Ronde 1: Rolex Australian Grand Prix, Melbourne Grand Prix Circuit, Albert Park

Gestart door Tessa, 06 maart 2016 - 12:41:29

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Fietser op 22 maart 2016 - 09:13:24
De gunfactor is dan ook heel persoonlijk. Zo gun ik Sainz meer dan Verstappen. Sorry voor zijn 17 miljoen fans. Gewoon een kwestie van sympathie.
maar is dat dan pas sinds dit weekend? of heeft het toch meer te maken met die 17 miljoen fans en jouw afkeer van nationalistische gevoelens (wat je volgens ooit eens uit de doeken hebt gedaan) ?

Fietser

Citaat van: Tuesday op 22 maart 2016 - 13:16:17
Citaat van: Fietser op 22 maart 2016 - 09:13:24
De gunfactor is dan ook heel persoonlijk. Zo gun ik Sainz meer dan Verstappen. Sorry voor zijn 17 miljoen fans. Gewoon een kwestie van sympathie.
maar is dat dan pas sinds dit weekend? of heeft het toch meer te maken met die 17 miljoen fans en jouw afkeer van nationalistische gevoelens (wat je volgens ooit eens uit de doeken hebt gedaan) ?

Ja, ik heb een zekere afkeer - ik vind 'reserve' een beter woord - van nationalisme. Het brengt in mijn ogen te veel narigheid voort. Zoals vooringenomenheid of bepaalde dingen niet willen zien. Zo denk ik dat als Verstappen een Chileen was, dat veel huidige Verstappen-fans een andere mening over 'Melbourne' zouden hebben gehad. Daar wringt m.i. de schoen.

Dan nog iets over Verstappen zelf: Ik heb niets tegen hem, ben zelfs erg enthousiast over de prestaties van de jonge Nederlander. (Ik ben hier weliswaar niet geboren, maar in mijn paspoort staat ook Nederlander, dus dat aspect laat mij echt niet helemaal onberoerd - leve Daphne Schippers en Epke Zonderland! - en een vrolijke nationalistisch manifestatie vind ik prima.) Maar na dit weekend begint Verstappens karakter me behoorlijk tegen te staan. Jawel. En daar heeft nationaliteit niets mee te maken. Althans voor mij niet...

Kootje

Citaat van: Matthijs op 22 maart 2016 - 12:48:12
Citaat van: Kootje op 22 maart 2016 - 11:29:00Hoe miniem ook, sneller is sneller.
Als je miniem sneller bent dan klopt de zin "Normally I should be miles ahead" dus niet.

Dat ''miles ahead'' is dan ook niet meer dan 'n uitdrukking en moet je niet te letterlijk nemen.

Maar goed ... even 'n snel en versimpeld rekensommetje leert ons het volgende: Bij 0.2 sec per ronde, lig je er na 5 rondjes al 'n volle sec voor. Over 'n halve raceafstand, ca 30 rondjes, spreek je dan al over 6 sec. Bij 'n gemiddelde snelheid van 250 kmu praat je dan over 'n voorsprong van ruim 400 meter. Dan denk ik dat je best de uitdrukking ''miles ahead'' mag gebruiken, ook al is deze niet geheel accuraat.
   
CitaatMaargoed ik snap wat je bedoelt, ik ben het er alleen niet mee eens. Los daarvan vind ik de uitspraken misplaatst, ook al zou hij gelijk hebben. Zelfs Hamilton schoffeert zijn teamgenoot niet op een dergelijk denigrerende manier.

Dat mag en ik snap nu ook beter jouw punt. Zijn uitspraak getuigd van 'n zekere arrogantie en is idd kleinerend naar Sainz toe. Wat dat betreft heeft hij dit weekend sowieso wat van mijn respect verloren. Zijn verbale gedrag staat mij ook allerminst aan. Vind het niet schokkend ofzo, maar het siert hem niet.  Het ging mij echter om je initiĆ«le reactie, die ik zwaar overdreven vond. Dit kwam mede doordat ik in de veronderstelling was dat jij uit z'n uitspraak opmaakte dat hij niet van plan is gehoor te geven aan toekomstige orders. Blijkbaar was dat niet het geval en zijn we het in grote lijnen eigenlijk wel eens.

Sabai

Citaat van: Fietser op 22 maart 2016 - 14:12:21
Citaat van: Tuesday op 22 maart 2016 - 13:16:17
Citaat van: Fietser op 22 maart 2016 - 09:13:24
De gunfactor is dan ook heel persoonlijk. Zo gun ik Sainz meer dan Verstappen. Sorry voor zijn 17 miljoen fans. Gewoon een kwestie van sympathie.
maar is dat dan pas sinds dit weekend? of heeft het toch meer te maken met die 17 miljoen fans en jouw afkeer van nationalistische gevoelens (wat je volgens ooit eens uit de doeken hebt gedaan) ?

Ja, ik heb een zekere afkeer - ik vind 'reserve' een beter woord - van nationalisme. Het brengt in mijn ogen te veel narigheid voort. Zoals vooringenomenheid of bepaalde dingen niet willen zien. Zo denk ik dat als Verstappen een Chileen was, dat veel huidige Verstappen-fans een andere mening over 'Melbourne' zouden hebben gehad. Daar wringt m.i. de schoen.

Dan nog iets over Verstappen zelf: Ik heb niets tegen hem, ben zelfs erg enthousiast over de prestaties van de jonge Nederlander. (Ik ben hier weliswaar niet geboren, maar in mijn paspoort staat ook Nederlander, dus dat aspect laat mij echt niet helemaal onberoerd - leve Daphne Schippers en Epke Zonderland! - en een vrolijke nationalistisch manifestatie vind ik prima.) Maar na dit weekend begint Verstappens karakter me behoorlijk tegen te staan. Jawel. En daar heeft nationaliteit niets mee te maken. Althans voor mij niet...

Het was gewoon zijn frustratie in heetst van de strijd. Gebeurt andere coureurs ook zo vaak. Hij ligt ook wel onder een vergrootglas maar blijft een jochie van 18 die ook weleens een fout begaat.

Matthijs

Geen probleem als je iets in de heetst van de strijd roept. Dat doet iedere coureur. Iets met adrenaline enzo.
Maar Verstappen heeft volgens mij nog nooit na de race toegegeven dat hij fout zat. Ook niet nu zijn eigen team aangeeft dat het Max zijn eigen fout was dat het team niet voor hem klaar stond. Daar val ik over.

Jozef

Citaat van: Maikel0230 op 20 maart 2016 - 10:22:09
Uiteraard, als de banden op zijn en je ziet geen ander keuze, maar om dat te doen rond het pit window, terwijl je teamgenoot de lead-car is?

Dat ruikt naar opportunisme.

Sorry maar wat kun je Sainz verwijten? Er zijn restricties over wat een team een rijder mag vertellen over strategie. Een van de weinige dingen die mogen, is zeggen dat je buiten moet blijven omdat je teamgenoot in de pits staat.

Verstappen reed eerst en heeft dus ronde na ronde eerste keuze. Komt hij binnen, dan moet Sainz een ronde wachten. Maar als Verstappen kiest om buiten te blijven, dan is de box gewoon vrij voor Sainz. Of vind jij dat Sainz toestemming moet vragen aan Team Verstappen, voordat hij gaat pitten? Dat kan niet eens meer volgens de nieuwe regels.

Sainz valt niks te verwijten, hij koos een goede strategie. Max deed ook niks fout, zijn banden waren nog in betere staat dus logisch dat hij langer buiten wilde blijven. Enige fout die er is gebeurd, is dat Toro Rosso de pitstop van Verstappen verknoeide. Tja shit happens, is vorig jaar ook al met Sainz gebeurd. Gebeurde deze race ook bij Ferrari trouwens. Om daarvoor je team aan te vallen getuigt van een groot egocentrisme.

Edit: ik lees net pas de reactie van Tost, dat Max zelf in de fout ging door zijn pitstop niet op tijd aan te kondigen. Dat het team hem langer buiten wilde houden. Dat hij daardoor waarschijnlijk niet alleen voor Sainz maar ook voor zelfs Grosjean gefinisht zou zijn. Tja, Max heeft zich dus gewoon compleet belachelijk gemaakt dit weekend. Zeker met zijn "normally I would be miles ahead". Wel Max, waarom was dat in Melbourne dan niet zo, voordat dit gedoe begon?

Tuesday

Citaat van: Fietser op 22 maart 2016 - 14:12:21
Citaat van: Tuesday op 22 maart 2016 - 13:16:17
Citaat van: Fietser op 22 maart 2016 - 09:13:24
De gunfactor is dan ook heel persoonlijk. Zo gun ik Sainz meer dan Verstappen. Sorry voor zijn 17 miljoen fans. Gewoon een kwestie van sympathie.
maar is dat dan pas sinds dit weekend? of heeft het toch meer te maken met die 17 miljoen fans en jouw afkeer van nationalistische gevoelens (wat je volgens ooit eens uit de doeken hebt gedaan) ?

Ja, ik heb een zekere afkeer - ik vind 'reserve' een beter woord - van nationalisme. Het brengt in mijn ogen te veel narigheid voort. Zoals vooringenomenheid of bepaalde dingen niet willen zien. Zo denk ik dat als Verstappen een Chileen was, dat veel huidige Verstappen-fans een andere mening over 'Melbourne' zouden hebben gehad. Daar wringt m.i. de schoen.

Dan nog iets over Verstappen zelf: Ik heb niets tegen hem, ben zelfs erg enthousiast over de prestaties van de jonge Nederlander. (Ik ben hier weliswaar niet geboren, maar in mijn paspoort staat ook Nederlander, dus dat aspect laat mij echt niet helemaal onberoerd - leve Daphne Schippers en Epke Zonderland! - en een vrolijke nationalistisch manifestatie vind ik prima.) Maar na dit weekend begint Verstappens karakter me behoorlijk tegen te staan. Jawel. En daar heeft nationaliteit niets mee te maken. Althans voor mij niet...
ik heb me ook gestoord aan Verstappen afgelopen weekend, net als bij bv Vettel in Turkije 2010. Voor mij in beide gevallen geen reden om een antipathie te ontwikkelen. Voor anderen blijkbaar wel, maar ik denk dat zoiets dan daarvoor al begonnen is met sluimeren en dat het dan op zo'n moment definitief wordt ofzo.  Ik heb geregeld gelezen dat mensen na Turkije een hekel hebben gekregen aan Vettel, vaak Hamilton of Alonso fans. Ik denk dat het dan meer te maken heeft met krijgen van succes en het feit dat ze een bedreiging gaan vormen voor de gevestigde orde en hun fanschare.
Wat betreft nationalisme en sport; heeft ook vast zn nadelen, maar ook zn voordelen ;) Ik zelf heb niet zoveel op met NL'se coureurs, maar sinds Maleisiƫ vorig jaar ben ik toch wel voorzichtig een beetje Max fan geworden. Dat ie (halve) Nederlander is zal vast wel meespelen, maar bij mij is dat volgens mij niet de hoofdreden.

Sabai

Vond trouwens dat McLaren ook flinke stappen gemaakt heeft dit jaar. Ze zitten wel in de middenmoot nu ipv stijf achteraan. Renault vond ik ook niet slecht. Al met al voorzie ik een leuker seizoen tegemoet dit jaar waar alles wat dichter bij elkaar zit heb ik het idee.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 22 maart 2016 - 17:49:40
Citaat van: Maikel0230 op 20 maart 2016 - 10:22:09
Uiteraard, als de banden op zijn en je ziet geen ander keuze, maar om dat te doen rond het pit window, terwijl je teamgenoot de lead-car is?

Dat ruikt naar opportunisme.

Sorry maar wat kun je Sainz verwijten? Er zijn restricties over wat een team een rijder mag vertellen over strategie. Een van de weinige dingen die mogen, is zeggen dat je buiten moet blijven omdat je teamgenoot in de pits staat.

Verstappen reed eerst en heeft dus ronde na ronde eerste keuze. Komt hij binnen, dan moet Sainz een ronde wachten. Maar als Verstappen kiest om buiten te blijven, dan is de box gewoon vrij voor Sainz. Of vind jij dat Sainz toestemming moet vragen aan Team Verstappen, voordat hij gaat pitten? Dat kan niet eens meer volgens de nieuwe regels.

Sainz valt niks te verwijten, hij koos een goede strategie. Max deed ook niks fout, zijn banden waren nog in betere staat dus logisch dat hij langer buiten wilde blijven. Enige fout die er is gebeurd, is dat Toro Rosso de pitstop van Verstappen verknoeide. Tja shit happens, is vorig jaar ook al met Sainz gebeurd. Gebeurde deze race ook bij Ferrari trouwens. Om daarvoor je team aan te vallen getuigt van een groot egocentrisme.

Edit: ik lees net pas de reactie van Tost, dat Max zelf in de fout ging door zijn pitstop niet op tijd aan te kondigen. Dat het team hem langer buiten wilde houden. Dat hij daardoor waarschijnlijk niet alleen voor Sainz maar ook voor zelfs Grosjean gefinisht zou zijn. Tja, Max heeft zich dus gewoon compleet belachelijk gemaakt dit weekend. Zeker met zijn "normally I would be miles ahead". Wel Max, waarom was dat in Melbourne dan niet zo, voordat dit gedoe begon?
Sainz koos helemaal geen goede strategie. Hij was sneller dan iedereen achter hem en als ie doorgereden had ie wellicht een gat kunnen slaan dat voldoende was om weer op P6 of 7 de baan op te komen. Vervolgens gaat Verstappen daar in mee omdat ie blijkbaar bang was dat Sainz m zou undercutten. Sainz had veel last van lock ups en deed zn stop in overleg met het team, dus op zich kun je daar weinig van zeggen. Maar die 11 rondjes op de softs waren veels te weinig, Ricciardo deed er dubbel zo veel en Vettel ging op SS ook langer door terwijl ie er voor de rode vlag ook al 4 ronden op had gereden. Beide coureurs hebben door eigen schuld veel punten weggegooid. Helaas kennen we niet alle details, maar het lijkt me duidelijk dat er tussen beide coureurs meer speelt dan met name Sainz wil toegeven. Verstappen zou zich natuurlijk meer moeten beheersen, maar ik vertrouw die Sainz voor geen meter.

Sabai

Had niet iedereen banden gewisseld tijdens de rode vlag situatie?  Dat mag toch altijd.

Sabai

The tyre strategies for each driver:

Stint 1   Stint 2   Stint 3   Stint 4
Nico Rosberg   Super soft (12)   Soft (6)   Medium (39)
Lewis Hamilton   Super soft (16)   Medium (41)
Sebastian Vettel   Super soft (13)   Super soft (22)   Soft (22)
Daniel Ricciardo   Super soft (12)   Super soft (6)   Soft (24)   Super soft (15)
Felipe Massa   Super soft (11)   Soft (7)   Medium (39)
Romain Grosjean   Soft (18)   Medium (39)
Nico Hulkenberg   Soft (16)   Medium (41)
Valtteri Bottas   Soft (17)   Medium (40)
Carlos Sainz Jnr   Super soft 8   Soft (10 soft (13)   Medium (26)
Max Verstappen   Super soft (13)   Soft (5)   Soft (14)   Medium (25)
Jolyon Palmer   Super soft (12)   Soft (6)   Medium (39)
Kevin Magnussen   Super soft (1)   Soft (17)   Medium (39)
Sergio Perez   Soft (16)   Medium (41)
Jenson Button   Soft (15)   Soft (3)   Super soft (12)   Medium (26)
Felipe Nasr   Super soft (10)   Soft (8)   Medium (38)
Pascal Wehrlein   Super soft (11)   Soft (7)   Soft (14)   Medium (24)
Marcus Ericsson   Super soft (11)   Soft (7)   Medium (20)
Kimi Raikkonen   Super soft (16)   Super soft (5)
Rio Haryanto   Super soft (12)   Soft (5)
Esteban Gutierrez   Soft (16)
Fernando Alonso   Super soft (12)   Soft (4)

Als ik kijk hoeveel rondes ze erop hadden snap ik ook niet waarom Max naar binnen ging eigenlijk.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 22 maart 2016 - 19:04:07
Had niet iedereen banden gewisseld tijdens de rode vlag situatie?  Dat mag toch altijd.
zeker, maar volgens mij had Vettel geen nieuw setje supersofts meer. Dus die zijn er dan gewoon onder blijven zitten of misschien een ander gebruikt setje.

Kootje

Sainz koos er in overleg met het team voor om eerder dan gepland binnen te komen omdat hij bij zijn pogingen zich tegen Hamilton te verdedigen continu lock-ups had waardoor zijn banden sneller op waren. Logische keus, men moest wat om de schade te beperken. Achteraf gezien had hij er verstandiger aan gedaan Lewis te laten passeren. Maar ja ... dat zit niet in de aard van het beestje en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.

Max had daarentegen gewoon door kunnen rijden, maar was teveel met Carlos bezig ipv z'n eigen race. Hij voelde zich bestolen van ''zijn'' undercut en besluit daarop ook nog eens op eigen houtje te pitten, zonder hierover het team in te lichten. Logisch dat die dan niet klaar staan en hij 7 sec verliest. Het team valt hierin echter niets aan te rekenen, de fout ligt bij Max zelf.

Conclusie: Beide coureurs hebben het zelf verpest (de een op de baan, de ander in de pits), maar met 'n foute strategie had het niets van doen.

Maikel0230

Denk dat de analyse van Kootje er misschien wel het dichtsbij komt.

Al vraag ik me af waarom Max dat setje al afschreef over de teamradio als het volgens het team nog goed genoeg was?

Heeft ook hij misschien een grote lock-up gehad waarvan we niets hebben gezien?

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Tuesday

Citaat van: Kootje op 22 maart 2016 - 19:55:26
Sainz koos er in overleg met het team voor om eerder dan gepland binnen te komen omdat hij bij zijn pogingen zich tegen Hamilton te verdedigen continu lock-ups had waardoor zijn banden sneller op waren. Logische keus, men moest wat om de schade te beperken. Achteraf gezien had hij er verstandiger aan gedaan Lewis te laten passeren. Maar ja ... dat zit niet in de aard van het beestje en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.

Max had daarentegen gewoon door kunnen rijden, maar was teveel met Carlos bezig ipv z'n eigen race. Hij voelde zich bestolen van ''zijn'' undercut en besluit daarop ook nog eens op eigen houtje te pitten, zonder hierover het team in te lichten. Logisch dat die dan niet klaar staan en hij 7 sec verliest. Het team valt hierin echter niets aan te rekenen, de fout ligt bij Max zelf.

Conclusie: Beide coureurs hebben het zelf verpest (de een op de baan, de ander in de pits), maar met 'n foute strategie had het niets van doen.
het was de slechtste strategie van alle teams, nog slechter dan bij Ferrari. Waarom zou je wel vanwege Hamilton de pits induiken, maar hem niet gewoon voorbij laten? in beide gevallen ga je toch een verder gevecht uit de weg?     Verder wijzen de rondetijden van Sainz niet uit dat zn banden op waren, ondanks alle lock ups. De rest van het verhaal ben ik het helemaal mee eens. Doordat Max Sainz volgde kwamen ze beiden op de meest ongelukkige strategie uit.