Bocht 1 op Spa Francorchamps 2016

Gestart door Robbert65, 29 augustus 2016 - 10:23:20

« vorige - volgende »

Max Verstappen had in bocht 1 op Spa Francorchamps 2016 last van:

Pech
0 (0%)
Overmoed
13 (72.2%)
Verstandsverbijstering
1 (5.6%)
Vettel
2 (11.1%)
Räikkönen
2 (11.1%)
iets anders, namelijk:
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 18

Robbert65

Wat gebeurde er volgens jou nou precies in het hoofd van Max Verstappen en wat gebeurde er exact op de baan?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Mijn visie:

Max stond op zachtere banden dan de rijders om hem heen en daarom was het belangrijk om de leiding te pakken. Maar hij had teveel wielspin en kwam achter de Ferrari's terecht. Dat was funest voor zijn strategie dus wilde hij er zo snel mogelijk weer voor. Ik denk ook dat hij wat frustratie had na zijn slechte start.

Zijn uitremactie was erg goed, geen blokkerend wiel en hij gleed niet rechtdoor. Maar als je willens en wetens met drie man door 1 bocht wil, dan weet je dat je veel risico neemt. Vettel had hem totaal niet verwacht en KON hem ook niet zien. Gaf genoeg ruimte voor 1 auto (Raikkonen) maar niet voor 2.

Verstappen is mijns inziens niet schuldig aan de aanrijding (ook terecht geen straf), maar wel verantwoordelijk voor de aanrijding. Hij was degene die moedwillig met drie man door 1 bocht wilde. Hij was ook degene die de aanrijding had kunnen voorkomen. Hij had als het ware het probleem voor Vettel kunnen oplossen maar besloot om dat niet te doen. Gegokt en verloren.

Als je tactiek is 'Alles of niets' dan moet je niet gaan zeuren als het eens niets is. Het was vaak genoeg al alles en nu een keer niet. Verstappen heeft zich mijns inziens van zijn slechte kant laten zien gisteren. Een straf zal niet veel uithalen, het zit tussen zijn oren. Net zo goed als Hamilton en Schumacher ook dit soort streken uithalen/uithaalden.

Mickey

Toch een beetje jeugdige onbezonnenheid, de mogelijke gevolgen van je actie niet helemaal overzien of zo. Er was ook wel heel weinig tijd om hierover na te denken, dus het is meer een instinctieve manoeuvre geweest imo. Ja er was een gat, maar met minimale ruimte en La Source is bijna garantie voor contact. Niet slim al met al.

Zorgwekkender dan het incident in bocht 1, vind ik eigenlijk de attitude en zijn zienswijze bij het interview achteraf. Nu het nog kan moet iemand die knul wel een grote spiegel voorhouden. Je actie op de baan bij het afhouden van Raikonen openlijk afdoen als een soort van vergelding is ronduit puberaal gedrag, of die actie nou wel of niet binnen de regels was. Dat gaat 'm niet verder helpen in deze sport. Gelukkig lijkt hij nog wel zoveel krediet te hebben, dat 'ie hier tot nu toe mee weg komt. Het mag uiteraard niet de overhand gaan krijgen.

Robbert65

Dus, wat stem je dan? Overmoed.

Ik ben het overigens wel met beide sprekerts eens; buitenom was beter geweest. Als je ziet waar Max rijdt ná die clash met de Ferrari's, dan denk je, poddomme, wat jammer.

Want hij gaat als vierde Les Combes in. Rosberg is dan al uit het zicht, RIC is tweede en HUL derde. Meteen daarop volgt Max. Verliest daarna in Mamedy tot in Blanchimont veel plekken voor hij de pits in kan omdat vleugel en vloer naar de knoppen zijn.

Horner zou overigens na de race vertellen, dat die schade aan zijn vloer hem anderhalve seconde per rondje kostte.

De pitstop duurde ook aardig lang natuurlijk, waardoor hij als laatste op vijf seconden van Ocon terug op de baan is op Mediums.

Dan denk je nog: daar is voordeel uit te halen maar die auto ging gewoon niet op wit...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey


BMW.WilliamsF1

Ik heb de start nog eens terug zitten kijken, want in het echt op zo'n scherm aan de kant van de baan zie je het niet zo duidelijk. Maar ik moet zeggen dat Max wel erg ver al naast Kimi zat. Vettel stuurt gewoon in zonder te kijken en rijdt zo tegen Raikkonen aan, waardoor Max zijn voorvleugel verliest.

Of het slim is om hem in La Source er tussen te proppen na de start is de vraag, maar hij zat er niet met zijn neus tussen, maar met heel zijn auto.

Dus ik denk toch dat Vettel niet zo lomp in had moeten sturen en dat Raikkonen wat meer ruimte had moeten geven. Aan de andere kant had Max dit mss kunnen weten en had ie mss beter ff achter de Ferrari's kunnen blijven zitten, maar het is racen dus dan ga je er voor :)

Zijn reacties na afloop van de race zou ik de volgende keer bij het team houden en niet voor de camera gaan lopen schelden.

Sphinx

Ik had het niet beter kunnen zeggen dan Matthijs, ik vroeg me eerst zelfs af of Max nu te laat remde of niet. De rode vlag situatie was daar weer handig, want de camera keek mooi over Max zijn schouder mee toen hij aan Horner en Dr. marko uitlegde waar het misging.

Die blokacties daarna, daar heeft max echt geluk gehad dat hij geen straf kreeg, want hij was echt aan het rijden om Ferrari te zieken.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Matthijs

Citaat van: Sphinx op 29 augustus 2016 - 16:03:10
Ik had het niet beter kunnen zeggen dan Matthijs, ik vroeg me eerst zelfs af of Max nu te laat remde of niet. De rode vlag situatie was daar weer handig, want de camera keek mooi over Max zijn schouder mee toen hij aan Horner en Dr. marko uitlegde waar het misging.

Die blokacties daarna, daar heeft max echt geluk gehad dat hij geen straf kreeg, want hij was echt aan het rijden om Ferrari te zieken.
Die discussie aan de pitmuur tijdens de rode vlag was mooi om te horen. Het was alleen jammer dat Verstappen helemaal niet luisterde naar Horner. Die gaf aan dat Kimi er eigenlijk niks aan kon doen, maar toch besloot Verstappen om als wraakactie de rest van de race Kimi te zieken.

Mickey

Ach, hij zal inmiddels wel de nodige klappen van Jos gekregen hebben. ;D

BMW.WilliamsF1

Vanavond de race eens terugkijken, ben wel benieuwd naar die discussie aan de pitmuur :)

gloudiesaurus

Ik zat op gold 2. Dus zag het een en ander gebeuren  ;)

Mijn visie. Max had een slechtte start. Wat ik opvallend vind is dat Ricciardo ook een slechte start had. Omdat beide Force India's buitenom moesten en de Ferrari en Max weg vielen was hij de grote profiteur van bocht 1.

Max verklootte het dus zelf bij de start. Iets wat al vaker is gebeurd en waar hij op moet verbeteren. Daarna probeerde hij het bij Raikkonen. Er was een gaatje en hij bleef mooi aan de binnenkant. Risicoloos was het niet. Vettel stuurt echter gewoon naar binnen en Raikkonen kan geen kant op.

Vettel weet waarschijnlijk niet dat Verstappen aan de binnenkant zat van Raikkonen... Een race-incident dus waarvoor ik Vettel verantwoordelijk houdt. Verstappen nam zelf ook risico en had wellicht beter kunnen wachten. Maar dan zaten wel beide Ferrari's voor hem. Je ziet bijv. dat beide Force India's wel wachtten.

Daarna zag je dat die Red Bull niet meer ging. Regelmatig, en dat zag je niet op tv, hield Max de auto niet recht in Eau Rouge. De balans was er gewoon niet meer, dus ik geloof wel dat elke ronde veel tijd kostte. Jammer want dat incident in bocht 1 verklootte zijn race.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Als Vettel niet kan weten dat er niet één, maar twee auto's naast hem zitten, hoe kun je hem dan alsnog verantwoordelijk houden voor die aanrijding? Verstappen nam een bewust risico door in de dode hoek te gaan zitten.

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 29 augustus 2016 - 17:25:45
Als Vettel niet kan weten dat er niet één, maar twee auto's naast hem zitten, hoe kun je hem dan alsnog verantwoordelijk houden voor die aanrijding? Verstappen nam een bewust risico door in de dode hoek te gaan zitten.

Klopt. Verstappen nam een risico.

Maar Vettel nam ook een risico door zo in te sturen. Raikkonen had sowiezo moet ontwijken anders raakten de Ferrari's elkaar. Dat kon Raikkonen nu niet. Dus in mijn ogen nam Vettel nog een groter risico...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Fietser

Voor mij is de clash in bocht 1 een 'samenkomst van omstandigheden'. Het is daarom m.i. niet 1 coureur aan te rekenen, dus ook Verstappen niet. De mensen hierboven hebben e.e.a. reeds prima verwoord, dus daar ga ik niet verder op in.
Wat ik wel heel kwalijk vind - en ook dat werd hier reeds genoemd - is de houding van deze jongeman. Hij sprak er zelfs lang na de race nog over als een soort wraakactie jegens de Ferrari-coureurs die hem geflikt zouden hebben. En daar leken zijn acties later tijdens de race ook wel wat op! De gunfactor jegens Verstappen gaat daardoor razendsnel verbrokkelen, vrees ik, vooral internationaal. Nu weet ik wel dat grote kampioenen daar maling aan hebben, maar zolang Verstappen nog niet in dat rijtje der kampioenen staat, komt zijn houding toch een beetje verknipt over. Lauda (altijd in voor een vileine opmerking) verwees hem al naar de psychiater, maar zelfs in Horners en Marko's ogen meende ik enige vertwijfeling te zien. Wie houdt Verstappen in het gareel?

Jozef

Citaat van: Jehoentelaar op 29 augustus 2016 - 17:25:45
Als Vettel niet kan weten dat er niet één, maar twee auto's naast hem zitten, hoe kun je hem dan alsnog verantwoordelijk houden voor die aanrijding? Verstappen nam een bewust risico door in de dode hoek te gaan zitten.

Niemand houdt Vettel echt verantwoordelijk, iedereen houdt het bij een race-incident. Vettel kan inderdaad niet weten dat ze 3 breed door La Source aan het rijden zijn. Maar hij kan wel, als ervaren man, rekening houden met die optie. Zeker als hij ziet dat Räikkönen niet uit de weg gaat. En des te meer omdat er dit jaar in China ook al eens brokken waren toen hijzelf in de tang zat bij Räikkönen en Kvyat. Hij zou toch echt beter moeten weten.