Ronde 14: Gran Premio Heineken d'Italia 2016, Autodromo Nazionale Monza, Monza

Gestart door Tessa, 29 augustus 2016 - 09:58:14

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: Wings op 08 september 2016 - 16:31:27
Waarom hoort een highspeedtrack op de F1-kalender?
Die snap ik wel. Veel klassieke circuits zijn medium speed, medium downforce. Veel Tilkebanen zijn low speed-high downforce. Dan is het goed voor het evenwicht om ook een pur sang hogesnelheidsbaan erbij te hebben. Goed ook voor de variatie op de grid: teams als Williams, Force India en Manor doen het doorgaans beter op low downforce, Red Bull bijvoorbeeld juist op high downforce.

Jozef

Inderdaad, diversiteit in het soort circuits is een van de dingen die F1 boeiend maken. Als je altijd op hetzelfde soort circuit zou rijden, zou je ook altijd dezelfde winnaar krijgen. Ik weet het, dat hebben we de voorbije jaren ook al. Maar dat geeft dan misschien juist aan dat de diversiteit in de circuit reeds te klein geworden is.

Arthur

Klopt, inhalen op Monza is motorvermogen en DRS. Daarom is het vaak zo saai. Heb je vermogen zat dan kom je vaak een heel eind. Rijderskwaliteiten zijn daar ondergeschikt aan de power die je hebt. Daarom wint Rosberg daar met twee vingers in de neus en komt Ricciardo niet verder dan P5 en Max op P7 omdat hij de start verneukt! Hamilton kan door zijn fuckstart nooit meer een bedreiging worden voor Rosberg! Voor de kijker dus snel boring!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Toch is het leuk dat op het ene circuit Red Bull voor Ferrari eindigt en Force India voor Williams, en op het andere circuit weer andersom. Ja, jammer dat Mercedes er altijd nog voor rijdt, maar dat ligt dan niet aan de circuits. :P

Wings

Citaat van: Matthijs op 08 september 2016 - 17:01:33
Die snap ik wel. Veel klassieke circuits zijn medium speed, medium downforce. Veel Tilkebanen zijn low speed-high downforce. Dan is het goed voor het evenwicht om ook een pur sang hogesnelheidsbaan erbij te hebben. Goed ook voor de variatie op de grid: teams als Williams, Force India en Manor doen het doorgaans beter op low downforce, Red Bull bijvoorbeeld juist op high downforce.

Uiteindelijk moet het wel wat toevoegen aan het grote geheel wil het bestaansrecht behouden. Ik ben verder ook niet anti-Monza maar als de historie leidend is in het bestaansrecht dan zal ik niet de barricade op klimmen als de race op circuit Monza wordt geschrapt. Wat dat aangaat heb ik weinig met historie.

Tuesday

Citaat van: Wings op 08 september 2016 - 19:22:15
Citaat van: Matthijs op 08 september 2016 - 17:01:33
Die snap ik wel. Veel klassieke circuits zijn medium speed, medium downforce. Veel Tilkebanen zijn low speed-high downforce. Dan is het goed voor het evenwicht om ook een pur sang hogesnelheidsbaan erbij te hebben. Goed ook voor de variatie op de grid: teams als Williams, Force India en Manor doen het doorgaans beter op low downforce, Red Bull bijvoorbeeld juist op high downforce.

Uiteindelijk moet het wel wat toevoegen aan het grote geheel wil het bestaansrecht behouden. Ik ben verder ook niet anti-Monza maar als de historie leidend is in het bestaansrecht dan zal ik niet de barricade op klimmen als de race op circuit Monza wordt geschrapt. Wat dat aangaat heb ik weinig met historie.
historie is ook niet leidend, maar wel 1 van de argumenten. F1 doet er goed aan om ook contact te houden met zn wortels en geschiedenis. Het is sowieso prachtig om te bezoeken en toen ik er in 2011 was er overigens ook een geweldig gevecht tussen Schumacher en Hamilton. En zo zijn die er in de loop der jaren wel meer geweest. Het is echt niet zo dat het allemaal aan het circuit ligt. Maar het speelt wel het momenteel dominante team nog meer in de kaart idd. Ben benieuwd naar volgend jaar met de nieuwe auto's en aangepast circuit.

Wings

Verwacht je dat het racen zo anders wordt? Ikzelf heb dat idee namelijk niet. Monza heeft bepaalde intrinsieke eigenschappen die onlosmakelijk verbonden zijn aan de lay-out. Dus ik ben wel benieuwd wat zij denken te kunnen veranderen om het te verfomfaaien. Verder vind ik dat de Formule 1 afdoende contact houdt met zijn wortels. De base-line van vroeger is nog steeds zichtbaar. Daarvoor hoeft echt niet geracet worden op circuits die door de tijd zijn achterhaald [even chargerend].

Tuesday

Citaat van: Wings op 09 september 2016 - 08:24:15
Verwacht je dat het racen zo anders wordt? Ikzelf heb dat idee namelijk niet. Monza heeft bepaalde intrinsieke eigenschappen die onlosmakelijk verbonden zijn aan de lay-out. Dus ik ben wel benieuwd wat zij denken te kunnen veranderen om het te verfomfaaien. Verder vind ik dat de Formule 1 afdoende contact houdt met zijn wortels. De base-line van vroeger is nog steeds zichtbaar. Daarvoor hoeft echt niet geracet worden op circuits die door de tijd zijn achterhaald [even chargerend].
wat betreft volgend jaar vestig ik mn hoop vooral op nieuwe krachtsverhoudingen. Met het circuit zelf is in mijn ogen weinig mis. Maar wat kleine aanpassingen hier en daar, lijken mij de moeite van het proberen waard. Dat de parabolica weer een echte bocht wordt is alvast de eerste winst.

Matthijs

Citaat van: Wings op 09 september 2016 - 08:24:15Monza heeft bepaalde intrinsieke eigenschappen die onlosmakelijk verbonden zijn aan de lay-out.
Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat de F1 niet heeft geëxperimenteerd met het uitzetten van DRS of verkleinen van de DRS-zone op circuits als Monza.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 09 september 2016 - 13:10:54
Citaat van: Wings op 09 september 2016 - 08:24:15Monza heeft bepaalde intrinsieke eigenschappen die onlosmakelijk verbonden zijn aan de lay-out.
Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat de F1 niet heeft geëxperimenteerd met het uitzetten van DRS of verkleinen van de DRS-zone op circuits als Monza.
of het wat minder snel toekennen, bv dat je ipv na 1x binnen een seconde hebt gezeten, het pas na 3 of 5x krijgt. Sommige teams/motoren hebben op Monza juist wel DRS nodig, Ricciardo was anders waarschijnlijk nooit voorbij Bottas gekomen. Maar misschien is het volgend jaar wel helemaal overbodig.

Jehoentelaar

Citaat van: Matthijs op 08 september 2016 - 16:12:01
Citaat van: Jehoentelaar op 08 september 2016 - 16:06:45
Imola heeft eigenlijk ook maar welgeteld één inhaalpunt (Tamburello).
Dat weet je niet. Heb je de F3-races van Verstappen nog op je netvlies? Daarnaast: Hungaroring had vroeger welgeteld een half inhaalpunt, nu is het jaar na jaar een prima race.

Ik vind Formule 3 vanwege de lagere snelheden en veel grotere gelijkheid in materiaal nauwelijks representatief - hooguit is het door de vrij hoge downforce-snelheidverhouding een kleine indicatie.

De races in Hongarije zijn over het algemeen prima maar niet van zodanige aard dat ik een circuit met racetechnisch vergelijkbare mogelijkheden nog een keer op de kalender zou willen.

Wings

Citaat van: Matthijs op 09 september 2016 - 13:10:54
Citaat van: Wings op 09 september 2016 - 08:24:15Monza heeft bepaalde intrinsieke eigenschappen die onlosmakelijk verbonden zijn aan de lay-out.
Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat de F1 niet heeft geëxperimenteerd met het uitzetten van DRS of verkleinen van de DRS-zone op circuits als Monza.

Mee eens dat het onbegrijpelijk is dat de DRS niet is doorontwikkeld. Ik denk niet dat het op Monza veel uitmaakt. Wel of geen DRS: alleen op snelheidsverschil wordt ingehaald. Ik denk niet dat dit mensen nog pleziert. Niet voor niks wordt al jaren gediscussieerd over het bestaansrecht.

Lees ook: http://formule1nieuws.nl/modules/news&storyid=39566

Wings

Citaat van: Tuesday op 09 september 2016 - 12:27:20
wat betreft volgend jaar vestig ik mn hoop vooral op nieuwe krachtsverhoudingen. Met het circuit zelf is in mijn ogen weinig mis. Maar wat kleine aanpassingen hier en daar, lijken mij de moeite van het proberen waard. Dat de parabolica weer een echte bocht wordt is alvast de eerste winst.

Ik denk juist dat er alles mis mee is. Het circuit is zo geconstrueerd dat in de basis de snelste auto wint. De factor coureur is op dit circuit het laagst.

Jehoentelaar

Als je DRS weghaalt haal je op snelheid in via het aloude slipstreamen. Ik ken de kritieken inhoudelijk niet goed maar daar is toch intrinsiek niks mis mee?

Charrel

Citaat van: Jehoentelaar op 09 september 2016 - 17:01:52
Als je DRS weghaalt haal je op snelheid in via het aloude slipstreamen. Ik ken de kritieken inhoudelijk niet goed maar daar is toch intrinsiek niks mis mee?

Nu is het volgens mij wel zo dat met de huidige F1 de lucht zo wordt verstoord door de vleugels dat slipstreamen stukken lastiger is. Daarnaast rij je in vuile lucht, dus zal je motor minder goed gaan.

Maar ik kan het mis hebben hoor.