Seizoen 2016: een vooruitblik

Gestart door Robbert65, 09 december 2015 - 12:08:27

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Citaat van: Hamilton#44 op 10 december 2015 - 10:19:25
Citaat van: Matthijs op 10 december 2015 - 09:49:45
Citaat van: FolkertE op 10 december 2015 - 07:48:54
Maar wat ik me afvraag: mag er helemaal niks meer gedaan worden aan die 2015 Ferrari motor?
Ik denk wel dat het mag, maar dat Ferrari dit helemaal niet wil. Die focust zich natuurlijk op 2016.

Lijkt mij inderdaad niet dat ze dit doen, daarmee ondermijnen ze immers zelf het principe van een jaar oude motor.
Ik denk dat STR dezelfde specificaties van 2015 krijgt als Ferrari zelf gedurende het jaar heeft gehad. Ze beginnen dan dus met dezelfde 2015 spec als waarmee Ferrari begon aflopen jaar en krijgen ze gedurende het seizoen updates tot de snelste 2015 versie, dat zal vooraf wel afgesproken zijn met Ferrari denk ik.

Het lijkt mij niet dat STR met dezelfde 2015 motor begint als waarmee Ferrari 2015 eindigde. Dan hebben ze in de praktijk een motor die nog lang geen jaar oud is natuurlijk.

In het persbericht van Ferrari stond wel dat ze de "huidige" Ferrari-motor zouden krijgen.
Dat zou er dan op duiden dat ze de Abu Dhabi spec zullen krijgen?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

CU@Finish

1. Mercedes
2. Ferrari
3. Williams
4. McLaren
5. Force India
6. Toro Rosso
7. Red Bull
8. Haas
9. Renault
10. Sauber
11. Manor

Call me crazy, maar dit is wat ik denk.

Hamilton#44

Citaat van: gloudiesaurus op 10 december 2015 - 10:22:29

In het persbericht van Ferrari stond wel dat ze de "huidige" Ferrari-motor zouden krijgen.
Dat zou er dan op duiden dat ze de Abu Dhabi spec zullen krijgen?

Dat zou kunnen natuurlijk maar lijkt mij niet logisch voor Ferrari aangezien zij perse 1 jaar oude motoren wilden leveren.
De 'Abu Dhabi spec' is natuurlijk nog lang geen jaar oud begin 2016.  :)
Dan heeft STR misschien 15 pk minder ofzo na de winter.

Matthijs

Citaat van: Hamilton#44 op 10 december 2015 - 10:19:25
Het lijkt mij niet dat STR met dezelfde 2015 motor begint als waarmee Ferrari 2015 eindigde. Dan hebben ze in de praktijk een motor die nog lang geen jaar oud is natuurlijk.
Dat denk ik toch wel. Ik ga er niet vanuit dat er voldoende 2015-spec-motoren nog in Maranello op de plank liggen. Dus dat betekent dat ze speciaal voor STR nog oude motoren moeten bouwen. Dan lijkt het me zeer onlogisch als je kunstmatig dan een oude versie opnieuw gaat bouwen.

Hamilton#44

Volgens mij heeft Ferrari maar 1x motorische pech gehad, Sauber zelfs geen 1x dacht ik.

Aangezien ze twee teams moesten voorzien in 2015 denk ik wel dat ze voor 1 team wel genoeg motoren hebben liggen. Dat is waarschijnlijk 1 van de redenen waarom ze probleemloos STR erbij kunnen pakken voor levering van 2015 motoren. Een team als Ferrari bezuinigd daar niet op, de kosten zitten hem ook in de research, niet het daadwerkelijk produceren van een motor, dat is peanuts voor Ferrari.  :)

Matthijs

Citaat van: Hamilton#44 op 10 december 2015 - 12:29:09
Aangezien ze twee teams moesten voorzien in 2015 denk ik wel dat ze voor 1 team wel genoeg motoren hebben liggen. Dat is waarschijnlijk 1 van de redenen waarom ze probleemloos STR erbij kunnen pakken voor levering van 2015 motoren. Een team als Ferrari bezuinigd daar niet op, de kosten zitten hem ook in de research, niet het daadwerkelijk produceren van een motor, dat is peanuts voor Ferrari.  :)
Het gaat er niet om óf ze motoren kunnen leveren, maar welke. Zijn het oude motoren die nog op de plank liggen, of zijn het nieuw gebouwde motoren die weliswaar met de 2015-spec zijn gebouwd?

Hamilton#44

Dat leg ik net uit, Ferrari heeft maar 1 of 2 motorproblemen gehad, Sauber geen 1. Ferrari heeft zeker het dubbele aantal motoren gebouwd voor 2 teams, want in het aantal zitten em de kosten niet. Dus ze moeten met de extra overgebleven motoren van 2 teams zeker 1 team kunnen voorzien in 2016.  :)

Vandaar ook dat ze de 2015 spec zo kunnen en willen leveren aan STR.

FolkertE

Citaat van: Matthijs op 10 december 2015 - 09:49:45
Citaat van: FolkertE op 10 december 2015 - 07:48:54
Maar wat ik me afvraag: mag er helemaal n iks meer gedaan worden aan die 2015 Ferrari motor?
Ik denk wel dat het mag, maar dat Ferrari dit helemaal niet wil. Die focust zich natuurlijk op 2016.
ja dat natuurlijk wel, maar is het dus de Ferrari motor van maart 2015 of november 2015.
Maar anderen mogen dan neem ik aan wel wat binnen de regels prutsen?

Hamilton#44

Ik vermoed dat ze beginnen met maart 2015, die hebben ze nog op de plank liggen lijkt mij maar dat is puur speculatie van mijn kant.

Matthijs

Citaat van: Hamilton#44 op 10 december 2015 - 13:04:14
Dat leg ik net uit, Ferrari heeft maar 1 of 2 motorproblemen gehad, Sauber geen 1. Ferrari heeft zeker het dubbele aantal motoren gebouwd voor 2 teams, want in het aantal zitten em de kosten niet. Dus ze moeten met de extra overgebleven motoren van 2 teams zeker 1 team kunnen voorzien in 2016.  :)
Ik snap dat je dat uitlegt maar het is maar een deel van het verhaal. Ten eerste: wat doet Ferrari als de motoren op de plank op zijn? Krijgt STR dan 2016-motoren? Lijkt me niet, dus ik ga er vanuit dat Ferrari ook in 2016 nieuwe 2015-motoren kan en zal bouwen.

Dat is 1, daarnaast gaat het erom wat STR onderhandeld heeft. En ik heb her en der gelezen dat ze de meest recente 2015-versie krijgen. Dat betekent dat Ferrari er dus nog een paar moet bouwen/aanpassen.

Robbert65

Klopt. En STR krijgt hetzelfde aantal tokens als anderen. Dus ik ga er ook vanuit, dat de 2015 spec die is, die vorige maand in Abu Dhabi rondree en dat ie ook keurig updates krijgt.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Kootje

Persoonlijk denk ik dat Hamilton44 de plank volledig misslaat. Het lijkt mij namelijk sterk dat STR genoegen gaat nemen met gebruikte motoren, iets dat ze volgens zijn theorie wel zouden moeten. Pech of geen pech, de 4 of 5 motoren die men per team mocht gebruiken afgelopen seizoen, zijn ook allemaal ingezet. Men heeft bij Ferrari echt geen 19? GP's met slechts één blok gedaan, noch gebben ze meer motoren gebouwd dan noodzakelijk. Dus ... het lijkt mij logischer dat STR de beschikking krijgt over nieuwe, volgens de meest recente 2015 specificatie gebouwde motoren.

Waarom dan geen 2016 spec? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Wellicht is Ferrari bang voor de concurentie, ze wilden RBR immers ook geen 2016 spec leveren, of misschien heeft Haas dit afgedwongen. F1 barst wat dat betreft van politiek gekonkel, dus wie weet? Ik iig niet. Op de vraag of de 2015 spec nog doorontwikkeld wordt denk ik het antwoord wel te kennen. Dit kan niet anders dan 'n volmondig NEE zijn. Hoezo? Omdat het anders de 2016 spec zou wezen. Dat is namelijk de doorontwikkeling vd 2015 spec. Er word geen compleet nieuwe motor gebouwd, want dat is dankzij de engine freeze niet meer mogelijk. Of sla ik nu de plank mis?     

Jehoentelaar

Denk dat het met van alles wat te maken heeft: stukje beperking van concurrentie (al was die sowieso niet structureel uiteraard), stukje kostenbeperking van de kant van Ferrari en een stukje een goedkoper motorencontract voor Toro Rosso.

Kootje

Citaat van: Robbert65 op 10 december 2015 - 16:53:19
Klopt. En STR krijgt hetzelfde aantal tokens als anderen. Dus ik ga er ook vanuit, dat de 2015 spec die is, die vorige maand in Abu Dhabi rondree en dat ie ook keurig updates krijgt.

STR krijgt geen tokens, Ferrati krijgt tokens. Deze zetten ze (deels) in om vd 2015 spec 'n 2016 spec te maken en die updates krijgt STR juist niet. 

Jehoentelaar

Citaat van: Robbert65 op 10 december 2015 - 16:53:19
Klopt. En STR krijgt hetzelfde aantal tokens als anderen. Dus ik ga er ook vanuit, dat de 2015 spec die is, die vorige maand in Abu Dhabi rondree en dat ie ook keurig updates krijgt.

De tokens zijn alleen voor motorenbouwers, toch?