Bocht 1 op Spa Francorchamps 2016

Gestart door Robbert65, 29 augustus 2016 - 10:23:20

« vorige - volgende »

Max Verstappen had in bocht 1 op Spa Francorchamps 2016 last van:

Pech
0 (0%)
Overmoed
13 (72.2%)
Verstandsverbijstering
1 (5.6%)
Vettel
2 (11.1%)
Räikkönen
2 (11.1%)
iets anders, namelijk:
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 18

Jozef

Klopt allemaal. Mijn opmerking over 2015 is slechts een kanttekening om te zeggen dat die situatie niet helemaal vergelijkbaar is:

1. Rosberg had Bottas en Ricciardo schuin voor zich en wist dus dat hij ruimte voor 2 moest laten. Dat neemt niet weg dat Vettel in 2016 wel de ruimte had moeten laten voor de zekerheid, maar hij kon in elk geval niet zien dat er 2 naast hem zaten.

2. Vettel had in 2015 ook Bottas en Ricciardo voor zich en wist dat Bottas de ruimte zou laten voor Ricciardo, waardoor hij met zekerheid wist dat hij veilig achter Ricciardo aan kon, het gat in. Verstappen dook een vergelijkbaar gat in zonder de zekerheid dat de ruimte er zou blijven. Dat neemt niet weg dat Verstappen het mocht proberen, maar hij kon wel weten dat het slecht zou kunnen aflopen. Hij wist wel dat de beide Ferrari's daar al zij aan zij waren.

Wings

Ik snap je en ben gedeeltelijk mee maar vind (en dat is een detailverschil waar we niet gaan uitkomen) dat Seb Kimi ook onvoldoende ruimte biedt. Kimi op zijn beurt aan Max maar dat is een gevolg van. Kijk eens hoeveel ruimte Bottas geeft aan Vettel en verder naar voren Pérez aan Ricciardo in 2015. Ik blijf erbij dat Seb daar te scherp instuurt en Kimi onvoldoende ruimte biedt. Max is weliswaar enthousiast -wat ik overigens bewonder. Daarom ben ik fan van zijn rijstijl- en duikt een gat in, ik denk dat deze kans van slagen had als Vettel daar niet onnodig scherp had ingestuurd en Kimi sportieve ruimte had kunnen bieden. Als Seb had gezeten waar Bottas een jaar eerder zat (met Rosberg naast zich aan de buitenzijde)was  het niet in tranen geëindigd. Ik wijs Seb dan ook aan als hoofdschuldige.

Sabai

Dat je enthousiast word dat Verstappen dat doet kan ik begrijpen.Alleen was het imo te riskant om te doen. Als hij zijn verlies had genomen dan had hij waarschijnlijk nog op het podium gestaan.Hamilton deed ditsoort wilde acties ook altijd in zijn eerste jaren en leverde hem ook niks op. Nu heeft Hamilton zijn rijstijl iets aangepast en ziehier hij rijgt het ene kampioenschap na het andere aaneen.

Matthijs

Citaat van: Wings op 12 september 2016 - 07:17:04(Max) duikt een gat in, ik denk dat deze kans van slagen had als Vettel daar niet onnodig scherp had ingestuurd en Kimi sportieve ruimte had kunnen bieden.
Vettel had Kimi ook ruimte gegeven. Minimaal, maar Jozef heeft aangetoond dat het voldoende was. Echter, het was net genoeg ruimte voor 1, maar zeker niet voor 2. Vettel had ruimer kunnen insturen maar KON Verstappen niet zien en verwachtte hem ook niet. Het was gewoon riskant van Verstappen om in een gat te duiken en te verwachten dat de deur wel openblijft. Maar dat is zijn stijl, soms gaat het goed en soms gaat het mis. Niet over klagen Max!

Wings

Citaat van: Sabai op 12 september 2016 - 13:29:53
Dat je enthousiast word dat Verstappen dat doet kan ik begrijpen.Alleen was het imo te riskant om te doen. Als hij zijn verlies had genomen dan had hij waarschijnlijk nog op het podium gestaan.Hamilton deed ditsoort wilde acties ook altijd in zijn eerste jaren en leverde hem ook niks op. Nu heeft Hamilton zijn rijstijl iets aangepast en ziehier hij rijgt het ene kampioenschap na het andere aaneen.

Je vergist je. Lewis doet dit nog steeds alleen doet de gelegenheid zich niet vaak voor. Maar nog steeds gaat hij voor elk gat. Spanje is daar een prima voorbeeld van. Verder maakt het niet uit wie het doet. Of dat nu Max is of Ocon, ik vind het prima dat rijders voor een gat gaan mits binnen proporties. Blokkerend tegen iemand aan rijden vind ik een brug te ver. Dan ben je niet meer bezig met een bocht halen.

Wings

Citaat van: Matthijs op 12 september 2016 - 13:40:18
Citaat van: Wings op 12 september 2016 - 07:17:04(Max) duikt een gat in, ik denk dat deze kans van slagen had als Vettel daar niet onnodig scherp had ingestuurd en Kimi sportieve ruimte had kunnen bieden.
Vettel had Kimi ook ruimte gegeven. Minimaal, maar Jozef heeft aangetoond dat het voldoende was. Echter, het was net genoeg ruimte voor 1, maar zeker niet voor 2. Vettel had ruimer kunnen insturen maar KON Verstappen niet zien en verwachtte hem ook niet. Het was gewoon riskant van Verstappen om in een gat te duiken en te verwachten dat de deur wel openblijft. Maar dat is zijn stijl, soms gaat het goed en soms gaat het mis. Niet over klagen Max!

Jozef en ondergetekende hebben een afwijkende zienswijze van voldoende ruimte. Daarin heeft niemand gelijk lijkt mij. Ik respecteer zijn zienswijze en vind deze ook goed onderbouwd en gezond alleen hanteer ik een andere criteria voor voldoende ruimte. Ik ben nog steeds van mening dat er onvoldoende (sportieve) ruimte wordt geboden wanneer een coureur enkel een contact kan vermijden door van het grijs af te gaan buiten de witte lijnen. En, zoals eerder geschreven, als ik Kimi opschuif -knippen / plakken- naar de positie waar Vettel zat in 2015,  zouden ze elkaar nog geraakt hebben naar mijn inschatten. Nagaan dat Vettel nog bezig met naar binnen sturen op het moment van raken. Als ik dan zie hoeveel ruimte een jaar eerder aan diezelfde Vettel werd geboden door Bottas die ook nog eens een snellere Bottas langszij heeft kan ik niet vinden dat de ruimte voldoende was.

Sabai

Citaat van: Wings op 13 september 2016 - 19:50:55
Citaat van: Sabai op 12 september 2016 - 13:29:53
Dat je enthousiast word dat Verstappen dat doet kan ik begrijpen.Alleen was het imo te riskant om te doen. Als hij zijn verlies had genomen dan had hij waarschijnlijk nog op het podium gestaan.Hamilton deed ditsoort wilde acties ook altijd in zijn eerste jaren en leverde hem ook niks op. Nu heeft Hamilton zijn rijstijl iets aangepast en ziehier hij rijgt het ene kampioenschap na het andere aaneen.

Je vergist je. Lewis doet dit nog steeds alleen doet de gelegenheid zich niet vaak voor. Maar nog steeds gaat hij voor elk gat. Spanje is daar een prima voorbeeld van. Verder maakt het niet uit wie het doet. Of dat nu Max is of Ocon, ik vind het prima dat rijders voor een gat gaan mits binnen proporties. Blokkerend tegen iemand aan rijden vind ik een brug te ver. Dan ben je niet meer bezig met een bocht halen.

Vind echt niet dat Lewis minder wild is gaan rijden? Hij gaat nog steeds voor het gat maar doet dat op een manier zoals Max dat normaal ook doet. Eigenlijk is er ook niks aan de hand gewoon een race incident.

Matthijs

#97
Citaat van: Wings op 13 september 2016 - 20:06:14
Jozef en ondergetekende hebben een afwijkende zienswijze van voldoende ruimte. Daarin heeft niemand gelijk lijkt mij. Ik respecteer zijn zienswijze en vind deze ook goed onderbouwd en gezond alleen hanteer ik een andere criteria voor voldoende ruimte. Ik ben nog steeds van mening dat er onvoldoende (sportieve) ruimte wordt geboden wanneer een coureur enkel een contact kan vermijden door van het grijs af te gaan buiten de witte lijnen.
Goed punt, er is in deze geen gelijk of ongelijk. Ik heb de pole-laps van 2016 en 2015 bekeken en dan is de ideale lijn van La Source niet over de kerbs dus het is blijkbaar geen vrije keuze om eroverheen te rijden. Maar het is in het racen wel algemeen geaccepteerd om over de kerbs te rijden, zowel aan de binnen of buitenkant, zeker als ze zo vlak zijn als die in La Source. Als je iemand ruimte laat om, inclusief kerbs, op de baan te blijven, dan laat je in mijn visie nét genoeg ruimte. Zie http://www.youtube.com/watch?v=L5I-UD-CKcI. Ook bij die start rijden ze over de kerbs in La Source.

Wings

Let wel: Seb stuurt in op het moment van contact. Geen idee of je goed bent met photoshop zo ja moet je Kimi maar eens opschuiven naar de plek waar Vettel een jaar eerder zit. Zelfs dan zou er nog contact zijn.

Wings

Citaat van: Sabai op 13 september 2016 - 21:14:12
Vind echt niet dat Lewis minder wild is gaan rijden? Hij gaat nog steeds voor het gat maar doet dat op een manier zoals Max dat normaal ook doet. Eigenlijk is er ook niks aan de hand gewoon een race incident.

Neem aan dat jij 'je' bent vergeten tussen 'vind' en 'echt' dus zal je vraag beantwoorden: Wanneer Lewis achteraan start of verder achteraan belandt door problemen, rijdt hij schadebeperkend. Als hij dan inhaalt maakt hij gebruik van de meer-snelheid van zijn Mercedes-bolide. Bij Rosberg is dat echter anders. Nico is zijn enige concurrent voor het wereldkampioenschap en rijdt met exact het zelfde materiaal. De strijd tussen Nico en Lewis vind ik dan ook altijd bikkelhard en tot op het scherpst van de snelde. Het is meer regel dan uitzondering dat de twee elkaar raken als ze in een stevig gevecht verwikkeld zijn. Dan heb ik het nog niet over de ontelbare keren dat Lewis Nico afgelopen jaren naast het grijs dwong. Ik vind niet dat Lewis rustiger is geworden nee.