Ronde 8: Formula 1 Grand Prix of Europe, Baku City Circuit, Baku, Azerbaijan

Gestart door Tessa, 13 juni 2016 - 19:44:46

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: FolkertE op 26 juni 2016 - 14:52:01
Tja, je kan je zelf wel blijven herhalen, maar nergens uit blijkt dat je gelijk hebt. Je wilt zelf kennelijk iets zien, maar negeert wel wat Wolff heeft gezegd. Die heeft namelijk letterlijk gezegd dat Rosberg zelf die mode heeft ingeschakeld en dat et bij Hamilton anders was. :)

Correct. Zie eerste alinea bij de link die ik hierboven heb geplaatst.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 26 juni 2016 - 15:31:56
Leg dan een keer uit hoe Hamilton volgens jou plots in die niet werkende engine mode terecht is gekomen?
Dat weet ik niet. Van wat ik begreep is dat de mode van af vrijdag al verkeerd was. Hamilton kan die mode inderdaad zelf hebben ingeschakeld, maar daar heb ik Mercedes niet over gehoord. Misschien heeft Hamilton dat al van af vrijdag of zaterdag gedaan, maar niet tijdens de race. Tuesdays punt was dat beide coureurs dat tijdens de race hebben gedaan, maar dat vind ik nergens terug. Alleen dat Rosberg dat tijdens de race deed.

FolkertE

Citaat van: Wings op 26 juni 2016 - 15:43:20
Citaat van: FolkertE op 26 juni 2016 - 14:52:01
Tja, je kan je zelf wel blijven herhalen, maar nergens uit blijkt dat je gelijk hebt. Je wilt zelf kennelijk iets zien, maar negeert wel wat Wolff heeft gezegd. Die heeft namelijk letterlijk gezegd dat Rosberg zelf die mode heeft ingeschakeld en dat et bij Hamilton anders was. :)

Correct. Zie eerste alinea bij de link die ik hierboven heb geplaatst.
Ah, dank. Ik was helemaal vergeten op F1.com zelf te kijken.


Daarnaast ben ik wel van mening dat het radio verbod icm de gecompliceerde auto's best mogen worden herzien of op zin minst opnieuw mogen worden besproken.
Ik vind het prima dat ze de teams verbieden te vertellen wanneer rijders moeten remmen of gas geven of hoe ze precies sneller kunnen gaan. Maar als er een probleem optreed (zelfs als het probleem komt door het instellen van de coureur) vind ik wel dat het team de rijder mag instrueren wat het probleem is en hoe dat moet worden opgelost. Het in stellen van knopjes en settings heeft in mijn ogen vrij weinig met racen te maken.

Wings

Nee precies. Ik vind het dus ook niet de taak van de rijder om een probleem op te lossen. Wat dat aangaat mag het meer basic zijn. En het komt de veiligheid ook niet ten goede wanneer een rijder bezig is met het draaien aan knoppen om een softwareprobleem op te lossen.

Jozef

Interessant. Het blijft een mysterieus probleem. Ik begrijp dat het gaat om de hoeveelheid boost die de MGU-K geeft. Ik begrijp ook dat die hoeveelheid afhankelijk is van de engine mode waar je in bent. Wat ik niet begrijp, is dat het uit zichzelf na verloop van tijd wijzigt terwijl je in dezelfde engine mode blijft. Dat lijkt Wolff te impliceren maar hij zegt het zeker ook niet expliciet.

Ik ben het er wel mee eens dat het team gewoon mag zeggen hoe het probleem opgelost kan worden - of ik bedoel, de regels zouden zo moeten zijn dat dit mag. Het is toch een probleem met de auto, dat voortkomt uit een fout van het team. Niet een standaardsituatie waar de rijder maar mee om moet kunnen gaan.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 26 juni 2016 - 16:40:52
Interessant. Het blijft een mysterieus probleem. Ik begrijp dat het gaat om de hoeveelheid boost die de MGU-K geeft. Ik begrijp ook dat die hoeveelheid afhankelijk is van de engine mode waar je in bent. Wat ik niet begrijp, is dat het uit zichzelf na verloop van tijd wijzigt terwijl je in dezelfde engine mode blijft. Dat lijkt Wolff te impliceren maar hij zegt het zeker ook niet expliciet.
Dit is een van de voorbeelden waarom ik soms moeite heb met het geloven van Wolff. Hij verteld een hele hoop, maar zegt eigenlijk niks. Of een hele hoop tegenstrijdigheden. In mijn ogen is er eigenlijk helemaal geen duidelijkheid en is het probleem nog altijd even raadselachtig als tijdens de race.

Citaat
Ik ben het er wel mee eens dat het team gewoon mag zeggen hoe het probleem opgelost kan worden - of ik bedoel, de regels zouden zo moeten zijn dat dit mag. Het is toch een probleem met de auto, dat voortkomt uit een fout van het team. Niet een standaardsituatie waar de rijder maar mee om moet kunnen gaan.
En dat vind ik dus de grote zwakte van de F1. Het is allemaal zo ingewikkeld en te veel geregeld. Zoals Wings al zei, het mag allemaal meer basic worden.

Robbert65

Je kunt niet verwachten dat de top van de autosport terugkeert naar "vier wielen en een stuur". Straatauto's moeten zuinig, veilig en duurzaam worden, je kunt zeggen dat dat inmiddels een algemeen standpunt is. Dan moet de Formule 1 natuurlijk het voortouw nemen en krijgen in de technologie die het pad naar die doelstelling plaveit. Dat betekent momenteel inderdaad ingewikkelde auto's... En dan kan er een hoop mis gaan, waar men dan weer van leert.

Overigens: voortschrijdend inzicht: Een jaar geleden had ik in grote letters onder iedere post iets staan als: ZSM terug naar de mooie V10 motoren!!!" Inmiddels denk ik er anders over. Zie ik de hybridemotoren als een fenomeen van toptechniek en bewonder ik de fabrikanten voor wat ze doen. Zie ik FormulaE -of hoe schrijf je dat- niet meer als iets achterlijks maar meer als iets iets te voorlijks.

Het is soms ingewikkeld, maar versimpelen is niet de oplossing, goed nadenken, hard werken en geconcentreerd blijven wel. Daar zat vorige week zondag volgens mij de crux; Lewis was gewoon weer eens minder scherp, Nico daarentegen had wel tijd om na te denken zonder panikeren en zonder gestresseer.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

FolkertE

Citaat van: Robbert65 op 27 juni 2016 - 10:34:55
Je kunt niet verwachten dat de top van de autosport terugkeert naar "vier wielen en een stuur". Straatauto's moeten zuinig, veilig en duurzaam worden, je kunt zeggen dat dat inmiddels een algemeen standpunt is. Dan moet de Formule 1 natuurlijk het voortouw nemen en krijgen in de technologie die het pad naar die doelstelling plaveit. Dat betekent momenteel inderdaad ingewikkelde auto's... En dan kan er een hoop mis gaan, waar men dan weer van leert.

Overigens: voortschrijdend inzicht: Een jaar geleden had ik in grote letters onder iedere post iets staan als: ZSM terug naar de mooie V10 motoren!!!" Inmiddels denk ik er anders over. Zie ik de hybridemotoren als een fenomeen van toptechniek en bewonder ik de fabrikanten voor wat ze doen. Zie ik FormulaE -of hoe schrijf je dat- niet meer als iets achterlijks maar meer als iets iets te voorlijks.

Het is soms ingewikkeld, maar versimpelen is niet de oplossing, goed nadenken, hard werken en geconcentreerd blijven wel. Daar zat vorige week zondag volgens mij de crux; Lewis was gewoon weer eens minder scherp, Nico daarentegen had wel tijd om na te denken zonder panikeren en zonder gestresseer.
Ik ben er gedeeltelijk mee eens. Ik heb ook niks tegen de nieuwe motoren en vind de techniek ook zeer interessant, maar de complexiteit gaat in mijn ogen te ver. Of in die zin dat de coureur alles moet weten. Hij moet proberen zo veel mogelijk te weten, maar ik vind niet dat zijn race daar van afhankelijk moet zijn. Immers kan het probleem grote gevolgen hebben, terwijl het simpel is op te lossen.
Men hoeft toch ook niet te verwachten dat coureurs hun eigen banden gaan wisselen of hun eigen neus gaan bij draaien als ze meer of minder downforce willen hebben tijdens de race?

Maar als het niet versimpeld word, moet er op zijn minst meer ruimte zijn om coureurs te helpen.
Lewis was in dat opzicht ook niet minder scherp of Rosberg scherper dan Hamilton, Nico had de voorkennis van de situatie van Lewis en hij zelf had de mode zelf ingeschakeld.

Tuesday

als Mercedes haar zaakjes gewoon op orde heeft is er sowieso niks aan de hand. Moeten daarom de regels dan maar aangepast worden? Mercedes heeft als fabrieksteam al een voorsprong dat tov klantenteams, als ze zo graag de limieten willen opzoeken dan is het ook niet erg als er een keer zoiets als in Baku gebeurd. De huidige radioregels zijn prima te combineren met de ingewikkelde auto's, maar je moet het wel op elkaar afstemmen door bv minder risico te nemen met bepaalde dingen die nu tijdens een race niet meer gecorrigeerd kunnen worden, of coureurs daar beter op voorbereiden.
Volgens mij was er bij de aankondiging van het radioverbod niet al te veel commotie om, maar Sky Sports heeft er nu een heel drama van gemaakt omdat hun favoriete coureur in problemen kwam door de nieuwe regels. Ik heb ze in Barcelona niet gehoord toen Rosberg per ongeluk in de verkeerde mode stond, dat had normaal gesproken ook via de radio rechtgezet kunnen worden lijkt mij.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 27 juni 2016 - 13:30:52
Volgens mij was er bij de aankondiging van het radioverbod niet al te veel commotie om

Nou, ik ga niet graven om specifieke artikels op te zoeken maar hier denk ik toch anders over. Voor het seizoensbegin heb ik her en der gelezen dat er wel wat zou veranderen, dat het moeilijker zou worden etc. Volgens mij werd er toen overwegend positief gereageerd op de nieuwe radioregels en ik ben er ook nog steeds overwegend positief over. Ik vind dat je de coureur best aan zijn lot mag overlaten op het vlak van brandstof sparen, bandenmanagement en kiezen van zijn engine modes. Maar op het moment dat zich een technische anomalie voordoet, vind ik ik wel dat het team een coureur mag helpen.

Tuesday

jawel, er is wel het 1 en ander over gezegd natuurlijk en ik herinner me idd ook dat het allemaal redelijk positief werd ontvangen. Daarom begrijp ik de commotie van vorig weekend niet zo goed. En je moet natuurlijk ergens een grens trekken, Hamilton had een relatief klein probleem. Ik vind het wat dat betreft goed zoals het nu is, als de veiligheid in het geding komt mag er wel informatie gegeven worden. Dit zijn dingen die het team vooraf onder controle heeft, als ze dan gewoon hun werk goed doen kunnen de coureurs het prima zelf af.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 27 juni 2016 - 15:43:49
jawel, er is wel het 1 en ander over gezegd natuurlijk en ik herinner me idd ook dat het allemaal redelijk positief werd ontvangen. Daarom begrijp ik de commotie van vorig weekend niet zo goed. En je moet natuurlijk ergens een grens trekken, Hamilton had een relatief klein probleem. Ik vind het wat dat betreft goed zoals het nu is, als de veiligheid in het geding komt mag er wel informatie gegeven worden. Dit zijn dingen die het team vooraf onder controle heeft, als ze dan gewoon hun werk goed doen kunnen de coureurs het prima zelf af.
Soms zijn tekortkomingen niet altijd direct bekend. Vooraf was ik niet echt op de hoogte wat wel en niet mocht. Zoals de hulp bij de start procedure en dat vind ik nog steeds goed, maar zoals Jozef zei, mag het team best helpen als er een anomalie is.


Citaat van: Tuesday op 27 juni 2016 - 13:30:52
als Mercedes haar zaakjes gewoon op orde heeft is er sowieso niks aan de hand. Moeten daarom de regels dan maar aangepast worden? Mercedes heeft als fabrieksteam al een voorsprong dat tov klantenteams, als ze zo graag de limieten willen opzoeken dan is het ook niet erg als er een keer zoiets als in Baku gebeurd. De huidige radioregels zijn prima te combineren met de ingewikkelde auto's, maar je moet het wel op elkaar afstemmen door bv minder risico te nemen met bepaalde dingen die nu tijdens een race niet meer gecorrigeerd kunnen worden, of coureurs daar beter op voorbereiden.
Volgens mij was er bij de aankondiging van het radioverbod niet al te veel commotie om, maar Sky Sports heeft er nu een heel drama van gemaakt omdat hun favoriete coureur in problemen kwam door de nieuwe regels. Ik heb ze in Barcelona niet gehoord toen Rosberg per ongeluk in de verkeerde mode stond, dat had normaal gesproken ook via de radio rechtgezet kunnen worden lijkt mij.
Maar ook Alonso en Vettel vinden al dat het te ingewikkeld is en overbodig.
En dit had niks met de limiet opzoeken te maken. Gewoon verkeerde instelling en een fout van Mercedes. Op nieuw het verbod bekijken vind ik helemaal geen slecht idee, net zoals ik het radioverbod ook geen slecht idee vind. Gewoon verder afstellen.

In het geval van Spanje was het Rosberg die weer zelf de instelling verkeerd had gezet en daar dus achter kwam (of wist dat hij verkeerd stond.) Daar was namelijk geen probleem mbt het helpen via de radio.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2016 - 16:26:24
Citaat van: Tuesday op 27 juni 2016 - 15:43:49
jawel, er is wel het 1 en ander over gezegd natuurlijk en ik herinner me idd ook dat het allemaal redelijk positief werd ontvangen. Daarom begrijp ik de commotie van vorig weekend niet zo goed. En je moet natuurlijk ergens een grens trekken, Hamilton had een relatief klein probleem. Ik vind het wat dat betreft goed zoals het nu is, als de veiligheid in het geding komt mag er wel informatie gegeven worden. Dit zijn dingen die het team vooraf onder controle heeft, als ze dan gewoon hun werk goed doen kunnen de coureurs het prima zelf af.
Soms zijn tekortkomingen niet altijd direct bekend. Vooraf was ik niet echt op de hoogte wat wel en niet mocht. Zoals de hulp bij de start procedure en dat vind ik nog steeds goed, maar zoals Jozef zei, mag het team best helpen als er een anomalie is.


Citaat van: Tuesday op 27 juni 2016 - 13:30:52
als Mercedes haar zaakjes gewoon op orde heeft is er sowieso niks aan de hand. Moeten daarom de regels dan maar aangepast worden? Mercedes heeft als fabrieksteam al een voorsprong dat tov klantenteams, als ze zo graag de limieten willen opzoeken dan is het ook niet erg als er een keer zoiets als in Baku gebeurd. De huidige radioregels zijn prima te combineren met de ingewikkelde auto's, maar je moet het wel op elkaar afstemmen door bv minder risico te nemen met bepaalde dingen die nu tijdens een race niet meer gecorrigeerd kunnen worden, of coureurs daar beter op voorbereiden.
Volgens mij was er bij de aankondiging van het radioverbod niet al te veel commotie om, maar Sky Sports heeft er nu een heel drama van gemaakt omdat hun favoriete coureur in problemen kwam door de nieuwe regels. Ik heb ze in Barcelona niet gehoord toen Rosberg per ongeluk in de verkeerde mode stond, dat had normaal gesproken ook via de radio rechtgezet kunnen worden lijkt mij.
Maar ook Alonso en Vettel vinden al dat het te ingewikkeld is en overbodig.
En dit had niks met de limiet opzoeken te maken. Gewoon verkeerde instelling en een fout van Mercedes. Op nieuw het verbod bekijken vind ik helemaal geen slecht idee, net zoals ik het radioverbod ook geen slecht idee vind. Gewoon verder afstellen.

In het geval van Spanje was het Rosberg die weer zelf de instelling verkeerd had gezet en daar dus achter kwam (of wist dat hij verkeerd stond.) Daar was namelijk geen probleem mbt het helpen via de radio.
maar het team zou kunnen zien dat er een schakelaar verkeerd staat en het melden aan de coureur, ook al was het kort dag, het had Mercedes (achteraf) een hoop ellende kunnen besparen. Verder heeft het probleem van Baku wel degelijk te maken met het opzoeken van de limiet. Tijdens het optimaliseren van de betreffende engine mode hebben ze nl een fout gemaakt. Andere teams hebben die fout niet gemaakt. Als je een fout maakt, kun je ervoor afgestraft worden en in dit geval viel de schade wat dat betreft gewoon erg mee. Het is aan Mercedes om te zorgen dat dat niet weer gebeurd, daar hoeven de radioregels niet voor veranderd te worden. Ik vind een discussie over de radioregels verder prima, maar dit valt in mijn ogen meer onder het kopje betrouwbaarheid.

FolkertE

Dat Mercedes een fout heeft gemaakt ben ik met je eens,  maar dat was niet omdat ze de limiet opzochten. Het was een rommelige vrijdag en hebben het fout gedaan.

Naar fouten worden nu eenmaal gemaakt en als het technisch is mag het team best helpen. Dus een verandering if aanpassing in de regels is prima op zijn plaats.

Tuesday

we zijn nu 8 races verder, helemaal niks aan de hand tot nu toe, alleen in race 8 heeft meneer Hamilton een klein probleempje waarmee ie 12 rondenlang een paar tiende per ronde verliest en nu moet die regel maar ff veranderd worden? Als er echt gegronde redenen zijn om dingen aan te passen dan prima, maar volgens mij zijn die er niet. Discussie prima, maar waarom nu ineens na 8 races? Een nieuwe coureur als Max Verstappen heeft er geen problemen mee, kan zelfs gewoon in een andere auto stappen en de race winnen, dus zo ingewikkeld is het nou ook allemaal weer niet. Laat de oude(re) garde zich maar aanpassen en de teams hun zaakjes beter op orde hebben.
En tuurlijk heeft het wel te maken met limieten op zoeken, daar is die hele calibratie juist voor bedoeld. Juist door die rommelige vrijdag hebben ze zich verrekend.