Ronde 8: Formula 1 Grand Prix of Europe, Baku City Circuit, Baku, Azerbaijan

Gestart door Tessa, 13 juni 2016 - 19:44:46

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 28 juni 2016 - 06:50:28
we zijn nu 8 races verder, helemaal niks aan de hand tot nu toe, alleen in race 8 heeft meneer Hamilton een klein probleempje waarmee ie 12 rondenlang een paar tiende per ronde verliest en nu moet die regel maar ff veranderd worden? Als er echt gegronde redenen zijn om dingen aan te passen dan prima, maar volgens mij zijn die er niet. Discussie prima, maar waarom nu ineens na 8 races? Een nieuwe coureur als Max Verstappen heeft er geen problemen mee, kan zelfs gewoon in een andere auto stappen en de race winnen, dus zo ingewikkeld is het nou ook allemaal weer niet. Laat de oude(re) garde zich maar aanpassen en de teams hun zaakjes beter op orde hebben.
En tuurlijk heeft het wel te maken met limieten op zoeken, daar is die hele calibratie juist voor bedoeld. Juist door die rommelige vrijdag hebben ze zich verrekend.
Zoals ik al zei komen sommige zwaktes van een reglement pas later na voren. Het heeft helemaal niks maken met het feit dat het Hamilton nu overkomt. Als het Vettel was geweest had ik precies het zelfde gevonden. En als het echt maar een paar tiende was, waarom reed hij dan 2 seconde langzamer?
Trouwens, die 2 tiende was een voorlopige schatting, tot nu toe heeft Mercedes niks verder naar buiten gebracht daar over. Er is een gegronde reden voor. Teams mogen een rijder niet op de hoogte brengen wat het probleem precies is. Sterker nog, ze mogen de coureur niet eens zeggen hoe iemand een alarm moet uit zetten.
Toen riep ik al dat de regels wel eens mogen worden aangepast en Hamilton volgens mij ook.

En tja, leuk voor Max, maar totaal niet te vergelijken. Hamilton had tot Baku er ook geen probleem mee. Alleen dit probleem kon hij niet oplossen. Wie zegt dat Max het wel had kunnen oplossen? En we weten ook helemaal niet wat Hamilton wel en niet weet.

Alonso, Vettel, Hulkenberg, Button en nog wat anderen vinden ook al dat er eens opnieuw naar gekeken moet worden. En ik ben het met je eens dat de oude garde zich moet aanpassen, maar om een team te verbieden een technisch probleem op te lossen met de auto gaat te ver. Het is toch ook een teamsport?
Nee, limieten opzoeken betekend dat je bewust de auto agressiever afstelt om zo snel mogelijk te zijn. Mercedes heeft gewoon een fout gemaakt met de instelling. Ze hebben zich inderdaad verrekend, maar dat betekend niet dat ze de limiet opzochten. Misschien waren ze met hun (verkeerde) berekening juist heel conservatief en wilde het op save spelen.

Tuesday

je kunt een coureur vantevoren vertellen hoe ie een alarm (??) uit moet zetten, alle dingen die vooraf geregeld kunnen worden zijn in principe geen excuus om de regels te veranderen. Maar goed, je mag er gerust anders over denken, je kunt voor of tegen zijn, maar de grens moet ergens liggen. Je kunt het helemaal vrijlaten of alleen het minimale toestaan. Ik vind het prima zoals het nu is, k vind het ook prima als ze weloverwogen aanpassingen maken, maar een fout van Mercedes en geklaag van de Engelse media zou niet de aanleiding daarvoor moeten zijn. En volgens mij gaat dat ook niet gebeuren.

FolkertE

Waarom het van te voren vertellen? Dit heeft niks met racen te maken. Hij gaat er niet sneller door, dus waarom mag het team hem niet vertellen hoe hij het uitzet. Dat is echt de grootste onzin die er is. Je kan een coureur van alles van te voren vertellen, je kan een coureur ook van te voren vertellen hoe hij zijn eigen banden moet verwisselen of zijn eigen neus kan vervangen.
Maar om nu te zeggen om de regels niet te veranderen omdat het nu Hamilton overkomt is ook overdreven. Je stelt het nu helemaal zwart of wit, terwijl er ook een fijnere lijn tussen kan liggen. De Formule 1 is al helemaal dicht gemetseld met alle regeltjes en strafjes, straks mag er niks meer en staat er overal een straf op.

En het is niet na een fout van Mercedes e geklaag van de Engelse media dat het veranderd moet worden. Geen idee waar je dat vandaan haalt of je alleen daarop focust. Er zijn veel meer coureurs en mensen ontevreden over de regels. Ik vind dat de radio restrictie gewoon best kan worden her overwogen. Instructies verbieden om een alarm niet mogen uitzetten? Kom op, dat is toch van de zotte? Dat heeft toch helemaal niks met racen te maken? Hij gaat daar toch niet sneller van rijden? En het team helpt hem toch ook niet om zijn wagen te besturen?

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 28 juni 2016 - 10:47:30
Waarom het van te voren vertellen? Dit heeft niks met racen te maken. Hij gaat er niet sneller door, dus waarom mag het team hem niet vertellen hoe hij het uitzet. Dat is echt de grootste onzin die er is. Je kan een coureur van alles van te voren vertellen, je kan een coureur ook van te voren vertellen hoe hij zijn eigen banden moet verwisselen of zijn eigen neus kan vervangen.
Maar om nu te zeggen om de regels niet te veranderen omdat het nu Hamilton overkomt is ook overdreven. Je stelt het nu helemaal zwart of wit, terwijl er ook een fijnere lijn tussen kan liggen. De Formule 1 is al helemaal dicht gemetseld met alle regeltjes en strafjes, straks mag er niks meer en staat er overal een straf op.

En het is niet na een fout van Mercedes e geklaag van de Engelse media dat het veranderd moet worden. Geen idee waar je dat vandaan haalt of je alleen daarop focust. Er zijn veel meer coureurs en mensen ontevreden over de regels. Ik vind dat de radio restrictie gewoon best kan worden her overwogen. Instructies verbieden om een alarm niet mogen uitzetten? Kom op, dat is toch van de zotte? Dat heeft toch helemaal niks met racen te maken? Hij gaat daar toch niet sneller van rijden? En het team helpt hem toch ook niet om zijn wagen te besturen?
ok, dat mag je vinden. Dat het voor de coureur vervelend is dat snap ik, maar dat is iets wat het team kan voorkomen. Als het iets is wat buiten de schuld van het team om is, dan zou ik het ook raar vinden als ze m niet mogen helpen. Nu is het jammer voor Hamilton, maar wel terecht dat Mercedes het deksel op de neus krijgt en Force India, die de zaakjes wel op orde had een podium kan scoren.  En F1 is niet alleen een rijderskampioenschap, maar ook een constructeurskampioenschap. Het team moet het in principe voor de races doen en de rijder tijdens de races. Maar goed, het is maar net waar je de voorkeur aan wilt geven, dus deze discussie is verder wel klaar denk ik.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 28 juni 2016 - 11:54:21
Citaat van: FolkertE op 28 juni 2016 - 10:47:30
Waarom het van te voren vertellen? Dit heeft niks met racen te maken. Hij gaat er niet sneller door, dus waarom mag het team hem niet vertellen hoe hij het uitzet. Dat is echt de grootste onzin die er is. Je kan een coureur van alles van te voren vertellen, je kan een coureur ook van te voren vertellen hoe hij zijn eigen banden moet verwisselen of zijn eigen neus kan vervangen.
Maar om nu te zeggen om de regels niet te veranderen omdat het nu Hamilton overkomt is ook overdreven. Je stelt het nu helemaal zwart of wit, terwijl er ook een fijnere lijn tussen kan liggen. De Formule 1 is al helemaal dicht gemetseld met alle regeltjes en strafjes, straks mag er niks meer en staat er overal een straf op.

En het is niet na een fout van Mercedes e geklaag van de Engelse media dat het veranderd moet worden. Geen idee waar je dat vandaan haalt of je alleen daarop focust. Er zijn veel meer coureurs en mensen ontevreden over de regels. Ik vind dat de radio restrictie gewoon best kan worden her overwogen. Instructies verbieden om een alarm niet mogen uitzetten? Kom op, dat is toch van de zotte? Dat heeft toch helemaal niks met racen te maken? Hij gaat daar toch niet sneller van rijden? En het team helpt hem toch ook niet om zijn wagen te besturen?
ok, dat mag je vinden. Dat het voor de coureur vervelend is dat snap ik, maar dat is iets wat het team kan voorkomen. Als het iets is wat buiten de schuld van het team om is, dan zou ik het ook raar vinden als ze m niet mogen helpen. Nu is het jammer voor Hamilton, maar wel terecht dat Mercedes het deksel op de neus krijgt en Force India, die de zaakjes wel op orde had een podium kan scoren.  En F1 is niet alleen een rijderskampioenschap, maar ook een constructeurskampioenschap. Het team moet het in principe voor de races doen en de rijder tijdens de races. Maar goed, het is maar net waar je de voorkeur aan wilt geven, dus deze discussie is verder wel klaar denk ik.
Het is niet alleen vervelend voor de coureurs, het is ook vervelend voor de fans die beroofd worden van mogelijke strijd. Het radio verbod was oorspronkelijk ingesteld om het team te verbieden rijders te helpen met rijden en het rijden weer in de handen te geven van de coureur.
Dat ze de rijders verbieden om te coachen hoe ze het beste de auto kunnen besturen of te vertellen hoe ze sneller kunnen gaan, vind ik prima, maar het is nog steeds een teamsport. Het team heeft toch altijd de rijder kunnen en mogen helpen als er een probleem was met de auto? Het is natuurlijk terecht dat Force India er de vruchten van plukt, maar nu worden rijders belemmerd en dat moet niet de bedoeling zijn. En het heeft helemaal niks te maken met het feit dat het nu om Hamilton gaat.
Maar goed, mijn voorkeur ligt bij het rijden en racen zelf en ik zie liever een coureur races winnen of kampioen worden die weet hoe hij moet racen en de beste setup (mechanisch) voor de race en kwalificatie kan vinden en zich zelf en de auto pushed. Jij ziet kennelijk liever een kampioen die het beste knopjes kan drukken en alle switches en schakels weet van het stuur.

Maar nog een vraag: Jij vond al die opstappellende straffen voor Mclaren vorig jaar ook heel goed en mooi voor de sport?
De F1 word overspoeld door regels en straffen. ER moet meer vrijheid komen.
Over het dik gedrukte: zoals je zegt het is zowel een rijders als een constructeurs kampioenschap. Dan moet er toch veel meer overleg plaats kunnen vinden? Het team doet toch ook niet alles alleen voor de race? Daar doen ze toch ook samen hun best om de auto het best af te stellen voor de race en kwalificatie? Waarom zou dat in de race anders moeten zijn?

Tuesday

je trekt nu allerlei verkeerde conclusies uit wat ik heb gezegd, daar ga ik ook geen eens meer op reageren, dus ik laat het hier verder bij.

FolkertE

Ik trek nog geen conclussies,  ik stel je een paar vragen. De regels gaan veel te ver. Maar je moet het natuurlijk wel zien,  want anders is het beter om het hier bij te laten ja.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 28 juni 2016 - 13:40:03
Ik trek nog geen conclussies,  ik stel je een paar vragen. De regels gaan veel te ver. Maar je moet het natuurlijk wel zien,  want anders is het beter om het hier bij te laten ja.
'allerlei conclusies' was idd wat overdreven, maar je zegt toch echt dat ik kennelijk liever een kampioen zie die het best op knopjes kan drukken etc.. als dat is wat je uit mijn posts haalt dan kan ik het alleen maar opgeven.

FolkertE

Maar waarom dan zoveel gewicht hangen aan het niet mogen zeggen wat een coureur kan doen?
Ik ben ook voor een verbod van radio verkeer,  maar dan wel voor het rijden of besturen van de auto,  niet voor het oplossen van een probleem.

Tuesday

Citaat van: Tuesday op 28 juni 2016 - 08:21:17
de grens moet ergens liggen. Je kunt het helemaal vrijlaten of alleen het minimale toestaan. Ik vind het prima zoals het nu is, k vind het ook prima als ze weloverwogen aanpassingen maken, maar een fout van Mercedes en geklaag van de Engelse media zou niet de aanleiding daarvoor moeten zijn.
zie bovenstaande quote, ik hang er volgens mij helemaal niet veel gewicht aan.
en nogmaals, het is aan de teams om te zorgen dat alles naar behoren werkt en dat er tijdens de race niet gecorrigeerd hoeft te worden, dat mag onder de huidige regels niet, dus niet klagen. Wat mij betreft mag het best wat bijgeschaaft worden, maar ze mogen van mij ook nog wel verder gaan en de hele radio afschaffen, of 1 richtingsverkeer (van coureur naar pits) maken (en het wielrennen erbij). Volgens mij zijn de regels niet onredelijk ofzo, dan moet je het er gewoon mee doen en zelf zorgen dat dit soort dingen niet weer gebeuren.

lieven

Ik heb ook geen problemen met de huidige regels.
De teams kiezen er zelf voor om zoveel instellingen op hun stuur te hebben.
Ze moeten hun rijders dan maar wat meer opleiden zodat ze weten wat ze moeten doen in welke situatie. (kan allemaal perfect via de simulator)

Jozef

Nu ja, de calibratie is niet eens een instelling op het stuur. Er is gewoon een engine mode verprutst door het team, dus de rijder moet dan uitvogelen dat hij die mode niet mag gebruiken. Het eerste waar je aan denkt als rijder is waarschijnlijk dat er iets kapot is in je elektronische systemen. Als het team gewoon mag zeggen dat die ene engine mode niet deugt, wat schaadt dat dan? Niet eens dat ze zeggen "ga nu naar mode 3", want dat is wel een instructie die de rijder zou helpen bij zijn brandstofmanagement, maar zeggen "gebruik mode 2 niet meer voor de rest van de race want die klopt technisch niet" zou toch geen probleem zijn imo...

Tuesday

Mercedes heeft nog gezegd; the problem is with the current engine mode. In principe had dat al voldoende kunnen of misschien wel moeten zijn. Je kunt idd de regels aanpassen, maar dan ga je alweer schuiven met de grens.  Heel veel dingen die nu zijn verboden konden geen kwaad, maar er is gekozen voor een minimum aan hulp.  Dit soort probleempjes zijn ook op andere manieren op te lossen of te voorkomen. Afgezien van het probleem bij Mercedes lijken er verder toch weinig problemen te zijn met de nieuwe radioregels, al zijn de meningen in de paddock wel verdeeld.

FolkertE

Ja het probleem is met de current engine mode. Maar daar heb je als nog niet veel aan. Konden dus 200 verschillende settings veranderd worden.
Maar je doet nu net of verschuiven of veranderderen van de regels slecht is. Het is een nieuwe regel die jennelijk nog voor veel verwarring en frustratie zorgt. Niet alleen bij teams en rijders,  maar ook bij de fans.

En het gaat niet om de problemen die er zijn,  maar om.mogelijke problemen die verholpen kunnen worden door team en rijder te samen.
Het is een teamssport, waarom dan alles aan banden leggen.
Verbied de radio hulp voor het echte rijden en sta open voor het samen oplossen van het probleem. A

Zoals ik al zei,  het hele weekend werken ze samen naar zondag en juist op zondag mag het team niet helpen mef het fixen van het probleem.

Wat als het echt onmogelijk was voor de coureur om een oplossing voor zijn probleem te vinden,  omdat het probleem nieuw is en de engineers komen er toevallig achter wat de oplossing is. Waarom zouden zij dat niet mogen vertellen?
Ik blijf er bij dat de regel veel.te ver gaat. En veel.coureurs vinden dat ook. De F1 word te veel gecontroleerd en aan banden gelegd en als het zo door gaat,  gaat het kapot.

Sabai

I.m.o zou het allemaal wel iets soepeler mogen betreft het radio verkeer. Zoals ik al eens eerder schreef " Hoe kun je van een coureur verwachten om met 300+ op de teller als een ict'er een probleem op zijn stuurtje op te lossen"