Qualify in 2016...een echte afvalrace?

Gestart door Tessa, 24 februari 2016 - 08:42:39

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: Blanchimont op 24 februari 2016 - 14:29:31
Bedankt! Da's een mooi perspectief, Folkert. Bij een teleurstellend resultaat ga ik het proberen om het vanuit dat perspectief te zien ;)
Haha, bedankt. Die wijsheid is ook met de jaren gekomen, vroeger was ik nog lang niet zo door gewinterd als nu. ;D

FolkertE

Citaat van: Jozef op 24 februari 2016 - 15:00:50
Ik kan het fout hebben, het zou kunnen dat het verplicht is om de hele sessie lang op de baan te blijven, maar wat je dan krijgt is dat meneer Hamilton in het begin van de sessie een snelle ronde neerzet en daarna alleen maar op de baan blijft omdat het moet... en dus rondjes van 20 seconden langzamer gaat draaien. Dan heb ik nog liever dat hij in de garagebox gaat staan!
Zijn rijders nu al niet verplicht om binnen een bepaalde marge rond te rijden? IAW: Ze mogen niet met een slakkegangetje over het circuit rond toeren als daar geen aantoonbare problemen zijn.

FolkertE

Citaat van: Robbert65 op 24 februari 2016 - 15:21:02
Nee. Het enige wat er dus verandert is, dat degene die zijn rondjes volkomen verkloot ook meteen klaar is. En dus achteraan start. En dat hebben we Vettel, Raïkönnen en ook Hamilton al zien doen in 2015. so what the f@ck is new?
Maar dat zou wel mogelijkheden creëren voor spannende races en dat zou ik toejuichen.
Weet iemand precies hoe het zit met het willekeurig controleren van de auto's? Is dat nog steeds zoals vroeger en gebeurd dat echt willekeurig en kan potentieel hun rondje en qualificatie verpesten?

Jozef

Wat Robbert zegt, klopt dus volgens mij. Er verandert niks, behalve dat je nu dieper in de problemen komt als je je eerste snelle ronde verknoeit.

En de eindstrijd van Q3 wordt natuurlijk anders, straks heb je op het einde van Q3 hoogstens nog 2 auto's op de baan, saai! Ik durf me zelfs luidop afvragen of er in de laatste minuten van Q3 überhaupt nog iemand de baan op zal komen! Iedereen zal toch vroeg genoeg een knaltijd moeten rijden om alvast zeker bij de eerste vijf of zo te staan. Stel dat je dan P2 staat en nog voor de pole wil gaan... dan moet je dus nog een bandensetje opgebruiken. Niet interessant, toch?

Nee, ik ben bang dat dit format een k*tidee is en dat het averechts zal werken. Ik snap echt niet wat er mis was met het kwalificatieformat.

Arthur

Hmm, veel vooruitgang? Rondje verkloten of technisch malheur [en als dat binnen 7 minuten is?] zijn de risico's. Maar die waren er al... Dit had nu net niet op de schop gehoeven. Maar als je het dan toch wilt; ga dan terug naar 1 rondje om de beurt. Nadeel daarvan, weersomstandigheden.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

KVDracer

Ik vraag me alleen af hoe het in elkaar steekt als er een sessie onderbroken word.

Jehoentelaar

Denk dat ze dan de 'huidige' anderhalve minuut terugspoelen.

Vind het verder niet geweldig, die veranderingen. Per saldo verandert er niet veel (de topteams kunnen blijven afwachten en de langzame jongens blijven het moeilijk houden). Dat is op zich prima want de grid moet niet op basis van een trukendoos worden bepaald, maar ik snap niet waarom we nou weer dit gaan doen.

Figge

Ik vind het idee nog niet volledig genoeg uitgewerkt. (heb dr ook niet beestachtig naar gezocht) Maar ik ben hier eigenlijk wel een voorstander van als: Verplicht iedereen direct op de baan is, dus veel verkeer en dus het risico op verkeer en een moeizame kwalificatie en onverwachte afvallers in Q1 en 2. fuelflow op z'n minst vrijgeven in de kwalificatie. Even bijtanken in de pauzes. Ik ben wel benieuwd naar hoe de praktijk uitpakt met de rijder die afvalt, want die is vervolgens een rijdende chicane. Echter vind ik wel dat zodra er rijders gaan afvallen voor iedereen dan de teller weer op nul te zetten, zodat iedereen moet blijven pushen. Anders is het helemaal geen verandering tov nu en is het een onzinnige aanpassing.

FolkertE

Citaat van: Figge op 25 februari 2016 - 11:55:05
Ik vind het idee nog niet volledig genoeg uitgewerkt. (heb dr ook niet beestachtig naar gezocht) Maar ik ben hier eigenlijk wel een voorstander van als: Verplicht iedereen direct op de baan is, dus veel verkeer en dus het risico op verkeer en een moeizame kwalificatie en onverwachte afvallers in Q1 en 2. fuelflow op z'n minst vrijgeven in de kwalificatie. Even bijtanken in de pauzes. Ik ben wel benieuwd naar hoe de praktijk uitpakt met de rijder die afvalt, want die is vervolgens een rijdende chicane. Echter vind ik wel dat zodra er rijders gaan afvallen voor iedereen dan de teller weer op nul te zetten, zodat iedereen moet blijven pushen. Anders is het helemaal geen verandering tov nu en is het een onzinnige aanpassing.
Welke terug Figge, Alles goed met de vrouw en baby?

Maar helemaal mee eens eigenlijk.

Jozef

Citaat van: Figge op 25 februari 2016 - 11:55:05Echter vind ik wel dat zodra er rijders gaan afvallen voor iedereen dan de teller weer op nul te zetten, zodat iedereen moet blijven pushen. Anders is het helemaal geen verandering tov nu en is het een onzinnige aanpassing.

Dat zou een organisatorische nachtmerrie zijn, want iedereen moet wel de kans hebben om elke keer een snelle ronde te zetten dus duurt je kwalificatie waarschijnlijk dubbel zo lang om dat gedaan te krijgen.

Bovendien, hebben we al niet genoeg banden sparen tijdens de race? Met jouw idee zou het concept van de kwalificatie veranderen van "degene die het hardst kan knallen krijgt pole" naar "degene die 15 minuten lang in de running blijft maar wel zijn banden in goede staat weet te houden krijgt pole". Nee bedankt.

Figge

Ik zie niet in waarom het een nachtmerrie zou moeten worden.
Uit de problemen blijven is ook een talent. En naarmate is je verder komt wordt het rustiger op de baan. Ruimte genoeg om te knallen voor de pole. Want dat is idd waar kwalificeren over zou moeten gaan. Dat is nu ook niet zo, met het ook op banden en strategische keuzes. Het huidige format neem ik al jaren simpelweg ter kennisgeving in aan. Te voorspelbaar, te geknepen auto's.
een afval kwalificatierace wordt naar mate het seizoen vordert steeds interessanter. Vergeet niet dat niet dat iedereen de hele tijd maximaal rijdt, en dat er dus een minimale kans is op elkaar hinderen.

Vieze baas

Het is uitgesteld tot minimaal Spanje:
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/336104/ecclestone-nieuw-kwalificatiesysteem-uitgesteld-tot-spanje/

Ecclestone heeft nog meer suggesties voor veranderingen:
"De Engelsman laat weten een voorstander te zijn van een systeem, waarbij de snelste rijder een tijdstraf ontvangt en daarmee verplicht wordt zich door het veld naar voren te vechten. "Maar aan het einde van de rit gebeurt niet wat ik graag wil", legt hij verder uit. "Ik probeer alleen de grid door elkaar te gooien. Dus de rapste man in de kwalificatie krijgt geen pole-position en dus niet de kans om te verdwijnen. Want waarom zal hij in de race rustiger aan gaan doen, als hij de snelste is in de kwalificatie? Ik wilde iets heel simpels. En dat is de kwalificatie houden zoals het is, want dat format is goed. En als een coureur zich dan op pole kwalificeert en ook nog de laatste race heeft gewonnen, dan krijg hij zoveel seconden straf dat hij zich wel door het veld moet vechten. Want dat zou hij anders toch wel doen. Het zou spectaculair racen worden."

Die man komt met steeds idiotere plannen...

FolkertE

Theoretisch heeft hij gelijk en is het niet eens een heel slecht plan, maar in de praktijk gaat dit gewoon niet werken. Niemand gaat pole tijd rijden, want dat is meer nadeel dan voordeel. Nee dit is weer een dappere poging van Bernie, maar het slaat nergens op. Als je de kwalificatie spannender wild maken, gooi het dan helemaal op om. Ik heb nog liever dat ze er een mini race van maken, dan dat wat ze nu willen gaan doen.

Jozef

Horner denkt ook dat er weinig gaat veranderen met dit nieuwe format:

"It's not a big departure from the current system," assessed Horner, speaking to Autosport. "It just puts more emphasis on getting it right on your initial runs.
"You will probably run a similar amount of tyres through the three stages of qualifying, so you just have to get your timing right.

Dat laatste sterkt mijn vermoeden dat er in de laatste 5 minuten van Q3 geen actie meer zal zijn. De goede banden zullen dan namelijk op zijn.

Jozef

Citaat van: Jozef op 24 februari 2016 - 14:49:56Als er één ding was in de F1 dat niet aan verandering toe was, was het wel het kwalificatieformat.

Ben Anderson van Autosport leest blijkbaar ook mee. ;D Hij schrijft vandaag in een artikel op het betalende stuk van hun site:

How typical of F1, amid all the wrangling about its identity and future direction, to decide to meddle with what most would contend is the one element of the current sporting format that didn't need to be questioned.