GP Canada 2016 : Man van de race

Gestart door C.G. de Beaufort, 13 juni 2016 - 10:45:14

« vorige - volgende »

Wie was de man van de race?

1. Hamilton
2. Vetttel
3. Bottas
4. Max
5. Rosberg
6. Raikkonen
7. Ricciardo
8. Hülkenberg
9. Sainz
10. Iemand anders...

Fietser

Citaat van: Van Wijk op 14 juni 2016 - 11:29:10
Heb er een tijdje over moeten nadenken of ik inhalen ( Saintz ) of  niet ingehaald worden ( Max) belangrijker vind ?
Uit de MX periode van mijn zoon weer ik hoe moeilijk het is iemand die sneller is te " blokken ".
Waanzinnig  knap hoe Max er voor zorgde dat Rosberg de fout in ging!
( voor degende die denken dat de fout van Rosberg een individuele actie was, helaas , hij werd bewust in de val gelokt)
Max dus!
Ik denk nog steeds dat het een remfout van Rosberg was. Hij was Verstappen immers al voorbij en hoefde niet meer zo laat en keihard te remmen. Met iets meer beheersing was hij m.i. Verstappen gepasseerd.

Matthijs

Citaat van: Fietser op 14 juni 2016 - 13:24:19Hij was Verstappen immers al voorbij en hoefde niet meer zo laat en keihard te remmen.
Hij was Verstappen voorbij JUIST omdat hij zo laat remde, té laat. Tenminste, Verstappen meldde na de race dat hij wist dat Rosberg het niet zou halen omdat hij te laat remde.

Fietser

Citaat van: Matthijs op 14 juni 2016 - 14:18:22
Citaat van: Fietser op 14 juni 2016 - 13:24:19Hij was Verstappen immers al voorbij en hoefde niet meer zo laat en keihard te remmen.
Hij was Verstappen voorbij JUIST omdat hij zo laat remde, té laat. Tenminste, Verstappen meldde na de race dat hij wist dat Rosberg het niet zou halen omdat hij te laat remde.
Die verklaring van Verstappen heb ik ook gelezen. Klinkt leuk en cool, maar het lijkt me lastig om e.e.a. precies te bepalen, want dan zou je alle data van zowel Mercedes als RB naast mekaar moeten leggen. En die bezit ik niet, net zoals de meesten van ons, veronderstel ik. Het is dus een kwestie van persoonlijke mening, intuïtie of (autosport dan wel kart)ervaring. En naar mijn mening had Rosberg daar niet zo bruusk in de ankers hoeven gaan om Verstappen voor te blijven. Hij was hem immers al voorbij op pure (slipstream)snelheid, althans zo zag/zie ik het.

Tuesday

Rosberg was er nog niet helemaal langs, zat aan de buitenkant en moest het laatste stukje toch echt met het remmen verdienen. Wel toevallig dat ie dan net een remfout maakt, dat moet logischerwijs toch wel met elkaar te maken hebben? Ik heb niemand een dergelijke remfout zien maken.

Fietser

Na herhaald terugkijken, zie ik Rosberg toch duidelijk Verstappen op snelheid verslaan. Daarna, met bijna een wagenlengte voorsprong, komt het op remmen aan. Wat daarbij mogelijk Rosbergs spin veroorzaakte is het deels remmen op de gladde witte lijn, een klassieke fout. 

Tuesday

Citaat van: Fietser op 14 juni 2016 - 16:12:39
Na herhaald terugkijken, zie ik Rosberg toch duidelijk Verstappen op snelheid verslaan. Daarna, met bijna een wagenlengte voorsprong, komt het op remmen aan. Wat daarbij mogelijk Rosbergs spin veroorzaakte is het deels remmen op de gladde witte lijn, een klassieke fout.
hij komt pas op ruim 150 meter voor de bocht uit de slipstream van Verstappen en hij raakt de witte lijn amper. Bovendien was de witte lijn niet nat. Hij gaat gewoon te hard de remzone en bocht in.

Mickey

Hij zat gewoon op het vuile deel, met teveel snelheid, daarom blokkeerde hij.

Mickey

Toevoeging, met de linkerwielen.

Tuesday

mede doordat Verstappen heel sneaky nog weer wat naar links kwam. Als Rosberg m op de racelijn aan kan remmen lukt het misschien net wel.

C.G. de Beaufort

Rosberg : "Met Verstappen was het op de limiet, maar dat is racen. Ik slaagde er niet in om hem voorbij te gaan en op het eind had ik nog een flinke spin, maar gelukkig hield ik de boel aan de praat en kon ik verder. Een vijfde plaats was een zware teleurstelling, want de auto was geweldig en goed genoeg voor de winst."

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/213054/rosberg-kwam-bijna-zonder-brandstof-te-staan

Niet over Max, het was hemzelf die het veroorzaakte...

Groet,

C.G. de Beaufort



Fietser

Verstappen gaat inderdaad sneaky naar links, maar dat mag. Rosberg had hier (voor zover mogelijk) beter niet in mee kunnen gaan, want daardoor kwam hij gedeeltelijk (zeker linksachter) op de witte lijn en die is - ook bij droog weer - nu eenmaal gladder dan asfalt. Het gevolg was dat de achterkant van de Mercedes, de voorkant inhaalde. Bij 'normaal' te laat remmen op dit punt, blokkeert men om vervolgens rechtdoor te schieten, zoals Vettel een keer of 4 liet zien.

Tuesday

#26
Citaat van: Fietser op 14 juni 2016 - 17:30:03
Verstappen gaat inderdaad sneaky naar links, maar dat mag. Rosberg had hier (voor zover mogelijk) beter niet in mee kunnen gaan, want daardoor kwam hij gedeeltelijk (zeker linksachter) op de witte lijn en die is - ook bij droog weer - nu eenmaal gladder dan asfalt. Het gevolg was dat de achterkant van de Mercedes, de voorkant inhaalde. Bij 'normaal' te laat remmen op dit punt, blokkeert men om vervolgens rechtdoor te schieten, zoals Vettel een keer of 4 liet zien.
dit was geen normaal te laat remmen, ook geen normale lijn. En de witte lijn die raakt ie amper. Op het moment dat ie m verliest zijn het hooguit een paar mm. Op ruim 150 meter zit ie er nog helemaal achter, dan moet ie er nog aan de buitenkant langs, buiten de racelijn om. Dat lijkt mij een veel logischer verklaring voor het mislukken van de actie dan die paar mm witte lijn. Eerst roep je dat Rosberg overdreven hard remt en dat ie er op pure snelheid allang voorbij was, nu is het ineens de witte lijn. Het klinkt een beetje als zoeken naar een excuus om de credits maar niet aan Verstappen te hoeven geven.

Van Wijk

Citaat van: Fietser op 14 juni 2016 - 17:30:03
Verstappen gaat inderdaad sneaky naar links, maar dat mag. Rosberg had hier (voor zover mogelijk) beter niet in mee kunnen gaan, want daardoor kwam hij gedeeltelijk (zeker linksachter) op de witte lijn en die is - ook bij droog weer - nu eenmaal gladder dan asfalt. Het gevolg was dat de achterkant van de Mercedes, de voorkant inhaalde. Bij 'normaal' te laat remmen op dit punt, blokkeert men om vervolgens rechtdoor te schieten, zoals Vettel een keer of 4 liet zien.

Wat ik al schreef, Verstappen lokte Rosberg bewust in deze situatie en het pakte zelfs beter uit als hij had verwacht.
Rosberg had na direct het passeren van Max naar rechts moeten gaan en Max moeten " blokken ".
Vanuit mijn luie stoel natuurlijk makkelijk lullen, doe dit maar eens bij 320 km/uur.

Fietser

Citaat van: Tuesday op 14 juni 2016 - 17:46:50
Citaat van: Fietser op 14 juni 2016 - 17:30:03
Verstappen gaat inderdaad sneaky naar links, maar dat mag. Rosberg had hier (voor zover mogelijk) beter niet in mee kunnen gaan, want daardoor kwam hij gedeeltelijk (zeker linksachter) op de witte lijn en die is - ook bij droog weer - nu eenmaal gladder dan asfalt. Het gevolg was dat de achterkant van de Mercedes, de voorkant inhaalde. Bij 'normaal' te laat remmen op dit punt, blokkeert men om vervolgens rechtdoor te schieten, zoals Vettel een keer of 4 liet zien.
dit was geen normaal te laat remmen, ook geen normale lijn. En de witte lijn die raakt ie amper. Op het moment dat ie m verliest zijn het hooguit een paar mm. Op ruim 150 meter zit ie er nog helemaal achter, dan moet ie er nog aan de buitenkant langs, buiten de racelijn om. Dat lijkt mij een veel logischer verklaring voor het mislukken van de actie dan die paar mm witte lijn. Eerst roep je dat Rosberg overdreven hard remt en dat ie er op pure snelheid allang voorbij was, nu is het ineens de witte lijn. Het klinkt een beetje als zoeken naar een excuus om de credits maar niet aan Verstappen te hoeven geven.

Wat je in je eerste zin bedoelt ontgaat me een beetje. Bij de tweede zit je fout want hij raakt de witte lijn niet amper, maar hij raakt hem beslist (in tegenstelling tot jou kan ik echter moeilijk beoordelen met hoeveel mm of cm dat gebeurde) met zijn brede linkerachterslof die daardoor direct grip verliest. En wie zit er eigenlijk het dichtst op of bij de racelijn: Rosberg of Verstappen? Volgens mij gaan de meeste coureurs op dat punt van buiten naar binnen. Rosberg dus!
Dat ik eerst van mening was dat het te maken had met te bruusk remmen en later met de witte lijn, komt - als je goed hebt gelezen - doordat ik de beelden opnieuw bestudeerde. Dat kan iets andere inzichten opleveren, denk je niet? Maar goed, jij noemt dat 'zoeken'. Prima. 'Spijkers op laag water' noem ik dat.

Ik vind het best aandoenlijk dat Max-fans (hij is de enige wiens voornaam in de stellingname van de topic wordt gebruikt, hetgeen veel zegt) volharden in het romantische idee dat Rosberg in de fout is gedreven door Verstappen. Maar de Duitser heeft het in mijn optiek toch helemaal aan zichzelf te wijten.

Om misverstanden te voorkomen: Verstappen reed een geweldige race en verdedigde zich fantastisch tegen de kampioenschapleider. Hij krijgt van mij alle credits, maar niet die van Rosbergs fout.

Fietser


Rosberg had na direct het passeren van Max naar rechts moeten gaan en Max moeten " blokken ".
Vanuit mijn luie stoel natuurlijk makkelijk lullen, doe dit maar eens bij 320 km/uur.
[/quote]

Blokken was inderdaad het beste geweest, maar daar had Rosberg doodgewoon te weinig meters voor, althans vanuit mijn luie stoel gezien.