FIA Action of the Year 2016

Gestart door Jehoentelaar, 17 november 2016 - 20:52:38

« vorige - volgende »

Wie verdient de FIA Action of the Year award 2016?

André Lotterer
Kevin Eriksson
Joel Eriksson
Max Verstappen

Jehoentelaar

Elk jaar reikt de FIA een award uit voor de mooiste inhaalactie van het jaar uit alle FIA-kampioenschappen. Doordat dit nogal een bonte verzameling raceklassen is, is het mogelijk dat zeer diverse en nauwelijks vergelijkbare acties genomineerd worden voor de stemronde. Dat vergelijken gaan we hier gewoon lekker wel doen met bovenstaande poll. Welke actie was het mooist? We gaan de genomineerden even langs:

André Lotterer: World Endurance Championship:


Kevin Eriksson: World Rallycross Championship:


Joel Eriksson: Formula 3 Europe:


Max Verstappen: Formula 1:


Hoewel een Nederlandstalig Formule 1-forum natuurlijk behoorlijk biased kan zijn wat betreft de genomineerden, ben ik benieuwd wie er een andere keuze maken en wat de precieze redenering daarachter is. Wat is volgens GPPits écht de mooiste actie van 2016? Stemmen maar!

FolkertE

Ik ga voor Max, belangrijkste verschil voor mij is dat het regent en Mercedes extreem dominant is. Ik vond de acties van Joel en Kevin ook gaaf om te zien, maar omstandigheden waren anders. Misschien praat ik wel van uit te veel chauvinisme, maar met regen klopt mijn hart sowieso meer.

Jehoentelaar

Zelf ben ik voor Kevin Eriksson gegaan. Net als Verstappen in de regen zijn de omstandigheden in het rallycross totaal anders dan bij de andere twee. Hoewel ik Verstappen en Kevin Eriksson allebei geweldige acties zie maken in de filmpjes, vind ik die van laatstgenoemde nog net iets vetter om te zien door de relatief bizarre wijze hoe hij door de bocht gaat.

Lotterer en Joel Eriksson laten eveneens fraaie gevechten zien, maar dit zijn allebei acties die enkel mogelijk zijn door het laten van veel ruimte door de beide partijen. Verstappen en Kevin Eriksson kwamen voor de rest als een grote verrassing aanvliegen, waar dat bij de andere twee heren minder het geval is (waarbij ik bij Lotterer het hele gevecht in de vergelijking meeneem en niet alleen de uiteindelijke inhaalactie zelf).

Jozef

De actie waarvan m'n kin op de grond valt van verbazing, is toch die van Kevin Eriksson en niet die van Verstappen. Dus ik ga voor die.

Robbert65

Die actie van Kevin Eriksson is echt briljant als ie zo van tevoren bedacht en uitgevoerd is. Dat is de vraag natuurlijk, maar goed, hij komt prachtig uit na de drift om plankgas die bocht uit te accellereren terwijl de rest nog aan het insturen is en grip moet zoeken.

Mijn stem gaat verder naar Verstappen. Ik ken dat hele rallycrosskampioenschap eerlijk gezegd niet en ik had nog nooit van Kevin gehoord...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

De reden om een actie niet te kiezen vanwege de naam van de maker van de actie vind ik een vreemde, maar niet een onverwachte.

Wings

Ik zie nu pas dat het gaat om de acties die zijn bijgevoegd. Ik ga absoluut voor Max Verstappen. De enige actie die plaatsvindt onder niet-doorsnee omstandigheden. Verder ken ik natuurlijk ook de voorgeschiedenis van die actie. Deze staat niet op zichzelf. De ronden daarvoor vindt plaats achter de Safety Car. Daar waar iedereen treintje rijdt is Max bezig met het zoeken waar de grip ligt en rijdt hij continue andere lijnen. Ook zet hij zijn Red Bull in die fase continue naast de Mercedes van Rosberg. Max laadt zich op voor deze aanval en plaatst deze vervolgens door de man (kersverse wereldkampioen in spé) met de allersnelste auto buitenom in te halen in deze tricky omstandigheden. Er zijn weinig momenten dat ik van de bank af schiet en als een debiel sta te juichen en schreeuwen in mijn huiskamer maar dit was er één. Dit vind ik vakmanschap in de reinste vorm.

Tuesday

ik snap niet dat ze deze actie van Verstappen eruit pikken, hij heeft veel mooiere actie's gemaakt dit jaar en ook afgelopen race. Dan zou ik bv eerder die op Vettel in Barcelona nomineren of die op Rosberg in Silverstone. De actie op Rosberg in Brazilië was eigenlijk een fluitje van een cent omdat Rosberg een fout maakt en vervolgens heel voorzichtig is waardoor Max er bij het uitgaan van de bocht al voorbij is. Doordat Max deze actie vaker deed kun je vrij makkelijk vaststellen dat het gewoon een fout van Rosberg was (wel afgedwongen overigens).

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 18 november 2016 - 07:35:33
ik snap niet dat ze deze actie van Verstappen eruit pikken, hij heeft veel mooiere actie's gemaakt dit jaar en ook afgelopen race. Dan zou ik bv eerder die op Vettel in Barcelona nomineren of die op Rosberg in Silverstone. De actie op Rosberg in Brazilië was eigenlijk een fluitje van een cent omdat Rosberg een fout maakt en vervolgens heel voorzichtig is waardoor Max er bij het uitgaan van de bocht al voorbij is. Doordat Max deze actie vaker deed kun je vrij makkelijk vaststellen dat het gewoon een fout van Rosberg was (wel afgedwongen overigens).
Eens, die van Silverstone op Rosberg was nog mooier.

Ik verwacht dat Verstappen weer wint, net als vorig jaar en het jaar ervoor. Qua populariteit kunnen de andere coureurs niet aan hem tippen.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 18 november 2016 - 07:50:29
Citaat van: Tuesday op 18 november 2016 - 07:35:33
ik snap niet dat ze deze actie van Verstappen eruit pikken, hij heeft veel mooiere actie's gemaakt dit jaar en ook afgelopen race. Dan zou ik bv eerder die op Vettel in Barcelona nomineren of die op Rosberg in Silverstone. De actie op Rosberg in Brazilië was eigenlijk een fluitje van een cent omdat Rosberg een fout maakt en vervolgens heel voorzichtig is waardoor Max er bij het uitgaan van de bocht al voorbij is. Doordat Max deze actie vaker deed kun je vrij makkelijk vaststellen dat het gewoon een fout van Rosberg was (wel afgedwongen overigens).
Eens, die van Silverstone op Rosberg was nog mooier.
veel mooier

Sphinx

#10
Ik ga voor Eriksson. In het WK Rallycross dit jaar waren VAG (met Ekström en Bakkerud) en Citroen met Solberg als kopman dominant, de Fords van Olsbergs waren vooral middenmoters. Eriksson is naast Rallycrosser ook een hele goede ijsracer, hij heeft al eens in de Andros trophy in Frankrijk meegedaan en won het WRX on Ice afgelopen winter. De drift die hij uitvoert is een perfecte ijsracedrift, buitenom, volgas. Jean Phillipe Dayraut deed het al eens voor, niet dwarsgooien, maar achteruit gooien die auto

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Robbert65

Citaat van: Jehoentelaar op 17 november 2016 - 23:43:29
De reden om een actie niet te kiezen vanwege de naam van de maker van de actie vind ik een vreemde, maar niet een onverwachte.
Zo bedoelde ik dat niet Jehoentelaar. Ik bedoelde, ik heb geen kennis over de rijder en over de klasse waarin hij uitkomt en kan de actie dus niet in zijn context op waarde schatten, alleen maar van dat filmpje van de actie. Ik weet er verder niks van. Misschien doen de heren dat soort dingen aan de lopende band in Rallyecross.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Oh nee ik veroordeel er ook niemand op hoor, vind het geen issue welke redenen mensen aandragen en zoals aangegeven is het ook weinig verrassend.

Van Wijk

Ik dacht dat die aktie van Eriksson meer geluk als wijsheid of stuurmanskunst was...
Sphinx heeft mij overtuigd dat dit stuurmanskunst is, dus mijn stem gaat ook hier naar toe.

Wings

Citaat van: Matthijs op 18 november 2016 - 07:50:29
Eens, die van Silverstone op Rosberg was nog mooier.

Die was ook mooi maar niet per sé mooier. De actie op zichzelf misschien wel maar het voorspel niet. Wat de inhaalactie in Brazilië zo bijzonder maakt is ook wat er aan vooraf gaat. Terwijl anderen treintje rijden achter de SC is Max rijdt Max continue andere lijnen zoekend naar waar grip is. Hij benadert die situatie compleet anders. Dat hij daar dan buitenom gaat is geen wijsheid maar gecalculeerd. En hij deed het daar vaker wetende dat die grip daar is.