Ronde 14: Gran Premio Heineken d'Italia 2016, Autodromo Nazionale Monza, Monza

Gestart door Tessa, 29 augustus 2016 - 09:58:14

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: gloudiesaurus op 06 september 2016 - 20:05:21
Citaat van: Matthijs op 06 september 2016 - 19:33:43
Gezien de afgelopen races op Monza zeg ik: op naar Imola! Bijna net zoveel historie en verdient wel weer een plek op de kalender.

Vindt je? Ik vind Monza er toch echt bijhoren hoor. Imola is ook niet alles, sinds er zoveel chicane's in die baan liggen is het niet meer wat het is geweest...
Natuurlijk hoort Monza erbij maar de races zijn niet om aan te gluren. Daar kan Monza niks aan doen, dat is de staat van het hedendaagse F1: races die vroeger top waren vallen nu tegen, de traditioneel saaie races zijn nu juist tof. In dat licht verdient Imola een tweede kans. Bovendien heeft het niet meer zoveel chicanes als vroeger. Niet meer dan Monza in ieder geval.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 06 september 2016 - 22:01:21
Citaat van: gloudiesaurus op 06 september 2016 - 20:05:21
Citaat van: Matthijs op 06 september 2016 - 19:33:43
Gezien de afgelopen races op Monza zeg ik: op naar Imola! Bijna net zoveel historie en verdient wel weer een plek op de kalender.

Vindt je? Ik vind Monza er toch echt bijhoren hoor. Imola is ook niet alles, sinds er zoveel chicane's in die baan liggen is het niet meer wat het is geweest...
Natuurlijk hoort Monza erbij maar de races zijn niet om aan te gluren. Daar kan Monza niks aan doen, dat is de staat van het hedendaagse F1: races die vroeger top waren vallen nu tegen, de traditioneel saaie races zijn nu juist tof. In dat licht verdient Imola een tweede kans. Bovendien heeft het niet meer zoveel chicanes als vroeger. Niet meer dan Monza in ieder geval.
die 2e kans is wel de doodsteek voor Monza. Laat ze iig Monza ook een kans geven met de aanpassingen die voor volgend jaar op het programma staan. En t is wel zo leuk als er ook afwisseling in de kalendersamenstelling zit, zo dat teams en coureurs ook op verschillende manieren getest worden. Een low downforce circuit inruilen voor een (inmiddels) vrij standaard circuit lijkt me dan niet wenselijk.

Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 06 september 2016 - 20:05:21
Citaat van: Matthijs op 06 september 2016 - 19:33:43
Gezien de afgelopen races op Monza zeg ik: op naar Imola! Bijna net zoveel historie en verdient wel weer een plek op de kalender.

Vindt je? Ik vind Monza er toch echt bijhoren hoor. Imola is ook niet alles, sinds er zoveel chicane's in die baan liggen is het niet meer wat het is geweest...

Op basis van wat hoort Monza erbij? Historische waarde? Is dat voldoende argument om het circuit te behouden? De races vind ik doorgaans erg matig. Ik zou afwisselen met Imola als het per sé behouden moet worden. Ik heb steeds minder met de historische waarde van een race. Ik wil een toffe race zien en als dat niet meer kan doordat de tijd een circuit heeft achterhaald dan is dat maar zo.

Matthijs

Het trieste is dat Pirelli, DRS en misschien wel de hybride motoren Monza hebben gecastreerd. Kan Monza niks aan doen, maar het lijkt wel een feit.

Arthur

Citaat van: Wings op 07 september 2016 - 09:48:11
Citaat van: gloudiesaurus op 06 september 2016 - 20:05:21
Citaat van: Matthijs op 06 september 2016 - 19:33:43
Gezien de afgelopen races op Monza zeg ik: op naar Imola! Bijna net zoveel historie en verdient wel weer een plek op de kalender.

Vindt je? Ik vind Monza er toch echt bijhoren hoor. Imola is ook niet alles, sinds er zoveel chicane's in die baan liggen is het niet meer wat het is geweest...

Op basis van wat hoort Monza erbij? Historische waarde? Is dat voldoende argument om het circuit te behouden? De races vind ik doorgaans erg matig. Ik zou afwisselen met Imola als het per sé behouden moet worden. Ik heb steeds minder met de historische waarde van een race. Ik wil een toffe race zien en als dat niet meer kan doordat de tijd een circuit heeft achterhaald dan is dat maar zo.

Ik ben geneigd met je mee te gaan, immers willen we genieten en dat gebeurt op de baan en niet op basis van historie...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Ik denk zelf dat de historie geen basiselement is. Op Monaco na. ;) 

Arthur

Maar ook daar geniet ik altijd vooraf van alles naast de baan maar blijf vaak na de race toch met een kater zitten.. Maar vooruit, Monaco mag nog even blijven, alleen al om de veiligheid daar wat de baan betreft  ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Ik heb hetzelfde. In tegenstelling tot velen vind ik de races bovendien niet saai. Er gebeurt altijd wel wat in Monaco. Dat inhalen niet kinderlijk eenvoudig is neem ik op de koop toe. Monza vind ik wat dat aangaat anders. Ik kan geen editie in de gauwigheid ophalen waar ik op het puntje van mijn stoel de race zat te kijken al was de 2014-editie een uitzondering en prima te verteren. Anyway, ik zal niet demonstreren als ze deze baan schrappen van de kalender.

Matthijs

Laten we 2017 afwachten. Ik verwacht wel een reset wat racen betreft dus misschien zijn de historische races opeens wel weer top om naar te kijken!

Jozef

Ik zou daar geen te hoge verwachtingen van hebben. Ik denk niet dat het racen schokkend anders wordt volgend jaar. De rondetijden zullen sneller zijn maar dat is het dan.

Matthijs

Ik denk ook niet dat het racen schokkend anders gaat worden. Maar als het betekent dat je harder kan pushen met je banden of dat je minder goed kan slipstreamen of dat DRS meer of minder krachtig wordt, dan wordt zo'n race op Monza wellicht totaal anders.

Tuesday

Monza is in vele opzichten een verrijking voor de kalender. Het gaat er niet alleen om of een race wel of niet saai is. Een dergelijk hogesnelheidcircuit hoort gewoon op de kalender. Bovendien kun je er gewoon inhalen (op meerdere punten), het heeft een start (wat vaak ook grotendeels bepalend is of een wedstrijd aantrekkelijk wordt) en het is een soort sprintrace. Dat laatste is misschien wel debet aan het ontbreken van spanning, maar heeft weer als voordeel dat het niet snel langdradig wordt. Misschien is het gebrek aan SC's oid wel het probleem, vaak zijn het wel de externe factoren die een race interessant maken. Als men denkt dat het Imola beter gaat zijn dan ben ik bang dat dat nog wel eens heel erg tegen gaat vallen. Afgezien van de naam lijkt me dat nou ook niet direct een geweldige aanwinst voor de kalender.

Jehoentelaar

Imola heeft eigenlijk ook maar welgeteld één inhaalpunt (Tamburello). Verder is het ontzettend smal en bochtig. Qua spektakel kom je denk ik niet heel veel verder t.o.v. Monza. Maar zoals Matthijs stelt: eerst eens afwachten hoe het racen volgend jaar wordt. Ik denk dat er geen radicale wijzigingen nodig zijn om van Monza weer echt een soort 'temple of speed' te maken met de actie die daarbij hoort.

Matthijs

Citaat van: Jehoentelaar op 08 september 2016 - 16:06:45
Imola heeft eigenlijk ook maar welgeteld één inhaalpunt (Tamburello).
Dat weet je niet. Heb je de F3-races van Verstappen nog op je netvlies? Daarnaast: Hungaroring had vroeger welgeteld een half inhaalpunt, nu is het jaar na jaar een prima race.

Wings

Citaat van: Tuesday op 08 september 2016 - 14:56:03
Monza is in vele opzichten een verrijking voor de kalender. Het gaat er niet alleen om of een race wel of niet saai is. Een dergelijk hogesnelheidcircuit hoort gewoon op de kalender. Bovendien kun je er gewoon inhalen (op meerdere punten), het heeft een start (wat vaak ook grotendeels bepalend is of een wedstrijd aantrekkelijk wordt) en het is een soort sprintrace. Dat laatste is misschien wel debet aan het ontbreken van spanning, maar heeft weer als voordeel dat het niet snel langdradig wordt. Misschien is het gebrek aan SC's oid wel het probleem, vaak zijn het wel de externe factoren die een race interessant maken. Als men denkt dat het Imola beter gaat zijn dan ben ik bang dat dat nog wel eens heel erg tegen gaat vallen. Afgezien van de naam lijkt me dat nou ook niet direct een geweldige aanwinst voor de kalender.

Waarom hoort een highspeedtrack op de F1-kalender? Dat begrijp ik niet helemaal. Verder kun je er inderdaad makkelijk inhalen maar daar staat tegenover dat het gebeurt op basis van snelheidsverschil. De verdedigende rijder kan daar nauwelijks / niet tegen verdedigen.