Seizoen 2015 : de eindbalans

Gestart door C.G. de Beaufort, 02 december 2015 - 12:21:46

« vorige - volgende »

Hamilton#44

Bloeiende industrie? 10 % van de Finnen is werkloos als ik het goed heb.

Enfin, ik heb ook nergens gezegd dat ze lui zijn, het zijn gewoon nuchtere types die hun eigen gang gaan.  :)

Jehoentelaar

De mate van werkloosheid en de mate van innovatie hebben nauwelijks iets met elkaar te maken.

Matthijs

Dank je Jehoentelaar. hamilton#44, je schreef niet dat ze lui zijn, maar je bekritiseerde wel hun werkethiek

Hamilton#44

Citaat van: Jehoentelaar op 07 december 2015 - 19:24:58
De mate van werkloosheid en de mate van innovatie hebben nauwelijks iets met elkaar te maken.

Mwoah, je zou toch zeggen dat een innovatief land geen 10 % werkloosheid heeft, awel?  :)

Hamilton#44

Citaat van: Matthijs op 07 december 2015 - 19:52:42
Dank je Jehoentelaar. hamilton#44, je schreef niet dat ze lui zijn, maar je bekritiseerde wel hun werkethiek

Nee dat doe ik niet. Ik zeg dat iemand als Raikkonen niet denkt dat hij beter gaat racen van drie dagen in een simulator zitten.
Hun denkwijze is anders, meer nuchter, geen flauwe woordgrap.  ;)

ChiefNLSF

CitaatNee dat doe ik niet. Ik zeg dat iemand als Raikkonen niet denkt dat hij beter gaat racen van drie dagen in een simulator zitten.
Hun denkwijze is anders, meer nuchter, geen flauwe woordgrap.  ;)

Als Raikkonen dat denkt, bewijst hij direct waarom hij zeer beneden maats presteert.

Hamilton#44

Vandaar ook mijn stelling dat hij niet meer van deze tijd is.  :)

Jehoentelaar

Citaat van: Hamilton#44 op 08 december 2015 - 15:17:23
Citaat van: Jehoentelaar op 07 december 2015 - 19:24:58
De mate van werkloosheid en de mate van innovatie hebben nauwelijks iets met elkaar te maken.

Mwoah, je zou toch zeggen dat een innovatief land geen 10 % werkloosheid heeft, awel?  :)

Een van de meest innovatieve landen in de wereld is tevens een land met een enorme werkloosheid. Het ligt ergens tussen México en Canada.

Uiteraard heeft het in extreme gevallen wel wat met elkaar te maken; wanneer er sprake is van 100% werkloosheid werkt er niemand en wordt er dus niet geïnnoveerd. Voor een gezonde mate van innovatie maakt het echter niet uit of de werkloosheid vier, acht of tien procent is, aangezien lang niet alle werkgevers en -nemers in een land actief zijn in een sector c.q. bedrijf waarin sprake is van innovatie.

Matthijs

Citaat van: Hamilton#44 op 07 december 2015 - 11:35:07
Raikkonen wil gewoon racen en een stuk of 20 dagen testen per jaar en dan gaat hij op vakantie, lekker zuipen op zijn boot en dan komt hij na de winter terug en dan heeft zijn team een auto voor hem gebouwd waarmee hij gaat racen elke twee weken. Tussen de races door gaat hij weer zuipen en zie je hem nergens in de buurt van iets wat op een fabriek laat staan race simulator lijkt, althans, niet zonder (contract)dwang.

Ik heb met Finnen gewerkt en zo is de doorsnee Fin gewoon, uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk maar denk dat Raikkonen meer het prototype is.  ;)
Wat raar dat ik denk dat jij de werkethiek van de Finnen ter sprake stelt. Ik zal het wel verkeerd gelezen hebben.

Sphinx

#24
Door een vervelende werkweek heb ik nog helegaar geen tijd gehad deze in te vullen, maar ik zal steeds een paar teams per keer doen.

Mercedes: 8.5 Technisch gezien alles prima, sterkste auto gebouwd en kampioen geworden. Daar tegenover staat wel het gekrakeel tussen de coureurs en de onmacht ermee om te gaan

44. Lewis Hamilton: 8.5 Kampioen van 2015. Overtuigend tot aan Amerika. Wat er daarna gebeurd is? Sommigen roepen dat hij niet meer echt zijn best deed, maar eerlijk gezegd verklaart dat niet ontzettend sippe gezicht in de laatste races als Nico iedere keer naar de hoogste tree mocht. Hij leek het in Abbe Dabbie ook niet meer te weten door eerst om supersofts te vragen voor de laatste stop, waarvan hij alleen nog een gebruikt setje had.
6. Nico Rosberg: 8.5 Tot Amerika had ik hem niet meer dan een 7.5 gegeven en vond ik hem bij tijd en wijlen niet meer dan een zeurpiet die achter Lewis tweede mocht worden. Na Amerika knapte er volgens mij iets bij Rosberg. De titel kon ie door eigen falen niet meer winnen, maar hij leek ineens vastbesloten om Hamilton geen centimeter ruimte meer te geven. Mooi herpakt.

Ferrari: 8 Ze zijn weer op de weg terug in Maranello, al gooien ze het in het slot nog bijna allemaal weg met een aantal mindere races.
5. Sebastian Vettel: 8 Op Mexico na gewoon een goed seizoen. Pakt overwinningen in Maleisië, Hongarije en Singapore en doet verder wat ie kan met meerdere podiumplaatsen.
7. Kimi Raikkonen 6.5 Kan op snelheid Vettel niet de baas, paar keer pech op het verkeerde moment en zelf ook een paar mindere momenten. Zijn blunder in Rusland was volstrekt onnodig. Behalve dat eigenlijk een standaard Number Two seizoen.

Red Bull Renault: 7 De auto die ze hebben gebouwd was best ok, maar de motor... hou op schei uit. Het gezegde luidt, gooi nooit je ouwe schoenen weg voor je nieuwe hebt. Als RBR verstandig was geweest, hadden ze gewoon rustig en kalm onderhandelingen aangeknoopt met Mercedes en Ferrari na het eerste kwartaal, zonder verdere poeha. Maar Meneer Marko moest weer zonodig op zijn Donald Trumps Renault neermaaien, waardoor na een heel lang en bochtig traject beide partijen weer tot elkaar veroordeeld zijn.
3. Daniel Ricciardo 7.5 Die paar keren dat de motor niet heel erg belangrijk was liet Ricciardo zich goed zien, maar hij leek verrassend veel moeite te hebben met zijn nieuwe teamgenoot...
26. Daniil Kvyat 7.5 De Rus kwam wat langzaam op gang en had in de eerste paar races momenten van verwarring, maar sinds hij op het podium verscheen in Hongarije leek er een doorbraak gekomen. Nog steeds niet super, maar hij versloeg regelmatig zijn teamgenoot.

McLaren Honda 4 Een jaar om te vergeten voor Mclaren. Veel risico genomen met een totaal nieuw turboconcept, terwijl de veilige weg (de split turbo van mercedes kopieëren) ook beschikbaar was. Nu hadden ze een auto die zijn hitte niet kwijt kon, de electronica opblies en door teruggeschroefde power niet meer was dan een veredelde GP2 motor
14. Fernando Alonso - Ik ga geen oordeel over hem vellen. Daarvoor liet de auto hem veel te vaak in de steek.
22. Jenson Button - Idem Dito

Force India Mercedes: 7 Begin was aarzelend, maar vooral in de tweede helft ging het goed draaien.
11. Sergio Perez: 7.5 Begint zo langzaam aan weer op de Checo uit de Sauber-tijd te lijken
27. Nico Hulkenberg: 7 Beste moment van het jaar had hij niet in de F1, maar met de winst op Le Mans. Wisselvallig seizoen voor de Duitser

Williams Mercedes 7.5 Hun pogingen de auto meer allround te maken kostte Williams hun grootste troefkaart, de hoge topspeed. En dat kostte hun veel podiumplaatsen die Vettel dankbaar oppakte.
77. Valtteri Bottas 7 Met een meer gemiddelde auto helaas ook meer gemiddelde prestaties
19. Felipe Massa 7.5 Ondanks zn gezeur om de zoveel tijd moet je hem nog niet afschrijven.

Sauber Ferrari 5 Dankzij de Ferrarimotor is het nog wat geworden en zijn er nog punten gehaald. De auto was verder weinig bijzonders. En over de schofterige behandeling van coureurs hoeven we het niet meer te hebben.
12. Felipe Nasr 6.5 Doet achterin wat ie kan. Paar mooie uitschieters, maar hij zal nachtmerries hebben van Toro Rosso's
9. Marcus Ericsson 5 Geen fouten a la Malfunctionado, maar herhaaldelijk laat hij zien dat hij niet boven het predikaat paydriver uitkomt

Toro Rosso Renault 8 Met het voorhande zijnde materiaal een prima auto gebouwd, die door de motor motor wordt tegengewerkt. Goed om te zien dat het team zelf zich in pitstops sterk verbetert
33. Max Verstappen 8 Ik had er stiekem wel op gehoopt, maar niet verwacht dat Max zo'n debuut maakt. Veel mooie acties, twee mooie vierde plaatsen en ook een paar fouten. Maar wie niet durft op zn bek te gaan, leert ook niets.
55. Carlos Sainz 7 Max' prestaties overvleugelen hem een beetje, maar Sainz is zeker geen pannekoek. Je ziet dat hij juist in de onderdelen waar Max goed is (laat remmen en inhalen) nog wat kan verbeteren, terwijl hij in het kwalificeren Max kan evenaren.

Lotus Mercedes 5 Nog maar eens een bewijs dat een investeringsmaatschappij niet zomaar een renstal kan leiden. Het team redde maar net het eind van het seizoen, en als ze Grosjean en die Merc-motor niet hadden gehad, was het nog een zeer bleek seizoen geweest ook.
8. Romain Grosjean 7 Deed het best ok, paar keer pech, paar keer een flinke crash. Grappig moment in Brazilië toen hij max een highfive gaf, geen oud zeer dus na Monaco.
13. Pastor Maldonado 5 Dit jaar ben ik minder hard voor Pastor. Niet dat hij zich echt heeft verbeterd, maar hij werd vaker zelf uit de race geramd voor hij gevaarlijk kon worden. Ook hij had een leuk Verstappen-moment in hun duel in Oostenrijk. De media liet alweer kritische geluiden horen, maar Pastor zelf vond het wel lachen zoals ze bezig waren geweest. "Was toch een leuk duel?" Einde discussie.

Manor Ferrari 6 Slow but steady. Je kan zeggen wat je wil, maar de oude Manor Ferrari's kwamen bijna iedere keer aan de finish
28. Will Stevens 6 Voldoende, maar meer ook niet. Ging gelijk op met Mehri, maar kan Rossi duidelijk niet de baas.
98. Roberto Mehri 5 Hield het nog best lang vol als tweede rijde. Mooi 12e in UK, maar zijn dubbele aanpak van F1 en F3.5 bleek een flinke misrekening met als klapper de domme crash met Latifi in Oostenrijk.
53. Alexander Rossi 6.5 Reed elke race die hij voor Manor startte uit, pakte een 12e plaats in zijn thuisrace en versloeg zijn teamgenoot.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Hamilton#44

Citaat van: Matthijs op 08 december 2015 - 20:32:25
Citaat van: Hamilton#44 op 07 december 2015 - 11:35:07
Raikkonen wil gewoon racen en een stuk of 20 dagen testen per jaar en dan gaat hij op vakantie, lekker zuipen op zijn boot en dan komt hij na de winter terug en dan heeft zijn team een auto voor hem gebouwd waarmee hij gaat racen elke twee weken. Tussen de races door gaat hij weer zuipen en zie je hem nergens in de buurt van iets wat op een fabriek laat staan race simulator lijkt, althans, niet zonder (contract)dwang.

Ik heb met Finnen gewerkt en zo is de doorsnee Fin gewoon, uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk maar denk dat Raikkonen meer het prototype is.  ;)
Wat raar dat ik denk dat jij de werkethiek van de Finnen ter sprake stelt. Ik zal het wel verkeerd gelezen hebben.

Ik zeg dat ze niet van allerlei randzaken zijn, niet dat ze niet hard werken.  :)

C.G. de Beaufort


Kootje

Maar Rosberg vind zichzelf beter dan hij is. :P

Van Wijk

@sphinx, heerlijk om dit leuke en goed onderbouwde  verslag te lezen .

Sphinx

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!