Seizoen 2016: een vooruitblik

Gestart door Robbert65, 09 december 2015 - 12:08:27

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Heb de berichten over de GP in Baku even verplaatst naar het Grand-Prix van Azerbeidzjan topic  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

FolkertE

Daar moet ik nog over nadenken, wij zullen u op gepaste wijze "straffen"  ;D

Franky R.

Citaat van: FolkertE op 01 februari 2016 - 07:40:56
Daar moet ik nog over nadenken, wij zullen u op gepaste wijze "straffen"  ;D


Je kunt zo bij de FIA solliciteren... :P

KVDracer

Even een vraagje in verband met het nieuwe bandenreglement.
De rijders krijgen 2 verschillende compounds voor tijdens de race te gebruiken.
Indien ze toch supersofts nodig hebben in Q2 om in Q3 te geraken, dan moeten ze de race ook hierop starten, maar moeten ze de andere twee sets dan ook gebruiken of welke set vervalt er dan?
In Q3 rijden ze verplicht met de supersofts ook al worden deze tijdens in principe niet gebruikt?

Want ze denken dat elke F1 fan een Einstein is.

max1102

Citaat van: KVDracer op 01 februari 2016 - 20:21:33
Even een vraagje in verband met het nieuwe bandenreglement.
De rijders krijgen 2 verschillende compounds voor tijdens de race te gebruiken.
Indien ze toch supersofts nodig hebben in Q2 om in Q3 te geraken, dan moeten ze de race ook hierop starten, maar moeten ze de andere twee sets dan ook gebruiken of welke set vervalt er dan?
In Q3 rijden ze verplicht met de supersofts ook al worden deze tijdens in principe niet gebruikt?

Want ze denken dat elke F1 fan een Einstein is.

volgens mij moet je 1 van de 2 gekozen compounds in de race gebruiken en de compound die je in Q2 heb gebruikt

Jozef

1. Pirelli stelt ruim voor elke GP 2 compounds voor die tijdens de race gebruikt moeten worden, net als vorig jaar.

2. Daarbovenop stelt Pirelli nog een derde, optionele compound voor.

3. Elke deelnemer krijgt minstens één set van de beide verplichte compounds, plus één setje van de zachtste compound exclusief voor gebruik in Q3.

4. Daarbovenop hebben de teams vrije keuze om nog eens 10 setjes per auto uit te kiezen.

5. Na 40 minuten in vrije training 1, moet iedereen één setje naar keuze inleveren.

6. Wie Q3 haalt, moet Q3 rijden met het setje van de zachtste band zoals genoemd in punt 3. Hij moet de race starten op de banden waarmee hij zijn snelste tijd in Q2 neerzette (net zoals voorbije jaren).

7. Net als de voorbije jaren moet men de 2 verplichte compounds gebruiken tijdens de race. Bovendien is iedereen vrij om ook nog de derde optionele compound te gebruiken.

8. Om wat extra variatie te creëren, is er een nieuwe compound ontwikkeld, de ultrasoft (naast dus de klassieke hard, medium, soft en supersoft).

Maikel0230

Mooie samenvatting Jozef, nu kan ook ik eindelijk volgen wat de bedoeling is... of hoe we iets simpel als het gebruiken van een band ingewikkeld kunnen maken :D

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

Het is inderdaad niet eenvoudig. Ik dacht dat ik het goed bestudeerd had maar mijn verhaal hierboven klopt nog niet helemaal (ik ga het zo meteen editten). ::)

Pirelli duidt twee compounds aan die ze zelf "mandatory" (verplicht) noemen, maar eigenlijk zijn ze helemaal niet verplicht. De teams mogen zelf de keuze maken wat ze doen tijdens de race, maar ze moeten wel nog steeds minstens 2 verschillende compounds gebruiken.

Concreet, voor de eerste 4 races van het seizoen zijn dit de beschikbare banden: medium, soft, supersoft.

Voor iedere auto wordt sowieso één setje van elk geleverd. Wie Q3 haalt, moet tijdens Q3 supersofts gebruiken en die bandenset na Q3 inleveren. Alle anderen mogen het setje houden en gebruiken tijdens de race, als ze dat willen.
Iedereen moet 2 verschillende compounds gebruiken tijdens de race. Dat mogen eender welke twee compounds zijn. Het is ook toegestaan om alle drie de compounds te gebruiken tijdens de race.

Eigenlijk valt het nog mee hoe moeilijk het is, maar Pirelli is enorm verwarrend in zijn woordkeuze door de medium en de soft allebei als "verplichte compound" aan te duiden, terwijl teams eigenlijk de mogelijkheid hebben om de mediums OF de softs totaal niet te gebruiken.

Nog een keer een samenvatting:
- er zijn 3 compounds beschikbaar
- elke rijder krijgt 13 sets per weekend, waarvan hij er 10 zelf mag uitkiezen
- de zachtste compound is verplicht tijdens Q3, en wie Q3 haalt moet achteraf zo'n set inleveren
- tijdens de race moeten minstens 2 verschillende compounds naar keuze worden gebruikt

Dat klinkt al simpeler en is wel de realiteit. :)

Robbert65

#129


GMT is Greenwich Mean Time, check altijd goed hoe het zit met zomertijd (DST) als je gaat omrekenen.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Waarom staat er een sterretje bij Monaco? Omdat VT 1 en 2 op donderdag gereden worden waarschijnlijk?

Kootje

Zou kunnen, maar waarom staan er dan twee bij Mexico? ???

Fabian


Jozef

Niet echt anders dan de Pirelli-test van eind januari. Toen stond er nog een witte lijn om de Red Bull-letters. Het chassis ziet er ook uit als de auto van vorig jaar, al durf ik het niet met zekerheid zeggen.

JS JTD

Yep, dit is de 2015 auto, gebruikt om de kleurstelling te presenteren.