Silly Season coureurs 2016/2017

Gestart door Wings, 06 mei 2016 - 08:41:46

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: Figge op 19 juli 2016 - 10:42:37
Ik weet het niet met Ocon eerlijk gezegd. Volgens mij heeft ie net niet dé snelheid, maar is hij een flatliner qua constant presteren. 10x 2e worden en 2x winnen kan in lagere klassen een prima manier zijn om titels te pakken zeg maar, terwijl je concurrenten uitvallen maar wel meer winnen.
In zijn debuutjaar F3 werd hij overtuigend kampioen met 9 overwinningen. Dan ben je echt wel indrukwekkend snel en succesvol. Meteen het jaar erop kampioen worden in de GP3, ga er maar aanstaan.

Citaat van: Figge op 19 juli 2016 - 10:42:37Als ie echt zo goed is als men zegt had ie inmiddels al wel een stoeltje gehad denk ik dan maar.
Geldt dat dan ook voor Vandoorne en Frijns? Soms zijn er redenen buiten je invloedsfeer die ervoor zorgen dat je geen stoeltje krijgt terwijl je er wel goed genoeg voor bent.

Jozef

Als hij echt zo goed was had hij al een stoeltje gehad? Die gast is 19...  :-\

Figge

#287
Citaat van: Matthijs op 19 juli 2016 - 11:21:37
Citaat van: Figge op 19 juli 2016 - 10:42:37
Ik weet het niet met Ocon eerlijk gezegd. Volgens mij heeft ie net niet dé snelheid, maar is hij een flatliner qua constant presteren. 10x 2e worden en 2x winnen kan in lagere klassen een prima manier zijn om titels te pakken zeg maar, terwijl je concurrenten uitvallen maar wel meer winnen.
In zijn debuutjaar F3 werd hij overtuigend kampioen met 9 overwinningen. Dan ben je echt wel indrukwekkend snel en succesvol. Meteen het jaar erop kampioen worden in de GP3, ga er maar aanstaan.

Citaat van: Figge op 19 juli 2016 - 10:42:37Als ie echt zo goed is als men zegt had ie inmiddels al wel een stoeltje gehad denk ik dan maar.
Geldt dat dan ook voor Vandoorne en Frijns? Soms zijn er redenen buiten je invloedsfeer die ervoor zorgen dat je geen stoeltje krijgt terwijl je er wel goed genoeg voor bent.

Ja dat geldt ook voor Frijns en Vandoorne. Frijns heb ik persoonlijk nooit goed genoeg gevonden voor F1. Die is gewoon niet goed genoeg buiten de cockpit naar mijn gevoel. In eenheidsklassen zal hij het prima doen, maar in F1 niet echt denk ik.
Vandoorne valt al lang en breed buiten de tendens van de laatste jaren. Voor de talenten geldt, je stroomt als je goed genoeg blijkt, in F1 in op je 21e of eerder, als je goed bent blijf  je er lang, zo niet blijf je er kort. Ben je een klassieke paydriver dan gelden er andere regels.

Ocon, ja ach, tis gewoon een gevoel dat ik bij hem heb. Waarom was in F3 Verstappen degene die overtuigender was. Zo zal het in F1 ook met hem gaan vrees ik. Als men bij Mercedes zou denken dat ie net zo goed is als bijvoorbeeld verstappen, waarom dan Wehrlein in een Manor en niet Ocon? Je bent protegé of niet zou ik maar zeggen.

Het is geen diskwalificatie van Ocon hoor, er zijn op dit moment maar weinig potentiele F1 klare vedettes voor de toekomst. Gasly? Lynn? Vandoorne? Daarvoor geldt volgens mij hetzelfde. Wie staat er momenteel nu echt nadrukkelijk aan de deur van F1 te kloppen met een CV dat zo indrukwekkend is dat je niet er om je heen kan? Bovendien doet dat er niet eens echt toe. Maakt dat indrukwekkende CV je überhaupt gewild in de F1 paddock? Wat heb je namelijk aan dat CV als niemand concreet met je onderhandeld over een stoeltje?

Blijkbaar is er iets anders waar teambazen naar op zoek zijn in hun jacht naar talent.
Kijk eens naar de CV's van Verstappen, Button, Raikkonen, Vettel, Alonso. Waren die voordat ze naar F1 kwamen nu zo indrukwekkend? Volgens mij niet. Geen hele reeksen met toonaangevende titels in lagere autosport klassen volgens mij. Het gaat meer om hoe er geracet wordt. Niet dat je in opstapklassen gedecideerd voor de beste teams over een jaar genomen het gemiddeld het meeste punten hebt. 






Matthijs

Citaat van: Figge op 19 juli 2016 - 14:45:24Waarom was in F3 Verstappen degene die overtuigender was.
In je betoog staan een aantal punten waar ik me in kan vinden, maar als we Verstappen als maatstaf voor elk talent gaan gebruiken, dan is (bijna) niemand goed genoeg. Coureurs als Frijns, Vandoorne en Ocon zijn direct succesvol in elke (formule)klasse waarin ze rijden en met goed materiaal werden ze direct kampioen. Dat is toch wel een maatstaf van buitengewoon talent.

Figge

Het gaat niet alleen om Verstappen natuurlijk. Want Button, Raikkonen, Alonso en Vettel waren ook allemaal zeer jong en onervaren. Omstreden onervaren zelfs. Waarom zij wel en een Frijns, Vandoorne, Gasly, Lynn en Ocon (nog) niet?
Wat hebben zij wel dat de meeste anderen niet hebben, met wel een meer indrukwekkend CV.

Jozef

Ik snap je punt niet helemaal, sommigen debuteerden inderdaad heel jong en bij anderen zoals Hamilton en Rosberg viel dat wel mee en zij horen toch ook in de F1? Ik begrijp echt niet waarom je over een 19-jarige zegt dat hij het niet heeft. Natuurlijk twijfel je of hij een topper is, bij welke coureur twijfelde je daar niet aan vóór zijn eerste F1-race?

Robbert65

aan de andere kant: Stel je nou eens voor dat Williams en McLaren de boel rigoureus opschonen, of dat die vier rijders eens lekker wat anders gaan doen aan het eind van het jaar. Welke vier rijders komen er dan in aanmerking?

Precies deze vier: Ocon, Wehrlein bij Williams en Vandoorne, misschien Lynn, misschien een ander bij McLaren.

Het is ook een kwestie van vrije plaatsen.

Oké, in uitzonderingsgevallen worden er plaatsen vrij gemaakt, dat klopt, er is een verschil met Verstappen, maar goed, dat hebben we inmiddels allemaal wel door, de uniciteit van Verstappen...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Figge

Het punt is dat ik vind dat Ocon niet overtuigend genoeg is. Het is een beetje mat op eoa manier. Misschien dat Mercedes hem daarom ook in DTM heeft gezet, om te kijken hoe hij met een beetje duw en trekwerk omgaat. Hoe dan ook, hij zal best in F1 debuteren hoor. Maar voor mij heeft hij een echt een killer instinct oid. Je moet het je zo afvragen, stel je zet em nu in een F1, dan walst volgens mij nagenoeg iedereen over em heen. Ok op Jolyon en Rio na misschien. Waarom zou dat veranderen?

gloudiesaurus

Citaat van: Figge op 19 juli 2016 - 21:42:18
Het punt is dat ik vind dat Ocon niet overtuigend genoeg is. Het is een beetje mat op eoa manier. Misschien dat Mercedes hem daarom ook in DTM heeft gezet, om te kijken hoe hij met een beetje duw en trekwerk omgaat. Hoe dan ook, hij zal best in F1 debuteren hoor. Maar voor mij heeft hij een echt een killer instinct oid. Je moet het je zo afvragen, stel je zet em nu in een F1, dan walst volgens mij nagenoeg iedereen over em heen. Ok op Jolyon en Rio na misschien. Waarom zou dat veranderen?

GP2 was misschien beter geweest voor Ocon. In Formule 3 vond ik Ocon echt super goed.

En ook bij het recente testwerk maakte hij wel indruk. Denk dat hij gewoon in een single seater beter tot zijn recht komt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Citaat van: Matthijs op 19 juli 2016 - 15:35:14
Citaat van: Figge op 19 juli 2016 - 14:45:24Waarom was in F3 Verstappen degene die overtuigender was.
In je betoog staan een aantal punten waar ik me in kan vinden, maar als we Verstappen als maatstaf voor elk talent gaan gebruiken, dan is (bijna) niemand goed genoeg. Coureurs als Frijns, Vandoorne en Ocon zijn direct succesvol in elke (formule)klasse waarin ze rijden en met goed materiaal werden ze direct kampioen. Dat is toch wel een maatstaf van buitengewoon talent.

Mee eens. Frijns was een super talent. F BMW winnen, F. Renault 2.0 winnen, in je 1e jaar meteen F. Renault 3.5... toen kwam de klad erin. Zonde!
Maar ben ervan overtuigd, dat als je hem in een Formule 1-bolide zet dat hij snel is  ;)

En Vandoorne is ook gewoon snel.. vorig jaar dominant in GP2 en in de McLaren ook snel.

En Verstappen... dat is de buitencategorie...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

FolkertE

Citaat van: Figge op 19 juli 2016 - 21:42:18
Het punt is dat ik vind dat Ocon niet overtuigend genoeg is. Het is een beetje mat op eoa manier. Misschien dat Mercedes hem daarom ook in DTM heeft gezet, om te kijken hoe hij met een beetje duw en trekwerk omgaat. Hoe dan ook, hij zal best in F1 debuteren hoor. Maar voor mij heeft hij een echt een killer instinct oid. Je moet het je zo afvragen, stel je zet em nu in een F1, dan walst volgens mij nagenoeg iedereen over em heen. Ok op Jolyon en Rio na misschien. Waarom zou dat veranderen?
Ik deel je mening mbt Ocon. Formule 3 was wel goed, maar toch het idee dat hij zo kon schitteren dankzij de auto en zijn ervaring(hoe minimaal dan ook) in de autosport. Max was nieuw en reed veel sterker. En natuurlijk is Max een uitzonderlijk talent en komt iedereen er minder goed uit naast hem. Maar hij verdiend zeker een plek in de F1.

Sphinx

CitaatAls men bij Mercedes zou denken dat ie net zo goed is als bijvoorbeeld verstappen, waarom dan Wehrlein in een Manor en niet Ocon? Je bent protegé of niet zou ik maar zeggen.

Bij Mercedes speelt altijd mee dat er Duits bloed in de "opleiding" moet zitten (voor zover je van opleiding kan spreken natuurlijk, want Ocon is alleen maar ingelijfd omdat ze Max niet konden strikken). Daarom rijdt Wehrlein bij Manor en is Ocon reserve bij Renault, komt ze gewoon goed uit. Als Max er had gezeten denk ik dat hem een plaatsje in de GP2 was gegarandeerd en had Wehrlein even goed in die Manor gezeten. Het is ook Wehrlein geweest die Renger vd Zande een DTM-stoeltje heeft gekost, gewoon omdat Wehrlein de Duitse nationaliteit had en Renger niet.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Figge

Citaat van: Sphinx op 20 juli 2016 - 10:22:47
(voor zover je van opleiding kan spreken natuurlijk, want Ocon is alleen maar ingelijfd omdat ze Max niet konden strikken).

I rest my case. Dit is exact waarom Ocon (nog) niet rijdt. Het echte talent is niet meer beschikbaar.
(Top)teams zijn op zoek naar de rijders met vedette kwaliteiten. Verstappen is het laatste en meest recente talent met die kwaliteiten. Het eerder genoemde rijtje mist die kwaliteiten. Alleen snel zijn is gewoon niet genoeg om voor de topteams te rijden. Dat is ook de reden waarom een team als McLaren bijvoorbeeld vasthoudt aan Alonso en Button. Of Ferrari aan Kimi. Zij hebben bewezen die kwaliteiten in huis te hebben.


Matthijs

Citaat van: Figge op 20 juli 2016 - 10:52:53
Citaat van: Sphinx op 20 juli 2016 - 10:22:47
(voor zover je van opleiding kan spreken natuurlijk, want Ocon is alleen maar ingelijfd omdat ze Max niet konden strikken).

I rest my case. Dit is exact waarom Ocon (nog) niet rijdt. Het echte talent is niet meer beschikbaar.
Mocht dit waar zijn dat betekent het nog niet automatisch dat je gelijk hebt. Het 'feit' (mogen we wel aannemen) dat Verstappen een groter talent is dan Ocon betekent niet dat Ocon niet ook een groot talent kan zijn. Alleen waarschijnlijk niet een 'once in a generation'-talent. Maar als je daar op wacht, dan stroomt er dus nu niemand meer door.

Figge

Citaat van: Matthijs op 20 juli 2016 - 11:35:56
Mocht dit waar zijn dat betekent het nog niet automatisch dat je gelijk hebt. Het 'feit' (mogen we wel aannemen) dat Verstappen een groter talent is dan Ocon betekent niet dat Ocon niet ook een groot talent kan zijn. Alleen waarschijnlijk niet een 'once in a generation'-talent. Maar als je daar op wacht, dan stroomt er dus nu niemand meer door.

Mijn indruk van de laatste jaren is dat iig de (sub)topteams enkel op dat kaliber coureurs aan het wachten is. Gewoon snelle rijders hebben ze immers al.
Een Ocon gaat er niet voor zorgen dat een team een positieve impuls krijgt. Dat zou met een Frijns (door velen als top talent gezien) ook niet zijn gebeurt. En ik twijfel er aan of een Vandoorne, Lynn of Gasly dat meebrengen. Zij zullen gewoon deelnemer zijn.