Ronde 5: Gran Premio de España, Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló

Gestart door Tessa, 09 mei 2016 - 17:16:18

« vorige - volgende »

Hamilton vs Rosberg. Wie is er schuldig?

Hamilton 100%
7 (26.9%)
Rosberg 100%
2 (7.7%)
Beiden schuldig
5 (19.2%)
Niemand. Gewoon een race-incident
12 (46.2%)
Anders...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 26

Poll gesloten: 18 mei 2016 - 15:05:42

Wings

Het was ook een recht stuk. Lees:

CitaatThe incident concerned started when Car 6 dropped into an incorrect power mode, as set by the driver prior to the start. This created a significant power differential between Car 6 and Car 44 at the exit of Turn 3 coming onto the straight, resulting as much as a 17kph speed difference between the two cars on the straight. Car 6 moved to the right to defend his position, as is his right under Article 27.7 of the Sporting Regulations.

Arthur

Citaat van: Wings op 16 mei 2016 - 14:21:20
Klopt ook niet. Lees:

CitaatThe incident concerned started when Car 6 dropped into an incorrect power mode, as set by the driver prior to the start. This created a significant power differential between Car 6 and Car 44 at the exit of Turn 3 coming onto the straight, resulting as much as a 17kph speed difference between the two cars on the straight. Car 6 moved to the right to defend his position, as is his right under Article 27.7 of the Sporting Regulations.

Klopt wel, er staat: "coming onto the straight" er zitten ze er dus nog niet. Ze zitten nog in die flauwe bocht.....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Arthur

Lijkt wel schaken....  8) Even goed kijken en denken nog naar wat de stewarts schrijven en wat het artikel zegt  ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Arthur

Ze zaten al wel op het rechte stuk. Speelt ze de vraag of de vleugel er naast zat toen Rosberg zijn actie maakte. Volgens de stewards niet gezien de melding dat de actie van Rosberg correct was conform het artikel. Ik zou het nogmaals moeten zien. Stewards hebben betere en meer beelden dan wij dus mag ik aannemen dat Hamilton er nog niet naast zat maar pas toen hij het gras op ging. Voor mijn gevoel zat Hamilton er al wel maar daar koop je niets voor.

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Ja oké. Mijn vraag is niet echt beantwoord maar prima verder. Voor mij duidelijk dat Rosberg vrijuit gaat en dat de interpretatie van een vleugel langszij hebben ligt bij de actie van Hamilton. Daarvan wordt beweerd dat hij wellicht dacht dat hij recht had op die ruimte. Ik denk niet dat het duidelijker wordt dan dit.

Figge

Hoe je de chrash ook bekijkt, het is duidelijk dat Rosberg zich resoluter opstelt richting iig Hamilton (en waarschijnlijk alle andere rijders) Volgende keer dus beter opletten geblazen voor Hamilton, als ie t bij Rosberg probeert. Hoop voor Lewis dat hij hiervan leert, de volgende keer moet ie gewoon beter aanpakken. Dit was verder niets meer of minder dan een raceongeval. Als ik Nico was zou ik t volgende keer gewoon weer zo resoluut aanpakken. Dan maar weer samen er af.

Arthur

Wings;

Nou, als Hamilton er niet naast zat zoals beschreven in het artikel dan had Rosberg het recht om op die wijze te verdedigen en valt hem dus niets te verwijten. Dan ben ik het volkomen met je eens. De aanleiding tot die clash was de verkeerde modus waarin de auto van Rosberg stond waardoor het snelheidsverschil ontstond en Hamilton daardoor de actie maakte.

Als je dus Rosberg al iets zou willen verwijten dan zou het die verkeerde modus zijn waarin hij de auto gezet had. Maar dat staat los van de legitimiteit van zijn verdedigingsactie [vermits Hamilton er niet naast zat].

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

FolkertE

Citaat van: Arthur op 16 mei 2016 - 14:33:47
Ze zaten al wel op het rechte stuk. Speelt ze de vraag of de vleugel er naast zat toen Rosberg zijn actie maakte. Volgens de stewards niet gezien de melding dat de actie van Rosberg correct was conform het artikel. Ik zou het nogmaals moeten zien. Stewards hebben betere en meer beelden dan wij dus mag ik aannemen dat Hamilton er nog niet naast zat maar pas toen hij het gras op ging. Voor mijn gevoel zat Hamilton er al wel maar daar koop je niets voor.
Beiden kan je gewoon verwijten dat ze te fel waren in hun acties, maar het was in mijn ogen Rosberg die de regels overtrad en niet Hamilton. Wat er in mijn ogen bij komt is dat Rosberg technisch gezien een probleem had en er rekening mee had meoten houden dat Hamilton er links of rechts voorbij zou komen. Daar in valt Rosberg best wat te verwijten, want hij wist dat hij nadelig was en hard moest verdedigen om Hamilton achter zich te houden.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 16 mei 2016 - 11:32:42
Citaat van: Sabai op 16 mei 2016 - 11:23:05
Citaat van: Jozef op 16 mei 2016 - 11:16:38
1 zin? Ik heb toch de hele regel 27.7 gedeeld met jullie, waar duidelijk in staat dat het manoeuvre van Rosberg niet toegelaten is? ??? Vanaf het moment dat iemand zijn vleugel naast je achterwiel krijgt, mag je niet meer de hele breedte van de baan gebruiken, en dat is echt zwart-wit want dat is wat er geschreven staat... zwart op wit.

Dat ben ik met je eens. Maar Hamilton heeft al 1 wiel op het gras voordat hij ernaast zit. Kijk het bovenstaande filmpje maar.Dus de regel die je aanhaalt is imo niet van toepassing



Hier zit zijn voorvleugel er ruim naast (=significant portion, regel 27.7) en is Hamilton niet van de baan. Vanaf hier heeft Rosberg dus niet meer het recht om de volledige breedte van de baan te gebruiken (opnieuw, letterlijk regel 27.7). Dat doet hij wel, dat is een overtreding, maar de stewards spreken hem vrij omdat het maar een fractie van een seconde was.
daarom moet je dus ook het geheel van de regels in ogenschouw nemen en niet op 1 regeltje focussen. Rosberg krijgt geen straf, dus geen overtreding (naar het oordeel van mensen die de regels handhaven).

Mickey

Ik kan er echt niet bij dat het hier al zes pagina's over de crash tussen de Mercedessen gaat. We zijn gisteren deelgenoot geweest van iets dat één keer in decennia voorkomt. #Gomax!

Van Wijk

Citaat van: Mickey op 16 mei 2016 - 18:19:32
Ik kan er echt niet bij dat het hier al zes pagina's over de crash tussen de Mercedessen gaat. We zijn gisteren deelgenoot geweest van iets dat één keer in decennia voorkomt. #Gomax!
Wordt inderdaad vermoeiend....
En euh ik ben misschien een softie, wie heeft er een traantje gelaten ?
Ik wel in ieder geval wel, ook toen mijn zoon zijn eerste MX wedstrijd won, mijn dochter vise wereldkampioen werd, epke zonderland goud won op de OS, etc,etc.

Tessa

Citaat van: Van Wijk op 16 mei 2016 - 18:55:59
Citaat van: Mickey op 16 mei 2016 - 18:19:32
Ik kan er echt niet bij dat het hier al zes pagina's over de crash tussen de Mercedessen gaat. We zijn gisteren deelgenoot geweest van iets dat één keer in decennia voorkomt. #Gomax!
Wordt inderdaad vermoeiend....
En euh ik ben misschien een softie, wie heeft er een traantje gelaten ?
Ik wel in ieder geval wel, ook toen mijn zoon zijn eerste MX wedstrijd won, mijn dochter vise wereldkampioen werd, epke zonderland goud won op de OS, etc,etc.

Mickey, van Wijk.....yes!!! Hier hebben we vandaag ook de viering nog eens dunnetjes overgedaan.
En ook alvast stiekem vooruit gekeken naar Monaco  :)

Pinksteren 2016. Bijna niemand weet hoe je dat doet, Pinksteren vieren, maar wij hebben intussen een F1 alternatief  ;)
Laat de rest van het seizoen maar komen!


Edit to add: ik heb trouwens geen traantje gelaten, vriendje wel. LOL, de schat.

Mickey

Ik vind mijzelf een hele kerel, maar ik hield het ook niet geheel droog gisteren.  ;D

Euforie. Laatste keer was eerste keer dat Schumi kampioen werd bij Ferrari.


Jehoentelaar

Heb vanaf het TT-circuit alleen de openings- en slotfase kunnen zien, maar de ontlading was er niet minder om. Historisch!