Ronde 19: Formula 1 Gran Premio de Mexico, Autodromo Hermanos Rodríguez, Mexico-

Gestart door Tessa, 24 oktober 2016 - 20:08:09

« vorige - volgende »

meatball

Citaat van: Wings op 29 oktober 2016 - 16:54:40
Ik heb nooit gevonden dat inhalen te makkelijk is en ben altijd voorstander geweest van het creëren van mogelijkheden op de baan. Als de situatie voor iedereen gelijk is en de verschillen minimaal met bakken vuile lucht achter de raceauto's bemoeilijkt dat het inhalen. DRS vind ik een prima hulpmiddel om het probleem van de vuile lucht op te heffen. Dat strookt tegen mijn ideaalbeeld (aerodynamische grip -> mechanische grip) maar er wordt weer geracet. Ik ben misschien wel één van de weinigen die niet gauw klaagt over het kunstmatig effect van inhalen en dit effect wegzet als een schijngevecht. De reden waarom iemand sneller is boeit me niet veel. Of dat nu komt doordat de motor veel meer vermogen heeft of dat een vleugel die openklapt is mij om het even. Bovendien vind ik de manier waarop DRS-zones nu zijn ingesteld een meerwaarde voor het racen.

Wat mij verbaast is dat mensen zeer zelden tevreden zijn. Men klaagt steen en been dat nauwelijks wordt ingehaald. Vervolgens introduceert de FIA KERS en DRS om inhalen te bevorderen en prompt is er weer kritiek dat wel wordt ingehaald maar onvoldoende wordt geduelleerd om positie. Als er dan een coureur opdoemt die knokt voor positie dan pleiten mensen weer voor allerlei regels omdat het gevaarlijk is. Ik denk dan bij mijzelf, geniet nu eens van het racen in plaats van alsmaar te zeuren en te zeiken over het format en wees eens een keer tevreden. Dit is overigens een algemene reactie en niet persoonlijk op Tuesday. Dus wie de schoen past...

DRS maakt race's saai , het bevoordeeld enkel de wagens die al het snelste zijn .
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Jehoentelaar

Nee. Inhalen kun je zonder DRS ook alleen als je sneller bent dan je voorganger. Het wordt nu alleen ook eerder mogelijk om in te halen als het onderlinge snelheidsverschil zonder DRS daar niet groot genoeg voor is.

Mickey

Klasse gedaan van Max! Hoopte even op meer, maaja die Mercs hè,...

Jozef

Citaat van: FolkertE op 29 oktober 2016 - 18:10:14
Citaat van: gloudiesaurus op 29 oktober 2016 - 13:44:27
Dat zou wel ultiem zijn!

Hamilton moet winnen. Zelf al wint hij de laatste 3 grand prix dan mag Rosberg 2x tweede en zelfs 1x als derde eindigen...

Die kapotte motor van Hamilton in Maleisië heeft veel pijn gedaan. Anders had Hamilton nu gewoon de leiding. Maja... als...
Hamilton zou dan nu 1 punt achter Rosberg staan.
Maar dat zou wel echt heel gaaf zijn.

Nope, Lewis zou dan 2 punten voorsprong hebben op dit moment.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 29 oktober 2016 - 21:13:20
Citaat van: FolkertE op 29 oktober 2016 - 18:10:14
Citaat van: gloudiesaurus op 29 oktober 2016 - 13:44:27
Dat zou wel ultiem zijn!

Hamilton moet winnen. Zelf al wint hij de laatste 3 grand prix dan mag Rosberg 2x tweede en zelfs 1x als derde eindigen...

Die kapotte motor van Hamilton in Maleisië heeft veel pijn gedaan. Anders had Hamilton nu gewoon de leiding. Maja... als...
Hamilton zou dan nu 1 punt achter Rosberg staan.
Maar dat zou wel echt heel gaaf zijn.

Nope, Lewis zou dan 2 punten voorsprong hebben op dit moment.
tenzij je de pech van Rosberg in die race ook meerekent, dan zou Rosberg er weer 1 punt voorstaan. Wat betreft dit weekend; vooralsnog lijkt Rosberg goed weg te komen waar het er heel slecht uitzag. Ferrari ver weg en RBR op naar het nu lijkt een mindere strategie. Maar goed, P2 nog steeds verre van zeker, maar wel weer binnen bereik.

Jozef

Yup, de 1-2 is toch weer het meest waarschijnlijke scenario.

We gaan het zien, het is ook wel een circuit waar de lage luchtdichtheid kan leiden tot koelingsproblemen, en de start zelf is altijd afwachten. Het is enorm ver van de start tot aan bocht 1, dus goed starten is extra belangrijk.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 29 oktober 2016 - 21:13:20
Citaat van: FolkertE op 29 oktober 2016 - 18:10:14
Citaat van: gloudiesaurus op 29 oktober 2016 - 13:44:27
Dat zou wel ultiem zijn!

Hamilton moet winnen. Zelf al wint hij de laatste 3 grand prix dan mag Rosberg 2x tweede en zelfs 1x als derde eindigen...

Die kapotte motor van Hamilton in Maleisië heeft veel pijn gedaan. Anders had Hamilton nu gewoon de leiding. Maja... als...
Hamilton zou dan nu 1 punt achter Rosberg staan.
Maar dat zou wel echt heel gaaf zijn.

Nope, Lewis zou dan 2 punten voorsprong hebben op dit moment.
Oh klopt ja, ik vergat even de 3 punten die Rosberg won door Hamilton's uitvallen.

Jehoentelaar

Citaat van: Jozef op 29 oktober 2016 - 21:26:02
Yup, de 1-2 is toch weer het meest waarschijnlijke scenario.

We gaan het zien, het is ook wel een circuit waar de lage luchtdichtheid kan leiden tot koelingsproblemen, en de start zelf is altijd afwachten. Het is enorm ver van de start tot aan bocht 1, dus goed starten is extra belangrijk.

Misschien praat ik onzin, maar betekent dat mogelijk dat dicht achter elkaar rijden hier om die reden lastiger is dan anders? Ofwel: dat er negatieve invloed is op gevechten van meerdere ronden?

Wings

Citaat van: Jehoentelaar op 29 oktober 2016 - 18:27:50
Nee. Inhalen kun je zonder DRS ook alleen als je sneller bent dan je voorganger. Het wordt nu alleen ook eerder mogelijk om in te halen als het onderlinge snelheidsverschil zonder DRS daar niet groot genoeg voor is.

Precies. Vroeger konden rijders slipstreamen om deze meer-snelheid te genereren. Ik zie DRS ook als een vervanger daarvan. Een andere manier om dat te bewerkstelligen is om hightech vleugels te verbieden. Daar ben ik overigens groot voorstander van zodat close-racing weer mogelijk is. Zolang dat niet gebeurt vind ik DRS een prima alternatief. Linksom of rechtsom, ik zal er in ieder geval geen nacht slecht van slapen.

Wings

Citaat van: Tuesday op 29 oktober 2016 - 17:41:28
in het algemeen klopt dat zeker, maar dat komt natuurlijk ook doordat iedereen zn eigen mening daarover heeft. Wat voor de 1 geweldig vindt, vindt een ander weer helemaal niks. Dan krijg je al snel het algemene beeld dat het nooit goed is. De perceptie dat we met Verstappen eindelijk weer eens een coureur hebben die wel verdedigd kan ik me niet in vinden. Dat doen alle topcoureurs nl, niet alleen Verstappen. Verstappen doet het alleen af en toe op een wat onconventionele manier die andere coureurs ook heus wel beheersen, maar als 'not done' beschouwden. Dan komt er idd een situatie waarin je moet beslissen of er extra regels nodig zijn. Ik vind het volledig terecht dat die er is gekomen. Jammer dat het zo moet, maar goed.

Ik vind juist niet dat alle coureurs met zoveel bravoure verdedigen. Daarom krijgt het ook zoveel (media) aandacht. Als iedereen kan wat Max ook kan, waarom is hij dan zo'n succesnummer? Wat maakt hem dan zo anders dan anderen? Ik denk juist dat hij zich onderscheidt van anderen om o.a. zijn verdedigende kwaliteiten en de manier waarop en waar hij een aanval plaatst (natuurlijk veel meer dingen, maar dit is wat ik zie en wat voor mij tastbaar is. Andere dingen moet ik aannemen van de mensen waarmee hij werkt). Als ik terugkijk naar Canada zie ik dat rijders in de DRS-zone op het Droit du Casino kansloos zijn tegen aanvallen waarbij gebruik wordt gemaakt van DRS. Max verdedigt zijn plek daar wel tegen Rosberg en wordt zelfs door Lauda en Wolff na de race weggezet als zeer groot talent. Moeilijk om te ontkennen dat Max daar iets doet wat anderen niet lukt.

Jozef

Citaat van: Wings op 30 oktober 2016 - 11:39:01
Als iedereen kan wat Max ook kan, waarom is hij dan zo'n succesnummer? Wat maakt hem dan zo anders dan anderen?

Z'n leeftijd.

Wings

Dat vind ik één van het niveau 'iedereen ziet toch hoe de hazen lopen'.

Jehoentelaar

Iedere coureur op de grid haalt wel eens een rare of erg gedurfde actie uit, maar Verstappen staat op dat gebied wel extra in de schijnwerper. Statistische onderbouwing qua hoeveelheden inhaalacties heb ik helaas verder niet. Volgens mij komt F1Fanatic wel eens met dat soort gegevens.

Wings

Rare en gedurfde acties die slagen en leiden tot (dag)successen om volledig te zijn. ;)