Formule 1 2.0? Breekt er een nieuwe tijd aan?

Gestart door Robbert65, 01 november 2016 - 12:01:39

« vorige - volgende »

Robbert65

Auto Bild meldt vanmorgen, dat Ross Brawn de baan van Bernie Ecclestone overneemt;

http://www.gppits.net/nieuws/ross_brawn_opvolger_bernie_ecclestone/

Het Duitse blad Auto Bild meldt, dat Ross Brawn een contract heeft getekend om CEO te worden van FOM, Formula One Management.

Bij de overname van een meerderheidsbelang in Formule 1 door Liberty Media vorige maand werd al duidelijk, dat Bernie Ecclestone zich minder intensief ging bemoeien met de dagelijkse praktijk. Ecclestone is op 28 oktober zesentachtig jaar geworden.

Volgens de Duiste krant Auto Bild is de zaak al beklonken en heeft Brawn zelfs al getekend bij Liberty Media. Ook de FIA zou al akkoord zijn.

Ross Brawn was voor verschillende teams Technisch Directeur, met als hoogtepunt zijn periode bij Ferrari, waar hij met Jean Todt (nu voorzitter van FIA) en Michael Schumacher verantwoordelijk was voor vijf dubbelkampioenschappen in de periode van 1997 tot 2006.

Daarna nam hij een jaar vrijaf om terug te keren bij Honda. Toen Honda na drie jaar zich terugtrok uit Formule 1 nam Brawn het Honda team over en werd direct wereldkampioen met Jenson Button als kampioensrijder. Brawn verkocht zijn stal (Brawn GP) vervolgens aan Mercedes en dat team is nu alweer enkele jaren oppermachtig.

Samen met oud-Ferraricollega Todt zou Brawn dan dus de dienst uit gaan maken in de top van de autosport in de komende tijd.

Brawn gaf in een interview voor de Daily Telegraph vorige week al aan, dat hij graag terug zou keren in Formule 1 om "een rol te spelen in het beter maken van de Formule 1".

Welke rol Ecclestone gaat invullen is nog onduidelijk. Dat hij zich volledig terug zal trekken lijkt ondenkbaar, Bernie Ecclestone ís Formule 1, ademt uitlaatgassen en bandenrook en verstaat niemand zonder het geraas van motoren op de achtergrond.


UPDATE: Zojuist meldt James Allen op zijn website, dat Ross Brawn slechts een deel van de werkzaamheden zal overnemen van Ecclestone. Het zou de technische en communicatieve zaken betreffen die hij in portefeuille krijgt. De commerciële activiteiten zullen niet tot het takenpakket van de 61-jarige Brit behoren.

Het ziet er overigens naar uit, dat het zo is maar Bild is nog wel de enige die het uit rechtstreekse bronnen meldt. Auto Bild is geen roddelblaadje, maar een goed automagazine in de Duitstalige markt.

Brawn heeft gezegd, dat hij de Formule 1 een betere, mooiere Formule 1 wil helpen worden. Ik ben benieuwd wat we dan kunnen verwachten.

Zou Brawn de sport achter de decoder weg kunnen halen? Zou hij de zandbakcircuits weer kunnen ruilen voor Magny Cours, Hockenheim, Imola? Of juist meer vaste voet aan de grond in Noord-Amerika? Wordt F1 een wereldsport die Europa af en toe aan doet of gaat Brawn terug naar de roots van de Formule 1 en versterkt hij de Europese banden?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Ik help het hopen!

Er breekt sowieso een nieuw tijdperk aan, met oude rijders die met pensioen gaan en nieuwe rijders aan het front, maar ook met nieuwe regelgeving en brede auto's (wielen). Het afscheid van Bernie valt precies in de overgang naar een nieuw tijdperk.

Pancake Shield

Als Brawn er inderdaad komt en al iets zou 'veranderen' zijn het echt de kleine dingetjes denk ik. Sowieso zou 'terug' gaan naar Europa een van de minder slimme dingen zijn wat mij betreft. Misschien dat we ook wat andere landen kunnen gaan aan doen, maar om juist nu in dit 'nieuwe' tijdperk terug te gaan naar Europa is juist een stap terug. Bovendien laten we heel eerlijk zijn de races op circuits als Bahrein en Abu Dhabi mogen misschien geen hoogstandjes zijn, maar dat waren ze in het verleden op Magny Cours en Imola ook heel zelden. Ik kan mij eerlijk gezegd niet zo een twee drie de laatste 'goede' race in Imola herinneren. Hetzelfde met Magny Cours. Als we dan terug gaan naar Frankrijk zou ik graag zien dat ze Paul Ricard aandoen (al weet ik niet hoe de F1-race daar zou zijn, misschien ook wel dodelijk saai). Er moet wat mij betreft ook wel een strakke lijn gelegd worden met betreft op eventuele uitbreiding, want laten we heel eerlijk zijn een race in Hong Kong zoals bv de Formula E had, daar zit dan weer niemand op te wachten.

De decoder zou een dingetje kunnen zijn, maar ik denk zolang de kosten van de F1 nog zo hoog zijn dat het voorlopig nog niet gaat gebeuren. Natuurlijk kunnen Liberty Media, de FIA en de FOM nu samen aan een plan gaan werken om dat te voltooien, maar ik denk dat dat dan echt een meerjarig stappenplan gaat worden. Waarbij de teams sowieso het grootste struikelblok gaan worden.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jehoentelaar

Citaat van: Robbert65 op 01 november 2016 - 12:01:39
Zou Brawn de sport achter de decoder weg kunnen halen? Zou hij de zandbakcircuits weer kunnen ruilen voor Magny Cours, Hockenheim, Imola? Of juist meer vaste voet aan de grond in Noord-Amerika? Wordt F1 een wereldsport die Europa af en toe aan doet of gaat Brawn terug naar de roots van de Formule 1 en versterkt hij de Europese banden?

Het wereldwijde financiële landschap en het Formule 1 verdienmodel veranderen niet (ineens) als de naam Brawn i.p.v. Ecclestone onderaan de papieren staat. Op korte termijn gaat er denk ik daarom nauwelijks iets veranderen; op lange termijn slechts enkele randvoorwaarden. Wel scheelt een wisseling van de macht een hoop bullshituitspraken.

Robbert65

dus er komt geen 40cm hoog muurtje op de rand van de banen te staan volgend jaar denk je? :D http://bit.ly/2f8ZDkh
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Die is mal! Aan de ene kant ongeschreven regels invoeren en concreet maken in het kader van veiligheid om aan de andere een levensgevaarlijk element toe te voegen aan de Formule 1. Gekker kan hij het niet maken. Ik denk dat zijn tijd is aangebroken.

Mickey

Alles voor de ophef, Wings. Ophef is aandacht. Aandacht is geld. Bernie roept altijd dingen die ophef veroorzaken.

Wings

Dat doet hij goed. Lauda is van hetzelfde laken een pak. Weet telkens weer een artikel te scoren en mensen te raken.

Robbert65

UPDATE: Zojuist meldt James Allen op zijn website, dat Ross Brawn slechts een deel van de werkzaamheden zal overnemen van Ecclestone. Het zou de technische en communicatieve zaken betreffen die hij in portefeuille krijgt. De commerciële activiteiten zullen niet tot het takenpakket van de 61-jarige Brit behoren.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tessa

Citaat van: Robbert65 op 01 november 2016 - 19:27:31
UPDATE: Zojuist meldt James Allen op zijn website, dat Ross Brawn slechts een deel van de werkzaamheden zal overnemen van Ecclestone. Het zou de technische en communicatieve zaken betreffen die hij in portefeuille krijgt. De commerciële activiteiten zullen niet tot het takenpakket van de 61-jarige Brit behoren.

Lag natuurlijk ook niet in de lijn der verwachting dat Liberty media de regie in handen zou geven van 1 persoon a la Bernie.
LM heeft de regie en daar wordt wat voor aangenomen...is het niet naar de zin van de directie, dan volgen er gesprekken.
ik verwacht geen eigenzinnige einzelganger meer wat dat betreft.

Jehoentelaar

De commerciële taken zullen waarschijnlijk worden overgenomen door iemand die daarin gespecialiseerd is. Ik acht de kans groot dat ze vanuit Liberty Media zelf iemand naar voren schuiven.

Arthur

Ik denk ook niet dat Ross Brawn zit heeft in juist die commerciële activiteiten, daar ligt zijn hart niet, meer in de sturing van het races en reglementen etc. En ik snap wel dat ze de activiteiten knippen, verdelen van macht.

Overigens zullen de contracten die Bernie gesloten heeft met circuits ook niet zomaar verscheurd worden. Kortom, heel snel heel veel veranderingen zullen we nog niet zien.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

Ik denk dat prio nummero uno heel stiekem is: Breek de macht, het veto van Ferrari...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Tegen elke mogelijkheid om het veto van Ferrari op te heffen spreekt Ferrari diens veto uit. Een dergelijke status quo valt bijna niet tegenop te polderen.

Jozef

Dat veto staat gewoon in de overeenkomst die de FOM heeft met Ferrari en die overeenkomst moet om de zoveel jaar vernieuwd worden. Elke keer weer een nieuwe kans om het eruit te halen dus.

Ik denk echter dat dat veto geen gigantisch probleem is, ze hebben het één keer gebruikt of zo in de geschiedenis?

De tientallen miljoenen dollar die ze ieder jaar krijgen gewoon omdat ze Ferrari zijn, dat is pas iets dat maar eens moet stoppen.