waarvoor dient dat harkje?

Gestart door Edjekadetje, 05 juli 2016 - 15:20:22

« vorige - volgende »

Edjekadetje

Voorop de meeste F1 auto's zitten antennes.
Sinds dit seizoen is daar een soort harkje rechtop gemonteerd.
Ik zou graag willen weten waar die voor dient.
Hij is bij elk team verschillend in uitvoering, maar ze lijken er allemaal mee rond te rijden.

(op foto recht boven het voorwiel)

Jozef

Bedoel je dat ding dat naar voren wijst? Dat is een zogenaamde pitot-buis, die meet de snelheid van de luchtstroom. De teams gebruiken het om te weten hoeveel downforce de auto genereert afhankelijk van hoeveel lucht er over de wagen stroomt. Als je alleen afgaat op de rijsnelheid van de auto, kan de wind roet in het eten gooien.

Het is niet nieuw, ziehier bijvoorbeeld de Ferrari F2000 (uit het jaar 2000 dus):



Tegenwoordig hebben de meeste teams (of allemaal?) twee buisjes en vroeger was het er maar een. Waarom dat is, weet ik niet. Mogelijk gewoon om 2 onafhankelijke metingen te hebben, om de meetnauwkeurigheid te verbeteren. Of zo'n buisje wil ook nog wel eens verstopt raken door een stukje rubber of een insect.

Jehoentelaar

Briljant, dat wist ik ook helemaal niet. Dacht dat het gewoon iets voor de radiocommunicatie was.

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Van Wijk

Tja,dan kijk je al 30 jaar F1 en denk je redelijk wat te weten....ik wist het ook niet .

Arthur

Harkje? Mooie benaming maar ik vrees dat je er weinig mee kunt uitrichten in de tuin [of waar dan ook]  8)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Arthur

Maar alle gekheid op een harkje, ik heb ook altijd gedacht dat het een WIFI-point was  ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Iets meer uitleg, en ik heb nu ook door waarom het twee buisjes zijn:

Om de luchtsnelheid te bepalen, wordt de luchtdruk op twee manieren gemeten. Ten eerste via een gaatje aan de voorkant van het buisje, en nog een keer via een gaatje dat 'vlak' ligt in de richting van de luchtstroom. Als de lucht stilstaat, geeft dat twee keer hetzelfde resultaat. Maar als de lucht beweegt, zul je twee verschillende drukken meten, en daaruit leid je dan de snelheid af.

Waarschijnlijk is dit de reden waarom je nu vaak twee buisjes ziet. Eén buisje voor elke meting. Die oplossing op de F2000 zijn in feite twee buisjes in één, waardoor je meteen beide metingen verzorgt. Ik weet niet waarom ze daarvan afgestapt zijn. Maar de onderstaande close-up van de Marussia MR02 (2013) laat zien dat je één buisje hebt met een gaatje aan de voorkant en één dat op de foto geen zichtbaar gaatje heeft (ik neem aan dat het gat aan de andere kant zit, aan de zijkant van het buisje).


Sabai

Net als bij een vliegtuig dus ?

Edjekadetje

Nou, ik zie dat ik wat heb losgemaakt en mensen weer wat wijzer heb kunnen maken.
Erg bedankt allemaal voor de reactie, ook ík weet nu waar het voor dient.
De pitotbuis ken ik uit de luchtvaart omdat vliegtuigen die immers ook gebruiken.

Thanks, en hopelijk beleven we komend weekend weer zo'n succes met onze Max!

Robbert65

Jij bedankt voor je vraag, want zo leren we allemaal wat! ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Edjekadetje


Arthur

Jozef, bedankt! Nuttige informatie voor ons allen. Wat is dit toch een mooi forum waar we ook nog eens wijzer worden m.b.t. techniek.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

Zegt het voort! zegt het voort! :)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Nu zit ik weer naar die close-up van de Marussia te kijken. Het bovenste buisje heeft een gaatje aan de voorkant, maar ik zie nu pas ook twee gaatjes halverwege de buis. Dus dat bovenste buisje is wel de volledige snelheidsmeting.

Nu ben ik terug bij af, waar dat onderste ding voor is weet ik echt niet. ;D Misschien meet het op één of andere manier de zijwind?