Testsessie Barcelona 22-25 febr/ 1-4 maart topic

Gestart door gloudiesaurus, 15 februari 2016 - 21:30:25

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Interresant info Matthijs!
Als het echt waar is staat Toro Rosso er goed op. Zeker omdat er volgende week nog een grote aerodynamische update komt.
Zou het chassis dan echt zo goed zijn? Ik hoop het. Dan kunnen we dit jaar nog mooie dingen zien van Max  8)

Force India staat er inderdaad goed op.
McLaren valt opnieuw tegen (ook qua betrouwbaarheid)
Williams verwacht ik verder naar voren.

Maar laten we de tijden niet te serieus nemen.
Sauber staat met de 2015-bolide gewoon in de middenmoot, terwijl dat in 2015 al geen beste bolide was.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Citaat van: Mike05021984 op 26 februari 2016 - 20:37:51
Iemand toevallig nieuws over die 2 filmdagen van McLaren?
Vandaag en morgen zouden die plaatsvinden... maar nergens is er nieuws te bespeuren.
Ben eens benieuwd of ze toch nog iets of wat kilometers hebben kunnen rijden...ook al is het maar een filmdag, elke ronde telt toch voor hen denk ik. Zeker gezien alle problemen wederom.

Nog niet, maar daar wordt nooit veel over bekend gemaakt.
Sowieso mogen ze maar maximaal 100 km rijden op een filmdag.

Denk wel dat elke ronde telt voor McLaren ja. Zeker omdat ze in Barcelona toch weer veel tracktime hebben gemist.
Wie weet volgende week?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mike05021984

Ik denk zo soms, als je op zo een filmdag maar 100km mag rijden ( ruw geschat zijn dat 20-25 rondjes).
Waarom dan niet als McLaren zijnde eens alles uit de kast halen. Motor eerst goed warm draaien en dan 10-15 rondjes gewoon knallen.
En ploft de motor dan ploft hij, het zijn maar filmdagen en geen testdagen (bij testdagen zou het zonde zijn van de verloren tijd).
Maar zo weet je tenminste eens wat de motor kan, en heb je toch een een 5-tal dagen om onderdelen te fixen naar de volgende testweek, in het geval moest je brokken rijden.
Maar zo gewoon rondjes rijden om te rijden....
Ik zou zeggen, pedal to the metal :-)



Jozef

Motoren gaan kapot door slijtage, door vermoeiing etc. Dat simuleer je niet door heel kort heel hard te gaan. Want dan gaan de dingen op een andere manier kapot dan wat er tijdens de races zou gebeuren.
Bovendien, dit soort vereenvoudigde tests kunnen ze prima op de testbank doen en ongetwijfeld doen ze dat ook bij Honda!

Waar het probleem zit, is wanneer de motor van de testbank naar de auto verplaatst wordt. Plots heb je heel andere koelingsomstandigheden, enorme g-krachten in alle richtingen, trillingen etc. Daarom zijn ze bij McLaren-Honda de afgelopen testsessie vooral bezig geweest met het gedrag van de motor in de gaten houden (dat zei Alonso althans). Ze zullen die trillingen gemeten hebben, net als de temperatuur van alle belangrijke componenten in verschillende omstandigheden.

Dat ze anderhalve testdag verliezen door twee vloeistoflekken, vind ik wel enigszins zorgwekkend. Vorig jaar begon de ellende ook met van die dingen waarvan iedereen zei "oh dit is makkelijk op te lossen". Nu zijn het weer van die "kleine dingetjes" die wel gewoon veel pijn doen. Ik snap niet dat ze niet de kennis hebben om een motor te bouwen die gewoon geen vloeistoflekken krijgt. En zeker niet binnen de drie installatierondjes, zoals bij Alonso op de laatste testdag!

Mike05021984

Iemand nog nieuws over de 2 filmdagen van McLaren?
Hebben ze vlot 2x 100km kunnen rijden zonder problemen?

Jozef

#65
Ik weet niet of die details naar buiten gebracht zijn. In elk geval is er gereden. Hier een video van een pitstop. Het geluid van de Honda is een stuk beter dan vorig jaar.

! No longer available

Edit: volgens deze site toch een goede eerste filmdag op vrijdag: http://en.f1i.com/news/43876-mclaren-enjoys-smooth-filming-day-after-testing-woes.html

Je moet die filmdagen nu ook niet overschatten trouwens, ze mogen maar een rondje of 20-25. Leuk om te checken of alles werkt maar verder...

gloudiesaurus

Overigens hebben de teams maar 2 filmdagen per jaar. Die van McLaren zijn nu dus al op  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Toch best om ze nu te gebruiken in hun geval. Als ze weer een vloeistoflek of wat dan ook tegenkomen, is het beter om tijdens een filmdag 6 uur lang in de garage te moeten staan dan tijdens een testdag.

Ben benieuwd naar volgende week, ik zal tevreden zijn als ze op 4 dagen 350 rondjes verzamelen.

gloudiesaurus

Citaat van: Jozef op 29 februari 2016 - 00:34:15
Toch best om ze nu te gebruiken in hun geval. Als ze weer een vloeistoflek of wat dan ook tegenkomen, is het beter om tijdens een filmdag 6 uur lang in de garage te moeten staan dan tijdens een testdag.

Ben benieuwd naar volgende week, ik zal tevreden zijn als ze op 4 dagen 350 rondjes verzamelen.

Volgende week? Je bedoeld morgen  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mike05021984

Wat ik me afvraag, kunnen ze veel aan die motor veranderen tussen die 2x 4-daagse testsessies? Je leest overal dat Honda de eerste test bewust het vermogen begrensd heeft, en dat ze de 2de test al met een upgrade zouden komen en het vermogen verder zouden opendraaien.
Maar wat kan je veranderen aan die motor op die 2-3 dagen tussenin?
25februari was de laatste dag van test 1.
26-27 febr hebben ze hun filmdag gehouden
En nu morgen , 1 maart , dus 2 dagen later, zouden ze met een upgrade komen?
Wordt er dan een nieuwe motor vanuit Engeland overgevlogen ofzo?
Of hoe doen teams dit?
Die teams blijven toch gewoon in Barcelona kamperen ... Hoe kan je dan weet ik veel wat allemaal veranderen aan je motor?

Mike05021984

Nog iets wat ik me afvraag, teams mogen tijdens die testsessies blijkbaar maar 1 auto/chassis gebruiken heb ik gelezen...
Wil dat zeggen dat (laten we nu even Mercedes nemen) de auto van Hamilton gebruikt wordt voor alle 8 testdagen? En dat dus de auto van Rosberg tot aan de start in Melbourne nog geen meter gereden heeft?
Dat kan toch bijna niet...
Mercedes heeft tijdens die eerste test op donderdag en vrijdag, beide coureurs laten rijden. De ene voor de middag, de andere nam gewoon over na de middag...
Maar dit gebeurt dus telkens met dezelfde auto?
Ik kan me toch moeilijk inbeelden dat die 2de auto nog geen meter gereden heeft op het circuit tot aan de start in Melbourne?ze zeggen altijd dat testen op dyno niet hetzelfde is als op het circuit...waarom mag je dan maar 1 chassis inzetten? Dit lijkt me toch een serieus nadeel voor de 2de auto?

lieven

Citaat van: Mike05021984 op 01 maart 2016 - 00:42:58
Nog iets wat ik me afvraag, teams mogen tijdens die testsessies blijkbaar maar 1 auto/chassis gebruiken heb ik gelezen...
Wil dat zeggen dat (laten we nu even Mercedes nemen) de auto van Hamilton gebruikt wordt voor alle 8 testdagen? En dat dus de auto van Rosberg tot aan de start in Melbourne nog geen meter gereden heeft?
Dat kan toch bijna niet...
Mercedes heeft tijdens die eerste test op donderdag en vrijdag, beide coureurs laten rijden. De ene voor de middag, de andere nam gewoon over na de middag...
Maar dit gebeurt dus telkens met dezelfde auto?
Ik kan me toch moeilijk inbeelden dat die 2de auto nog geen meter gereden heeft op het circuit tot aan de start in Melbourne?ze zeggen altijd dat testen op dyno niet hetzelfde is als op het circuit...waarom mag je dan maar 1 chassis inzetten? Dit lijkt me toch een serieus nadeel voor de 2de auto?
Grote kans dat die 2de wage, elfs nog niet af is.
Die auto's worden na elke race bijna volledig uit elkaar gehaald.
En elke race weer in elkaar gestoken met al dan niet andere onderdelen dus het maakt niet zo veel uit. (Ja er kan altijd iets met chassis zijn, remember Vettel die een nieuw chassis vroeg toen het niet goed ging bij RB?)

Jozef

Citaat van: gloudiesaurus op 29 februari 2016 - 22:38:05
Citaat van: Jozef op 29 februari 2016 - 00:34:15
Toch best om ze nu te gebruiken in hun geval. Als ze weer een vloeistoflek of wat dan ook tegenkomen, is het beter om tijdens een filmdag 6 uur lang in de garage te moeten staan dan tijdens een testdag.

Ben benieuwd naar volgende week, ik zal tevreden zijn als ze op 4 dagen 350 rondjes verzamelen.

Volgende week? Je bedoeld morgen  ;)

Voor mij was het nog zondagavond (al was het net na middernacht) dus was het gewoon nog "volgende week". ;)

Jozef

Citaat van: Mike05021984 op 01 maart 2016 - 00:42:58
Nog iets wat ik me afvraag, teams mogen tijdens die testsessies blijkbaar maar 1 auto/chassis gebruiken heb ik gelezen...
Wil dat zeggen dat (laten we nu even Mercedes nemen) de auto van Hamilton gebruikt wordt voor alle 8 testdagen? En dat dus de auto van Rosberg tot aan de start in Melbourne nog geen meter gereden heeft?
Dat kan toch bijna niet...
Mercedes heeft tijdens die eerste test op donderdag en vrijdag, beide coureurs laten rijden. De ene voor de middag, de andere nam gewoon over na de middag...
Maar dit gebeurt dus telkens met dezelfde auto?
Ik kan me toch moeilijk inbeelden dat die 2de auto nog geen meter gereden heeft op het circuit tot aan de start in Melbourne?ze zeggen altijd dat testen op dyno niet hetzelfde is als op het circuit...waarom mag je dan maar 1 chassis inzetten? Dit lijkt me toch een serieus nadeel voor de 2de auto?

Klopt niet, van Manors Twitter weet ik dat zij deze week met een ander chassis rijden dan vorige week, en er zullen wel meer teams zijn.

lieven

Manor.... Zucht...
2 jaar aan een wagen ontwikkelen, de nieuwste Ferrari motor...
En nog altijd meer als 3seconden trager.
En ik geloof niet dat ze heel de tijd met veel benzine gaan rondrijden.

Jammer dat haas problemen heeft want zij doen het echt goed.

Ben benieuwd of RB hun soft run met veel benzine hebben gereden of niet.
Maar 0,3 second sneller dan Max op mediums.