Met nog 2 races te gaan....

Gestart door Tessa, 01 november 2016 - 19:23:28

« vorige - volgende »

...wie wordt volgens jou de nieuwe wereldkampioen?!

Nico Rosberg
16 (72.7%)
Lewis Hamilton
2 (9.1%)
Anders (lol)
4 (18.2%)

Totaal aantal stemmen: 22

Poll gesloten: 22 november 2016 - 19:23:28

Tuesday

Ik vind overigens dat als je een titel pakt naast een 3-voudig en regerend kampioen, dat sowieso al veel waardering verdiend. Na Japan vind ik dat Rosberg het sowieso ook verdiend heeft, mocht hij het worden. Als hij de boel met 4 2e plaatsen binnen gaat slepen dan ontbreekt er misschien wel enige glans, maar dat kun je hem eigenlijk ook niet kwalijk nemen. Tot nu toe waren de 2e plaatsen toch redelijk zwaarbevochten. Ik hoop echt dat hij toch nog een race overwinning kan pakken, het liefste in Brazilië. En dan in Abu Dhabi uitvallen zodat het hele pechverhaal ook grotendeels de kast in kan ;) Ach ja, uiteindelijk telt alleen de titel, hoe dat gebeurd zal Rosberg momenteel een zorg zijn denk ik.

Jozef

Citaat van: Wings op 02 november 2016 - 20:58:42
Precies het zelfde als de jaren dat hij won. Toen was het ook niet door een Rosberg die niet in vorm was en werd ook niet afgevraagd of de verdeling tussen de kwaliteit van monteurs evenredig was. En waarom Nico soms races lang niet in de buurt kwam van Lewis en nadat Lewis kampioen werd hij weer als vanouds snel was. Dus ik vind het een beetje zuurpruimen. Natuurlijk heeft Lewis niet altijd de wind mee gehad maar zo droevig als wordt geschetst is het ook weer niet. Lewis is 17 van de 18 races gefinished, heeft 16 top 5 finishes waarvan 15 keer op het podium. Het valt dus allemaal wel mee. En ja die plof was zuur. Net zo zuur als de Mercedes van Rosberg die het in de kampioenschapsrace begeeft en Lewis in de laatste race de leiding van het WK pakt en tevens het kampioenschap wint. Zuur voor de Rosberg-fans maar absoluut niet minder verdient voor Lewis. En dat geldt nu ook voor Nico.

Heb je het nu over Abu Dhabi 2014 of een hypothetisch geval? Want in 2014 stond Hamilton 17 punten voor in het WK en had hij dus genoeg aan een tweede plaats. Op het moment dat Rosbergs auto begon te sputteren, reed Hamilton al comfortabel aan de leiding. Die problemen hebben de titelrace dus niet bepaald. Vooralsnog hebben Hamiltons problemen in Maleisië dat wel (Rosberg met minder dan 25 punten voorsprong wint).

Wie de titel wint, wordt echt niet bepaald door de monteurs overigens. Mijn mening over Rosberg is voornamelijk ingegeven door de kampioensonwaardige races die hij dit jaar heeft gereden, en dan niet één, maar wel twee tot vier.

Wings

Citaat van: Jozef op 03 november 2016 - 00:38:41
Heb je het nu over Abu Dhabi 2014 of een hypothetisch geval? Want in 2014 stond Hamilton 17 punten voor in het WK en had hij dus genoeg aan een tweede plaats. Op het moment dat Rosbergs auto begon te sputteren, reed Hamilton al comfortabel aan de leiding. Die problemen hebben de titelrace dus niet bepaald. Vooralsnog hebben Hamiltons problemen in Maleisië dat wel (Rosberg met minder dan 25 punten voorsprong wint).

Het begint natuurlijk in Singapore waar Rosberg (net als Hamilton dit seizoen) krijgt te kampen met (elektrische) problemen. Het is een beetje het zelfde moment waarop Hamilton dat in Maleisië overkomt, dit seizoen: op het moment dat de eindsprint wordt ingezet. In Abu is het wederom de auto van Rosberg, die, nota bene in een race waar dubbele punten worden uitgedeeld (dus vergelijkbaar met 2 races!!), te maken krijgt met een technisch malheur. Waar Nico op dat moment reed vind ik dan nietszeggend, zijn auto was kaduuk en in hoeverre de auto daarvoor al niet meer 100% was kan ik niet beoordelen maar houd ik logischerwijs wel rekening mee. Dus ja, best-case scenario (ik pas me snel aan), 75 punten in de laatste paar races en dus loopt hij, net als Hamilton nu, een kampioenschap mis als ik die erbij optel.

Let wel: dit is niet hoe ik daadwerkelijk bejegen maar zoals ik vind dat door jou gekeken wordt naar de kwestie nu. Dus tenzij jij denkt dat Rosberg in 2014 de morele kampioen was vind ik dat niet consequent. Ik zeg nu wat ik toen ook zei: de ene keer heb je meer wind in de zeilen dan de andere keer, de andere keer heeft de ander meer wind in de zeilen. En die andere is Rosberg nu. Dat maakt hem niet minder verdiend kampioen. Rosberg heeft (ik doe het uit mijn hoofd dus als ik het mis heb, excuses) 8 poles, 9 overwinningen, en stond een keer of 15 op het podium. In mijn ogen gewoon een prima seizoen voor Rosberg en dus een welverdiend kampioen. Of Hamilton nu meer pech had en de Red Bull- en Ferrari-rijders niet het materiaal om aan te vallen of niet vind ik daar los van staan.


CitaatWie de titel wint, wordt echt niet bepaald door de monteurs overigens. Mijn mening over Rosberg is voornamelijk ingegeven door de kampioensonwaardige races die hij dit jaar heeft gereden, en dan niet één, maar wel twee tot vier.

Die had Lewis ook in de jaren dat hij kampioen werd. En al zeker in 2014 waar hij een zwak middengedeelte had. Verder kan ik mij dit seizoen alleen Oostenrijk in de gauwigheid voor de geest halen waar Rosberg in de slotronde niet instuurt. Prima om dat te bekritiseren maar overall bekeken heeft hij een goed seizoen gereden.

Jozef

#48
Ja effe serieus nu hé. Rosberg viel in Singapore en Abu Dhabi uit vanaf de tweede plaats, niet vanaf de eerste. Dus dat zijn geen 75 punten maar 54, en dat is al niet genoeg voor de titel. Intussen viel Hamilton in Australië wel uit vanaf de eerste plaats net als in Canada en in België (nota bene door toedoen van Rosberg). Je bent weer lekker aan het trollen. ::)

Ter verduidelijking, ik vind het best dat je het niet met me eens bent. Maar ga me niet beschuldigen niet consequent te zijn.

Fietser

Het is domme speculatie, maar ik vrees dat Hamilton uiteindelijk toch aan het langste eind trekt. De Brit, die ik sowieso een fractie beter vind dan de Duitser, heeft niets meer te verliezen en zal alles uit de kast trekken - en dat is heel veel! Rosberg daarentegen zal vermoedelijk vooral berekenend rijden, wellicht als op eieren. Dat laatste brengt misschien wel meer risico's met zich mee dan er vol invliegen.
Het woord 'vrees' in mijn openingszin geeft wel aan dat mijn voorkeur toch naar Rosberg uitgaat. Het is heel gekleurd, maar ik heb het gewoon niet zo op Hamilton. Met Rosberg meer. Komt misschien wel door zijn vader Keke, die (ook?) kampioen werd. Weliswaar door slechts 1 GP te winnen (wat sommigen doet denken dat hij geen echte topcoureur was), maar de Fin was beslist ijzersterk en bloedsnel waarbij aangemerkt dat Keke destijds niet in een dominante wagen reed. Voor zoonlief Nico hoop ik nu dat ook hij kampioen wordt, het is mogelijk zijn laatste kans. Maar trouw aan dit topic denk ik toch dat Hamilton het wordt, waarbij ik vurig hoop ernaast te zitten.

Wings

Citaat van: Jozef op 03 november 2016 - 10:49:47
Ja effe serieus nu hé. Rosberg viel in Singapore en Abu Dhabi uit vanaf de tweede plaats, niet vanaf de eerste. Dus dat zijn geen 75 punten maar 54, en dat is al niet genoeg voor de titel. Intussen viel Hamilton in Australië wel uit vanaf de eerste plaats net als in Canada en in België (nota bene door toedoen van Rosberg). Je bent weer lekker aan het trollen. ::)

Ter verduidelijking, ik vind het best dat je het niet met me eens bent. Maar ga me niet beschuldigen niet consequent te zijn.

Ik houd je een spiegel voor door feiten te benoem en schets, net als jij dat altijd doet, een best-case-scenario bij een uitval. Maar stel ik doe met je mee en Rosberg had maximaal tweede kunnen worden in Singapore, dan nog start Rosberg met 1 punt voorsprong in Abu, in plaats van 17 punten minder. Geef Nico dan maar eens een auto die net zo topfit was als die van Hamilton. Dat zijn verder geen garanties en of je het nu eens bent met me of niet, je kunt niet om de technische malheur van Rosberg heen en je weet dondergoed dat de situatie nooit het zelfde was geweest zonder deze technische malheur. Dus mijn stelling dat Lewis net zo de wind in de zeilen had (ik praat nog niet eens over termen als geluk en onverdiend) als Rosberg nu, is helemaal niet gek. En al helemaal niet zo gek als jij laat overkomen.

Wings

Citaat van: Tuesday op 02 november 2016 - 22:35:39
Ik vind overigens dat als je een titel pakt naast een 3-voudig en regerend kampioen, dat sowieso al veel waardering verdiend. Na Japan vind ik dat Rosberg het sowieso ook verdiend heeft, mocht hij het worden. Als hij de boel met 4 2e plaatsen binnen gaat slepen dan ontbreekt er misschien wel enige glans, maar dat kun je hem eigenlijk ook niet kwalijk nemen. Tot nu toe waren de 2e plaatsen toch redelijk zwaarbevochten. Ik hoop echt dat hij toch nog een race overwinning kan pakken, het liefste in Brazilië. En dan in Abu Dhabi uitvallen zodat het hele pechverhaal ook grotendeels de kast in kan ;) Ach ja, uiteindelijk telt alleen de titel, hoe dat gebeurd zal Rosberg momenteel een zorg zijn denk ik.

Dat eerste klopt sowieso en verder duurt een seizoen 20 races. Als Nico over die 20 races de meeste punten verzamelt en ook in het kwalificatie-duel een gelijke tred houd dan heb je het keurig gedaan. En ja natuurlijk zijn er dingen gebeurt die als je ze gaat afwegen in het voordeel van Rosberg zijn maar hey, dat de situatie 'jouw kant' uitkomt is één van de meest essentiële factoren om een kampioenschap te winnen. Dat het ene kampioenschap zwaarder bevochten is dan het andere staat uiteraard als een paal boven water maar toch vind ik dat Rosberg te kort wordt gedaan als zijn potentieel kampioenschap wordt afgeschilderd als mazzel, onverdiend en kleurloos.

Tuesday

wel raar eigenlijk, want wat is nou knapper; Lewis Hamilton verslaan, of Nico Rosberg verslaan? ;) het lijkt mij het eerste. Rosberg kan de eerste kampioen sinds Prost/Senna worden die een teamgenoot die WK is verslaat in de titelrace. Maar goed, zo ver is het nog lang niet, al lijkt het zo dichtbij.

Van Wijk

Het betoog van Fietser kan ik volledig volgen.
Het blijft speculeren, maar als Nico zijn "zenuwen " onder controle houdt en geen mechanische pech krijgt,wordt hij wereldkampioen. ( ik gun het hem ook ).
Natuurlijk zijn "zenuwen" en pech natuurlijk de twee belangrijkste factoren waar het op mis kan gaan.

FolkertE

Ik heb even niet alles gelezen hier, maar ik geloof niet helemaal in het verhaal dat Rosberg alles rustig aan doet en settled voor P2. Een keer een slechte start en een P5 en hij moet weer aan de bak. En met de slechte koppelingen van Mercedes, is dat niet eens heel onlogisch. Zeker niet als RBR bv in Brazilië ineens druk zetten.
En Murphy's law is ook nog steeds in de omloop.

Jozef

Citaat van: Wings op 03 november 2016 - 17:38:35
Citaat van: Jozef op 03 november 2016 - 10:49:47
Ja effe serieus nu hé. Rosberg viel in Singapore en Abu Dhabi uit vanaf de tweede plaats, niet vanaf de eerste. Dus dat zijn geen 75 punten maar 54, en dat is al niet genoeg voor de titel. Intussen viel Hamilton in Australië wel uit vanaf de eerste plaats net als in Canada en in België (nota bene door toedoen van Rosberg). Je bent weer lekker aan het trollen. ::)

Ter verduidelijking, ik vind het best dat je het niet met me eens bent. Maar ga me niet beschuldigen niet consequent te zijn.

Ik houd je een spiegel voor door feiten te benoem en schets, net als jij dat altijd doet, een best-case-scenario bij een uitval. Maar stel ik doe met je mee en Rosberg had maximaal tweede kunnen worden in Singapore, dan nog start Rosberg met 1 punt voorsprong in Abu, in plaats van 17 punten minder. Geef Nico dan maar eens een auto die net zo topfit was als die van Hamilton. Dat zijn verder geen garanties en of je het nu eens bent met me of niet, je kunt niet om de technische malheur van Rosberg heen en je weet dondergoed dat de situatie nooit het zelfde was geweest zonder deze technische malheur. Dus mijn stelling dat Lewis net zo de wind in de zeilen had (ik praat nog niet eens over termen als geluk en onverdiend) als Rosberg nu, is helemaal niet gek. En al helemaal niet zo gek als jij laat overkomen.

Uhu, en Australië en België tellen niet omdat... omdat het gewoon even niet in je straatje past.

FolkertE

Citaat van: Wings op 03 november 2016 - 17:38:35
Citaat van: Jozef op 03 november 2016 - 10:49:47
Ja effe serieus nu hé. Rosberg viel in Singapore en Abu Dhabi uit vanaf de tweede plaats, niet vanaf de eerste. Dus dat zijn geen 75 punten maar 54, en dat is al niet genoeg voor de titel. Intussen viel Hamilton in Australië wel uit vanaf de eerste plaats net als in Canada en in België (nota bene door toedoen van Rosberg). Je bent weer lekker aan het trollen. ::)

Ter verduidelijking, ik vind het best dat je het niet met me eens bent. Maar ga me niet beschuldigen niet consequent te zijn.

Ik houd je een spiegel voor door feiten te benoem en schets, net als jij dat altijd doet, een best-case-scenario bij een uitval. Maar stel ik doe met je mee en Rosberg had maximaal tweede kunnen worden in Singapore, dan nog start Rosberg met 1 punt voorsprong in Abu, in plaats van 17 punten minder. Geef Nico dan maar eens een auto die net zo topfit was als die van Hamilton. Dat zijn verder geen garanties en of je het nu eens bent met me of niet, je kunt niet om de technische malheur van Rosberg heen en je weet dondergoed dat de situatie nooit het zelfde was geweest zonder deze technische malheur. Dus mijn stelling dat Lewis net zo de wind in de zeilen had (ik praat nog niet eens over termen als geluk en onverdiend) als Rosberg nu, is helemaal niet gek. En al helemaal niet zo gek als jij laat overkomen.
Ik wil me er niet te veel mee bemoeien, maar de spiegel met feiten, laat duidelijk zien dat zonder de pech van Rosberg, Hamilton nog steeds kampioen was in 2014 en 2015. In beide jaren, was er een vergelijkbare verhouding mbt pech of betrouwbaarheid. Er is geen enkele vergelijking mbt tot dit jaar. Rosberg heeft 1 weekend met pech gehad en zelfs toen deed Mercedes er alles aan om Rosberg voor Hamilton te krijgen.
Hamilton heeft problemen gehad in: Bahrein, China, Sochi, Baku, Spa, Singapore en Maleisië. Als we alleen al Maleisië nemen voor Hamilton, stond hij nu 9 punten voor.

Wings

Citaat van: Jozef op 03 november 2016 - 22:50:34
Citaat van: Wings op 03 november 2016 - 17:38:35
Citaat van: Jozef op 03 november 2016 - 10:49:47
Ja effe serieus nu hé. Rosberg viel in Singapore en Abu Dhabi uit vanaf de tweede plaats, niet vanaf de eerste. Dus dat zijn geen 75 punten maar 54, en dat is al niet genoeg voor de titel. Intussen viel Hamilton in Australië wel uit vanaf de eerste plaats net als in Canada en in België (nota bene door toedoen van Rosberg). Je bent weer lekker aan het trollen. ::)

Ter verduidelijking, ik vind het best dat je het niet met me eens bent. Maar ga me niet beschuldigen niet consequent te zijn.

Ik houd je een spiegel voor door feiten te benoem en schets, net als jij dat altijd doet, een best-case-scenario bij een uitval. Maar stel ik doe met je mee en Rosberg had maximaal tweede kunnen worden in Singapore, dan nog start Rosberg met 1 punt voorsprong in Abu, in plaats van 17 punten minder. Geef Nico dan maar eens een auto die net zo topfit was als die van Hamilton. Dat zijn verder geen garanties en of je het nu eens bent met me of niet, je kunt niet om de technische malheur van Rosberg heen en je weet dondergoed dat de situatie nooit het zelfde was geweest zonder deze technische malheur. Dus mijn stelling dat Lewis net zo de wind in de zeilen had (ik praat nog niet eens over termen als geluk en onverdiend) als Rosberg nu, is helemaal niet gek. En al helemaal niet zo gek als jij laat overkomen.

Uhu, en Australië en België tellen niet omdat... omdat het gewoon even niet in je straatje past.

Ik ben inderdaad niet een heel seizoen aan het analyseren nee. Dat klopt. Het enige wat ik nuanceer is het uitgangspunt dat wanneer Rosberg Hamilton verslaat, het de auto wordt toegeschreven of gekoppeld aan pech en andersom niet. Dan is Lewis gewoon beter. Ik grijp daarom terug naar het moment dat Rosberg op titelkoers was (2014) en laat zien dat ook hij toen op korte tijd op een cruciaal moment (want hoe later in een seizoen je uitvalt, hoe moeilijker je dat nog kunt goedmaken) ook te kampen kreeg met technische malheur. En toen heb ik ook niemand gelezen dat de auto van Lewis meer punten waard was tijdens deze eindsprint om zo zijn kampioenschap te ontdoen van glans.

Zo vind ik ook niet dat de auto van Ricciardo meer punten waard was dan die van Verstappen en kan ik een een legio argumenten aanvoeren hoe onterecht het wel is dat Ricciardo meer credits krijgt omdat hij het statistisch beter heeft gedaan. Dat laat onverlet dat Ricciardo deze derde stek meer verdient dan Max, zelfs al was Max iedere kwalificatie sneller geweest. Dan nog. En met Rosberg net zo. Prima dat dingen zijn kant uit zijn gekomen maar dat zijn nu eenmaal een essentiële factor die nodig is om te zegevieren. Dat gold voor Hamilton toen en voor Rosberg nu.

Wings

Citaat van: FolkertE op 03 november 2016 - 23:04:32
Ik wil me er niet te veel mee bemoeien, maar de spiegel met feiten, laat duidelijk zien dat zonder de pech van Rosberg, Hamilton nog steeds kampioen was in 2014 en 2015. In beide jaren, was er een vergelijkbare verhouding mbt pech of betrouwbaarheid. Er is geen enkele vergelijking mbt tot dit jaar. Rosberg heeft 1 weekend met pech gehad en zelfs toen deed Mercedes er alles aan om Rosberg voor Hamilton te krijgen.
Hamilton heeft problemen gehad in: Bahrein, China, Sochi, Baku, Spa, Singapore en Maleisië. Als we alleen al Maleisië nemen voor Hamilton, stond hij nu 9 punten voor.

Dit zijn discussies die we al sinds 2008 voeren Folkert. Toen Button Hamilton versloeg was je al aan het analyseren en kwam je tot de conclusie dat Lewis meer pech had dan Jenson Maar stel je hebt gelijk en Hamilton heeft inderdaad al 9 jaar lang structureel meer pech dan zijn teamgenoten, dan zou je dat ook meer diepgang kunnen geven om je af te vragen hoe dat kan.

En verder zeg ik ook dat het kampioenschap naar je toe moet komen. Hamilton is toch ook afgelopen jaar kampioen geworden omdat hij de wind mee had? By far de snelste auto, geen Ricciardo naast hem, Nico die geen deuk in een pak boter reed... Ik kan ook allerlei redenen bedenken om dat kampioenschap te ontdoen van glans maar vind dat flauw. Nu is het Lewis di de wind in de zeilen heeft en volgend jaar een ander. So be it. 

Wings

Vorig jaar Lewis bedoel ik uiteraard en nu een ander (Rosberg).