Ronde 3: Formula 1 Chinese Grand Prix, Shanghai International Circuit, Jiading

Gestart door Tessa, 10 april 2016 - 09:47:46

« vorige - volgende »

Kootje

Echt te belachelijk voor woorden om de schuld bij Kimi te leggen, die reed gewoon zijn lijn. Het was Vettel die de deur open liet voor Kvyatt, schrikt dat de Rus daar opduikt en naar z'n teamgenoot uitwijkt. Niet andersom. Kan men wel gaan roepen dat Kimi daar maar rekening mee moet houden, maar dat slaat echt alles. Ik bedoel ... waarom moet hij wel weten dat Markus daar zit, maar mag Seb er wel van schrikken? Waarom moet hij zijn lijn, ja ... hij zat ervoor dus is het zijn lijn, maar opofferen, maar hoeft Seb geen pas op de plaats te maken? Vettel liet zelf het gat vallen, dus hij had gewoon z'n gas los moeten laten en z'n verlies nemen, niets meer niets minder. Raikkonen was slachtoffer, geen dader. Het gevalletje Ericsson vs Hamilton mag, nee ... moet je de Fin wel aanrekenen. Zo bruusk de baan weer opkeren is vragen om moeilijkheden en hij mag dan ook van geluk spreken dat hij daar zelf geen gevolgen van ondervond. Maar de aanvaring die daaraan vooraf ging ... kom op, tuurlijk niet. ???

iNSP3X

Tuurlijk wel. Ik ben ervan overtuigd dat hij het zo niet zal bedacht hebben, maar enige schuld heeft hij wel. Raikkonen knijpt naar binnen terwijl Vettel eigenlijk geen kant op kan omdat Kvyat al aan de ander zit. Je kan wel zeggen ga gewoon op je rem staan, maar er is ook nog die regel dat je gewoon nog altijd plaats moet laten aan je tegenstander. Ik vind niet dat je kan zeggen dat Kimi geen boter op het hoofd heeft.
Ik ben ervan overtuigd dat hij het zo niet zal bedacht hebben, maar schuld heeft hij wel.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 21 april 2016 - 17:32:47
Echt te belachelijk voor woorden om de schuld bij Kimi te leggen, die reed gewoon zijn lijn. Het was Vettel die de deur open liet voor Kvyatt, schrikt dat de Rus daar opduikt en naar z'n teamgenoot uitwijkt. Niet andersom. Kan men wel gaan roepen dat Kimi daar maar rekening mee moet houden, maar dat slaat echt alles. Ik bedoel ... waarom moet hij wel weten dat Markus daar zit, maar mag Seb er wel van schrikken? Waarom moet hij zijn lijn, ja ... hij zat ervoor dus is het zijn lijn, maar opofferen, maar hoeft Seb geen pas op de plaats te maken? Vettel liet zelf het gat vallen, dus hij had gewoon z'n gas los moeten laten en z'n verlies nemen, niets meer niets minder. Raikkonen was slachtoffer, geen dader. Het gevalletje Ericsson vs Hamilton mag, nee ... moet je de Fin wel aanrekenen. Zo bruusk de baan weer opkeren is vragen om moeilijkheden en hij mag dan ook van geluk spreken dat hij daar zelf geen gevolgen van ondervond. Maar de aanvaring die daaraan vooraf ging ... kom op, tuurlijk niet. ???
Vettel pikt Kimi zn lijn in die de deur openzet doordat ie een fout maakt,  Kvyat pikt Vettel zn lijn in die ook iets teveel ruimte geeft. t is ook maar net wie je de schuld wilt geven.. ze nemen alle 3 een risico, waarbij Vettel eigenlijk nog het minste risico neemt want die komt eigenlijk 'per toeval' aan de binnenkant van Raikkonen terecht. Raikkonen heeft op dat moment zeker geen recht meer op die lijn, hij kan een ander er hooguit weer vanaf proberen te dwingen.

Jozef

Idd, Räikkönen volgde helemaal niet "zijn lijn". Hij miste de bocht en week van zijn lijn af, waarna die door een ander werd ingepikt. Kimi stuurt dan scherp terug naar binnen in de hoop die lijn terug te pakken, maar ja dat kon niet want Vettel had Kvyat aan zijn binnenkant.

Als Kimi in het midden van de baan was gebleven ipv terug naar binnen te komen, was het niet gebeurd. En de volgende bocht was linksaf dus veel had het hem niet gekost.

Maar Kimi kon natuurlijk noot Kvyat gezien hebben. En ik denk dat Kvyat ook Kimi niet gezien heeft, of te laat (want Vettel blokkeerde zijn zicht op Kimi). Conclusie: Kvyat gaat ervan uit dat Vettel naar links kan en rijdt agressief naar buiten; Kimi denkt dat Vettel naar rechts kan en rijdt agressief naar binnen; resultaat: iedereen raakt iedereen. Niemand die iets deed dat niet mag, dus geen straf. Wel twee mannen die ervoor kiezen om agressief te rijden, en dan weet je dat er soms traantjes van komen. Die traantjes waren deze keer voor Kimi.

Citaat van: iNSP3X op 21 april 2016 - 12:38:01
Ik ga er vanuit dat als je iemand naar buiten mag duwen, je ook iemand naar binnen mag duwen. Bij de start is dat misschien niet het beste idee inderdaad.

Ik vind dat niet vanzelfsprekend. Voor degene die wordt gedwongen om plaats te maken, is naar buiten uitwijken altijd mogelijk tenzij er een muur staat. Je stuurt gewoon wat naar buiten en hoeft niet te vertragen. Als je echter wordt afgeknepen naar binnen, is het niet vanzelfsprekend dat het zomaar mogelijk is. Dan moet je plots een scherpere bocht maken dan voorzien, en daarvoor moet je snelheid minderen. Maar remmen kan op dat moment normaal gezien niet meer, omdat je dan gewoon je binnenste wiel blokkeert en naar buiten glijdt.
Daarom is het meestal ook dom om als voorligger geen ruimte te laten. Voor de man aan de binnenkant is het vaak geen kwestie van niet willen uitwijken, maar van niet kunnen.

Matthijs

Citaat van: Kootje op 21 april 2016 - 17:32:47
Echt te belachelijk voor woorden om de schuld bij Kimi te leggen
Ik zou het fijn vinden als je een andere toon aanslaat. Er zijn blijkbaar verschillende meningen, dus jouw mening is niet per se waarheid. Dit is niet lekker discussiëren zo.

Overigens is het niet allemaal zo rechtlijnig als jij het nu stelt. De acties van Raikkonen triggeren een actie van Vettel die op hun beurt een actie triggert bij Kvyat. Het gaat er niet om om 100% schuld bij 1 coureur te leggen (dat kan ook niet), ik wil alleen illustreren dat het gedrag van Raikkonen een reactie bij de anderen tot gevolg heeft. Zo had Raikkonen de aanrijding kunnen voorkomen.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 21 april 2016 - 18:04:48
Citaat van: Kootje op 21 april 2016 - 17:32:47
Echt te belachelijk voor woorden om de schuld bij Kimi te leggen, die reed gewoon zijn lijn. Het was Vettel die de deur open liet voor Kvyatt, schrikt dat de Rus daar opduikt en naar z'n teamgenoot uitwijkt. Niet andersom. Kan men wel gaan roepen dat Kimi daar maar rekening mee moet houden, maar dat slaat echt alles. Ik bedoel ... waarom moet hij wel weten dat Markus daar zit, maar mag Seb er wel van schrikken? Waarom moet hij zijn lijn, ja ... hij zat ervoor dus is het zijn lijn, maar opofferen, maar hoeft Seb geen pas op de plaats te maken? Vettel liet zelf het gat vallen, dus hij had gewoon z'n gas los moeten laten en z'n verlies nemen, niets meer niets minder. Raikkonen was slachtoffer, geen dader. Het gevalletje Ericsson vs Hamilton mag, nee ... moet je de Fin wel aanrekenen. Zo bruusk de baan weer opkeren is vragen om moeilijkheden en hij mag dan ook van geluk spreken dat hij daar zelf geen gevolgen van ondervond. Maar de aanvaring die daaraan vooraf ging ... kom op, tuurlijk niet. ???
Vettel pikt Kimi zn lijn in die de deur openzet doordat ie een fout maakt,  Kvyat pikt Vettel zn lijn in die ook iets teveel ruimte geeft. t is ook maar net wie je de schuld wilt geven.. ze nemen alle 3 een risico, waarbij Vettel eigenlijk nog het minste risico neemt want die komt eigenlijk 'per toeval' aan de binnenkant van Raikkonen terecht. Raikkonen heeft op dat moment zeker geen recht meer op die lijn, hij kan een ander er hooguit weer vanaf proberen te dwingen.
Maar Kimi liet meer dan voldoende ruimte voor Vettel en als Vettel niet naar links stuurde(kortstondig) Was er geen aanrijding gekomen. Kimi treft in mijn ogen ook helemaal geen blaam, want hij moest ook uitwijken voor Rosberg en stuurt rustig terug naar de lijn.

@Kootje: Volgens mij was het Nasr die over de vleugel van Hamilton reed, maar dat kwam omdat Kimi plots op de baan kwam zetten.

Kootje

Citaat van: Matthijs op 21 april 2016 - 19:11:07
Citaat van: Kootje op 21 april 2016 - 17:32:47
Echt te belachelijk voor woorden om de schuld bij Kimi te leggen
Ik zou het fijn vinden als je een andere toon aanslaat.

Gaat niet gebeuren. Als ik van mening ben dat iets te belachelijk voor woorden is, dan zeg ik dat gewoon. Dat ik daarmee iemand op het tere zieltje trap is spijtig, maar so be it. Kan jij, of wie dan ook, daar niet mee overweg, dan ga jullie de discussie toch gewoon niet met me aan. Is geen verplichting he, je mag me best negeren. Doe ik ook met die mensen aan wie ik me stoor. Simpel toch? 

Matthijs

Kom op zeg, we zijn toch volwassen kerels? Dan kun je toch met een beetje meer respect omgaan met mensen met een afwijkende mening? Juist dan krijg je een leuke discussie en hoef je ook niet te dreigen met 'negeren'. En ik stoor je niet aan je mening maar aan de manier waarop je je uit.

Jozef

Citaat van: Kootje op 21 april 2016 - 19:41:21
Citaat van: Matthijs op 21 april 2016 - 19:11:07
Citaat van: Kootje op 21 april 2016 - 17:32:47
Echt te belachelijk voor woorden om de schuld bij Kimi te leggen
Ik zou het fijn vinden als je een andere toon aanslaat.

Gaat niet gebeuren. Als ik van mening ben dat iets te belachelijk voor woorden is, dan zeg ik dat gewoon. Dat ik daarmee iemand op het tere zieltje trap is spijtig, maar so be it. Kan jij, of wie dan ook, daar niet mee overweg, dan ga jullie de discussie toch gewoon niet met me aan. Is geen verplichting he, je mag me best negeren. Doe ik ook met die mensen aan wie ik me stoor. Simpel toch?
Zo werkt een forum niet, meneer.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 21 april 2016 - 19:19:45
Citaat van: Tuesday op 21 april 2016 - 18:04:48
Citaat van: Kootje op 21 april 2016 - 17:32:47
Echt te belachelijk voor woorden om de schuld bij Kimi te leggen, die reed gewoon zijn lijn. Het was Vettel die de deur open liet voor Kvyatt, schrikt dat de Rus daar opduikt en naar z'n teamgenoot uitwijkt. Niet andersom. Kan men wel gaan roepen dat Kimi daar maar rekening mee moet houden, maar dat slaat echt alles. Ik bedoel ... waarom moet hij wel weten dat Markus daar zit, maar mag Seb er wel van schrikken? Waarom moet hij zijn lijn, ja ... hij zat ervoor dus is het zijn lijn, maar opofferen, maar hoeft Seb geen pas op de plaats te maken? Vettel liet zelf het gat vallen, dus hij had gewoon z'n gas los moeten laten en z'n verlies nemen, niets meer niets minder. Raikkonen was slachtoffer, geen dader. Het gevalletje Ericsson vs Hamilton mag, nee ... moet je de Fin wel aanrekenen. Zo bruusk de baan weer opkeren is vragen om moeilijkheden en hij mag dan ook van geluk spreken dat hij daar zelf geen gevolgen van ondervond. Maar de aanvaring die daaraan vooraf ging ... kom op, tuurlijk niet. ???
Vettel pikt Kimi zn lijn in die de deur openzet doordat ie een fout maakt,  Kvyat pikt Vettel zn lijn in die ook iets teveel ruimte geeft. t is ook maar net wie je de schuld wilt geven.. ze nemen alle 3 een risico, waarbij Vettel eigenlijk nog het minste risico neemt want die komt eigenlijk 'per toeval' aan de binnenkant van Raikkonen terecht. Raikkonen heeft op dat moment zeker geen recht meer op die lijn, hij kan een ander er hooguit weer vanaf proberen te dwingen.
Maar Kimi liet meer dan voldoende ruimte voor Vettel en als Vettel niet naar links stuurde(kortstondig) Was er geen aanrijding gekomen. Kimi treft in mijn ogen ook helemaal geen blaam, want hij moest ook uitwijken voor Rosberg en stuurt rustig terug naar de lijn.
op zich deed Kimi ook niets verkeerd, het probleem was alleen dat Kvyat aan de andere kant hetzelfde deed, wat Kimi waarschijnlijk niet wist/kon weten. Vettel moet daardoor naar buiten uitwijken terwijl Kimi juist naar binnen stuurt. Dan krijg je dit. Zonder Kvyat wat het niet gebeurd, dus ik snap de ergernis van Vettel in eerste instantie wel, maar die was natuurlijk niet terecht, ook al zal Kvyat wel in zn vuistje hebben gelachen om beide Ferrari's.

Kootje

Citaat van: Matthijs op 21 april 2016 - 19:59:45
Kom op zeg, we zijn toch volwassen kerels? Dan kun je toch met een beetje meer respect omgaan met mensen met een afwijkende mening? Juist dan krijg je een leuke discussie en hoef je ook niet te dreigen met 'negeren'. En ik stoor je niet aan je mening maar aan de manier waarop je je uit.

Inderdaad, volwassen kerels. Dacht dat volwassen kerels wel tegen 'n stootje konden, maar blijbaar is iets belachelijk vinden al te kwetsend, beledigend, aanstootgevend of wat niet meer. Oh ... en ik dreigde niet, ik gaf je slechts 'n tip.  ;)


Citaat van: Jozef op 21 april 2016 - 20:00:19
Zo werkt een forum niet, meneer.

Niet? Ik dacht toch echt dat 'n forum bedoeld was om je mening te uiten en er over te discussieren. Deelname aan discussies is naar mijn weten echter nog altijd vrijblijvend. Stoor je je dus aan de wijze waarop iemand discussieert en/of zichzelf uitdrukt, staat het je vrij om de discussie te laten voor wat het is. Ga iemand, en mij al helemaal niet, echter niet vertellen hoe hij/zij zich uit moet drukken. Volgens mij leven we namelijk nog steeds in 'n vrij land waar vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staat. Uiteraard zijn daar grenzen aan, maar aangezien ik geen verwensingen maak, niet scheld en geen dreigementen uit ...   ::)

Kootje

@Tuesday,

Grappigste vond ik nog het gesprekje tussen Kvyat en Vettel na afloop.

V   "We would have crashed"
K   "But we didn't"
V   "No ... you didn't" 

Briljant ;D

Tuesday

Citaat van: Kootje op 21 april 2016 - 20:41:28
@Tuesday,

Grappigste vond ik nog het gesprekje tussen Kvyat en Vettel na afloop.

V   "We would have crashed"
K   "But we didn't"
V   "No ... you didn't" 

Briljant ;D
was een prima discussie tussen 2 sportmannen nog vol adrenaline. Uiteindelijk weten ze ook beiden wel hoe het werkt.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 21 april 2016 - 21:01:18
Citaat van: Kootje op 21 april 2016 - 20:41:28
@Tuesday,

Grappigste vond ik nog het gesprekje tussen Kvyat en Vettel na afloop.

V   "We would have crashed"
K   "But we didn't"
V   "No ... you didn't" 

Briljant ;D
was een prima discussie tussen 2 sportmannen nog vol adrenaline. Uiteindelijk weten ze ook beiden wel hoe het werkt.
Ja vond ik ook. En ik vond ze allebei best wel gevat, en dat in een taal die niet hun eerste is.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 21 april 2016 - 21:55:41
Citaat van: Tuesday op 21 april 2016 - 21:01:18
Citaat van: Kootje op 21 april 2016 - 20:41:28
@Tuesday,

Grappigste vond ik nog het gesprekje tussen Kvyat en Vettel na afloop.

V   "We would have crashed"
K   "But we didn't"
V   "No ... you didn't" 

Briljant ;D
was een prima discussie tussen 2 sportmannen nog vol adrenaline. Uiteindelijk weten ze ook beiden wel hoe het werkt.
Ja vond ik ook. En ik vond ze allebei best wel gevat, en dat in een taal die niet hun eerste is.
Kvyat lacht net als Butt-head van Beavis en Butt-head ;)