Qualify in 2016...een echte afvalrace?

Gestart door Tessa, 24 februari 2016 - 08:42:39

« vorige - volgende »

Robbert65

lol. Ik heb het niet teruggevonden... De regels zijn dus wat betreft de bandenverplichting van de rijders uit Q3 onveranderd t.o.v. 2015, voor zover ik nu weet.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

Q3 is gewoon te suf voor woorden!!! Volgende race veranderen want dit slaat nergens op....

Verder lijkt tijdrekenen [timing] belangrijker dan racen.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Als vandaag de maatstaf is, dan is rekenen en bandensparen waar Q anno 2016 om gaat. Lijkt mij toch niet de bedoeling. Van meer actie en spanning heb ik iig nog niets gemerkt. Volgens mij was dat juist wel de bedoeling. Dus ... of ik heb het verkeerd begrepen, of de nieuwe opzet is vooralsnog 'n sof. Maar goed ... het zal ook voor de teams nog wel ff wennen zijn, dus laten we het niet gelijk afserveren. Wellicht wordt het nog wat.

Top van Max ook, gewoon ff P5. Goed getimed en ik denk het maximaal haalbare. Ben benieuwd of hij die plek in de race vast weet te houden.

Arthur

Juist door die timing pakt Max P5. Prima natuurlijk maar de concurrentie wordt de kans ineens ontnomen door tijdsgebrek. Racend dus niet op te lossen. Kan toch nooit de bedoeling zijn? Of teams begrijpen het nog niet of er valt niet tijdig op te anticiperen? Dan wordt het ineens een soort van loterij?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tessa

Er werden inderdaad meerdere coureurs overvallen door de klok.

Ondanks de plotselinge/snelle invoer van dit nieuwe systeem, hebben ze hier vooraf al wel een flinke tijd over nagedacht....of laten we zeggen: over gepraat.

Het is wat mij betreft dan ook behoorlijk opmerkelijk DAT men zich laat overvallen door de klok.
Dit is immers niet zomaar een hobby voor de weekenden. Wat men ook vind van de nieuwe opzet van de qualify, de mensen die zich hebben laten overvallen door de klok, hebben hun werk slecht uitgevoerd en mogen zich flink schamen.

Tuesday

in Q3 hebben de meeste coureurs maar 1 vers setje banden over. Van nr 5 t/m 8 had sowieso niemand zich meer kunnen verbeteren na de 1e run. Max/STR heeft het qua verkeer een baancondities goed getimed, maar verder kwam er weinig geluk bij kijken bij deze P5.

Arthur

De overval komt [m.i.] doordat een concurrent een positieverbetering behaalt waardoor jij ineens de rode lantaarn in je maag krijgt geworpen. Op dat moment is de vraag waar je je bevind op de baan als die 90 seconden gaan lopen, zit je in een snel rondje of zit je net voor de start/finish dan zit je goed. Maar zit je in een outlap of erger nog in de pits, dan ben je gezien. En dat maakt het juist timen [denk ik] bijna onmogelijk.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Figge

Zoals ik al eerder eens heb gezegd, de klok zou voor iedereen op nul moeten na de 90 sec intervallen. Dan behoud je de actie op de baan. Iedereen moet dan wel blijven rijden en ook hard gaan, wellicht worden we nog eens getrakteerd op spectaculaire inhaalacties. Na de eerste minuten zou je ook nog een optie hebben om vers rubber te halen. Dit format vind ik als die van de afgelopen jaren niets aan. Qualy is voor mij op deze manier nog steeds ter kennisname.

Elke

Hoi hoi, nieuwtje hier op het forum (maar al jaren F1-fan). Persoonlijk vond ik de hervormde Q1 en Q2 best leuk, maar aan Q3 moet gesleuteld worden want eigenlijk is er gewoon niet meer écht gereden in die laatste fase.

Mij lijkt het bijvoorbeeld een leuk idee om van Q3 een mini-race te maken waarbij de laatste groep in startopstelling aan de start gaat staan in de volgorde die zo op dat moment hebben. Lichtjes op rood, aftellen en bij groen lekker gaan racen voor een minuut of 10. Na de 10 minuten is het afgelopen en is de startopstelling zoals ze over de streep komen.

Wellicht moet er dan wel even nagedacht worden over bandenslijtage en brandstofverbruik, maar een vers setje eronder voor de Q3'ers en een vooraf bepaald aantal liters brandstof erbij zodat iedereen weer min of meer gelijk voor de wet kan starten op zondag is toch geen onhaalbare kaart. Of zie ik dat verkeerd?

Hoe dan ook, Q3 was in de praktijk niet meteen interessant, dus alle ideeën zijn welkom  :D

Oh ja, en super gedaan Max! Meteen al Best of the Rest, leuk toch? Ik kijk uit naar meer  ;)

gloudiesaurus

Citaat van: Tuesday op 19 maart 2016 - 10:00:51
in Q3 hebben de meeste coureurs maar 1 vers setje banden over. Van nr 5 t/m 8 had sowieso niemand zich meer kunnen verbeteren na de 1e run. Max/STR heeft het qua verkeer een baancondities goed getimed, maar verder kwam er weinig geluk bij kijken bij deze P5.

Precies, gewoon pure snelheid.
Het was wel zo dat Sainz in Q2 nipt sneller was dan Verstappen in Q3. Sainz maakte een fout in Q3, maar that's it.

Overigens vond ik Q1 en Q2 leuk. Waarom de coureurs in Q3 niet een extra setje soft of ultrasofte banden geven als beloning, de tijden van Q1 en Q2 weer op 0 zetten, en zoals vorig jaar Q3 doen?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

JS JTD


rafael25


Arthur

Kan ook niets anders, Q3 is nu gewoon een gedrocht! 1 en 2 mogen van mij blijven alhoewel daar ook nog wel iets te verbeteren is.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wallie

Nou dat was niet veel die kwalificatie in deze opzet. Snel terug naar het vorige of zelfs terug naar het 12 rondjes format en zie maar wanneer je ze rijdt.
Nobody wins, unless everybody wins - bruce springsteen

Robbert65

Citaat van: Elke op 19 maart 2016 - 14:06:34
Hoi hoi, nieuwtje hier op het forum (maar al jaren F1-fan). Persoonlijk vond ik de hervormde Q1 en Q2 best leuk, maar aan Q3 moet gesleuteld worden want eigenlijk is er gewoon niet meer écht gereden in die laatste fase.

Mij lijkt het bijvoorbeeld een leuk idee om van Q3 een mini-race te maken waarbij de laatste groep in startopstelling aan de start gaat staan in de volgorde die zo op dat moment hebben. Lichtjes op rood, aftellen en bij groen lekker gaan racen voor een minuut of 10. Na de 10 minuten is het afgelopen en is de startopstelling zoals ze over de streep komen.

Wellicht moet er dan wel even nagedacht worden over bandenslijtage en brandstofverbruik, maar een vers setje eronder voor de Q3'ers en een vooraf bepaald aantal liters brandstof erbij zodat iedereen weer min of meer gelijk voor de wet kan starten op zondag is toch geen onhaalbare kaart. Of zie ik dat verkeerd?

Hoe dan ook, Q3 was in de praktijk niet meteen interessant, dus alle ideeën zijn welkom  :D

Oh ja, en super gedaan Max! Meteen al Best of the Rest, leuk toch? Ik kijk uit naar meer  ;)

Hoi Elke, heel hartelijk welkom op het forum van GPPITS!

Ik ben met je eens, dat Q3 voor verbetering vatbaar is. Eigenlijk vind ik de nieuwe vorm van de qualy wel leuk, maar ik lijk de enige. Veel teambazen lopen nu ook te blazen, maar dat zijn wel de teambazen die slag gemist hebben in Q1 of Q2. Horner bijvoorbeeld met Kvyat, als je niet ziet, dat Alonso naar buiten gaat en dus een bedreiging is en je dus Kvyat naar buiten moet sturen in plaats van stuurs met je armen over elkaar gaan staan als het te laat blijkt... Horner was fout, niet het systeem. Wij stonden hier tijdens Q1 en Q2, konden niet blijven zitten, stonden te roepen naar de buis wat er allemaal gebeuren moest :D Spannend, enerverend en leuk, tijd vloog om, de hele qualy leek in 10 minuten voorbij!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel