FIA Action of the Year 2016

Gestart door Jehoentelaar, 17 november 2016 - 20:52:38

« vorige - volgende »

Wie verdient de FIA Action of the Year award 2016?

André Lotterer
Kevin Eriksson
Joel Eriksson
Max Verstappen

gloudiesaurus

Mooie topic Jehoentelaar!

Ik vind het wel een beetje appels met peren vergelijken, single seatsers, WEC, en rallycross.

Ik denk dat Max, vanwege zijn populariteit zal winnen.

Rallycross ken ik niet goed maar die move ziet er fantastisch uit.
Maar ik stem toch Max, buitenom bij Rosberg. In Brazilië in de regen was Max gewoon fantastisch, dat neem ik mee.
Want qua move op zich was Spa 2015 op Nasr bijv. veel mooier.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Hoe wordt de winnaar eigenlijk bepaald? Weer met een online poll zeker? ::) Dan heeft Max op voorhand gewonnen.

Wings

Beetje kort door de bocht. Hij is natuurlijk niet voor niks genomineerd. Dus één van de vier kanshebbers.

Tuesday

wat maakt het ook uit, het lijkt me niet dat er iemand wakker ligt van deze 'prijs'.

Matthijs

Citaat van: Wings op 19 november 2016 - 09:31:23
Citaat van: Matthijs op 18 november 2016 - 07:50:29
Eens, die van Silverstone op Rosberg was nog mooier.

Die was ook mooi maar niet per sé mooier. De actie op zichzelf misschien wel maar het voorspel niet. Wat de inhaalactie in Brazilië zo bijzonder maakt is ook wat er aan vooraf gaat. Terwijl anderen treintje rijden achter de SC is Max rijdt Max continue andere lijnen zoekend naar waar grip is. Hij benadert die situatie compleet anders. Dat hij daar dan buitenom gaat is geen wijsheid maar gecalculeerd. En hij deed het daar vaker wetende dat die grip daar is.

Klopt helemaal. De actie is mooi vanwege de voorbereiding. Die was optimaal, waardoor de actie zelf een 'eitje' was.

FolkertE

Citaat van: Matthijs op 19 november 2016 - 17:56:20
Citaat van: Wings op 19 november 2016 - 09:31:23
Citaat van: Matthijs op 18 november 2016 - 07:50:29
Eens, die van Silverstone op Rosberg was nog mooier.

Die was ook mooi maar niet per sé mooier. De actie op zichzelf misschien wel maar het voorspel niet. Wat de inhaalactie in Brazilië zo bijzonder maakt is ook wat er aan vooraf gaat. Terwijl anderen treintje rijden achter de SC is Max rijdt Max continue andere lijnen zoekend naar waar grip is. Hij benadert die situatie compleet anders. Dat hij daar dan buitenom gaat is geen wijsheid maar gecalculeerd. En hij deed het daar vaker wetende dat die grip daar is.

Klopt helemaal. De actie is mooi vanwege de voorbereiding. Die was optimaal, waardoor de actie zelf een 'eitje' was.
Max had Rosberg al 3 ronde eerder ingehaald, het enige wat hij moest doen was het nog uitvoeren. Wat ik opmerkelijk van de actie vond, is dat hij er zonder aarzeling om heen rijd(door de voorbereiding.) Rosberg was meer bezig met Max, dan het rijden van zijn eigen race.

Wat voor mij ook mee speelt, is het feit dat deze actie slechts het begin was van de vele latere acties. Waar Kevin misschien een een mooiere actie maakte, zou dat best een actie kunnen zijn die hij nooit meer zal kunnen uitvoeren. Bij Max heb ik veel meer de indruk dat het een actie was die hij zo nog een paar keer zou kunnen herhalen. Je zag het ook later nog een keer op Bottas.

Overigens wilde ik niet zeggen dat Kevin een prutser was.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 19 november 2016 - 17:56:20
Citaat van: Wings op 19 november 2016 - 09:31:23
Citaat van: Matthijs op 18 november 2016 - 07:50:29
Eens, die van Silverstone op Rosberg was nog mooier.

Die was ook mooi maar niet per sé mooier. De actie op zichzelf misschien wel maar het voorspel niet. Wat de inhaalactie in Brazilië zo bijzonder maakt is ook wat er aan vooraf gaat. Terwijl anderen treintje rijden achter de SC is Max rijdt Max continue andere lijnen zoekend naar waar grip is. Hij benadert die situatie compleet anders. Dat hij daar dan buitenom gaat is geen wijsheid maar gecalculeerd. En hij deed het daar vaker wetende dat die grip daar is.

Klopt helemaal. De actie is mooi vanwege de voorbereiding. Die was optimaal, waardoor de actie zelf een 'eitje' was.
bij anderen lukte die niet, het ligt dus ook aan Rosberg die ook duidelijk een fout maakte.

Wings

Er is natuurlijk altijd wel iets te verzinnen om een inhaalactie te ontdoen van glans. Dat Rosberg daar een moment heeft, prima (Max had een paar ronden later een veel groter moment en toen kwam Rosberg niet langszij...dus hoe vanzelfsprekend het is, valt te betwisten), dat de voorligger niet sneller is, is van essentieel belang om überhaupt te kunnen inhalen. Dat de actie wel bijzonder is bewijst dat de actie wordt genomineerd als actie van het jaar. En de Formule 1 wereld was niet voor niks lyrisch.

Tuesday

Citaat van: Wings op 20 november 2016 - 08:37:10
Er is natuurlijk altijd wel iets te verzinnen om een inhaalactie te ontdoen van glans. Dat Rosberg daar een moment heeft, prima (Max had een paar ronden later een veel groter moment en toen kwam Rosberg niet langszij...dus hoe vanzelfsprekend het is, valt te betwisten), dat de voorligger niet sneller is, is van essentieel belang om überhaupt te kunnen inhalen. Dat de actie wel bijzonder is bewijst dat de actie wordt genomineerd als actie van het jaar. En de Formule 1 wereld was niet voor niks lyrisch.
als ie niet genomineerd was had je mij er niet over gehoord hoor, maar van alle inhaalactie's van Max vind ik dit wel 1 van de minst bijzondere. Sterker nog, je kunt je afvragen of het uberhaupt wel bedoeld was als inhaalactie; bij andere coureurs nam ie de wijdere lijn om een goede slipstream te hebben en een aanval te doen in bocht 4, nu was ie er bij het uitgaan van bocht 3 al langs door die fout van Rosberg die daarna ook nog eens ultravoorzichtig was. En dat Rosberg Max bij een grotere fout niet voorbij kwam, kwam doordat ie er verder achter zat en doordat er door de schuiver van Max geel hing in sector 3 en 1. Rosberg verloor in die twee ronden 2 seconden doordat ie van zn gas af moest. Ook alweer een voorbeeld dat alles zo maar aan de genialiteit van Max wordt toegeschreven, ik begin er eerlijk gezegd een beetje moe van te worden.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 19 november 2016 - 18:06:28
Citaat van: Matthijs op 19 november 2016 - 17:56:20
Citaat van: Wings op 19 november 2016 - 09:31:23
Citaat van: Matthijs op 18 november 2016 - 07:50:29
Eens, die van Silverstone op Rosberg was nog mooier.

Die was ook mooi maar niet per sé mooier. De actie op zichzelf misschien wel maar het voorspel niet. Wat de inhaalactie in Brazilië zo bijzonder maakt is ook wat er aan vooraf gaat. Terwijl anderen treintje rijden achter de SC is Max rijdt Max continue andere lijnen zoekend naar waar grip is. Hij benadert die situatie compleet anders. Dat hij daar dan buitenom gaat is geen wijsheid maar gecalculeerd. En hij deed het daar vaker wetende dat die grip daar is.


Klopt helemaal. De actie is mooi vanwege de voorbereiding. Die was optimaal, waardoor de actie zelf een 'eitje' was.
bij anderen lukte die niet, het ligt dus ook aan Rosberg die ook duidelijk een fout maakte.
Het lukte ook bij Bottas en bij andere was hij vaak niet close genoeg om het echt te proberen. Na een paar ronde gingen de meeste ook wijdere lijnen rijden en was dat voordeel snel verdwenen.

Citaat van: Tuesday op 20 november 2016 - 09:10:45
Citaat van: Wings op 20 november 2016 - 08:37:10
Er is natuurlijk altijd wel iets te verzinnen om een inhaalactie te ontdoen van glans. Dat Rosberg daar een moment heeft, prima (Max had een paar ronden later een veel groter moment en toen kwam Rosberg niet langszij...dus hoe vanzelfsprekend het is, valt te betwisten), dat de voorligger niet sneller is, is van essentieel belang om überhaupt te kunnen inhalen. Dat de actie wel bijzonder is bewijst dat de actie wordt genomineerd als actie van het jaar. En de Formule 1 wereld was niet voor niks lyrisch.
als ie niet genomineerd was had je mij er niet over gehoord hoor, maar van alle inhaalactie's van Max vind ik dit wel 1 van de minst bijzondere. Sterker nog, je kunt je afvragen of het uberhaupt wel bedoeld was als inhaalactie; bij andere coureurs nam ie de wijdere lijn om een goede slipstream te hebben en een aanval te doen in bocht 4, nu was ie er bij het uitgaan van bocht 3 al langs door die fout van Rosberg die daarna ook nog eens ultravoorzichtig was. En dat Rosberg Max bij een grotere fout niet voorbij kwam, kwam doordat ie er verder achter zat en doordat er door de schuiver van Max geel hing in sector 3 en 1. Rosberg verloor in die twee ronden 2 seconden doordat ie van zn gas af moest. Ook alweer een voorbeeld dat alles zo maar aan de genialiteit van Max wordt toegeschreven, ik begin er eerlijk gezegd een beetje moe van te worden.

En ik heb de race nu al een paar keer gezien, maar ik kan niet echt een fout van Rosberg ontdekken. Hij heeft een momentje, maar dat kost hem amper iets. Of ik moet andere beelden niet hebben gezien waar het duidelijker was.
Maar juist ook doordat Max wel foutloos is, is die actie mooi. Hij was al ronden lang aan het kijken en hij wist al waar je meer grip zou hebben. Ik weet ook niet hoe je het anders moet zien, natuurlijk is niet alles geniaal van Max, maar sommige dingen zijn dat nou eenmaal wel.

Wings

#25
En zo vanzelfsprekend was het ook niet. Kijk maar naar diezelfde Rosberg toen Max bijna de muur in ging. En Max verloor daar wel meer tijd (en ritme).

-edit-

O en voor de mensen die denken dat er geel hing:


Tuesday

#26
Citaat van: Wings op 20 november 2016 - 18:01:21
En zo vanzelfsprekend was het ook niet. Kijk maar naar diezelfde Rosberg toen Max bijna de muur in ging. En Max verloor daar wel meer tijd (en ritme).
nogmaals er hing een gele vlag op dat moment, anders was Rosberg er ook voorbij gereden zonder een aanval in te zetten. Maar door de gele vlag moest Rosberg van zn gas af en achter Verstappen blijven. En t is sowieso een slechte vergelijking want Rosberg reed met een compleet andere mindset.

Edit: ik zie jouw edit nu pas; dat groene licht is nog ver weg, zolang je die niet gepasseerd bent heeft het weinig betekenis. In beeld stond duidelijk dat er geel was vanwege Max, maar op jouw screenshot zit daar een zwarte balk overheen.

Wings


Wings

Hoe dan ook, ik heb op de move van Max gestemd en begrijp en respecteer verder de stemmen voor de andere acties. Die zijn stuk voor stuk ook gaaf. 

Tuesday

Citaat van: Wings op 20 november 2016 - 18:34:29
Oké.
Je ziet hier ook direct hoe vlak Rosberg erachter zit, terwijl Max op dat moment nog volop aan het opschakelen is. Op volle snelheid was Rosberg er met 2 vingers in de neus voorbij gereden.