Ronde 15: Formula 1 Singapore Airlines Singapore Grand Prix, Marina Bay

Gestart door Tessa, 12 september 2016 - 07:59:05

« vorige - volgende »

Jozef

Sowieso, je wil een koppeling relatief geleidelijk laten opkomen (nog altijd een pak sneller dan wat je zelf in de wagen doet :P). Bij Max zal het in één klap gekoppeld zijn wat het bijna onmogelijk maakt om wielspin en toerental onder controle te houden.

Fietser

Voor zover ik weet kan niemand nog precies uitleggen hoe en waarom Raikkonen zijn plek verloor aan Hamilton. Ook bij Ferrari zijn ze er nog niet echt uit wat ze fout deden. Wie wel?

Matthijs

Citaat van: Fietser op 20 september 2016 - 10:08:36
Voor zover ik weet kan niemand nog precies uitleggen hoe en waarom Raikkonen zijn plek verloor aan Hamilton. Ook bij Ferrari zijn ze er nog niet echt uit wat ze fout deden. Wie wel?
Bij de laatste pitstop? Hamilton kwam naar binnen voor nieuwe banden waarna Raikkonen direct over de boordradio vroeg of zij ook gingen pitten. Hij kreeg als reactie dat ze het bij Ferrari aan het uitzoeken waren. Het voordeel van zo'n lang rondje is dat de strategen van Ferrari voldoende tijd hadden om na te denken wat te doen. Nadeel was alleen dat Hamilton met zijn verse rubber in zo'n lang rondje veel tijd kan winnen. Aldus geschiedde (volgens mij): Hamilton pakte de undercut en zijn outlap was aanzienlijk sneller dan Raikkonens inlap. Toen Raikkonen buitenkwam zat Hamilton er al voor.

Tuesday

Ferrari had dat natuurlijk allang aan moeten zien komen en een keuze moeten maken. Maar niet hetzelfde doen als Hamilton. Als ze met Raikkonen zelf het inititatief in handen hadden genomen dan was Hamilton wellicht buiten gebleven. Blijkbaar hadden ze niet het vertrouwen dat ze dan Hamilton nog konden pakken. Maar omgekeerd waren ze blijkbaar wel bang dat Hamilton Raikkonen op verse banden zou kunnen pakken. Erg vreemd en op het op het eerste oog weer een tactische blunder van Ferrari. Erg sneu voor Kimi die Hamilton zo mooi verschalkte op de baan. Wel grappig trouwens dat Mercedes met deze tactiek (en dankzij de reactie van Ferrari) hun eigen zege in gevaar bracht.

Jozef

Een blunder zou ik het niet noemen maar ze zijn in elk geval strategisch verslagen door Mercedes, ja. Ze hadden eigenlijk met Kimi dezelfde keuze te maken als Mercedes had met Rosberg.

Het gat Kimi-Lewis was wel kleiner dan het gat Nico-Daniel. Mercedes vond dat al te link en hield Rosberg buiten, voor Kimi was de marge nog kleiner en toch halen ze hem naar binnen.

Ik geloof ook niet dat Red Bull Ricciardo naar binnen haalde omdat de heren achter hem dat deden. Na de pitstops van Hamilton en Räikkönen, had Ricciardo een kloof van meer dan een halve minuut op Hamilton, met 15 ronden te gaan. Dus dat was geen reële bedreiging, denk ik, zeker gezien de remproblemen die Lewis voortdurend had. Maar dat de undercut voor Lewis gelukt was, werkte misschien wel als inspiratie om het zelf ook te proberen met Ricciardo.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 20 september 2016 - 12:59:17
Een blunder zou ik het niet noemen maar ze zijn in elk geval strategisch verslagen door Mercedes, ja. Ze hadden eigenlijk met Kimi dezelfde keuze te maken als Mercedes had met Rosberg.

Het gat Kimi-Lewis was wel kleiner dan het gat Nico-Daniel. Mercedes vond dat al te link en hield Rosberg buiten, voor Kimi was de marge nog kleiner en toch halen ze hem naar binnen.

Ik geloof ook niet dat Red Bull Ricciardo naar binnen haalde omdat de heren achter hem dat deden. Na de pitstops van Hamilton en Räikkönen, had Ricciardo een kloof van meer dan een halve minuut op Hamilton, met 15 ronden te gaan. Dus dat was geen reële bedreiging, denk ik, zeker gezien de remproblemen die Lewis voortdurend had. Maar dat de undercut voor Lewis gelukt was, werkte misschien wel als inspiratie om het zelf ook te proberen met Ricciardo.
dus weet je dat Kimi op vrijwel dezelfde banden achter Hamilton op de baan komt, terwijl er bij uitrijden op de softs een kans lag om Hamilton voor te blijven. Op dit topniveau vind ik dat je best mag spreken van een blunder.

Wat betreft Ricciardo, je zegt het zelf al, die werd naar binnen gehaald omdat er door de pitstops van Hamilton en Raikkonen een groot gat achter hem was. Dan is het eigenlijk niet meer dan logisch dat RBR het op deze manier probeerde. Anders hadden ze dat waarschijnijk niet gedaan, het risico om de 2e plaats dan te verliezen was dan te groot en voor een overwinning zou ie dan 3 auto's voorbij moeten. Dus als Mercedes Hamilton niet naar binnen had gehaald was het op het eind nooit zo spannend geworden.

Matthijs

Of het wel of geen blunder was, hou ook rekening met dit:

De pitstop van Hamilton in lap 45 was (incl pitstraat) 28.315 seconden, de snelste pitstop van de race. Raikkonen deed er een ronde later 28.954 over. Dus alleen daar verloor hij al driekwart seconde. Als je bedenkt dat het gat tussen de twee rijders in ronde 47 precies 1 seconde was, dan is dit een signifcant groot verschil.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 20 september 2016 - 14:20:10
Of het wel of geen blunder was, hou ook rekening met dit:

De pitstop van Hamilton in lap 45 was (incl pitstraat) 28.315 seconden, de snelste pitstop van de race. Raikkonen deed er een ronde later 28.954 over. Dus alleen daar verloor hij al driekwart seconde. Als je bedenkt dat het gat tussen de twee rijders in ronde 47 precies 1 seconde was, dan is dit een signifcant groot verschil.
die informatie had Ferrari op dat moment ook al, dus des te meer reden om Raikkonen buiten te houden. Op het moment dat ze Kimi binnen halen was allang duidelijk dat hij achter Hamilton op de baan zou komen.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 20 september 2016 - 14:50:24Op het moment dat ze Kimi binnen halen was allang duidelijk dat hij achter Hamilton op de baan zou komen.
Nouja, blijkbaar niet want anders hadden ze het niet gedaan. Hou er ook rekening mee dat Raikkonen al langer op zijn banden had gereden dan Hamilton. Als hij  niet naar binnen was gekomen had hij 28 ronden op Softs moeten rijden, langer dan iemand dat ooit in het raceweekend had gedaan. Ferrari wist op dat moment niet dat Rosberg dat ook ging doen.

Jozef

Ik denk ook dat ze schrokken van de snelle outlap van Hamilton. Räikkönen verloor iets meer dan 3 seconden in 3 ronden tijd (van 2.1s voor na ronde 44 naar 1.0s achter na ronde 47).

Maar die zes tienden die ze laten liggen bij de pitstop hebben het verschil niet gemaakt.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 20 september 2016 - 15:15:59
Citaat van: Tuesday op 20 september 2016 - 14:50:24Op het moment dat ze Kimi binnen halen was allang duidelijk dat hij achter Hamilton op de baan zou komen.
Nouja, blijkbaar niet want anders hadden ze het niet gedaan. Hou er ook rekening mee dat Raikkonen al langer op zijn banden had gereden dan Hamilton. Als hij  niet naar binnen was gekomen had hij 28 ronden op Softs moeten rijden, langer dan iemand dat ooit in het raceweekend had gedaan. Ferrari wist op dat moment niet dat Rosberg dat ook ging doen.
Raikkonen stopte gelijk met Rosberg en een ronde eerder dan Hamilton. Ik weet vrij zeker dat ze er allemaal vanuit gingen dat ze daar in principe de race mee uit zouden rijden tenzij iemand de knuppel in het hoenderhok zou gooien. En Ferrari had op het moment van stoppen van Raikkonen al kunnen zien aankomen dat ze het niet zouden gaan redden. Ik kan het achteraf zien in de gegevens, zij kunnen dat live zien. Maar blijkbaar gaat er in de stress van het moment continu wat mis. Wat dat betreft kun je je idd afvragen of je het een blunder moet noemen of dat er gewoon iets chronisch mis is daar. De strategie van Vettel was wel goed, maar daar hadden ze dan ook uitgebreid de tijd voor om die uit te stippelen.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 20 september 2016 - 15:45:22
Ik denk ook dat ze schrokken van de snelle outlap van Hamilton. Räikkönen verloor iets meer dan 3 seconden in 3 ronden tijd (van 2.1s voor na ronde 44 naar 1.0s achter na ronde 47).

Maar die zes tienden die ze laten liggen bij de pitstop hebben het verschil niet gemaakt.
Klopt, maar als het Ferrari was geweest met de snelste pitstop, dan was Raikkonen er gewoon voor gebleven.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 20 september 2016 - 19:45:58
Citaat van: Jozef op 20 september 2016 - 15:45:22
Ik denk ook dat ze schrokken van de snelle outlap van Hamilton. Räikkönen verloor iets meer dan 3 seconden in 3 ronden tijd (van 2.1s voor na ronde 44 naar 1.0s achter na ronde 47).

Maar die zes tienden die ze laten liggen bij de pitstop hebben het verschil niet gemaakt.
Klopt, maar als het Ferrari was geweest met de snelste pitstop, dan was Raikkonen en gewoon voor gebleven.
dan had die stop wel dik onder de 2 seconden moeten zijn.

Matthijs

Ik bedoelde meer als de pitstop van Ferrari zo snel was als die van Mercedes en andersom. Maakt ook niet uit, knap van Mercedes om zo'n snelle pitstop te produceren als het erom gaat.

Jozef

Ik denk eigenlijk dat in die totale pittijd het aanremmen en wegrijden bij de crew nog meer van tel is dan de snelheid van de bandenwissel zelf. Is het ook bekend hoe lang Kimi echt stilstond?