Ronde 5: Gran Premio de España, Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló

Gestart door Tessa, 09 mei 2016 - 17:16:18

« vorige - volgende »

Hamilton vs Rosberg. Wie is er schuldig?

Hamilton 100%
7 (26.9%)
Rosberg 100%
2 (7.7%)
Beiden schuldig
5 (19.2%)
Niemand. Gewoon een race-incident
12 (46.2%)
Anders...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 26

Poll gesloten: 18 mei 2016 - 15:05:42

Arthur

Lauda reageert vanuit zijn hart, Wolf diplomatiek. Maar was Hamilton op de hoogte van de verkeerde modus van Rosberg? Hamilton ging voor de actie waarop Rosberg reageerde, Puur incident maar komt Rosberg natuurlijk wel goed uit; race minder waarin Hamilton de achterstand kon goedmaken!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Precies. Dat Kimi nu tweede staat zal Rosberg niet deren. Ik denk dat hij zich stiekem een scheur in zijn broek lacht.

Van Wijk

Kom net terug van het " lentefeest " waar ik naar toe moest.
Uiteraard te laat, moest echt de race zien, vol van de adrenaline van Max zijn prestaties vertel ik mijn verhaal : Staan ze mij aan te kijken als een koe die voor het eerst een trein voorbij ziet komen?

Naast mij staat mijn schoonzoon ( net geselecteerd voor de Ned turnploeg as olympische spelen), ook nog onder de indruk van Max zijn prestaties en je ziet de mensen denken: who the fuck is Max and die jongen naast Van Wijk.

Dat Belgie tiende was en Nederland elfde was bij het eurovisie songfestival wisten ze wel :)

Tuesday

Citaat van: Arthur op 15 mei 2016 - 22:36:58
Lauda reageert vanuit zijn hart, Wolf diplomatiek. Maar was Hamilton op de hoogte van de verkeerde modus van Rosberg? Hamilton ging voor de actie waarop Rosberg reageerde, Puur incident maar komt Rosberg natuurlijk wel goed uit; race minder waarin Hamilton de achterstand kon goedmaken!
vooraf had ie er misschien voor getekend, maar als je met een Mercedes na bocht 1 aan de leiding gaat dan heb je in principe de race al gewonnen. Ik denk dat hij er wel degelijk erg van baalt.

Jozef

Citaat van: Wings op 15 mei 2016 - 22:12:47
Citaat van: Jozef op 15 mei 2016 - 21:41:49
Op Sky excuseerde hij zich wel aan het team, maar niet aan Nico, en nam hij ook geen schuld op zich. Hij zei gewoon dat hij het ontzettend kut vond voor het team dat ze dit hadden laten gebeuren. Maar misschien zei hij aan andere media weer wat anders, ik weet het niet.

Hij excuseert zich aan het team en geeft aan dat hij er alles aan doet om dit te voorkomen in de toekomst. Lijkt me helder. Verder geeft Lauda Lewis wel de schuld, is Wolff neutraal en deelt de FIA geen straffen uit. Dat als reactie op jou en het ingenomen standpunt dat Rosberg schuld is. Gezien de FIA, Mercedes en Lewis dat anders zien ben ik nieuwsgierig of je dat standpunt hebt bijgesteld? Wellicht wat te zwaar van inzet aan het adres van Rosberg. Dat neemt niet weg dat ik het nog steeds zie als een race-incident.

Ik heb dat standpunt niet bijgesteld. Wat Lauda zegt is simpelweg feitelijk onjuist ("Rosberg reed eerst dus hij moet geen ruimte geven", wel, lees de regels zou ik zeggen en je ziet dat dit bullshit is). Wat Lewis zegt is dat het vervelend is voor het team, niet dat het zijn schuld was. Wat de regels zeggen is dat als een auto met z'n voorvleugel naast jou rijdt, je dan ruimte moet laten. Wat de beelden tonen, is dat Rosberg dit niet deed.

Dus nee, ik zie geen enkele reden om te ontkennen dat Rosberg de regels heeft overtreden. Wel waren er verzachtende omstandigheden waardoor het oké is om hem niet te straffen. Al is het in één opzicht jammer dat dat niet gebeurd is, namelijk dat we altijd op zoek zijn naar consistentie in stewardbeslissingen. Nu is er een keer een duidelijke overtreding die duidelijk in de regels staat, waarachter de stewards zich kunnen schuilen, interpreteren ze het toch weer anders. ^^

Wings

Dat vind ik wel een erg zwart-wit benadering van de gebeurtenis. Rosberg heeft de verdedigende stuurbeweging al ingezet als Hamilton nadert. De juiste interpretatie is dat wanneer de aanvallende rijder met zijn voorvleugel ernaast zit de verdedigende rijder niet meer een stuurbeweging mag inzetten om van zijn lijn af te wijken. Dat is ook niet gebeurt.

Jozef

Dat mag jouw interpretatie zijn, maar het is niet wat er staat. Er staat dat je de hele breedte van de baan mag gebruiken, tenzij de achterligger met zijn voorvleugel naast je achterwiel komt. Daar kun je van alles over bewegingen bij verzinnen, maar dat staat er simpelweg niet. Komt die voorvleugel naast je achterwiel, dan mag je niet meer de hele baan gebruiken, punt. Als je in een beweging naar de zijkant van de baan zat, dan zul je die moeten bijstellen. Dat had Nico in dit geval heel simpel gekund, namelijk door aan zijn stuur te draaien.

Wings

Dat ik de regel goed interpreteer blijkt uit het feit dat Rosberg niet wordt bestraft, Lauda Hamilton de schuld geeft en Hamilton excuses aanbiedt. Ik verzin er niks bij maar is simpelweg niet zo waarheid als jij propagandeert. Maar prima om dat te blijven ontkennen en vast te houden aan hoe jij het leest.

Jozef

Dat ze Rosberg niet straffen is niet omdat hij de regel niet overtrad (verklaring van de stewards zegt letterlijk dat Hamilton er gedurende zeer korte tijd naast zat zonder de baan te moeten verlaten) maar omdat het in deze omstandigheden vergeeflijk was. Het snelheidsverschil was groot en daarom gebeurde de situatie heel snel. Het is volgens de stewards niet redelijk om te verwachten dat Rosberg daar nog op kon reageren en ik volg hen daarin.
Anderzijds was het voor Lewis voldoende om te denken dat hij recht had op die ruimte (ook dit staat letterlijk in de verklaring) dus ook voor hem geen straf.

Dat Niki Lauda daar wat van vindt is leuk hoor, maar zoals ik al zei gebruikt hij een compleet verzonnen non-argument en dus hoef ik daar geen waarde aan te hechten.

Dat Hamilton excuses aanbiedt siert hem, kan Rosberg nog wat van leren...

Tuesday

het is een feit dat er geen ruimte was, maar geen feit dat Rosberg een regel overtrad. Bij racing incidents zie je vaker dat iemand zn neus ergens tussenprikt maar de ander geen ruimte laat. Ik denk dat hier vooral van belang is of het bewust of niet gebeurd. Jij pikt er (wederom) 1 zin uit, maar de regel in zn geheel is niet zo zwart wit.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 16 mei 2016 - 01:09:13
Dat mag jouw interpretatie zijn, maar het is niet wat er staat. Er staat dat je de hele breedte van de baan mag gebruiken, tenzij de achterligger met zijn voorvleugel naast je achterwiel komt. Daar kun je van alles over bewegingen bij verzinnen, maar dat staat er simpelweg niet. Komt die voorvleugel naast je achterwiel, dan mag je niet meer de hele baan gebruiken, punt. Als je in een beweging naar de zijkant van de baan zat, dan zul je die moeten bijstellen. Dat had Nico in dit geval heel simpel gekund, namelijk door aan zijn stuur te draaien.
Precies, ook al was de beweging in gezet, Rosberg had die moeten afbreken en ruimte laten. Het verschil was gigantisch en hij was voornamelijk aan het priegelen met zijn stuur. Wat ik op vallend vind is dat Nico wel voorbij Hamilton kwam, maar daarna het verprutste met zijn motor settings. Hij was te veel bezig met het herstellen daar van en was te laat met verdedigen.

Wel mooi dat Rosberg ballen toont en moet ook niet gestraft worden, maar het is toch meer Rosberg die fout zit. Al was Hamilton natuurlijk ook te agressief en te snel en had beter een bocht kunnen wachten.
Ik denk dat Hamilton niet te veel risico's wilde nemen in de eerste bocht, want Nico ging er wel heel makkelijk (en mooi) voorbij.

Wings

Citaat van: FolkertE op 16 mei 2016 - 08:04:13
Precies, ook al was de beweging in gezet, Rosberg had die moeten afbreken en ruimte laten.

Dat staat er niet. Bovendien mag je maar één keer van je lijn af en geen slingerende beweging maken. Stel Hamilton doet een dummy terwijl Rosberg terugstuurt...

CitaatHet verschil was gigantisch en hij was voornamelijk aan het priegelen met zijn stuur. Wat ik op vallend vind is dat Nico wel voorbij Hamilton kwam, maar daarna het verprutste met zijn motor settings. Hij was te veel bezig met het herstellen daar van en was te laat met verdedigen.

Wel mooi dat Rosberg ballen toont en moet ook niet gestraft worden, maar het is toch meer Rosberg die fout zit. Al was Hamilton natuurlijk ook te agressief en te snel en had beter een bocht kunnen wachten.
Ik denk dat Hamilton niet te veel risico's wilde nemen in de eerste bocht, want Nico ging er wel heel makkelijk (en mooi) voorbij.

Meer schuld dan de ander bestaat niet. Je bent schuld of niet. Maar niet half of meer. Verder heb ik het afgedaan als race-incident maar bij het terugkijken ben ik de onboard gaan bekijken van Lewis. Bij het uitkomen van de tweede bocht zie je het flitslicht van Rosberg al knipperen. Dat geeft aan dat hij in de spaarstand zit. De betere exit van Lewis was dus geen verrassing en er had op geanticipeerd moeten worden. Dat Rosberg naar binnen komt om te verdedigen is niet meer dan gebruikelijk: https://streamable.com/u9cn

Verder ken ik de achtergrond niet van het besluit van de stewards maar is er niks onreglementair aan de actie van Rosberg. De splitscreen van Skysport geeft prima weer dat beiden gelijktijdig hun stuurbeweging inzetten. Hamilton zit er op dat moment niet naast. De regel stelt dat wanneer hij er wel naast had gezeten hij niet had mogen insturen. Verder spijt het me ten zeerste maar nu ik de onboard heb teruggekeken en in slowmo heb afgespeeld vind ik het onbegrijpelijk dat Hamilton daar die binnenkant kiest. Veel te gretig en ondoordacht.

Neemt niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat het prima is zoals het is. Race-incident en klaar. Maar Rosberg hier de zwarte Piet toespelen vind ik onterecht.

Sabai

Het is sowieso geen bocht waar je kan inhalen. Kan ook niet echt een schuldige aanwijzen. De beweging die Rosberg maakte zie ik Hamilton ook regelmatig maken op Rosberg.Niks mis mee en hij zat al op het gras met 1 wiel toen hij zijn vleugel ernaast had. Gewoon een race incident want je kan Hamilton niet kwalijk nemen dat als er zo'n snelheidsverschil is een actie te plaatsen. Al vind ik het een onmogelijke plek om in te halen.

FolkertE

Citaat van: Wings op 16 mei 2016 - 09:05:39

Dat staat er niet. Bovendien mag je maar één keer van je lijn af en geen slingerende beweging maken. Stel Hamilton doet een dummy terwijl Rosberg terugstuurt...
Wat staat waar niet?
Volgens de regels had Rosberg ruimte moeten laten.

Citaat
Meer schuld dan de ander bestaat niet. Je bent schuld of niet. Maar niet half of meer. Verder heb ik het afgedaan als race-incident maar bij het terugkijken ben ik de onboard gaan bekijken van Lewis. Bij het uitkomen van de tweede bocht zie je het flitslicht van Rosberg al knipperen. Dat geeft aan dat hij in de spaarstand zit. De betere exit van Lewis was dus geen verrassing en er had op geanticipeerd moeten worden. Dat Rosberg naar binnen komt om te verdedigen is niet meer dan gebruikelijk: https://streamable.com/u9cn

Verder ken ik de achtergrond niet van het besluit van de stewards maar is er niks onreglementair aan de actie van Rosberg. De splitscreen van Skysport geeft prima weer dat beiden gelijktijdig hun stuurbeweging inzetten. Hamilton zit er op dat moment niet naast. De regel stelt dat wanneer hij er wel naast had gezeten hij niet had mogen insturen. Verder spijt het me ten zeerste maar nu ik de onboard heb teruggekeken en in slowmo heb afgespeeld vind ik het onbegrijpelijk dat Hamilton daar die binnenkant kiest. Veel te gretig en ondoordacht.

Neemt niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat het prima is zoals het is. Race-incident en klaar. Maar Rosberg hier de zwarte Piet toespelen vind ik onterecht.
Meer schuld dan de andere bestaat wel degelijk. In een botsing kunnen er 2 schuld zijn, waarbij de een meer schuld heeft dan de andere.
Het is ook een race incident, maar Rosberg was ook wel heel fel in het verdedigen en ging te ver. Dat Rosberg naar binnen ging is logisch, maar er is een punt dat je niet meer verder kan of mag.
Toen Hamilton voor de binnenkant koos was er meer dan genoeg ruimte en is de binnenkant juist logisch. Het is net zo onbegrijpelijk en ondoordacht.


Robbert65

Het is gewoon een race-incident. Extreem lullig dat het tussen teamgenoten gebeurde. Extreem lullig voor die twee dat het hele veld er ongeschonden langs kon. Echt, lulliger kan het niet.

Wie stond er nou na afloop met een beker te zwaaien? Spichtig jochie met een Limburgs accent? Iemand?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel