Ronde 10: British Grand Prix, Silverstone circuit, Silverstone

Gestart door Tessa, 04 juli 2016 - 19:45:23

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 12 juli 2016 - 00:03:45
Citaat van: Tuesday op 11 juli 2016 - 22:24:23
Citaat van: Robbert65 op 11 juli 2016 - 21:56:15
Persoonlijk ben ik van mening, dat de lange deliberatie door de Stewards wijst op een zwak compromis, dat de beslissing van Mercedes niet in beroep te gaan is gebaseerd op juridisch advies dat luidt: als je deze case voorlegt aan de beroepscommissie is de kans groot, dat er een DSQ volgt.

Een gepaste straf voor de opmerking: "Yes, you need to shift through seventh gear" is diskwalificeren, omdat Rosberg zeer waarschijnlijk zou zijn uitgevallen als dat niet gezegd zou zijn.
het kan ook op zorgvuldigheid wijzen. En je kunt ook zeggen dat een drive through of een stop and go een gepaste straf is omdat de aanwijzingen tijdens een pitstop volgens mij wel ongestraft doorgegeven mogen worden of dat de boel misschien gereset had kunnen worden. Ik denk dat het bij deze regel vooral belangrijk is dat iedereen, inclusief toeschouwers en kijkers weten wat de gevolgen zijn, het is nergens voor nodig om met de allerzwaarste straf aan te komen zetten.

Niet eens hoor, het was absoluut noodzakelijk wél met DSQ te straffen. Ja, óf je flikkert de hele regelgeving rondom de communicatierestrictie overboord, ook goed. Maar regels zijn regels en vanaf afgelopen zondag half acht Nederlandse tijd zit de klad erin wat betreft de boordradioregels. Het is niet straffen, maar marchanderen.

Daar komt óf afschaffing of aanpassing van artikel 27 van, of een hele hoop vervelend gelazer. De stewards of the Meeting zijn namelijk (binnen de reglementen uiteraard), vrij hun interpretatie te geven.

Daarom zie je dat de ene keer een geldboete wordt gegeven voor een overtreding die de volgende keer met een drive trough plús strafpunten wordt bestraft. Dat kan hier ook gebeuren.

Voorbeeld: McLaren denkt, als er een versnellingsbak probleem is "och, we liggen zesde, laten we die tien seconden van Rosberg toen maar pakken". En dan komt het bordje: Under investigation en vervolgens hangt er bijvoorbeeld een zwarte vlag voor McLarens rijder.
Want die vier Stewards, bijvoorbeeld in Japan, die zouden er wel eens heel anders over kunnen denken dan Nigel Mansel en zijn drie collegae afgelopen weekend. Er moet echt wat gebeuren, anders gaan we ons alleen maar nog veel meer lopen ergeren aan al die regelwarboel...
dat zeg ik toch ook, dat het vooral duidelijk moet zijn. Dan kan er niet gemarchandeerd worden of die schijn worden gewekt. Ik zelf heb het idee dat de regel met bijbehorende straffen wel redelijk duidelijk waren bij de teams, maar bij het publiek wat minder waardoor er nu een rare situatie ontstaat. Duidelijke regels, duidelijke straffen. De zwaarte discussie laat ik verder voor wat ie is.

Niels_

Volledig naast de discussie die nu aan de gang is, maar ik erger mij echt blauw aan die starts achter safety car bij regen. Ok, soms kan het te gevaarlijk zijn als er echt teveel water staat, maar stilaan krijg je (of ik toch) het gevoel dat het elke keer prijs is als er een baan nat ligt.

Alles wat ik vroeger zo goed vond aan F1 gaat er stilaan uit. En dan gaat het niet alleen over starts achter SC, maar ook het verwijderen van grindbakken die de foutemarge verkleinen om maar wat op te noemen.

Jozef

In Silverstone vond ik het juist wel goed, de balans tussen uitloopstroken en grindbakken. Wehrlein heeft zich vastgereden en Alonso's race had er ook op moeten zitten maar hij kon zich toch nog wel weer uitgraven. Anderen die uitjes maakten zoals Hamilton, Verstappen, Räikkönen, Vettel, eigenlijk zowat het hele veld, kon wel door omdat ze maar een paar meter naast de baan gingen en/of nooit de controle volledig verloren.

Dus het is echt niet overal zo erg. :) In Oostenrijk ligt ook bijna overal grind, in Hongarije ook op veel plaatsen denk ik. In Monza dan weer weinig, dat is wel jammer ja.

Niels_

Citaat van: Jozef op 12 juli 2016 - 18:15:04
In Silverstone vond ik het juist wel goed, de balans tussen uitloopstroken en grindbakken. Wehrlein heeft zich vastgereden en Alonso's race had er ook op moeten zitten maar hij kon zich toch nog wel weer uitgraven. Anderen die uitjes maakten zoals Hamilton, Verstappen, Räikkönen, Vettel, eigenlijk zowat het hele veld, kon wel door omdat ze maar een paar meter naast de baan gingen en/of nooit de controle volledig verloren.

Dus het is echt niet overal zo erg. :) In Oostenrijk ligt ook bijna overal grind, in Hongarije ook op veel plaatsen denk ik. In Monza dan weer weinig, dat is wel jammer ja.
Klopt, daarom dat het mij net opviel. Maar zoals je zelf al merkt, zijn het vaak de circuits die al langer op de kalender staan die dit hebben. En zelfs daar is het al fel aan het minderen. Vroeger lag er bijvoorbeeld op Spa in bocht 8 (Bruxelles) een volledige grindbak naast de baan, die ze volledig aangepast hebben naar asfalt. Het toeval wil dat net in dat jaar (2010) het een halve regeneditie was en Hamilton hier van de baan ging, maar gewoon kon doorgaan net omdat de grindbak hier verdwenen was.

Nuja, het zijn 'maar' grindbakken waar het over gaat zullen sommige denken. :P Toch vind ik dit een negatieve evolutie.

Matthijs

Ho wacht even Niels. In 2010 lag er nog gewoon grind in Bruxelles (Rivage), toch kon Hamilton verder.

Niels_

Citaat van: Matthijs op 13 juli 2016 - 19:55:24
Ho wacht even Niels. In 2010 lag er nog gewoon grind in Bruxelles (Rivage), toch kon Hamilton verder.
Really? Dan ben ik even 2 situaties door elkaar aan het halen :/ Als je al een aantal jaren gaat kijken kan dat al eens gebeuren :D Mijn excuses!

Matthijs

Ik wist het ook niet zeker, maar youtube bood raad (hamilton spa 2010)!

Jozef

In de natte eindfase van Spa 2008 maakte Räikkönen wel gretig gebruik van de geasfalteerde uitloopstrook in Pouhon (om een paar bochten later toch in de muur te belanden). Misschien dat je daaraan dacht?

Matthijs

Citaat van: Jozef op 14 juli 2016 - 15:07:00
In de natte eindfase van Spa 2008 maakte Räikkönen wel gretig gebruik van de geasfalteerde uitloopstrook in Pouhon (om een paar bochten later toch in de muur te belanden). Misschien dat je daaraan dacht?
Legendarische laatste ronden van een GP. Niet alleen Raikkonen gebruikte de runoff, maar ook Hamilton en Rosberg. Soms is het juist positief om een runoff van asfalt te hebben.


Tuesday

Citaat van: Matthijs op 14 juli 2016 - 15:25:36
Citaat van: Jozef op 14 juli 2016 - 15:07:00
In de natte eindfase van Spa 2008 maakte Räikkönen wel gretig gebruik van de geasfalteerde uitloopstrook in Pouhon (om een paar bochten later toch in de muur te belanden). Misschien dat je daaraan dacht?
Legendarische laatste ronden van een GP. Niet alleen Raikkonen gebruikte de runoff, maar ook Hamilton en Rosberg. Soms is het juist positief om een runoff van asfalt te hebben.
dat waren 3 bochten en toen lag Raikkonen er definitief af. Uitloopstroken zijn racetechnisch gezien nooit positief wat mij betreft. Veiligheid is natuurlijk een ander verhaal, maar zoals afgelopen zondag gewoon de parallelweg nemen en bij de volgende bocht weer invoegen dat hoeft van mij niet zo nodig. t Hoeft ook weer niet direct einde race te zijn, maar zoals bij bv Alonso, die wel in de grindbak terecht kwam en er ook echt nadeel van ondervond.

Matthijs

Eens Tuesday, je moet er wel echt hinder van ondervinden. Maar het hoeft ook niet meteen DNF te zijn.