is mijn lijstje

1.   brazilië
2.   australië
3.   singapore
4.   canada
5.   monaco
6.   belgië
7.   verenigde staten
8.   japan
9.   oostenrijk
10.   maleisië
11.   hongarije
12.   bahrein
13.   china
14.   groot brittannië
15.   mexico
16.   spanje
17.   duitsland
18.   italië
19.   abu dhabi
20.   azerbeidzjan
21.   rusland

niet echt uitleg verder maar de circuits die ik bovenaan heb gezet vind ik altijd wel vet niet per se door de races van dit jaar ofzo.

Wallie

Ah leuk lijstjes!

21. Sochi Autodrom, Rusland
Waardeloze baan, grijs saai echt Russisch. Om over Poetin nog maar te zwijgen, maar dat is weer een andere discussie.

20. Shanghai International Circuit, China
Ook zo grijs, de laatste jaren wel wat mooier doordat de stad naar de baan toekomt. Is het niet meer zo in de middle of nowhere.

19. Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanje
Erg vaak saaie races, ik heb nog steeds trauma's van de race in 1999. Daar gebeurde helemaal niks.

18. Hockenheim, Duitsland
In de categorie vroeger was alles beter, man wat was die oude baan gaaf. Berger die won in 1997, de overwinning van Barrichello in 2000, mooi!

17. Hungaroring, Hongarije
Mickey Mouse baantje vroeger doodsaai maar de laatste jaren toch prima races gezien.

16. Sakhir International Circuit, Bahrein
Dieptepunt was 2010 met dat extra stuk, sinds het een nachtrace is geworden vind ik het wel tof!

15. Sepang International Circuit, Maleisië
Leuke baan en de beste van Tilke.

14. Red Bull Ring, Oostenrijk
Kort maar snel baantje.

13. Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico
Hier geldt hetzelfde als voor Hockenheim. Maar het stadion gedeelte is een hele mooie toevoeging.

12. Autodromo Nazionale Monza, Italië
Tifosi maken het mooi, de races zijn vaak een stukje minder.

11. Monte Carlo, Monaco
Een race waar ik altijd wel hoge verwachtingen van heb, maar tijdens de races ebt dit altijd snel weg. Maar de baan hoort op de kalender evenals Monza.

10. Baku Street Circuit, Azerbeidzjan
Stratencircuits vind ik vaak mooi, het eerste deel doet een beetje Amerikaans aan met die haakse bochten. De bochtjes bij het kasteel zijn een leuke gimmick. Hopelijk wordt dit niet de nieuwe Valencia.

9. Circuit of the Americas, Verenigde Staten
Mooie en uitdagende baan.

8. Silverstone, Groot Brittannië
Zie Monaco en Monza hoort op de kalender en de aanpassingen aan de baan, zijn nog best wel meegevallen. Vaak leuke races.

7. Albert Park, Australië
Leuke baan, leuke stad en vaak de opening van het seizoen.

6. Autodromo Jose Carlos Pace, Brazilië
De laatste jaren echt schitterende races, goede zet om deze baan naar het eind van het seizoen te verplaatsen. Want er staat nu bijna altijd wel wat op het spel.
Een baan ook waar je goed kunt inhalen.

5. Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
Ik vind het een leuke baan, ook de transitie tussen licht en donker vind ik mooi.

4. Marina Bay Street Circuit, Singapore
Een moderne klassieker, ben benieuwd naar komend jaar hoe het hier de coureurs zal vergaan. Omdat het de vorige jaren al een behoorlijke uitputtingsslag is geweest.

3. Circuit Gilles Villeneuve, Canada
Semi stratencircuit hier kijk ik elk jaar naar uit.

2. Suzuka, Japan
Indrukwekkend, mooie en moeilijke baan.

1. Spa Francorchamps, België
Mooie indrukwekkende baan. Een keer geweest en wil zeker nog een keer gaan.



Nobody wins, unless everybody wins - bruce springsteen

Sphinx

Mijn lijstje:
1. Spa Francorchamps, België
2. Circuit Gilles Villeneuve, Canada
3. Circuit of the Americas, Verenigde Staten
4. Autodromo Jose Carlos Pace, Brazilië
5. Red Bull Ring, Oostenrijk

Een klassieke top5 dus. Spa zal altijd een topfavoriet blijven samen met Montreal. Texas is een van de weinige geslaagde banen die wel door Tilke is gecreërd, maar NIET door hem ontworpen en dat werpt zijn vruchten af. Ook Interlagos en de RBRing verdienen hun plaats hiero, er gebeurt eigenlijk altijd wat op die twee banen.

6. Silverstone, Groot Brittannië
7. Sepang International Circuit, Maleisië
8. Albert Park, Australië
9. Suzuka, Japan
10. Autodromo Nazionale Monza, Italië

Ook hier vier "oudgedienden" en één nieuw venue. Silverstone is na de hertekening nog steeds een leuke baan, eigenlijk iets beter zelfs. Sepang is de op een na beste in de rij Tilkebanen, jammer dat die er uit gaat. Albert Park is nog altijd het beste stratencircuit in de rij. Suzuka is mooi, maar de laatste jaren waren de races niet echt je dat (ligt meer aan de overmacht van één team natuurlijk). Monza heeft veel traditie, heeft de traditioneel hoogste topspeed, maar helaas heb ik er de laatste jaren geen leuke race meer gezien.

11. Marina Bay Street Circuit, Singapore
12. Monte Carlo, Monaco
13. Baku Street Circuit, Azerbeidzjan
14. Hockenheim, Duitsland
15. Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanje
16. Hungaroring, Hongarije
17. Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico

Over bovenstaande 7 circuits heb ik mn twijfels. Marina Bay is een mooie curiositeit als nachtrace, met één groot voordeel op Monaco, er kan af en toe wél worden ingehaald. Baku's stratensectie doet sterk denken aan Macau (vooral de haakse linkse bocht die een gespiegelde versie van Lisboa lijkt), maar de bizar lange rechte stukken waren koren op de molen voor de mercs. Hockenheim is verknoeid en Catalunya is normaal niet spannend, ieder team kent de baan als hun broekzak. Maar afgelopen jaar was natuurlijk fantastisch ;) Budapest  heb ik als het droog weer is nooit leuk gevonden, als het weer op hol sloeg werd het ineens lachen. Mexico moet nog even landen denk ik, al is de sfeer dankzij de fans veel beter te pruimen dan die van de circuits hieronder.

18. Shanghai International Circuit, China
19. Sakhir International Circuit, Bahrein
20. Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
21. Sochi Autodrom, Rusland

Deze vier circuits zijn er voor één reden: Geld, veel geld. Ze zijn alle vier emotieloos, inspiratieloos, karakterloos en zouteloos en alleen aangelegd als prestigeobject voor een dictatoriaal regime dat toevallig op goede voet met Bernie wil staan. Afvoeren wat mij betreft. alle vier
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Pancake Shield

21. Sochi Autodrom, Sochi
Wat een verschrikkelijk gedrocht van een circuit is dit. Ik begrijp dat de Russen er dik voor betalen, maar wat een rampenbaan...

20. Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City
Mooi dat er een circuit uit de oude tijden terugkomt, alleen net als Rusland een verschrikkelijk circuit. De twee races die er tot nu toe geweest zijn, zijn niet om aan te gluren geweest.

19. Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelona
Met zoveel circuits in Spanje en dan toch blijven testen op dit circuit. Schaf de test op dit circuit gewoon af en ga naar Jerez of Valencia om te testen. Of blijf hier testen en kies een van de andere circuits uit. Dat zorgt voor veel minder voorspelbaarheid.

18. Baku City Circuit, Baku
Nog zo'n twijfelachtig circuit. De junior-races waren spectaculair, maar de F1 had hier duidelijk niks te zoeken. Lijkt mij ook niet dat dat gaat veranderen.

17. Bahrain International Circuit, Sakhir
Formule 1 is inmiddels een vaste prik hier. Maar ook tijdens de wintertests. Maakt het een stuk voorspelbaarder dan dat het moet zijn. Doordat het een nachtrace geworden is, wel een klein plusje erbij. Vind ik er nu eenmaal mooier uit zien. De race wordt er niet spannender van

16. Circuit de Monaco, Monte Carlo
Ja, deze staat zo laag op mijn lijstje. Tenzij het weer heel raar is (en zelfs dan is er tegenwoordig de bescherming van een rondenlange Safety Car om de baan droog te vegen) gebeurt hier vaak niks. De kwalificatie is belangrijk wordt dan gezegd, meestal omdat de startopstelling de einduitslag is. Inhalen is schier onmogelijk en met een crash op de loer probeert ook niemand echt iets extreems

15. Autodromo Nazionale Monza, Monza
Een circuit met historische waarde, maar waarvan de huidige races steeds meer in de vergetelheid raken. Het zijn tegenwoordig saaie races waarvan de uitslag vooraf vaak al te voorspellen is. Podium is wel mooi en de beleving van de fans ook, maar dat is het dan ook.

14. Hockenheimring, Hockenheim
Het oude Hockenheim was leuk vanwege de hoge snelheden, maar zou zelfs met de huidige auto's ook al voorspelbaar zijn geworden. Dat is nu ook het geval. De hairpin-bocht is leuk om in te halen, maar dankzij DRS ook zeer voorspelbaar geworden.

13. Circuits of the Americas, Austin
Ik weet niet precies wat het is, maar er is iets en dat zorgt ervoor dat ik de races hier nooit zo geweldig vind. Vorig was nog wel leuk met het weer enzo. Maar toch is er iets dat mij de afgelopen jaren nooit deed warm lopen voor deze races.

12. Yas Marina Circuit, Yas
Misschien wel verrassend hoog voor sommigen. Maar ik vind het ergens wel iets hebben om het seizoen hier af te sluiten. Het heeft niet de chaotische sfeer van Brazilië, maar meer de ontspannen toon van een echt seizoensafsluiter. Het feit dat een zogenaamde 'twilight'-race is voegt ook wel iets toe en over het algemeen is het ook een mooi circuit.

11. Shanghai International Circuit, Shanghai
Een circuit wat degelijk Chinees werk uitstraalt en vaak niet de meest spectaculaire races oplevert. Maar net als dat Circuits of the Americas mij tegenspreekt, spreekt dit circuit mij persoonlijk juist heel erg aan. Geen idee precies waarom, maar ik vind het altijd een fijne race.

10. Circuit de Spa-Francorchamps, Francorchamps
Eau Rouge is leuk, maar dat is het dan ook. Dit is een van de circuits die door de tijden heen steeds minder leuk geworden is. Voor de huidige F1-auto's is dit eigenlijk als je heel eerlijk bent geen goed circuit meer.

9. Marina Bay Circuit, Singapore
Wat mij betreft visueel de mooiste race om de kalender. Het zou ook jammer zijn als deze verdwijnt wat mij betreft. Heeft iets minder Monaco-achtige krapheid wat inhalen tot een mogelijkheid maakt. Nogmaals ook een nachtrace wat bij mij een extra plus verdient.

8.  Autódromo José Carlos Pace, São Paulo
Dit circuit zet ik toch wel lager met dezelfde reden een beetje als de Belgische races. Vroeger waren dit de races om naar uit te kijken. Maar tenzij je weersverandering hebt, zijn de races op dit circuit ook niet echt fantastisch. Bovendien en daar ben ik heel eerlijk ik, vind ik buiten de laatste en eerste bocht de layout van het circuit ook niet heel mooi.

7. Sepang International Circuit, Sepang
Ik ben al vanaf het begin sinds dat dit circuit op de kalender staat een fan van dit circuit. Het ziet er mooi uit, de races vind ik vaak wel redelijk oké. Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen, die het echt jammer vindt dat dit circuit van de kalender gaat verdwijnen. Maar het zij zo. Helaas.

6. Silverstone Circuit, Silverstone
Veel van de mythische waarde van het circuit is weggenomen bij de modernisering van de baan. Het maakt het nog steeds geen slechte baan, zelfs al zijn sommige races qua kop voorspelbaar, het middenveld maakt er vaak nog wel een mooie show van.

5. Hungaroring, Mogyoród
Dit zal ook weer veel mensen verrassen dat dit circuit zo hoog staat. Nogmaals dit is ook weer een persoonlijke mening. En ja, de race dit jaar was doodsaai en ondanks dat we de afgelopen jaren redelijk goede races gehad hebben, is dit nog steeds een Mickey Mouse-baantje. Maar desondanks is het circuit persoonlijk een van mijn favorieten waar ik ieder jaar naar uitkijk.

4. Suzuka International Circuit, Suzuka
Wat mij betreft een van de mooiste circuits op de kalender. Bovendien de beleving die je tot zover het gaat meekrijgt van de tribunes is een van de grootste plussen van dit circuit. Het is wel duidelijk overigens dat ook deze baan langzamerhand dezelfde problemen gaat krijgen als al die oude circuits. Vroeger, leuk maar tegenwoordig minder. Suzuka blijft desondanks wel een persoonlijke favoriet van mij. Ook met name dus vanwege de layout.

3. Circuit Gilles Villeneuve, Montreal
De onbetwiste nummer drie voor mij persoonlijk. Leuke en een mooie baan, leuke races al is dat met name te danken aan soms het weer en de DRS. Maar het circuit heeft iets bijzonders wat mij betreft, iets wat je bij andere circuits niet heel snel aantreft. Misschien is het ook wel een beetje de omgeving met de bomen rondom het circuit. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd hoe het zou zijn om daar te racen als de bladeren aan het verkleuren zijn (al krijg je dan waarschijnlijk gehuil dat de baan 'glad' wordt)

2. Red Bull Ring, Spielberg
Waar Sepang en de Hungaroring al persoonlijke favorieten zijn van mij, is dit echt mijn grootste favoriet. En toch pakt ie niet nummer een. Ik hou van de races hier en de omgeving is schitterend om naar te kijken. En zelfs met sommige rare beslissingen in het verleden, blijft dit mijn persoonlijke favoriet.

1. Albert Park, Melbourne
Alles gecombineerd: de layout van het circuit, de omgeving, de sfeer, de races en het feit dat het ook een van mijn favorieten is, zorgt dat dit circuit het net redt over de nummer twee. Het feit dat dit vaak de seizoensopener is, speelt ook wel mee. Lekker vroeg en lekker weer beginnen. Net als dat Yas Marina, juist die ontspannen sfeer heeft, heeft Albert Park die gespannen sfeer van 'daar gaan we weer'. Plus Australie is natuurlijk ook een schitterend land en dat verdient dan wel een extra strikje erom heen. Ik kan niet wachten tot de lichten weer op groen gaan.

En dan om het compleet te maken de hele top 21 op volgorde:
1. Albert Park, Melbourne
2. Red Bull Ring, Spielberg
3. Circuit Gilles Villeneuve, Montreal
4. Suzuka International Circuit, Suzuka
5. Hungaroring, Mogyoród
6. Silverstone Circuit, Silverstone
7. Sepang International Circuit, Sepang
8. Autódromo José Carlos Pace, São Paulo
9. Marina Bay Circuit, Singapore
10. Circuit de Spa-Francorchamps, Francorchamps
11. Shanghai International Circuit, Shanghai
12. Yas Marina Circuit, Yas
13. Circuits of the Americas, Austin
14. Hockenheimring, Hockenheim
15. Autodromo Nazionale Monza, Monza
16. Circuit de Monaco, Monte Carlo
17. Bahrain International Circuit, Sakhir
18. Baku City Circuit, Baku
19. Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelona
20. Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City
21. Sochi Autodrom, Sochi
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Tuesday

lastig om ze alle 21 op volgorde te zetten, bepaalde circuits hadden ook zo maar 5 plekken hoger of lager kunnen staan. En zelfs nr laatst Sochi mag van mij wel blijven, ik denk dat het meer potentie heeft dan wat we de afgelopen jaren gezien hebben. De banden en het raceverloop (geen strijd vooraan) werkten niet echt mee tot nu toe, misschien werkt het met de nieuwe auto's beter?

Spa
Monza
Monaco
Montreal
Singapore
Interlagos
Suzuka
Shanghai
Hungaroring
Red Bullring
Circuit Of The Americas
Sepang
Albert Park
Catalunya
Yas Marina
Baku
Mexico
Hockenheim
Silverstone
Bahrein
Sochi

Edwin90

Ik ben van plan aanstaande Donderdag het topic (tijdelijk) te sluiten om het artikel af te maken. De mensen die het lijstje nog willen invullen kunnen dat dus tot Donderdag doen!  :)

Edwin90

De lijst is bepaald en zullen we de komende drie dagen op de frontpage bekend maken.

Hier alvast de nummers 21 tot en met 15. http://www.gppits.net/magazine/de_top_21_formule_1_circuits_van_2016_deel_1/