Ronde 15: Formula 1 Singapore Airlines Singapore Grand Prix, Marina Bay

Gestart door Tessa, 12 september 2016 - 07:59:05

« vorige - volgende »

Van Wijk

Het leek trouwens ook dat de motor gewoon niet op toeren wou komen?
Verder ben ik het er mee eens: zo starten is gevaarlijk of het nu aan de techniek of rijder ligt, laat ik in het midden.

Fietser

Wie ook matig van zijn plek kwam, was Vettel. Hij verloor echter geen positie ;).
Daarna reed de Duitser een puike race die hem uiteindelijke de vijfde plaats bezorgde plus (als ik me niet vergis) de titel man of the match. Dat laatste vind ik persoonlijk weer wat overdreven.

C.G. de Beaufort


BMW.WilliamsF1

Ja, Mol vertelde gisteren dat Red Bull wel aan de FIA toestemming had gevraagd om de koppeling te vervangen, omdat er problemen mee waren. Die toestemming hebben ze niet gehad. Hopelijk krijgen ze die voor Maleisië wel, want het kan natuurlijk goed mis gaan als je zo slecht van de plek komt en iemand boort zich naar binnen.

Jozef

Volgens mij mag je de koppeling zo vaak vervangen als je wil, maar niet meer vanaf dat je tijdens de kwalificatie de pitstraat verlaat. Mijn punt: voor Maleisië is er geen probleem. ;)

Robbert65

Probleem is dat Verstappen drie keer achter elkaar een minder resultaat neerzet door een faalstart. Dat zou niet moeten kunnen bij een topteam. Het kan een keertje gebeuren, maar allejesses! drie keer achtereen?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

FolkertE

Citaat van: Robbert65 op 19 september 2016 - 12:27:40
Probleem is dat Verstappen drie keer achter elkaar een minder resultaat neerzet door een faalstart. Dat zou niet moeten kunnen bij een topteam. Het kan een keertje gebeuren, maar allejesses! drie keer achtereen?
Maar kwam het allemaal door de koppeling of verprutste Max het zelf? ALs ik het zo hoor, heeft de koppeling al een paar keer niet goed gewerkt.

Matthijs

Sowieso heeft Red Bull de schuld van Italië en Singapore op zich genomen. In België was Verstappen ook slecht weg maar minder dramatisch. Misschien was dat zijn eigen schuld.

Maar ik lees her en der dat je als coureur bijna niks meer fout kan doen tegenwoordig: gewoon max toeren, koppeling los en gaan. De elektronica doet de rest.

FolkertE

Ik lees ook dat de verplichte nieuwe koppelingen van de teams voor veel variaties gevoelig zijn. Of in andere woorden, als coureur kan je alles goed doen, maar dat het systeem gewoon niet goed oppakt. En dat dat ook het doel van de FIA zou zijn.

Jozef

Citaat van: Matthijs op 19 september 2016 - 13:33:09
Sowieso heeft Red Bull de schuld van Italië en Singapore op zich genomen. In België was Verstappen ook slecht weg maar minder dramatisch. Misschien was dat zijn eigen schuld.

Maar ik lees her en der dat je als coureur bijna niks meer fout kan doen tegenwoordig: gewoon max toeren, koppeling los en gaan. De elektronica doet de rest.

Waar lees je dat? Want wat jij zegt is in principe launch control en dat is verboden, en sinds 2016 mag het team ook niet meer via de radio helpen met het vinden van de juiste afstelling van de koppeling (die afstelling is afhankelijk van de hoeveelheid grip en verandert dus continu met baantemperatuur en zo, je kunt het niet op zaterdag afstellen en er zondag goed mee starten).

BMW.WilliamsF1

Ja blijkbaar moet het team het instellen of zeggen tegen de coureur hoe ie t in moet stellen en dan is t een kwestie van koppeling los en gaan. Maar dan vind ik t raar dat RBR tussen Italië en Singapore de koppeling niet vervangen heeft. Of was er in Italië dan weer een ander probleem?  ::)

Jozef

De koppeling vervangen ze voor elk GP-weekend hoor. Ik denk dan ook dat de slechte starts een combinatie van man en machine zijn. Want Ricciardo heeft er niet zo'n problemen mee als Verstappen. Het is een bijzondere techniek waar je mee om moet kunnen gaan.

Tot vóór de GP van België 2015 reed je zondagmiddag je garagebox uit, deed onderweg naar de grid al een paar oefenstarts om data te verzamelen en bij de start van de formatieronde nog eens. De analisten achterin de garage lazen de data uit, wisten dan precies hoeveel grip er op de baan was en hoe de koppeling er aan toe was en distilleerden daaruit de ideale instelling van de koppeling. Dit werd dan via de radio doorgegeven aan de coureur, die nog tijdens de formatieronde de instelling doorvoerde en hop, iedereen had een perfecte start.

Dat mag nu allemaal niet meer. De coureur krijgt die hulp via de radio niet meer en moet dus zelf bij de formatieronde voelen wat de omstandigheden zijn en zelf zijn koppeling instellen.

Sinds dit jaar is er nog een nieuwigheid, namelijk dat je maar één hendel mag gebruiken voor de koppeling in plaats van 2 vroeger. Dat is een groot verschil, want vroeger hadden ze één hendel die ingesteld was op het punt waarop de koppeling de wielen begint aan te drijven ('bite point'). Als je die hendel introk en de andere losliet, dan zat je dus precies op het perfecte punt om een goede start te hebben. Dat bestaat nu ook niet meer, alles is met 1 hendel, dus de coureur moet deze geleidelijk loslaten op zo'n manier dat hij snel aan het bite point zit, zonder er meteen voorbij te schieten. Laat hij de hendel te traag los, dan komt hij traag van de lijn. Te snel en hij zal te veel wielspin hebben.

Moeilijk hoor, zo'n F1-start. :D

Matthijs

Citaat van: Jozef op 19 september 2016 - 13:51:17
Citaat van: Matthijs op 19 september 2016 - 13:33:09
Sowieso heeft Red Bull de schuld van Italië en Singapore op zich genomen. In België was Verstappen ook slecht weg maar minder dramatisch. Misschien was dat zijn eigen schuld.

Maar ik lees her en der dat je als coureur bijna niks meer fout kan doen tegenwoordig: gewoon max toeren, koppeling los en gaan. De elektronica doet de rest.

Waar lees je dat? Want wat jij zegt is in principe launch control en dat is verboden, en sinds 2016 mag het team ook niet meer via de radio helpen met het vinden van de juiste afstelling van de koppeling (die afstelling is afhankelijk van de hoeveelheid grip en verandert dus continu met baantemperatuur en zo, je kunt het niet op zaterdag afstellen en er zondag goed mee starten).

Ik lees het vooral op fora of reacties, dus ik kan het niet verifiëren. Hoewel: onderstaand heeft een bron bij Sky en ook bij Ziggo:

CitaatF1 ENGINEER 19 hours ago
Contrary to what most(especially around here) believe, the starts are still very "automated" and have very little driver input in them.

Sky Sports showed a close up of HAM's display during a practice start and after an automated clutch bite find sequence was performed by the computer, the revs were held steady(by the computer) at 6k rpm, and then all HAM did was release the brakes and the clutch paddle simultaneously.

Other than the steering wheel, there is no mechanical linkage between any of the driver input controls and the car.

The teams figured out the best solution for the starts with what the regs were and the FIA went and changed things for no intelligent reason and has created a safety issue with random cars getting poor starts for unknown reasons.

The starts are still as automated as ever but now they are even less consistent and are thus causing problems on the start grid.

If RBR knew about VES's clutch problem they would know to lower his engine output torque for the start to compensate(and reduce wheel spin) and yet were unable to for some untold reason costing him many positions(and points).

CitaatMartinFaber
The post race comment in the dutch studio made it very clear for us all, good explanation from Robert Doorbos (former RBR driver). The clutch is 100% fixed, you rev the car till to the perfect rev and drop the clutch when the lights go out. The driver hasn't got any influence on how the clutch pics up, none at all.

Tom Coronel explained the clutch is a mechanical part which reacts to heat and is always kicking in a little different... motivated by his remark 'every start is a little different from the other'.

On close ups we could see Verstappen display blanked out completely at the start.

RBR made a request before the race to change the clutch but the FIA didn't feel it was a dangerous disfunction.... Verstappen reaction at the start was quit spot on, his car was moving, but with a lot of wheelspin.  Highly remarkable the FIA labeled it as 'not dangerous', although a race incident the Sainz/Hulkenberg was clearly triggered from the slowly picking up pace car.
http://www.motorsport.com/f1/news/verstappen-team-knew-in-advance-start-would-be-difficult-828087/

Jozef

Zeer interessant, maar de uitleg kan niet volledig kloppen. Het zal inderdaad zo zijn dat een deel van het werk dat vroeger in de garage gedaan werd tijdens de formatieronde, nu gewoon door de boordcomputer gedaan wordt. Maar als de starts nog precies zo waren als vroeger, dan zou je niet zo veel mislukte starts zien. De nieuwe regels hebben wel degelijk hun effect, niet alles gaat meer zo gemakkelijk voor de coureur.

Die persoon lijkt ook te denken dat omdat alles drive-by-wire is, de elektronica sowieso alles bepaalt. Dat klopt niet, want elke poging om launch control en traction control na te bootsen met drive-by-wire is expliciet verboden. De link van gaspedaal naar motor is inderdaad elektronisch geworden, maar de link is er wel nog steeds. De computer mag de motor helemaal niet constant op 6000 rpm houden, dat moet de coureur toch echt zelf doen met zijn rechtervoet.

Kijk bijvoorbeeld hieronder bij Vettel met telemetrie. De start begint rond 1:00. De motor draait stationair (rond 3700 toeren). Wanneer het derde licht aanspringt geeft Vettel zo'n 30-40% gas en gaat de motor naar een goeie 11000 toeren. De lichten gaan uit, hij laat de remmen en de koppeling los (rechterhand) en pas dan zakken de toeren naar 6000. En dan begint hij geleidelijk aan meer gas te geven.

Dus laten we concluderen dat het inderdaad de auto zelf zal zijn die het clutch bite point vindt. Maar of je wielspin krijgt of de motor juist bijna stilvalt, daar heeft de coureur toch veel invloed op met z'n rechtervoet hoor.


(noot: de telemetrie loopt een halve seconde voor op het beeld, want je ziet zijn snelheid omhoog gaan wanneer de auto nog stilstaat)

Wings

Indien je koppeling goed werkt zou het zomaar kunnen kloppen, Max werd echter voor de start verteld dat de koppeling niet goed zou werken. Dan ben je de sitting duck.