Bocht 1 op Spa Francorchamps 2016

Gestart door Robbert65, 29 augustus 2016 - 10:23:20

« vorige - volgende »

Max Verstappen had in bocht 1 op Spa Francorchamps 2016 last van:

Pech
0 (0%)
Overmoed
13 (72.2%)
Verstandsverbijstering
1 (5.6%)
Vettel
2 (11.1%)
Räikkönen
2 (11.1%)
iets anders, namelijk:
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 18

Robbert65

#15
http://www.gppits.net/nieuws/lauda_verstappen_moet_psychiatrie_in/

Met die laatste uitspraak van Niki Lauda komen we misschien wel tot de kern.

Max Verstappen daaagt de gezapige Formule 1 rijders uit. De heren die al jaren hun rondjes doen en beginnen te piepen over de boordradio als er iets niet naar hun zin gaat en ze worden aan alle kanten ingehaald.

60.000 Max fans op Spa. Nooit vertoond.
Debuteren op je 17de. Nooit vertoond.
Midden in het seizoen gepromoveerd worden naar een ander team en dan meteen winnen. Schumacheriaanse geschiedenis, die won meteen bij Jordan en kon daardoor direct tekenen bij Benneton.
Jongste dit, jongste dat. Prijzen op het FIA gala.
Al die fans die op komen dagen, over de hele wereld, maar vooral gisteren.

Dan ben je een F1 coureur van midden dertig en je kijkt daarnaar. Denkt, wat stelt dat joch nou eigenlijk helemaal voor? Wat heeft die dan gepresteerd?

Max brengt racen pur sang terug. Ik hoop werkelijk dat het aanstekelijk gaat werken. F1 is een sport voor kerels, niet voor nerds.

Ricciardo heeft het ronduit toegegeven, hij is harder gaan rijden nadat Max naast hem kwam in RBR. De rest moet ook wel. Let maar op.

En Max zelf, die moet nog reteveel leren. Maar hij zal altijd de kortse / snelste weg naar de finishvlag blijven kiezen. DNA. Als hij eigenlijk even van het gas moet in bocht 1 dan zal hij dat 9 van de 10 keer doen. Maar gisteren verloor hij 2-3 plekken bij de start en probeerde dat meteen goed te maken door binnendoor te prikken. Ging he le maal mis. als het goed was gegaan wass hij nu onze held met een podiumklassering.

de factor geluk / pech speelt ook een rol hier.

Kimi zat klem, Vettel... tsja, Vettel zag het niet. Had er in eerste instantie het meest last van. racing incident...

Max zou -achteraf, koeienkont en al dat- beter hebben gelift en achter de ferrari's de race naar Radillon zijn gestart, maar goed...

Da's wijsheid achter af.

Niki krijgt hopelijk gelijk, Max brengt wat algemene agressiviteit terug in de F1.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey


gloudiesaurus

Goed verhaal Robbert65!

Aan Max Verstappen nu om te antwoorden op de baan, volgend weekend in Monza...
Laten we niet vergeten dat hij op Spa supersnel was, die kwalificatie was fantastisch. Talent heeft hij... 
Als hij hiervan kan leren, en vooral van zijn reactie achteraf, dan komt het uiteindelijk helemaal goed.
En dan hebben we het niet overwinningen, want die hij al één, maar over de wereldtitel!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 29 augustus 2016 - 20:13:01
Max Verstappen daaagt de gezapige Formule 1 rijders uit. De heren die al jaren hun rondjes doen en beginnen te piepen over de boordradio als er iets niet naar hun zin gaat en ze worden aan alle kanten ingehaald.

Ik weet dat je hier een populaire mening verkondigt, maar ik deel hem niet. Hoezo gezapig? Omdat de rijders nu DRS gebruiken om in te halen? Dat is niet gezapig, maar gewoon slim. Omdat ze klagen bij een agressieve actie? Dat was vroeger ook al zo. Hakkinen, Coulthard, Hill, allemaal klaagden ze terecht over de agressieve acties van Schumacher. Of over Alonso (braketest Coulthard Nürburgring 2003). Of Prost over Senna. Of moet ik verder terug? Dan kan niet want in de jaren '70 waren dergelijke acties potentieel dodelijk dus lieten ze het wel uit hun hoofd.

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 29 augustus 2016 - 20:53:55
Citaat van: Robbert65 op 29 augustus 2016 - 20:13:01
Max Verstappen daaagt de gezapige Formule 1 rijders uit. De heren die al jaren hun rondjes doen en beginnen te piepen over de boordradio als er iets niet naar hun zin gaat en ze worden aan alle kanten ingehaald.

Ik weet dat je hier een populaire mening verkondigt, maar ik deel hem niet. Hoezo gezapig? Omdat de rijders nu DRS gebruiken om in te halen? Dat is niet gezapig, maar gewoon slim. Omdat ze klagen bij een agressieve actie? Dat was vroeger ook al zo. Hakkinen, Coulthard, Hill, allemaal klaagden ze terecht over de agressieve acties van Schumacher. Of over Alonso (braketest Coulthard Nürburgring 2003). Of Prost over Senna. Of moet ik verder terug? Dan kan niet want in de jaren '70 waren dergelijke acties potentieel dodelijk dus lieten ze het wel uit hun hoofd.

Klopt helemaal Matthijs, je slaat de spijker op zijn kop!
Dit is precies wat ik bedoel, die gasten klaagden steen en been en Schumacher werd zeven keer wereldkampioen.

Niet door vrienden te maken, maar door de snelste weg naar de vlag te kiezen.

Altijd, no matter what.

Ik had in die dagen meer met Hill en Coulthard, Herbert, McNish. Gasten met humor, talent en het vermogen om volop te genieten van wat ze deden en dat ook uitstraalden.
Hakkinen en Schumi bewonderde ik om hoe en wat, maar als mens had ik niets met ze. Frentzen ook zo.

Enfin, Max Verstappen kijkt niet op naar de oude rotten, hij is er om ze te slopen Matthijs. Max racet om alles en iedereen te verslaan, vanaf dag 1, alle dagen werkt die jongen zich het leplazerus, geloof me, met alleen maar voor ogen: ik versla ze allemaal en ik wordt een keer wereldkampioen en dan nog 's en nog en nog en nog.

Of hem dat gaat lukken weet ik ook niet, maar hij is uniek in die mentaliteit.

Max is een van de weinigen die meedoen in F1 niet als een overwinning, maar als een vanzelfsprekende fase in de weg naar zijn doel ziet.

You aint seen nothin' yet...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 29 augustus 2016 - 22:03:33
Enfin, Max Verstappen kijkt niet op naar de oude rotten, hij is er om ze te slopen Matthijs. Max racet om alles en iedereen te verslaan, vanaf dag 1, alle dagen werkt die jongen zich het leplazerus, geloof me, met alleen maar voor ogen: ik versla ze allemaal en ik wordt een keer wereldkampioen en dan nog 's en nog en nog en nog.
Dat zal wel maar Verstappen rijdt wel tussen 21 andere rijders. Niet alle middelen zijn geoorloofd om je doel te bereiken. En een tweede ding: hij moet dan niet klagen als een risicovolle actie verkeerd afloopt, en hij moet al helemaal niet wraak zoeken op het circuit. Maargoed, ik val in herhaling. Eigenlijk ben ik het met Toto Wolff eens die Verstappen verfrissend maar gevaarlijk vindt.

Fietser

#21
Citaat van: Matthijs op 30 augustus 2016 - 07:29:16
Citaat van: Robbert65 op 29 augustus 2016 - 22:03:33
Enfin, Max Verstappen kijkt niet op naar de oude rotten, hij is er om ze te slopen Matthijs. Max racet om alles en iedereen te verslaan, vanaf dag 1, alle dagen werkt die jongen zich het leplazerus, geloof me, met alleen maar voor ogen: ik versla ze allemaal en ik wordt een keer wereldkampioen en dan nog 's en nog en nog en nog.
Dat zal wel maar Verstappen rijdt wel tussen 21 andere rijders. Niet alle middelen zijn geoorloofd om je doel te bereiken. En een tweede ding: hij moet dan niet klagen als een risicovolle actie verkeerd afloopt, en hij moet al helemaal niet wraak zoeken op het circuit. Maargoed, ik val in herhaling. Eigenlijk ben ik het met Toto Wolff eens die Verstappen verfrissend maar gevaarlijk vindt.

Hier sluit ik me geheel bij aan. De passie, het vuur en de wil mag dan grandioos zijn bij Verstappen; het doel heiligt niet alle middelen! De wereldgeschiedenis - ook die binnen de sport - levert hiervoor helaas genoeg bewijzen. Resultaten kunnen prachtig zijn (met name voor de statistieken), maar er is ook nog zoiets als gevoel, schoonheid, elegantie, eer en ontzag.
@Robbert, de gedrevenheid van het aanstormende talent afzetten tegen de ouwe meuk is mooi, maar m.i. laat het gemopper en tegengeluid van gearriveerde rijders juist zien hoe gedreven ook zij nog steeds zijn. We hebben hier gewoon met 20 zeer gemotiveerde mannen te maken. Laat ze zich ook als mannen dan wel heren gedragen, en niet als boze, wraakzuchtige, niets ontziende kinderen!

Matthijs

Citaat van: Fietser op 30 augustus 2016 - 08:43:40We hebben hier gewoon met 20 zeer gemotiveerde mannen te maken.
Welke 2 zijn dan niet gemotiveerd? ;)

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 30 augustus 2016 - 07:29:16
Citaat van: Robbert65 op 29 augustus 2016 - 22:03:33
Enfin, Max Verstappen kijkt niet op naar de oude rotten, hij is er om ze te slopen Matthijs. Max racet om alles en iedereen te verslaan, vanaf dag 1, alle dagen werkt die jongen zich het leplazerus, geloof me, met alleen maar voor ogen: ik versla ze allemaal en ik wordt een keer wereldkampioen en dan nog 's en nog en nog en nog.
Dat zal wel maar Verstappen rijdt wel tussen 21 andere rijders. Niet alle middelen zijn geoorloofd om je doel te bereiken. En een tweede ding: hij moet dan niet klagen als een risicovolle actie verkeerd afloopt, en hij moet al helemaal niet wraak zoeken op het circuit. Maargoed, ik val in herhaling. Eigenlijk ben ik het met Toto Wolff eens die Verstappen verfrissend maar gevaarlijk vindt.

Ik zeg ook niet dat Max er lekker mee door moet gaan hoor. Maar we gaan nog heel wat met dat gassie meemaken. Schitterende overwinningen, magnifieke inhaalacties maar ook gedoe, misschien hier en daar een vechtpartijtje, dat soort Schumacheriaanse taferelen.
Ik ben daar niet voor, maar ik weet wel dat dat soort dingen kijkers trekken. Discussies op forums uitlokken. Rüring, leven in de brouwerij!

En dat had F1 hard nodig, want de kijkers liepen weg en er worden grand prixs gehouden waar nauwelijks mensen naar komen kijken *op voorhoofd tikt*.
Wedstrijden organiseren waar geen publiek voor is. Manmanman... Maar dan wel Magny Cours en Jerez links laten liggen, Imola verlaten en al dat. Met je Sotsji... Dat is mijn privémening dan hè...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Citaat van: gloudiesaurus op 29 augustus 2016 - 17:30:55
Citaat van: Jehoentelaar op 29 augustus 2016 - 17:25:45
Als Vettel niet kan weten dat er niet één, maar twee auto's naast hem zitten, hoe kun je hem dan alsnog verantwoordelijk houden voor die aanrijding? Verstappen nam een bewust risico door in de dode hoek te gaan zitten.

Klopt. Verstappen nam een risico.

Maar Vettel nam ook een risico door zo in te sturen. Raikkonen had sowiezo moet ontwijken anders raakten de Ferrari's elkaar. Dat kon Raikkonen nu niet. Dus in mijn ogen nam Vettel nog een groter risico...

De een neemt het risico van in het gat duiken, de ander neemt het risico van er niet van uit gaan dat er twee auto's naast hem zitten. Zie nog steeds niet in waarom Vettels risico dan groter is dan dat van Verstappen. Misschien moet ik ook een oranje bril aanschaffen...

Mickey

Verstappens move was high risk, zeker, valt niet te bagetelliseren. Maar wat Vettel deed is ook verre van oké. Je zou zelfs kunnen zeggen dat hij moedwillig op iemand inrijdt, veronderstellend dat die wel opzij gaat. Zo bekeken vind ik het niet gek om te zeggen dat Vettel nog meer risico neemt dan Verstappen.

En laat die oranje bril maar achterwege. Beetje tegengas is wel goed. ;)

Jozef

Citaat van: Jehoentelaar op 30 augustus 2016 - 13:20:04
Citaat van: gloudiesaurus op 29 augustus 2016 - 17:30:55
Citaat van: Jehoentelaar op 29 augustus 2016 - 17:25:45
Als Vettel niet kan weten dat er niet één, maar twee auto's naast hem zitten, hoe kun je hem dan alsnog verantwoordelijk houden voor die aanrijding? Verstappen nam een bewust risico door in de dode hoek te gaan zitten.

Klopt. Verstappen nam een risico.

Maar Vettel nam ook een risico door zo in te sturen. Raikkonen had sowiezo moet ontwijken anders raakten de Ferrari's elkaar. Dat kon Raikkonen nu niet. Dus in mijn ogen nam Vettel nog een groter risico...

De een neemt het risico van in het gat duiken, de ander neemt het risico van er niet van uit gaan dat er twee auto's naast hem zitten. Zie nog steeds niet in waarom Vettels risico dan groter is dan dat van Verstappen. Misschien moet ik ook een oranje bril aanschaffen...

De meesten op dit forum weten wel dat ik vaak kritisch ben over Verstappen en niet al te veel meedrijf op de hype. Maar hier vind ik het toch duidelijk dat het vooral Vettel is die in de fout gaat hoor (al was Verstappen dus ook wel gewoon dom). Daar is geen oranje bril voor nodig, dus die opmerking had je misschien achterwege kunnen laten. ;)

Jehoentelaar

Het was van allebei natuurlijk niet handig, maar a) als het goed gaat is het briljant en b) het is en blijft de start, waarin altijd rare dingen kunnen gebeuren. Met zoveel volk dicht op elkaar kun je een keer voor hetzelfde stukje asfalt gaan.

(ho, reactie van Jozef tussendoor)

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

10 minuten nadat ik mijn artikel hierboven plaatste had Martin Brundle het zijne af:
http://www.skysports.com/f1/news/24096/10557795/martin-brundle-on-the-belgian-gp-the-max-verstappen-factor-and-more-track-controversy

Lachen, want inhoudelijk is het ongeveer gelijk...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel