Hoe updates aan motor doorvoeren?

Gestart door Mike05021984, 29 april 2016 - 01:18:48

« vorige - volgende »

Mike05021984

Ik stel me al geruime tijd de volgende vraag, dus mss kan iemand me hieromtrend eens een duidelijk antwoord geven? :-)
Als een constructeur een wijziging aan hun motor wil doorvoeren (en dus tokens gebruiken) , hoe gebeurd dit dan?
Neem nu Ferrari dit weekend in Sotsji, zij hebben blijkbaar 3 tokens ingezet voor hun motor te verbeteren...
Zeggen zij dan gewoon even aan de FIA , hey mannen wij gaan paar zaken veranderen, komen jullie eens kijken? :-)
Ik snap niet hoe de FIA kan weten wat er aan die motoren allemaal veranderd tussen de races door... Die motoren zijn zo complex geworden, kunnen die constructeurs niet gewoon paar zaken verbeteren in de fabriek zonder dat de FIA dit weet?
Het zal wel niet zo simpel zijn als ik het vertel wss, maar toch, ik snap dit hele boeltje niet zo goed.
Moet je op voorhand aankondigen wat je gaat veranderen? En dan je motor even presenteren bij de volgende GP ter controle of je toevallig niet meer veranderd hebt dan eerst gezegd? :-)
Iemand een duidelijk antwoord hoop ik, want het lijkt me toch veel te moeilijk voor de FIA om al die motoren in die fabrieken elke week te gaan controleren?

FolkertE

Een goeie vraag en precies kan ik hem niet beantwoorden, maar de motoren zijn allemaal verzegelt en staan onder streng toezicht van de FIA. Ze zullen wel een mannetje hebben die de kennis heeft en het kan controleren. Maar ik denk dat je met deze vraag het beste bij Jozef terecht kan, die is onze techneut. ;D.

gloudiesaurus

Volgens mij worden alle motoren aan het begin van het seizoen verzegeld. De FIA weet dan precies welke configuraties van motoren gebruikt worden. Er is een lange lijst met onderdelen van de motoren die aangepast mogen worden en daarbij hangt per onderdeel een x aantal tokens aan vast.

Wil Ferrari dus een update gebruiken dan moeten dit bij de FIA kenbaar maken. Dan zal de FIA het voorstel bekijken en indien akkoord opnieuw verzegelen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Als een fabrikant een motor wil homologeren, moeten ze één exemplaar van die motor aan de FIA afleveren plus alle mogelijke technische tekeningen. De FIA houdt dit exemplaar bij. Zo weten ze exact hoe de motoren van die fabrikant eruit moeten zien.

Na iedere race worden de motoren verzegeld zodat er tussen de GP-weekends door niets aan veranderd kan worden. Als een team een onderdeel wil vervangen, zullen ze een zegel moeten breken en dan zal de FIA dit zien tijdens de technische inspectie bij het begin van het volgende GP-weekend. Dan kan de FIA ook kijken of het vervangen onderdeel wel overeenkomt met de homologatie-motor die zij hebben.

Als de fabrikant onderdelen wil wijzigen (met tokens, of zonder tokens als het een verandering is voor betrouwbaarheid, veiligheid of kostenreductie) dan betekent dit dat ze een nieuwe motor homologeren. Dus weer een nieuwe motor en technische tekeningen aan de FIA geven.

Naast het checken van de zegels, behoudt de FIA zich ook het recht voor om willekeurige controles van de motoren uit te voeren tijdens de GP-weekends. Teams gaan hier niet mee sjoemelen, want het risico om gepakt te worden is reëel en de gevolgen daarvan zouden immens zijn (herinner u BAR die twee races geschorst werden omdat ze vals speelden met de brandstoftank).